Sidan 16 av 22 FörstaFörsta ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SistaSista
Resultat 901 till 960 av 1277

Ämne: Minimoog Model D reissue

  1. #901
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej det ska ju vara en stum rock-orgel

  2. #902
    luegoods
    luegoods är inte uppkopplad
    luegoodss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Varför ska man vara sur att det finns? Det är ju en valmöjlighet att använda om man VILL

  3. #903
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va, har den inte den modernare Roland-pinnen! då skippar jag den helt klart
    (läses som , "så avstyrde jag mej själv från ännu ett köp")
    vecka 44, nästa vecka pratas det om enstaka ex till affärerna, typ 1-2 ex

  4. #904
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Tryckte precis på köpknappen. Tog UMEÅ-moogen.... ;-)

  5. #905
    claesbjo
    claesbjo är inte uppkopplad

    Senior
    Ja nu har jag fått min! hurra

  6. #906
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    På tisdag får ni domen...då skall jag testa en ny model d rejält.

  7. #907
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Snälla inte en "jag vill behålla värdet på min vintage" bedömning

  8. #908
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snälla inte en "jag vill behålla värdet på min vintage" bedömning
    Hehe, tyvärr kan det bli så
    Närå jag är aspirant på en ny också som är mer instant tracking vänlig.

  9. #909
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, tyvärr kan det bli så
    Närå jag är aspirant på en ny också som är mer instant tracking vänlig.
    En dubbelblind-test hade ju varit trevligt.

  10. #910
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Inte en käft skulle höra någon skillnad.... psykologi hos ägare av de gamla kanske (finns ju dom som tror på tomten också). Den är en Model D och den är bättre än den gamla...så är det bara

  11. #911
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Instrument är ju tyvärr inte bara ljudet de emanerar Emulator, utan interaktionen med utövaren.

  12. #912
    Fungitec
    Fungitec är inte uppkopplad
    Fungitecs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Men interaktionen måste väl ändå bli bättre med ett toppmodernt klaviatur med velocity och aftertouch. Fler dimensioner kan förmedlas i sitt uttryck på varje not. Dessutom en liten ratt nära till hands för vänsterhanden på modulations-LFOns hastighet. I mina ögon blir det ju en bättre spelupplevelse på alla plan...

  13. #913
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Instrument är ju tyvärr inte bara ljudet de emanerar Emulator, utan interaktionen med utövaren.
    Absolut och där är den nya eminent i jämförelse med den gamla. Det var just tillägget av en extra LFO och keyboard med pressure och aftertouch som gjorde att jag beställde en... det blir ett uttrycksfullt instrument i stället för e stum rock-orgel.

  14. #914
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Smaken är som baken men för mig känns det klabbet lika sexigt som att spela på minibrute, den har också aftertouch. Så känns inte orginal pratt-reed.

  15. #915
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smaken är som baken men för mig känns det klabbet lika sexigt som att spela på minibrute, den har också aftertouch. Så känns inte orginal pratt-reed.
    Nej tack och lov för det... rock-orgeln är död.

    Vet inte vad Klav har med sexighet att göra (måsta vara en rockNroll kvarleva????) men Minibruten är ju en riktigt trevlig maskin för kaffepeng dessutom. och i båda fallen så går den ju att stänga av om man vill.

    Tror det handlar om gammal ingrodd vana och tankestelhet bara..... den nya är ju grym.

  16. #916
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Hahahaha, EMU, du kanske skall byta till lite bättre högtalare? 😀

    Måste något per automatik vara sämre för att det är nytt eller annorlunda?

    Jag testade Model D Reissuen idag på Estr.. 4Sound på folkungagatan.
    Min spontana reaktion är att det är 100% minimoogsound. De har inte lyckats göra en bra kopia, det ÄR samma sound.
    Vidare tycker jag klaviaturen, i motsats till vad jag förväntade mig, passar helt perfekt till D Reissuen. Bättre än originalklaviaturen tom. För min del så är klaviaturen en stark anledning till att köpa den. Du har ännu bättre kontakt med maskinen känns det som.

    Sedan är det ingen tvekan om att det hörs att det är moderna komponenter i den. Inte någonstans på ett dåligt sätt, men det hörs tydligt. I vissa lägen mer än andra, men jag tror faktiskt inte någon i den här tråden skulle gissa fel om man gör ljud där skillnaderna blir tydliga. Då talar jag inte om en öppen sågtand eller en fyrkantsvåg med fast filter på 150 Hz, utan ljud man använder i en verklig situation.

    Moderna komponenter har mycket bättre toleranser än vad man hade förr. Vi har gjort mätningar på "samma" komponenter som är vintage och nya, och såg variationer på upp till 40% från specarna. Även temperaturstabilitet är bättre idag. Det är klart att det märks. Hjärnan är programmerad att finna skillnader i mönster, så den registrerar minsta förändring.

    Den låter 100% Model D fast med stabiliteten och ljudkvaliteten av en Voyager skulle jag vilja säga. Du har disten in i VCF och VCA och allt det där, men den där tjockheten och spretigt okontrollerbara spraket är inte lika framträdande. Även om jag älskar Model D, så tycker jag det är till Reissuens fördel.

    Varför? Jo, många maskiner kan låta underbart ensamma, men är synnerligen svåra att få att låta bra och finna sin plats i en mix. Andra kan låte lite halvt oinspirerande för sig själva, men sitta perfekt i mixen. Dagens popproduktioner skiljer sig soundmässigt ganska mycket från hur det lät när Model D hade sina glansdagar, så jag tror faktiskt att D Reissue kan vara betydligt lättare att få på rätt plats i en modern mix. Därför tror jag den kan bli en hit. Folk får till det, liksom..

    Jag tror även det är anledningen till Voyagerns försäljningsframgång. Vintage lovers (inklusive jag själv) tycker den är jämförelsevis för steril i många lägen, medan andra tycker den ger precis rätt analoga krydda till mixen.

    Jag är överraskat positiv till Model D Reissuen efter att ha testat den. Nästan så jag tycker den soundmässigt är den perfekta blandningen av Model D och Voyagern; det man skulle önska att båda de andra var..

    Hör man skillnad? Tveklöst.
    Kan du lura mig med rätt ljud på på en D Reissue? Tveklöst.
    Kan jag skilja dem åt i en hel mix? Troligtvis inte.
    Tycker jag den är lika bra som sina föregångare? Tveklöst.

    Hög köprekommendation om du gillar minisoundet.
    Not: min Model D är en av de 500 sista, och den känns okontrollerad och mindre stram jämfört med Reissuen. Enligt minipuritaner borde min vara den sterilaste. Vi hade tidigare en sub 2xxx, så jag är förtrogen med de skillnader som finns. De som värderar det subtila i en vintage D kommer att fortsätta vilja betala för just det är min gissning, så jag tror inte priserna går i botten.

    Så jag håller med EMU; ingen hör skillnaden i en mix, men om du A/B-testar efter skillnader så kommer du att höra dem tydligt. Sedan är det upp till var och en vad man tycker mer om och prioriterar.

  17. #917
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så jag håller med EMU; ingen hör skillnaden i en mix, men om du A/B-testar efter skillnader så kommer du att höra dem tydligt. Sedan är det upp till var och en vad man tycker mer om och prioriterar.
    I en mix tror jag inte en käft hör skillnad på en MiniMoog eller en NordLead.. trots att de tror och vill det

    I ett A/B/C/D/E mellan fem MiniMoogar av olika årgång och konfiguration skulle inte en käft höra någon skillnad mellan en ny och en gammal ..speciellt inte musiker över fyrtio som turnerat och spelat och har klart begränsat sin hörförmåga..... hur bra monitorer de än har.

    Nu är det ju ändå så trevligt att vi har fått valet att köpa en sprillans ny med tillägg eller en gammal stubbe....och en Voyager som är så mkt mer....eller alla varianter om vi vill eller har råd.... vi lever ju fan i de bästa av synthvärldar

  18. #918
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I en mix tror jag inte en käft hör skillnad på en MiniMoog eller VST.. trots att de tror och vill det
    FXD. Lyssna bara på Kloons musik.

  19. #919
    deleted user
    Jag har hört några exempel på att det minsann går att få Minimoog att låta som den stelaste VST. Behövs ingen VST för att låta mjukis, alltså!

  20. #920
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

  21. #921
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Extern PSU alltså - det avgör saken!

  22. #922
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Stämmer det verkligen att originalet sjönk i värde nu när kopian släpptes?

  23. #923
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Förmodligen.... i alla fall på sikt i och med att alla smärtskaft lägger ut sin gamla till försäljning för dyr slant...tillgång efterfrågan. MiniMoogen har ju gått upp..eller i alla fall har folk försökt få en massa pengar för dom senaste åren... men det är inte länge sedan dom låg rätt lågt. Så dom droppar nog till en mer normal nivå strax under de nyproducerade skulle jag tro. Samma hände ju med MS-20.

  24. #924
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    En liten dipp blir det nog. Men jämförelsen med Fenderstrator från förr och "rätt" Hammond är ganska relevant. Sedan är det ju inte för investeringen vi har dem hoppas jag?!

    Om nå'n säljer den nya för samma peng som jag köpte min gamla så skaffar jag nog en till.

  25. #925
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Dollarn är ju löjligt rekordhög för tillfället, den står i över nio kronor (!), att jämföra med under 6 som den var runt 2008 eller runt 6,50 så sent som 2014. Jag kan inte låta bli att leka med tanken på vad den nya Minimoogen skulle kunna ha kostat med en annan dollarkurs och hur det hade påverkat begagnatpriserna.

    Även euron är hög nu, snart tio kronor.

    Det märkliga är att man har vant sig vid de höga priserna nu. Man märker det liksom inte på nya saker.

  26. #926
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag tror faktiskt Model D reissuen kommer göra att originalet går ner eller åtminstone stoppar upp i prisutveckling. När det är en reissue som blir väldigt lyckad har det blivit så. Jag väljer synthar för att de skall låta bra inte för att de skall vara vintage per se. Jag är tex nöjd men mina ny SEM och kommer därför inte köpa gammel SEM och tänker flera som jag minskar efterfrågan på gamla och prisbilden anpassar sig till efterfrågan. Samma sak med MS20 som sagt. Däremot Odyssey tror jag inte blev lika perfekt reissue så där kan jag tänka mig att originalen håller priset bättre. Alla VA kopior gör däremot att originalen ökar i värdet då de mer boostar hajpen.

  27. #927
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Rätt inställning

    Ljudmässigt brukar jag alltid föredra vintage vilket är lite jobbigt, hade hellre köpt nytt. Men den här verkar klockren.

  28. #928
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    OMG, Minimoog reissue.



    Helt sagolikt bra ljud. Känslan i klaviatur och rattar är makalös. Är fullständigt golvad över hur bra den är ärligt talat.

    Har visserligen inte så mycket erfarenhet av den gamla Model D men har oftast tyckt att klaviaturen varit rätt klonkigt och allmänt oskönt på dom jag spelat på. Att spela på reissue är som en dröm i jämförelse och i övrigt kan jag personligen inte komma på en enda anledning till varför jag skulle välja den gamla före reissue.

    Kan också tänka mig att det är rätt naturligt att många som har originalet (och dessutom ser den lite som en investering) letar saker som hävdar motsatsen.

    Men dammit, det är så här en reissue ska göras. Nu drömmer jag om att Dave kunde göra likadant med Prophet-5 (ja, jag vet att han sagt att han alltid blickar framåt yada yada men ändå).

  29. #929
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Sålde ju min mintiga orginal just pga av att just tangentbordet var helt FUBAR.... trots timmar av försök att fixa det.
    PR- tangentbord suger som fan enligt mig. Samma med min Prophet 5.... orka gnugga isoprop varje månad!
    Model D's tgb är ju ännu värre iom dom där hemska fjädrarna! =)

    Hoppas man blir nöjd med den nye. =)

  30. #930
    swede99
    swede99 är inte uppkopplad
    swede99s avatar
    Senior
    Var och provspelade Reissue idag på 4-sound i GBG, Nu vet jag vad alla pratar om och kan bara hålla med, den låter galet gött.

    Jag började lyssna på den, sen gick jag till sub37 och den lät fan som en VA, död och tråkig med typ samma inställningar, ungefär som att det låg en filt över OSC och Filter, att den liksom inte kunde sträcka ut i Ljudfrekvenserna.
    Model D däremot. Jag hade av en slump filter freq. på typ 80% öppet och tyckte fan va sköna osc.... å sen när jag märkte att jag hade 20% till att öppna, blev det ju helt jävla krazy.

    Spelade sen på en DSI OB6 samma där superkall i ljudet i jmf.
    Spelade sedan på en Mother 32 där var det faktiskt lite närmre, men ändå mil bort.

    Nu blir det till att försöka hitta en anledning att lägga för mycket pengar på en leksak.

  31. #931
    deleted user
    Ja fast OB-6 är en helt annan synt. Jag blir nästan provocerad av sådana jämförelser eftersom de är irrelevanta. Eller nä, jag blir inte provocerad, det är bara ett uttryck. Men Minimoog låter Minimoog, det är helrätt när man vill att det ska låta Minimoog men helt fel i andra lägen.

    (Funderar för övrigt på både Minimoog och OB-6, men av väldigt olika anledningar)

  32. #932
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Midge Ure säger att man inte kan sälja såna här syntar längre... han hade fel.


    https://youtu.be/HamjCnXjOyk

  33. #933
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror faktiskt Model D reissuen kommer göra att originalet går ner eller åtminstone stoppar upp i prisutveckling. När det är en reissue som blir väldigt lyckad har det blivit så. Jag väljer synthar för att de skall låta bra inte för att de skall vara vintage per se. Jag är tex nöjd men mina ny SEM och kommer därför inte köpa gammel SEM och tänker flera som jag minskar efterfrågan på gamla och prisbilden anpassar sig till efterfrågan. Samma sak med MS20 som sagt. Däremot Odyssey tror jag inte blev lika perfekt reissue så där kan jag tänka mig att originalen håller priset bättre. Alla VA kopior gör däremot att originalen ökar i värdet då de mer boostar hajpen.

    Tror faktiskt du har rätt. Fast skillnaden mot ms20 och odyssey är väl ändå antalet producerade? Nu vet man väl iof inte hur många moog har tänkt att släppa, men det kommer säkert finnas nya minis till alla som vill ha, i slutändan.

  34. #934
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Samtidigt, om folk tycker de är lika bra, fast olika versioner, typ som de olika OSC-boarden på Model D, så kanske de på längre sikt (som borde vara mest relevant) kan leva sida vid sida medl ungefär samma värde?

    Voyagern dödade ju inte D-marknaden, trots att den är "bättre" rent funktionsmässigt. Den kanske tom bostaden hypen. D Reissue kanske gör Model D-soundet tillgängligt för sådana som annars bara skulle läsa om MiniMoogen, men inte ha möjlighet att testa. Så det kanske höjer hypen ytterligare ett snäpp!

    Kolla SP1200-Reissuen; få tycker nog den är sämre än originalutgåvan, och de lever ju tämligen sida vid sida till samma pris. Kanske bidrog även den till ökad hype?

    Svårt att sia om det här, men den samlade känslan av vad folk som vi tycker är förmodligen en bra barometer för utvecklingen. Jag såg en Model D för 12k €, vilket känns lite överdrivet i nuvarande situation, så om något positivt kommer ur det så är det kanske att fantasipriserna dämpas något...på kort sikt..

  35. #935
    deleted user
    Jag trodde förresten att de flesta som har koll tycker att KArpen ljudmässigt är lika lik originalen som originalen är lika varandra sinsemellan? Själv tror jag att det gynnar originalens värde att Korg smurfade smurfen i smurf.

    Moog har inte smurfat, men gjort lite förändringar. Tror personligen inte att Minimoogar av vintagemodell kommer att tappa i pris något nämnvärt, det var redan sedan tidigare framför allt samlarvärde på dem, nyproduktion gör inte dem mindre vintage. Vi får se, men jag tror de ligger kvar i pris och fortsätter att öka. En spännande fråga blir vad de nyproducerade hamnar på i beggatpris om typ två år.

  36. #936
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En spännande fråga blir vad de nyproducerade hamnar på i beggatpris om typ två år.
    Där, mina vänner, är den stora frågan...

    ...och den beror ju delvis på vilken takt Moog kan hålla vid monteringen.

  37. #937
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla SP1200-Reissuen; få tycker nog den är sämre än originalutgåvan, och de lever ju tämligen sida vid sida till samma pris. Kanske bidrog även den till ökad hype?
    Den var väl i princip identisk på komponentnivå fast med fixad nätdel så den inte blev så varm, de flesta föredrar väl nästan reissuen?

  38. #938
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En spännande fråga blir vad de nyproducerade hamnar på i beggatpris om typ två år.
    Om Moog fortsätter producera den så är det inte alls säkert att den håller priset väl, en reissue för 28 000:- kan vara inom räckhåll. Det är mycket deg uppbundet i den så några lär vilja sälja när mättnaden lagt sig och hypen svalnat något.

  39. #939
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om Moog fortsätter producera den så är det inte alls säkert att den håller priset väl, en reissue för 28 000:- kan vara inom räckhåll. Det är mycket deg uppbundet i den så några lär vilja sälja när mättnaden lagt sig och hypen svalnat något.
    Rent teoretiskt kan ju dollarn dyka också... då händer det också saker. Fast det påverkar å andra sidan begagnatmarknaden på amerikanska Ebay också.

  40. #940
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Det absolut viktigaste i sammanhanget _begvärde_ måste vara hur många nya som släpps.
    Blir det 1000 eller 10000... Där i sitter nog svaret och med tiden får vi se.

  41. #941
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ygg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det absolut viktigaste i sammanhanget _begvärde_ måste vara hur många nya som släpps.
    Blir det 1000 eller 10000... Där i sitter nog svaret och med tiden får vi se.
    Exakt. Man fick känslan att det är någon form av limited edition när de annonserades.

  42. #942
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt. Man fick känslan att det är någon form av limited edition när de annonserades.
    Allting går att sälja (till Firechild) med mördande reklam.

  43. #943
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Fick #460 idag. Nöjd :-)

  44. #944
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    34 774:- SEk med dagens SEB Avistakurs får väl anses ok, på bax

    Bifogad fil 71167

  45. #945

    Veteran
    Provade en ny mini idag. Fint bygge, kändes lite konstigt att få ett så "allert" pitchhjul. Begagnade minis är lite mjukare än detta....

  46. #946
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    10% på bax-shop.be med KA1116B koden endast idag. DET gör en slant

  47. #947
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provade en ny mini idag. Fint bygge, kändes lite konstigt att få ett så "allert" pitchhjul. Begagnade minis är lite mjukare än detta....
    Det var min reflektion också. Framförallt att mittläget var så tydligt markerat och inte utslitet. Ovant, men inte nödvändigtvis sämre.

  48. #948
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Det enda negativa jag hittade är att alla knappar är rejält sladdriga och odistinkta. Speciellt powerknappen lever farligt.

    @Kroffe... klickande tangenter? Inget som "klickar" på mitt tgb? Finns heller inget distinkt läge för aftertouch vad jag kan känna av iaf.

  49. #949
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Testa vanligt anslag och seb trycker du ned lite extra så ger tangenterna efter till at läget med distinkt klick.

  50. #950
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa vanligt anslag och seb trycker du ned lite extra så ger tangenterna efter till at läget med distinkt klick.
    Jepp, kände detta på exemplaret jag provade på 4sound också. Dock bara på de vita tangenterna...

  51. #951
    claesbjo
    claesbjo är inte uppkopplad

    Senior
    Ja efter några dagar med Nminin så är jag så himla nöjd. Så himla glad att det finns tillverkare som vågar satsa på att bygga riktiga instrument. Låter o känns fantastisk IMO.

  52. #952
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa vanligt anslag och seb trycker du ned lite extra så ger tangenterna efter till at läget med distinkt klick.
    Inte på mitt ex? Trycker hårt som fan men inget "klickläge" på vare sig vita eller svarta?

  53. #953
    claesbjo
    claesbjo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte på mitt ex? Trycker hårt som fan men inget "klickläge" på vare sig vita eller svarta?
    Jag har "klickläge" på de vita

  54. #954
    luegoods
    luegoods är inte uppkopplad
    luegoodss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Samma här. Inte så att det hörs ett klick direkt men man känner att det blir ett nytt anslag så att säga

  55. #955
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Kan den låta som en Easel?

  56. #956
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Okej... hittade "klickläget"... men man måste ju ta i utav helvete för att få ner tangenterna till det.

    En annan sak... PSU'n surrar riktigt illa.... inte så roligt. Jag jobbar hårt för att få min studio så tyst som möjligt. Märkte direkt att nått nytt "surrade". Trist. Har hörsel som en 5-åring fast jag är 41. Ska man inte slippa sådana dära högfrekventa ljud med åldern? ;-)
    Senast redigerat av drifter7508 den 2016-11-02 klockan 21:45.

  57. #957
    luegoods
    luegoods är inte uppkopplad
    luegoodss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag upptäckte igår att om jag tryckte rakt uppifrån ner på pitchhjulet så påverkades pitchen. Den är alltså i mittläge hela tiden när jag gör detta. Samma för nån annan?

  58. #958
    Fungitec
    Fungitec är inte uppkopplad
    Fungitecs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vilken fantastisk synth! Jag är kär.

    -PSUn surrar inte nämnvärt.
    -Klickläge även här på vita tangenter. Inte så det stör direkt tycker jag. Måste trycka HÅRT för att det skall klicka.
    -Pitchhjulet är inget vidare tycker jag. Det är för stiff och så har den för brutalt nolläge. Ett utslitet pitchhjul på en gammal mini är bra mycket skönare att "benda" med! Hoppas det mjukar upp sig med tiden. O ja den påverkas även här med tryck rakt uppifrån. Nån kvarts semiton eller så.
    -Jag upplever inte rocker-switcharna så värst fladdriga.
    -Jag är så otroligt trött på pris-snacket i denna tråd så det säger jag ingenting om. Det är en nytillverkad MiniMoog model D, punkt.

    Jag kan inte klaga annat än på pitchhjulet.

    Ljudet är makalöst brutalt vackert o krämigt! Äkta mini. Trackar som en dröm. O så är den ju så vacker också. En riktig mini med fantastisk klav och med modifikationer som BARA är till det bättre. Jag hade gärna sett moderna hjul på den också faktiskt. Åtminstone en annan konstruktion som gjort dom mjukare. Själva hjulen i sig är det inget fel på kanske och med tanke på estetiken hade en annan hjultyp pajat originalintrycket. Men med en modern mekanisk konstruktion till själva pottarna hade gjort den till en makalös "player". Men jag älskar den verkligen ändå.

    <3

  59. #959
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Surrar den fysiskt alltså? Eller i audiosignalen?
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan sak... PSU'n surrar riktigt illa.... inte så roligt. Jag jobbar hårt för att få min studio så tyst som möjligt. Märkte direkt att nått nytt "surrade". Trist. Har hörsel som en 5-åring fast jag är 41. Ska man inte slippa sådana dära högfrekventa ljud med åldern? ;-)

  60. #960
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Surrar den fysiskt alltså? Eller i audiosignalen?
    Den surrar rent fysiskt. Ej i audiosignalen som tur är =)

    Kanske ingen big deal för den som har saker som låter lite i sin studio... datorfläktar sov.
    Jag har gått över allt i min för att få det "knäpptyst". Då hörs surrande nätdelar rätt tydligt.

    Moogens nätdel ser ut som en nätdel till valfri gaminglaptop...

Liknande ämnen

  1. Moog börjar med modulärt igen
    Av Wiktorion i forum Nyheter
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 03:36
  2. Moog börjar med modular igen?
    Av SnareTheMind i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 15:14
  3. Moog model 15 för endast 6.843€
    Av geeklund i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •