Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Rebirth går slutligen i graven.

  1. #1
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran

    Rebirth går slutligen i graven.

    https://studio.idg.se/2.1078/1.68444...orgon?ref=vend

    Redan för tolv år sedan avvecklades Rebirth RB-338 som fristående datorprogram, efter att hängt med sedan mitten av 1990-talet. Programmet har dock fortsatt var tillgängligt som gratis nedladdning via en torrent-fil som Propellerheads själva skickat ut på nätverken. Nu läggs även iPad-versionen ned.
    Ett av de första programmen jag köpte på nätet

    Någon som fortfarande använder?

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det här tycker jag är rätt trist.

    Skälet till att appen försvinnande verkade inledningsvis bero på att Apples nya 64-bitars teknik i iOS och att Propellerhead beslutat att inte uppdatera appen. Men i ett senare meddelande förklarar företaget att de mottagit information från Roland att appen inkräktar på den japanska tillverkarens upphovsrätt. Så istället för att hamna i en rättslig konflikt med Roland så väljer Propellerhead att lägga ned appen. Den finns i App Store för 159 kr till dess att den 15 juni är över. Sedan är det slut.
    Misstänker väl att Roland tänker köra ut någon variant av TB-03 till iPad nu då.

  3. #3
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Fan vad jag nötte rebirth. Förändrade mycket för mig!

    Kommer någon ihåg demolåten som följde med som hade någon form av cowboytema?
    Det gick ju att spara informationstext som öppnades i samband med att ett projekt öppnades, kommer ihåg att det var skrivet en liten vers där som gick typ:
    I'm a poor, lonesome cowboytron
    On a zink horse I ride
    I'm of to the Mercury medows
    Where the batteries never run dry

  4. #4
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage


    Kan jag sälja min musmatta dyrt då?

  5. #5
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    En icke musikintresserad polare hade modem och internetuppkoppling redan innan jag köpt min första dator. Jag och två andra kompisar var på besök och mer eller mindre tvingade honom att ladda ned demon av ReBirth som vi sedan satt och lekte med i ett par timmar. Kompisen med datorn tyckte att vi var skittråkiga och kände sig nog åtsidosatt när vi nästan tog över och motade bort honom. Vi hade inte en tanke på det utan vi villa knorra och gnugga Bassline.

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Kommer ihåg att jag körde både Rubbetduck och VAZ innan Rebirth, men det var verkligen klass-skillnad när Rebirth släpptes.

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Kommer ihåg att man hängde över hemsidan för att kolla om det kommit några nya "moddar". En av de första var en LinnDrum som de fick plocka ner pga varumärkesintrång. Har kvar den på någon gammal hårddisk någonstans ho ho

    Efter ver 2.0 så kunde man plocka ihop egna moddar om jag inte minns galet. Gjorde någon egen industrivariant med sound från Terminator2 och filmen Hardware

    Min favorit bland moddarna var annars: "Regulation Issue"

  8. #8
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Viskar, riskkapitalbolag...vad var det vi sa...

  9. #9
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    jag och en kompis skolkade på högstadiet för att hänga i datorsalen och spela demo-versionen i 30 min intervall var ...

  10. #10
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Aldrig fattat mig på det.. fick en crackad version av en 99... lät ju inte bra och var dötrist at fibbla med.... fast det tycker jag ju med det mesta på data

  11. #11
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aldrig fattat mig på det.. fick en crackad version av en 99... lät ju inte bra och var dötrist at fibbla med.... fast det tycker jag ju med det mesta på data
    Glädjedödare

    Jag fick också brev från Roland.
    Det är så dom spänner musklerna.

    Så här efteråt så har jag sett att de knyckt ideer från mig.
    Men jag har inga muskler att spänna?

    Så jag kör boarderline numera.

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Glädjedödare
    He-he.. sorry.. men det funkar liksom inte för mig... men jag satt ju med riktiga maskinerna..och tänkte jo men vad smidigt i två minuter ungefär.....men om varken känsla eller ljud finns där.... vad ska det då var till för??? Lite som att knulla en upplåsbar docka med tre kådisar på.... visst är det ju någon form av sex.... MEN!!!!

  13. #13
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Trist och onödigt... Ja det var något konstig krångel sist på pc .brukar ju kunna lösa det mesta men...

  14. #14
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Vad kommer härnäst då? En analog hårdvarumaskin med touchskärm som emulerar windows 98 som kör Rebirth? Meta-nostalgi!

  15. #15
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Rebirth rebirth?

  16. #16
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kommer härnäst då? En analog hårdvarumaskin med touchskärm som emulerar windows 98 som kör Rebirth? Meta-nostalgi!
    Webbaserad emulering av Windows 98, check: https://copy.sh/v86/?profile=windows98
    Dock oklart om det går att ladda in Rebirth...!

  17. #17
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av aorta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Webbaserad emulering av Windows 98, check: https://copy.sh/v86/?profile=windows98
    Dock oklart om det går att ladda in Rebirth...!
    Coolt!! Kan även rekommendera denna: http://www.windows93.net/ (NANOLOOP OCH PUREDATA FINNS!!!)

  18. #18
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Coolt!! Kan även rekommendera denna: http://www.windows93.net/ (NANOLOOP OCH PUREDATA FINNS!!!)
    Hehe underbart ju!! Note to self: öppna inte Coreglitch

  19. #19

    Veteran
    Får man ett bud eller två?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rb.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	299,5 KB 
Id:	75410

  20. #20
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag har inte använt programmet på 17 år, men ändå trist att det går i graven.
    Mycket nostalgi i det där programmet. Jag byggde fantastiska sekvenser genom att fippla skiten ur tune och filter ratten med musen där i slutet på 90-talet. Jag trodde att jag fuskade. Sen 10 år senare ser man legender på youtube som visar att de gjorde likadant.

  21. #21
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    En liten undran:
    1. Hur länge äger man rättigheterna till design/mönster? Är det inte som patent med en tidsgräns?

    2. Har Roland grund för sina krav, eller är det hotet om långdragen och dyr tvist, som tvingar mindre företag att vika sej?

    Jag förstår att namnlogo inte får kopieras, men har Moog hotat alla med kloner av Minimoog genom åren, och t.ex. den aktuella Behringer-kopian?

  22. #22
    Katsuragi
    Katsuragi är inte uppkopplad
    Katsuragis avatar
    Veteran
    ReBirth var även min väg in i musikskapandet som fjortonåring. Det lilla community som fanns kring det på den tiden var oerhört lärorikt iom att man kunde se exakt hur andra människor jobbade med programmet.

  23. #23
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Otroligt konstigt att göra detta nu efter alla dom här åren?
    Blir det helt legitimt med piratkopiering nu då?

  24. #24
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Hade dom inte OK från Roland? Har bestämt för mig att jag läst det i en intervju....
    Var ett tidsbegränsat OK då tydligen.

    Var aldrig någon stor Rebirth-användare, satt och lekte lite med det, men blev sällan använt 'på riktigt'. Men det var ju helt klart en milstolpe för mjukvaruinstrument.

  25. #25
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag fick samma brev angående kuddarna som jag säljer, varvid jag dubbelkollade mönsterskyddet för 303/808/909 och kom fram till att det inte fanns något. Jag bad dem att återkomma med relevant dokumentation som visar att de har mönsterskydd, och gissa vad? Inget svar. Det var nog 4-5 månader sen nu. Tycker det är både underligt och lite trist inställning att försöka skrämmas utan underlag.

  26. #26
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Har Roland en ny VD eller något?

  27. #27
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Misstänker väl att Roland tänker köra ut någon variant av TB-03 till iPad nu då.
    Behöver ju inte vara så. De satte ju P för UADs CE-1, Dimension D och 201 utan att ha kommit med egna emuleringar än och det var ju säkert ett år sedan nu.

  28. #28
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    I uad-fallet så var det väl licensierade kloner, vilken jag inte fått intrycket att rebirth är. Eller?

  29. #29

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick samma brev angående kuddarna som jag säljer, varvid jag dubbelkollade mönsterskyddet för 303/808/909 och kom fram till att det inte fanns något. Jag bad dem att återkomma med relevant dokumentation som visar att de har mönsterskydd, och gissa vad? Inget svar. Det var nog 4-5 månader sen nu. Tycker det är både underligt och lite trist inställning att försöka skrämmas utan underlag.
    Ring Ernst och berätta.

  30. #30
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har Roland en ny VD eller något?
    Jao, nåt sånt - grundaren gick och dog för nåt år sen väl och numera ägs de av nåt riskkapitalbolag?

  31. #31
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jao, nåt sånt - grundaren gick och dog för nåt år sen väl och numera ägs de av nåt riskkapitalbolag?
    Ja då förstår jag...

    Hoppade inte han som utvecklade Volkas vidare till något annat företag ganska nyligen, är det fler som gör bra saker utifrån vår synvinkel som slutat.

  32. #32
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja då förstår jag...

    Hoppade inte han som utvecklade Volkas vidare till något annat företag ganska nyligen, är det fler som gör bra saker utifrån vår synvinkel som slutat.
    Nu är ju inte Korg Roland...

  33. #33
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är ju inte Korg Roland...
    Ah tack men sjutton det vet jag ju... Har ju fyra bredvid mig här nu dessutom. WOW... haha.

    Lite trött jobbat mycket och vart lite tillfällig arbetsledare utan förvarning med många bollar i luften och mycket som skulle ordnas. Men nu kan jag vila och ta igen mig

  34. #34
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick samma brev angående kuddarna som jag säljer, varvid jag dubbelkollade mönsterskyddet för 303/808/909 och kom fram till att det inte fanns något. Jag bad dem att återkomma med relevant dokumentation som visar att de har mönsterskydd, och gissa vad? Inget svar. Det var nog 4-5 månader sen nu. Tycker det är både underligt och lite trist inställning att försöka skrämmas utan underlag.
    Jag har också fått ett sånt brev.

    Lägg ner eller få problem.

    Då väljer man att lägga ner.

    Nu använder jag fortfarande Juno tekniska lösningar i DCO och det gör Ulli också men jag tror att den grafiska designen är den de håller mest på.

  35. #35
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har Roland en ny VD eller något?
    Får känslan av att Roland IP och marknadsföring inte pratar med varandra öht.

    https://www.instagram.com/p/BDyYa1tn...oland_us&hl=sv

    https://www.instagram.com/p/BD4Y6bIH...oland_us&hl=sv

    https://www.instagram.com/p/BD3yXxEH...oland_us&hl=sv

  36. #36
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har också fått ett sånt brev.

    Lägg ner eller få problem.

    Då väljer man att lägga ner.

    Nu använder jag fortfarande Juno tekniska lösningar i DCO och det gör Ulli också men jag tror att den grafiska designen är den de håller mest på.
    Men jag har kollat i varumärkes- och designskyddsdatabaserna. Det finns inget registrerat skydd. Det enda som är registrerat är Roland-logotypen: https://euipo.europa.eu/eSearch/#det...arks/000233338

    Troligtvis vill man mest skrämmas, för det är knappast värt det, vare sig för pengarna eller den potentiella negativa publiciteten.

  37. #37
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver ju inte vara så. De satte ju P för UADs CE-1, Dimension D och 201 utan att ha kommit med egna emuleringar än och det var ju säkert ett år sedan nu.
    Roland verkar ha bakat in det i andra produkter, som RD-2000:
    https://www.4sound.se/keyboard/digit...roland-rd-2000

    "Rekreationer av analoga vintage-effekter, inklusive BOSS CE-1 Chorus, Roland Dimension D, med flera"

    Det känns dock fortfarande lite fånigt tycker jag, men men... Det kanske är som jgb säger; licenserade kloner som nu har löpt ut.

  38. #38
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick samma brev angående kuddarna som jag säljer, varvid jag dubbelkollade mönsterskyddet för 303/808/909 och kom fram till att det inte fanns något. Jag bad dem att återkomma med relevant dokumentation som visar att de har mönsterskydd, och gissa vad? Inget svar. Det var nog 4-5 månader sen nu. Tycker det är både underligt och lite trist inställning att försöka skrämmas utan underlag.
    Stor respekt för detdär. Fight the paowah!

  39. #39
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Men vilka är det som har de där kuddarna? Säljer de?

Liknande ämnen

  1. Elfa går i graven!
    Av Heualia i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 21:55
  2. A6 går i graven
    Av Heualia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 17:19
  3. rebirth i os X ?
    Av leere i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •