Sidan 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 398

Ämne: Inspiration från hjältar

  1. #1
    tesla3
    tesla3 är inte uppkopplad
    tesla3s avatar
    Senior

    Inspiration från hjältar

    Mycket rätt (och lite garv då):


    http://www.youtube.com/watch?v=pcHnL7aS64Y

    http://www.youtube.com/watch?v=nTeLI...eature=channel

    Stockhausen. Ja, vad säger man?

  2. #2
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Mycket intressant, tack så mycket.

  3. #3
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Men ska vi prata lite om det eller blir man idiot förklarad då?
    Senast redigerat av Sillen den 2010-02-18 klockan 13:14.

  4. #4
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    att prata om musik är som att dansa om arkitektur

  5. #5
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Beror väll på!! Men jag har nog inget att säga...............

  6. #6
    tesla3
    tesla3 är inte uppkopplad
    tesla3s avatar
    Senior
    Det är fina källor. Mycket att hämta, svårare att prata om. Jag kan naturligtvis
    prata om Cage vs. Stockhausen (utifrån dessa två korta klipp) men det är oviktigt.
    Det är menat som en inspiration, kanske att i vissa avseenden ta ljud, komposition, idé lite
    allvarligare eller åtminstone se på ljudupplevelser ur nya vinklar.

    Om det vill diskuteras, kör på!

  7. #7
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    http://current.com/items/89842714_he...sciousness.htm

    Varför sitter man och skapar? Har det ett annat syfte än att bli hörd? Sätter det kanske igång processer i kroppen som får oss att må bra!!

  8. #8
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    För mig känns det i alla fall så här ju mer jag kommer i kontakt med mig och hittar min ton eller hur man ska säga... ju bättre mår jag... försöker utröna om det är en tvåvägs kommunikation, om det går inifrån och ut sen in igen... eller om det bara slumpar sig.. att man får till nått som triggar processer kropsligt och mentalt. Känslan av att ju mer man lyssnar in externt ju sämmre blir det är väldigt påtaglig för mig. Menar då att jag kan inte sitta och lyssna på sånt som jag gillar eller ligger nära det jag gör.. då kommer det bara opersonlig skit ur monitors!

    Men jag är lite konstig där.. har väldigt svårt att förlika mig med genres... de där stämplarna får nån annan sätta...

    Man behöver ju inte vara totalt flummig för att fatta att det finns element man gillar och annat man ogillar.. helt klart för min del är att skapandet blir bättre ju mer kontakt man har med det som är jag.. musikaliskt ljudmässigt kalla det vad ni vill! att man hittar hem...

    Förmodligen är jag helt ute och seglar i andras ögon... men det är väldigt svårt att skriva sakligt korrekt om känslor!

  9. #9
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Angående varför man skapar, om det sätter igång processer osv - Definitivt. Igår var jag exempelvis helt apatisk, jättetrött och förkyld, helt enkelt sjukt opepp inför ett rep. Sen satte vi igång trots allt och efter några minuter hade jag en helt annan energi, lite som en sockerchock, fast utan den brutala humörsvängningen neråt igen.

    Har tänkt på sånt innan, när jag spelar musik blir jag varm och får energi. Som om själva utövandet och ljuden sätter igång kemiska reaktioner. Nästan samma sak händer när jag sitter och målar, jag tror det handlar mycket om att gå in helt i något.. gärna kravlöst. Så fort jag känner mig begränsad eller pressad (på fel sätt) mattas reaktionerna av, jag blir okoncentrerad och irriterad. Och resultatet blir därefter..


    Har inte tänkt så mycket på om det skiljer sig åt mellan musik jag gillar och musik jag ogillar. Men jag tror jag instinktivt undviker att utöva musik jag ogillar. Mitt undermedvetna hittar på ursäkter för att slippa.
    Senast redigerat av compute den 2010-02-18 klockan 14:03.

  10. #10
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Vi är överens koncentrationen ska vara spontan.... lite paradox men svårt att säga på annat sätt... Focus ska komma i processen för mig... jättesvårt att gå in det med förmycket påtryckt fokus!

    Och musik är en konstform för mig... inte en produkt.. därför får ordet producera musik en väldigt lustig klang för mig..

    Jag producerar papper på jobbet... där har jag en annan inställning till det jag gör... en som inte alls kan sättas i samband till musik!

  11. #11
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av compute Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har tänkt på sånt innan, när jag spelar musik blir jag varm och får energi. Som om själva utövandet och ljuden sätter igång kemiska reaktioner. Nästan samma sak händer när jag sitter och målar, jag tror det handlar mycket om att gå in helt i något.. gärna kravlöst. Så fort jag känner mig begränsad eller pressad (på fel sätt) mattas reaktionerna av, jag blir okoncentrerad och irriterad. Och resultatet blir därefter..
    Medhåll på det! De dagar när jag känner att det inte ger mig något att pyssla med musik, då stänger jag bara av allt. För mycket krav, oftast mina egna, gör att ingenting händer.

    Undantaget är om det är tidspress, men då händer saker alldeles för sent. Innan dess är det apati...

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Exakt samma upplägg som jgb.
    I övrigt är det jobbigt det där med att man på ex. fredag gör två refränger som man tycker är suveräna, sedan två dagar efter så tvivlar man starkt på dem och gör inga låtar av dem.
    En sådan refräng låg i två år innan den sedan men en liten modifikation blev min "hit" låt.
    Men ändå samma sak, tror inte riktigt på det där "är det jättebra så vet du det" ja det gör man där och då, men två dagar senare så kan det fortfarande vara bra, men inte superbra-
    Är det inte superbra så orkar jag inte spela in det med allt vad det innebär avseende fullarrad rockmusik med akustiska trummor, bas och multipla elgitarrer, mixning etc...
    Bara att spela in en demo med rockmusik hemma tar lång tid och det är svårt att få det att låta som ett band.

    Svårt att hitta annan lösning dock
    EDIT: Vilket ju inte hindrat mig från att spela in en massa ändå som tur är!
    Senast redigerat av theVOID den 2010-02-18 klockan 14:30.

  13. #13
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Medhåll på det mesta. Jag upplever också att skapande gör mig till en bättre människa, inte bara för mig själv utan för min omgivning.

    Skapande är typ det enda som jag verkligen kan koncentrera mig/fokusera på. I processen faller pusselbitarna liksom på plats

  14. #14
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt samma upplägg som jgb.
    I övrigt är det jobbigt det där med att man på ex. fredag gör två refränger som man tycker är suveräna, sedan två dagar efter så tvivlar man starkt på dem och gör inga låtar av dem.
    En sådan refräng låg i två år innan den sedan men en liten modifikation blev min "hit" låt.
    Men ändå samma sak, tror inte riktigt på det där "är det jättebra så vet du det" ja det gör man där och då, men två dagar senare så kan det fortfarande vara bra, men inte superbra-
    Är det inte superbra så orkar jag inte spela in det med allt vad det innebär avseende fullarrad rockmusik med akustiska trummor, bas och multipla elgitarrer, mixning etc...
    Bara att spela in en demo med rockmusik hemma tar lång tid och det är svårt att få det att låta som ett band.

    Svårt att hitta annan lösning dock
    EDIT: Vilket ju inte hindrat mig från att spela in en massa ändå som tur är!


    Höpp höpp höpp..... tvivel... det har jag upplevt är jävligt sunt för skapandet.... när man själv tvivlar brukar det vara intressant i andras öron... det är helt vanlig prestations ångest... du är rädd att nån ska genomskåda??? eller...

    Tvivel tyder ofta på att det är färdigt... att ideen du hade är avklarad..

    Kan ni hålla med om det?? eller är det vanlig sillsmörja igen!!

  15. #15
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Skönt urballad tråd i vanlig ordnung
    Tvivel när det gäller slingor och refränger är ju ofta pga att jag själv har haft dem i huvudet en massa då jag gjorde dem och kanske dagen efter, men då tänker jag ju ofta, "klart jag haft dem i skallen, jag har ju spelat dem/sjungit dem" hela tiden!
    Man får låta dem vila i ett par veckor helst, men det är ju en massa annat man får i skallen också, inte mins annan musik som man lyssnar på.
    Den eviga frågan mao: Hur vet man vad som är bra?

    Att spela upp för mina väldigt musikintrsserade kompisar ger vissa indikationer, men ofta gillar jag å andra sidan det som de inte alls tycker om, då jag även gillar hårdare musik än dem, har en polare som gillar hårt dock, musiker som mig, men han är sparsam med kommunikation vid låtkritik, och även om vi ofta feedbackar varandras låtar så är han knappast representiv, det han gillar gillar inte de flesta andra.

    De lugna mörka låtarna är lättare, där känner jag enklare vad som är bra, själv.
    Då man känner om de har den där "känslan". För mig, och där struntar jag i vad andra tycker.
    Är mer de snabba låtarna som skall vara lite mer lätttillgängliga refrängmässigt som är svåra att bedöma för mig.

    När ni har en "låt" på gång, bara en refräng eller slinga, gör ni då en hel låt runt den eller testar ni bara själva slingan/refrängen på någon?
    Jag inser att jag nog bör skriva klart fler låtar, men en bra slinga/refräng skall man ju kunna höra ändå utan bridge etc?

    Till saken har att jag vet att jag har lätt för att komma på catchiga slingor och refränger, problemet är snarare att de skall vara rätt typ av catchighet, inte för catchy och lite alternativt sådär, det är svårare
    Senast redigerat av theVOID den 2010-02-18 klockan 15:07.

  16. #16
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag tycker inte den är urballad!! tråden..

  17. #17
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Positivt ballad dåra

  18. #18
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    De lugna mörka låtarna är lättare, där känner jag enklare vad som är bra, själv.
    Då man känner om de har den där "känslan". För mig, och där struntar jag i vad andra tycker.
    Ja vad ska man säga.... där har du din styrka... ta vara på det! Är det även så att du mår bättre under tiden du gör en sån låt kontra det andra??

    Det är detta jag menar med den inre tonen!

    Känner mig som en dåre nu......... hoppas ni fattar!

  19. #19
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jo har gjort mycket sådant, mycket alternativa saker som inte låter som ngt annat jag har hört. Experimentiella emotionella låtar.
    Mår snarare inte så bra när jag gör en sådan låt, därför jag gör den
    Men musik som berör, berör ju, så man blir ledsen och sen mår man bättre efteråt!

    Men...det ÄR en dvla kick ändå att lyckas få till en snabb, superctachylåt som ändå är alternativ och lite annorlunda, har lyckats med det ngn enstaka gång innan, och de som gillar dem vill ju höra mer

  20. #20
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Klart det är så... men det är inte fel att veta vad man gör bra för att ta det till de man vill göra! Allt detta är kanske det knepigaste... bryter man ner musik och tittar på byggstenarna är det ju enkelt... men i att "få ihop det" det är en annan historia...

    Man får helt enkelt lita på det där inre... det är förmodligen det som man vill säga.. problemet kan ju bli känslan av att göra samma låt om och om igen!

  21. #21
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    OBS vill inte låt pretto eller framstå som jag förstår detta jag vill att vi ska diskutera det... och se om argumenten håller?

    Det vore kul om någon med erfarenhet av skivsläpp och branchen vågade sig på att prata om sina prosesser och metoder...

    Tror oxå det kan skilja endel om man är i ett band eller ensam?

    Vi har bara skrapat lite på ytan... det känns oxå oklart hur och var inspirationen kommer in i bilden?

  22. #22
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SAFE1978 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skapande är typ det enda som jag verkligen kan koncentrera mig/fokusera på.
    +1
    mm, synd att man inte jobbar med det...

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1
    mm, synd att man inte jobbar med det...
    ...INTE helt givet att det blir bättre Få har förmånen (eller kuraget) att få
    styra över precis allt de vill/ska/måste göra utan rätt stora uppoffringar...

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SAFE1978 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Medhåll på det mesta. Jag upplever också att skapande gör mig till en bättre människa, inte bara för mig själv utan för min omgivning.

    Skapande är typ det enda som jag verkligen kan koncentrera mig/fokusera på. I processen faller pusselbitarna liksom på plats
    Ja men är det inte en fråga om inställning? De "förmågor" du då använder och slipar på
    kommer ju nytta i många olika sammanhang... Processen kan ibland vara lika givande
    som målet

  25. #25
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Skulle nog knäcka mig att jobba med musik på heltid, iaf med ens nuvarande inställning till sitt skapande, och nuvarande emotionellt triggade låtskrivande. ja förutom alla catchiga melodier då som dyker upp i huvudet men som man inte gör ngt med.
    Största problemet för mig personligen är att jag har inget att skylla på, jag kommer på bra melodier och hookar hela tiden, men är helt enkelt djävligt slapp och gör inga låtar av dem!
    Det som gör en förbannad Att man vet att man kan och kanske rentav har en viss talang.. men är allmänt lat!

    Det som fått mig att iaf få ut en EP och en del annat är när jag haft deadlines
    Banddeadlines och samlingsskivor, studiotid bokad etc! påtvingat av andra då!
    Inte det bästa som blev inspelat heller,enligt mig iaf, så nu har man en massa grejer som är rätt bra egentligen men som man inte kan ta sig för att spela in.
    För att inte tala om att man borde skriva och spela mer, för ia varje trdje gång man sätter sig i en halvtimma så kommer det något som funkar. Även om inte de där supergrejerna kommer lika ofta förstås.
    Ngn som känner igen sig?

    Ett annat problem att jag alltid kommer på saker som passar bäst i olika genres, som jag eg inte vill satsa på. Slingor för electro, för ebm, refränger för Punk, eller....pojkband tom! Eller bara löjliga Dursynthslingor som jag aldrig skulle spela in, Sis fick en sådan av mig som jag kom på när jag hörde hans sköna bakgrund. haha Vad gör man med dessa grejer, mäktar inte med att göra musik i flera genres när jag inte ens har energi till att spela in för the VOID.
    Ngn som känner igen sig?
    Senast redigerat av theVOID den 2010-02-18 klockan 16:02.

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Void: Varför håller du på? (Enkel fråga med svårt svar?)

  27. #27
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Håller på och skriver en massa skit på 99, eller håller på med musik?

    Om du frågar angående det senare så är svaret:
    Musikskapandet ger mig så mycket, som terapi, antingen genom att skriva av sig, eller att bara sitta och spela gitarr, och det ger ibland, den där rushen..."fan, det här är ju faktiskt rätt bra, har JAG gjort detta!?!"
    Feedback från avlägsna fans etc gör en glad ibland, men inte såå mycket ändå, om inte jag gillar det så spelar det ingen roll vad andra tycker. Men visst är det fint att höra att en tjej i Missouri lyssnar på en av mina lugna låtar och beskriver hur hon sitter i en bus i mörka gryningen på väg till sitt jobb i en kycklingfabrik.
    Eller ngn amerikansk rocktonåring som lyssnar på min musik som förfestmusik (andra spektrat av mina låtar haha)
    Att producera ngt och skapa låtar som låter "färdigt" har dock uppenbarligen haft lägre prioritet, ngt läskigt med låtar som är "färdiga" kanske....

    Själv?
    Senast redigerat av theVOID den 2010-02-18 klockan 16:13.

  28. #28
    deleted user
    Att bli hörd och att kommunicera.

    Jag blir riktigt misstänksam mot människor som hävdar (och det är inte ovanligt) att de håller på med musik bara för deras egen skull och inte bryr sig ett dugg om vad andra tycker. För mig är det omöjligt. Musik (liksom all konst) måste ha en sändare och en mottagare. Vill man inte bli hörd kan jag inte se att man har någonting att säga.

    Sedan kommer då det svåra i det hela. Att inte anstränga sig så mycket för att bli hörd och uppmärksammad (kom igen nu, hur kan man skapa utan att vilja bli uppskattad?) så att man tappar bort den man är och det man vill säga. Glömmer man bort det står man helt plötsligt i Melodifestivalen och ylar något men- och meningslöst.

    Det där är konsten. Att göra sig hörd utan att sälja ut sig. Att idka älskog utan att prostituera sig.

  29. #29
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Men precis vad tråden handlar om... på ett djupare plan... varför vi gör ljud/musik?

    Och vad det egentligen är vi gör? Vad som frigörs... låser och hämmar.. triggar och inspirerar.. tror det kan vara nyttigt med sånt här.. vi lär känna varandra bättre om vi pratar om det som för oss samman istället för olikheterna....

  30. #30
    deleted user
    Ja just det ja! För att det är så jävla kul också! Glädjen!

  31. #31
    deleted user
    Bästa tråden ever, förresten. Precis vad jag saknat på 99. En paus från komponenter och analogmasturbering för att fokusera på det som faktiskt på riktigt är viktigt.

  32. #32
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller på och skriver en massa skit på 99, eller håller på med musik?
    Båda Varför just musik? Kom det "av sig självt" eller "mljöpåverkan"?
    Vad är viktigast idag - vis av all erfarenhet?

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv?
    Finns så mycket musik (bred definition) jag vill höra som inte finns än... Inte säkert
    att andra vill det men det är en annan sak (ref. inlägg om att jobba/leva av musik)
    Klyschigt kanske

  33. #33
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja, glädjen när man gör ngt bra Som man gillar, just där och då så räcker det för mig.
    Att någon anann gillar det....jo, det är viktigt det med, men skulle man verkligen vilja ha uppmärksamhet och bli uppskattad så hade det ju varit enklast att gå på att enbart spela in det supercatchiga och göra ljudbilden snällare och mer generell...jag fattar att min musik är "svår" för många, men....det är ju MIN musik.
    Take it or leave it liksom.
    Jag gillar konstiga grejer och gör konstig musik för jag helt ärligt gillar hur det låter.
    Rockers gillar den inte då den är synthig och konstig.
    Synthfolk gillar den inte då den är för distad och trasig ibland.
    Sen om ngn uppskattar den ändå, ja då blir man ju glad förstås
    Samtidigt kan jag känna att jag inte klarar av att lyssna på de mest poppiga sakerna jag gjort, de är ju i minioritet, inte pga ngn elitism eller liknande utan för att de låter minst mig på ngt sätt...som jag upplever min musik.

  34. #34
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att bli hörd och att kommunicera.

    Jag blir riktigt misstänksam mot människor som hävdar (och det är inte ovanligt) att de håller på med musik bara för deras egen skull och inte bryr sig ett dugg om vad andra tycker. För mig är det omöjligt. Musik (liksom all konst) måste ha en sändare och en mottagare. Vill man inte bli hörd kan jag inte se att man har någonting att säga.

    Sedan kommer då det svåra i det hela. Att inte anstränga sig så mycket för att bli hörd och uppmärksammad (kom igen nu, hur kan man skapa utan att vilja bli uppskattad?) så att man tappar bort den man är och det man vill säga. Glömmer man bort det står man helt plötsligt i Melodifestivalen och ylar något men- och meningslöst.

    Det där är konsten. Att göra sig hörd utan att sälja ut sig. Att idka älskog utan att prostituera sig.
    Kom en i mellan... självfallet vill man att nån ska lyssna! Det går inte att argumentera mot. Men det är inte heller det jag gör. Jag pratar om just det.. den lilla lilla saken som trycker på så att man gör nått.. och visst är det så att det ska höras vad man vill och så... men hur når man dit?

  35. #35
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Båda Varför just musik? Kom det "av sig självt" eller "mljöpåverkan"?
    Vad är viktigast idag - vis av all erfarenhet?


    Finns så mycket musik (bred definition) jag vill höra som inte finns än... Inte säkert
    att andra vill det men det är en annan sak (ref. inlägg om att jobba/leva av musik)
    Klyschigt kanske
    Ugh, dåligt samvete av att jag skriver en massa skit här, känns som att man framhäver sig själv på ngt sätt, men jag tycker bara om att diskutera, även om jag skriver "jag" en massa...

    Viktigast:
    I vocal musik, för mig, är det ärliga i uttrycket.
    Om jag sjunger "Im sick and tired of the voices in my head" så måste jag mena det, annars är det ingen mening.
    Finns ärligheten där så blir musiken lite speciellt ändå och inte bara catchig ex.

    I klaviaturbaserad musik så är det viktigaste att melodierna får mig att känna något, glad, ledsen, cool haha, eller arg etc etc. men det gäller ju alla bra melodier förstås.

    Började spela synth, eller orgel då da när jag var 12, Mamma sjunger i operakörer, farsan spelar klarinett och sax, brorsan var DJ etc så det fanns alltid musik på, HÖGT och från olika ställen samtidigt

    Själv?
    Kul tråd, hoppas någon mer än jag skriver långa romaner, fast man kan ju få sagt mer på mindre ord ibland haha

  36. #36
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag är musikaliskt helt kass... men har funnit att det är mitt uttrycksmedel, min konstform. Naivt kanske. Men så är det. Tråden rör på sig i alla fall. Det har varit så minusladdat på detta forum ett bra tag. Hoppas vi kan ändra på det.

    Rent tekniskt och i musiken har jag så mycket kvar att lära att det kommer nog hålla mig sysselsatt resten av livet. Om det behagar mig så länge. Seså kom igen där kapa tråden nu!!

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ugh, dåligt samvete av att jag skriver en massa skit här, känns som att man framhäver sig själv på ngt sätt, men jag tycker bara om att diskutera, även om jag skriver "jag" en massa...
    "jag" är bättre än "man" Just för tillfället spammar jag stället för att jag inbillar
    mig att det är det viktigaste jag har att göra just nu, vilket givetvis INTE är sant på
    något som helst vis

    Mjaaa.. jag tänkte kanske lite mer vad som är viktigt för dig som person, det som får
    dig att fortsätta på en/några nivåer högre/ambitiösare nivå än "medelmusiksvensson"

    Växte inte upp själv med musik i familjen - har en gitarrlärare i musikskolan att
    tacka för överförd entusiasm

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul tråd, hoppas någon mer än jag skriver långa romaner, fast man kan ju få sagt mer på mindre ord ibland haha
    Ja kul att du "hugger" på betet - givetvis inte meningen att varken "hänga ut" eller
    promota theVoid! Rummet är stort och har högt i tak

  38. #38
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Många tycker säkert att jag är kass om de bara hör en viss låt och gillar ett annat stuk.
    Jag tycker ofta själv att jag är helt kass.
    Men det är jag inte, objektivt sett. För jag kan ibland göra musik som inte låter som något annat. Det kan säkert du också och många andra göra ibland.
    Det räcker för att inte vara musikaliskt helt kass!
    Sen att man kanske måste hålla på i många år och gå igenom perioder där man härmar annat innan man kommer dit, det är en annan sak.
    För mig behövdes det en starkt emotionell period och ett helt nytt instrument (gitarr) för att jag skulle göra något eget. Innan dess hade jag spelat 80 tals synthpop och Kraftwerk covers på gamla analogsynthar i 10 år.
    Ingen som gör ngt speciellt och eget är kass.
    Anser jag.
    Finns det 5 pers som verkligen gillar en låt av mig, behöver inte vara samma, så är jag glad.
    Å det är ju löst sedan länge, så där har man ett grundsjälvförtroende iaf, även om det sviktar.

    Tycker det är vackert i sig att det finns så mycket musik, jag har inte hört en enda låt här inne som varit KASS, allt kanske inte är ngt jag tycker är superbra just den dagen jag hör det, men det är en människa bakom som velat ngt och gjort ngt eget eller tolkat på sitt eget sätt. Behöver inte vara SUPER orginellt a la Björk etc (I love!) utan bara....av ngn annan än mig.
    Det är aldrig kasst.
    Senast redigerat av theVOID den 2010-02-18 klockan 16:56.

  39. #39
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Tycker inte någon framhäver sig här... alla bjuder ju på mycket känsliga saker faktiskt...

  40. #40
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    http://www.youtube.com/watch?v=2oMvtw4aeEY

    postade denna i en annan tråd... men intresset var svalt.. den är intressant i sammanhanget. Tycker jag..

  41. #41
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där är konsten. Att göra sig hörd utan att sälja ut sig. Att idka älskog utan att prostituera sig.
    Öppna sinnen -> spara och bearbeta intryck || förmedla intryck -> (i mitt fall) musik!

    Fantastisk känsla om det språk man kommunicerar på även når fram till andra

  42. #42
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.youtube.com/watch?v=2oMvtw4aeEY

    postade denna i en annan tråd... men intresset var svalt.. den är intressant i sammanhanget. Tycker jag..
    Jo jag "orkade" igenom detta! Tänkvärt!!

  43. #43
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jo den är seg... men ibland är det kul att få en annan syn på saker! Har man tur så kan man använda kunskapen till nått oxå!! hehehe!

  44. #44
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    "Mjaaa.. jag tänkte kanske lite mer vad som är viktigt för dig som person, det som får
    dig att fortsätta på en/några nivåer högre/ambitiösare nivå än "medelmusiksvensson""

    Vet inte vilken den genomsnittliga medelnivån är
    Vad är ambitionen är ju frågan isåfall.
    Om ambitionen är att bli signad och bli "stor" så hade man ju fokuserat på att skriva fler låtar av den typen som man kan bli signad på men det har jag inte gjort, för det känns jobbigt och stressande och jag mår dåligt som fn av det.
    Hata.
    Slutade skicka musik till labels just för att de ville ha fler låtar som var lik en som jag har gjort som de sade skulle bli en hit. Min musik spretar väldigt mycket, olika genres nästan.Även om jag ju håller ihop det per projekt tycker jag.
    Så då är väl ambitionen mest att spela och ha kul, men att alltid ha ett eget uttryck, att beröra och bli berörd. Sen skulle jag gärna ha mer spelningar och framförallt turnera, gärna utanför sverige etc men men, det kommer, om jag fokuserar.
    Just nu är det lagom nivå. Om den där labeln jag pratar med nu skickar mig kontraktet ngn gång så kanske det ger mig en push att satsa hårdare, får väl se
    Så länge man har kul och känner att det är ärligt!
    Sen jobbar man ju också

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så länge man har kul och känner att det är ärligt!
    Sen jobbar man ju också
    Sköna planer Men du vill/lyckas skilja på de olika rollerna?? Du satsar på att göra
    musik, men tekniken ser du som en hobby och jobbet är... well, ett jobb! Jag har
    aldrig lyckats hålla isär det där

  46. #46
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jepp. Kan enkelt skilja på det då det tillfredställer olika saker för mig.
    Teknik (synthar etc)
    Musik
    Jobb
    Addera: dykning, flickor, kompisrelationer etc
    Man har ju olika roller då det ger olika saker.
    Skönt att det är olika roller också.
    Hade önskar ibland att jag haft en mer lekfull inställning till musiken, men ibland så.

    Hur gör ni andra?
    Ingen som skiljer på ljudkskruvande och låtskapande?
    Tror mig veta att det finns en del här.
    Men för många är ju hela ljudbilden en stor del av låten, men det är ni så mycket bättre på än mig, så det vågar jag mig inte på, inte så mycket iaf

    Jobbar som utvecklingschef på ett dataföretag som gjort en helt ny produkt som inte finns på marknande, jag har designat och skrivit 50% av koden, så det där är ju också lite av en dröm, om vi får sålt skiten dvs Men det är bara de senaste 2 åren, lär inte får uppleva den perioden igen tror jag.

  47. #47
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo den är seg... men ibland är det kul att få en annan syn på saker! Har man tur så kan man använda kunskapen till nått oxå!! hehehe!
    ...men jag suger åt mig som en svamp av resonemanget som han och flera andra
    forskare för (han var ju också med i den där TV-serien om musikens inverkan på
    hjärnan) att vara aktiv med musik hjälper hjärnans utveckling!

    ...så nu är det bara frågan hur man ska använda all denna extra hjärnkapacitet

  48. #48
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    ni ska veta att en bra dag är ni min största inspirations källa... jag är väldigt intresserad av vad och hur ni gör.. så den här tråden blir förhoppnings vis lång. Slog på en kanna kaffe nu.

    Att skapa kan tydligt göras med så många infallsvinklar och när vi nu är kreatörer alla här?? Kan man då påstå att vi lyssnar på lika många olika sätt?

    Oj så det går en TV serie om musik och hjärnan... vilken kanal? Tittar så lite på TV? Speciellt nu med OS och allt bajs!!

  49. #49
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    http://www.redbullmusicacademy.com/l...lecture-videos

    Här finns en satans massa att se... för de som är intresserade jag ska försöka ta mig tid och leta igenom... vet inte riktigt vad det ger eller så.. kan säkert finnas något högintressant. Tror det är mycket strunt oxå!?!

    Någon som har koll?

  50. #50
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj så det går en TV serie om musik och hjärnan... vilken kanal? Tittar så lite på TV? Speciellt nu med OS och allt bajs!!
    Kanske var ett enstaka program - gick på kunskapskanalen förra veckan! Förutom
    att de var ense att musik (utövande - inte enbart lyssnande) utvecklar hjärnans
    funktioner! De var inte helt ense om hur nära musik och språk hör samman...

    Edit:
    Gammal länk: http://tvguiden.se/20100131/Kunskaps..._20_00_00.html
    Senast redigerat av hasse_fx den 2010-02-18 klockan 23:35. Anledning: Hittade länk

  51. #51
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Har ju gått musikministeriet förr.. och stocktown.. de har visat bruce haack dokumentären i TV.. så ibland smäller det till!

  52. #52
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ju gått musikministeriet förr.. och stocktown.. de har visat bruce haack dokumentären i TV.. så ibland smäller det till!
    http://www.lakartidningen.se/store/a...s2077_2078.pdf

  53. #53
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att bli hörd och att kommunicera.

    Jag blir riktigt misstänksam mot människor som hävdar (och det är inte ovanligt) att de håller på med musik bara för deras egen skull och inte bryr sig ett dugg om vad andra tycker. För mig är det omöjligt. Musik (liksom all konst) måste ha en sändare och en mottagare. Vill man inte bli hörd kan jag inte se att man har någonting att säga.
    Jag håller verkligen inte med. Musik behöver verkligen inte ha något med kommunikation att göra. Förslagsvis är musik ett annat slags språk (än det linjära språket). Ett cirkulärt. Högra hjärnhalvans språk. Det är möjligt att det finns någon slags spegelsvar på kommunikation i högra hjärnhalvan. Men det vet jag inte. Vänstra hjärnhalvan har t.ex. klocktid (≈chronos) medan högra har någon slags tidlöshet, eller cirkulär tid (≈kairos).

    Jag tycker att musik bör ha så lite med kommunikation att göra som möjligt. Musik ska vara självtillräcklig. Både sändare och mottagare är oviktig tycker jag. Personligen tycker jag att jag har ganska lite kontroll över låtarna jag gör. Nästan så att det är musiken som gör sig själv, som att drömmar drömmer sig själva (man kan ju inte bestämma vad man ska drömma, i alla fall inte jag). Jag vet inte. Kanske blir lite väl extremt inlägg. Men ändå. Man borde i alla fall uppleva musiken i sig själv. Tycker jag.

  54. #54
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Inspirerande pnuts... Jag tycker faktiskt som du.. att det bara uppstår. Man blir en del av det soniska. Plötsligt uppslukas man av ett landskap. Var tiden absolut strävar efter ett stillestånd. Rummet känns oändligt. Både stort och litet på samma gång.

    Ljud är ju just vågor. Man kan se det som färg spektrumet.. tänker nu lite på regnbågen som uppstår för en betraktare under rätt förutsättningar.. helt spontant. kröker sig i rummet.. och om man tittar riktigt noga kan man se hur färgskalan vill börja om som om den vore krökt i alla dimensioner. Likt ett rör som böjer sig kring himla valvet Är ett ljud riktigt bra så känns det lika för mig.. det får inte plats i huvudet lixom... kröker uppfattningen av allt... kanske inte så påtagligt som jag beskriver det. Men det sker saker ibland som man inte har kontrollen över... eller så är det precis det man haft? Man har varit så hårt i kontakt med sig själv att man är i sync/fas med det man gör... som du beskriver jag kan inte bestämma vad jag ska drömma.. men det är jag som drömmer ändå!

    Nu är jag inte så bildad som ni. Och kan inte termer för sånt här.. så hoppas det går in i alla fall!! Jag jobbar hårt nu på att komma i kontakt med den där känslan. Hitta min tibre/ton och mitt beat/puls...

  55. #55
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av pnuts Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller verkligen inte med. Musik behöver verkligen inte ha något med kommunikation att göra. Förslagsvis är musik ett annat slags språk (än det linjära språket). Ett cirkulärt. Högra hjärnhalvans språk. Det är möjligt att det finns någon slags spegelsvar på kommunikation i högra hjärnhalvan. Men det vet jag inte. Vänstra hjärnhalvan har t.ex. klocktid (≈chronos) medan högra har någon slags tidlöshet, eller cirkulär tid (≈kairos).

    Jag tycker att musik bör ha så lite med kommunikation att göra som möjligt. Musik ska vara självtillräcklig. Både sändare och mottagare är oviktig tycker jag. Personligen tycker jag att jag har ganska lite kontroll över låtarna jag gör. Nästan så att det är musiken som gör sig själv, som att drömmar drömmer sig själva (man kan ju inte bestämma vad man ska drömma, i alla fall inte jag). Jag vet inte. Kanske blir lite väl extremt inlägg. Men ändå. Man borde i alla fall uppleva musiken i sig själv. Tycker jag.
    Så får du tycka. Det är ditt val.

    Jag tycker fortfarande att det är obegripligt att man inte vill säga någonting med sin konst och sitt uttryck. Vi är i helt olika världar.

  56. #56
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Det ena behöver inte motsäga det andra... jag attackerar processen med allt uppdämt jag har.... Försöker kritiskt spegla mig själv och min omgivning med konsten... jag är bara av den uppfattning att vill man vara konkret så skulle jag ta andra verktyg....

    Kanske foto skulle bli mitt medium då... då kan man vara tydligare.. eller bli mer vokal i min musik.. Är det så du upplever oss? Intet sägande döda... Skilling??

    Vill oxå säga åter hade det inte varit för den här samlingen människor på 99: så hade jag inte skapat något alls...

    Så då är det dax att börja mer konkret tala tankemönster och ideer samt budskap....

    Skilling har rätt en tanke ligger alltid till grund för allt....

  57. #57
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    sid.64: Man behöver inte kunna massa konstiga termer egentligen. Är alltid bättre att undvika sånt (så länge man inte skriver en akademisk uppsats då), men jag gjorde det enkelt för mig Slipper man beskriva så mycket. Dumt. Jag tycker att du alltid skriver intressanta/smarta/fina saker. Du (och t.ex. ~~~) har en förmåga att alltid skriva (fan, kommer inte på något annat sätt att säga det) både linjärt och (väldigt) cirkulärt samtidgt, så att säga. Man kan inte se känslor -- men t.ex. musik, litteratur och inlägg från sid.64 och ~~~ kan presentera dessa ändå. Till skillnad från att bara fota något rakt av, beskriva rakt upp och ner, bara försöka härma något annat. Det blir en representation istället. Inte bra. Inte självständigt.

  58. #58
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Skilling: Jag menar inte att det inte finns något som uttrycks. Känns bara som det är mer komplicerat än så. Eller egentligen kanske väldigt enkelt. En låt har sin egen känsla, sin egen stämning, sin egen estetik/atmosfär. Det är inte bara en representation av skaparens känslor/tankar. Det bör den inte vara. Jag pratar nog mer om hur jag tycker att man borde uppleva musik (eller fenomen i allmänhet). Hur musiken är gjord spelar väldigt lite roll.

  59. #59
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ena behöver inte motsäga det andra... jag attackerar processen med allt uppdämt jag har.... Försöker kritiskt spegla mig själv och min omgivning med konsten... jag är bara av den uppfattning att vill man vara konkret så skulle jag ta andra verktyg....

    Kanske foto skulle bli mitt medium då... då kan man vara tydligare.. eller bli mer vokal i min musik.. Är det så du upplever oss? Intet sägande döda... Skilling??

    Vill oxå säga åter hade det inte varit för den här samlingen människor på 99: så hade jag inte skapat något alls...

    Så då är det dax att börja mer konkret tala tankemönster och ideer samt budskap....

    Skilling har rätt en tanke ligger alltid till grund för allt....
    Jag provocerar såklart för att sätta det på sin spets.

    Jag tror inte på att man inte gör musik gör att man vill förmedla något. Jag tror dessutom att det är grunden och jag tror på att bejaka den. Vad man vill förmedla, det är dock till hundra procent upp till den som skapar. Det kan vara ett konkret budskap, det kan vara en känsla, det kan vara ett groove och en jävla lust att dansa. Det kan vara intellektuellt, det kan vara hypnotiskt, det kan vara djurisk primitivt etc etc.

    Jag pratar alltså definitivt inte om vokalt kontra instrumentalt. Jag menar att alla uttrycksformer måste vara just ett uttryck. Jag tror det ligger i grunden för skapandet att nå andra människor. Det hindrar inte på något vis att man gör det för sin egen skull, för det tror jag också är en förutsättning.

  60. #60
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ag tycker fortfarande att det är obegripligt att man inte vill säga någonting med sin konst och sitt uttryck. Vi är i helt olika världar.
    ...eller kanske i olika delar av det som betraktas som konst...

    Non-figurativt <---> Figurativt
    Abstrakt <---> Konkret
    Utan "budskap" <---> Med "budskap"
    <--->
    pnuts? <---> skilling?
    etc...

Liknande ämnen

  1. OB DX: Grym inspiration!
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 21:33
  2. Lite inspiration från ett av proffsen!
    Av Zoria i forum Slagverk
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 11:37
  3. Baklänges inspiration!
    Av encore i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-07-30, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •