Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 90

Ämne: Tyst studio(dator) - hur?

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Tyst studio(dator) - hur?

    Hur får man bort pc-fläktarna ur studion. Jag blir galen på lapstoppen som står och spinner (och den minimala skärmen).

    Jag har funderat på att ersätta den med en helt tyst mediadator, men de saknar ordentligt med lagringsutrymme, eller en "all in one" ... men då är vi plötsligt uppe i dyra pengar.

    Dra kablage till kontorsdatorn känns inte heller aktuellt, det skulle bli kabel genom hela lägenheten.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Atari?

    Jag bandar på fläktförsedd HD-inspelare men har förpassat den till klädkammaren intill studion och förlängt frontpanelens displaydel så den vilar brevid mixern. Har du nå't så'nt utrymme du kan nyttja?

  3. #3
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur får man bort pc-fläktarna ur studion. Jag blir galen på lapstoppen som står och spinner (och den minimala skärmen).

    Jag har funderat på att ersätta den med en helt tyst mediadator, men de saknar ordentligt med lagringsutrymme
    Går såkert att expandera hårddisksutrymmet internt eller köp en fet extern disk.

  4. #4
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Processor från intel med tillägget T i namnet... Drar 35 Watt. Till exepel en sån här https://new.webhallen.com/se/product...151-Socket-Box

    Köp till en annan bättre kylare så lovar jag att den är tyst Man kan köpa till en grej så att man klockar ner kylarfläkten och då hör man inget alls. Stockkylarna brukar låta en hel del tyvär så fort man gör något mer ansträngande ,men kanske inte på en 35 Wat dator.

    Semipassiva komponenter kör inga fläktar alls om man inte spelar.


    Jag har nu ett 1070 turbo(Fjantigt namn men det är en lösning för små medialådor så den blåser ur luft från lådan i stället för att bara vispa runt) Det är mycket tyst även vid visst spelande, hör inget alls från denna... mycket bra sewrie grafikkort om man vill ha ett tyst grafikkort.

    Nätverksagregat finns också semipassivt som är helt tysta om man inte gör så mycket.

    Det går att bygga helt tysta datorer om man vill. Men spelar man något nyare spel så börjar det ju fläkta på lite men inget som stör direkt... Man vill ju ha på lite ljud och då hör man inget alls...

  5. #5
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    OK, vi hamnar lätt i skyttegravarna om Mac och PC men här är faktiskt ett område som Mac har fördel skulle jag tro. Visst, alla PC är inte lika och visst finns det tysta PC men det finns väl i princip inga högljudda Mac längre? Min gamla iMac 27" susar i alla fall bara om man lägger örat till... verkar gå för 9-10KSEK...jag känner inte nått behov av uppgradering ännu i alla fall...

    Alternativt en skärm och tangentbord till din laptop så du kan flytta den en bit ifrån dig, kanske ställa den bakom en skärmvägg/bullerplank/under ett bord/i en byrålåda eller nått? Ett par meter kan göra skillnad även om det är i samma rum. Problemet med laptops är just att man sitter så nära.

  6. #6
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag köpte en stationär Dell och den är knäpptyst och så snabb att klockorna stannar.

    Dock slutade min extrainsatta SSD att fungera häromdagen. Andra gången jag råkar ut för det. Tjollahopp och plötsligt finns det ingen extra disk alls. It’s gone man! Mekaniska diskar gav en viss chans, men så icke SSD. Jag säger som Heaven 17... Here today gone tomorrow....

  7. #7
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Mac Mini. Klart.

    Tål inte det minsta surr el oljud i min studio. Finns inget tystare än en Mac Mini för studiobruk.

  8. #8
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mac Mini. Klart.

    Tål inte det minsta surr el oljud i min studio. Finns inget tystare än en Mac Mini för studiobruk.
    Quadcore Atom Z83 1.8GHz 64bit med Win10.
    Helt utan fläktar.

    Lika liten och ljudlös.

  9. #9
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Mn kan ju ha datan i en isoleringslåda också.. eller i ett annat rum typ.

  10. #10
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Oftast så tänker man inte på ljudet när handlar dator.
    Istället så köper man värsta speldatorn med fläktar som en luftkonditionering.

    Visst, de är snabba men behöver man värsta GPU:n för musik?
    Troligtvis inte men den ingår med en fet fläkt.

    Tänk efter före.

  11. #11
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Och sedan så kör jag operativet på SSD och externa USB3 diskar för data.

  12. #12
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Atari?
    Det sitter en äckelfläkt i min MegaST2.

  13. #13
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    I övrigt tycker jag inte att dagens stationära i7-baserade pc-datorerna låter något. Min är bara ett hopplock av diverse standardkomponenter och jag kör med fläktarna som kom med chassit och även stock-cpu-fläkten. Tydligaste tecknet på att datorn är igång är ändå power-leden (näst efter bildskärmen). Spelar jag något grafikintensivt spel susar fläktarna igång förstås, men stänger jag av spelet tystnar de igen.

  14. #14
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag har värre problem.
    Har studion vägg i vägg med pannrummet och husets värmepump.

    Visst, flytanderummet skyddar mot ljud men jag får knäppar i elen när 1500w kompressor startar.

  15. #15
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Uppenbarligen ett knepigare problem än man tror. MAC:arna är så jäkla dyra bara och mini-pc:erna har för lite minne rent generellt. I värsta fall skulle man såklart kunna ställa laptopen på modularen en bit bort och sedan dra kablar till skärm och tangentbord. Suboptimalt - men det går.

    Jag lär väl få fiska efter en minipc utan fläktar på svarta marknaden.

  16. #16
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Atari?

    Jag bandar på fläktförsedd HD-inspelare men har förpassat den till klädkammaren intill studion och förlängt frontpanelens displaydel så den vilar brevid mixern. Har du nå't så'nt utrymme du kan nyttja?
    Inget som blir riktigt bra. Jag skulle kunna tömma ut en garderob en bit bort men då blir det lustigt med kablarna som ska in där, jag vill inte gärna såga upp den så då får det bli slita kablar mellan varje session.

  17. #17
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I övrigt tycker jag inte att dagens stationära i7-baserade pc-datorerna låter något. Min är bara ett hopplock av diverse standardkomponenter och jag kör med fläktarna som kom med chassit och även stock-cpu-fläkten. Tydligaste tecknet på att datorn är igång är ändå power-leden (näst efter bildskärmen). Spelar jag något grafikintensivt spel susar fläktarna igång förstås, men stänger jag av spelet tystnar de igen.
    Håller med, min är mycket tyst. Jag plockade ihop en PC och valde de tystaste produkterna som fanns på alla komponenter, sen har jag den stående i ett IKEA skåp som jag isolerat alla väggar på insidan på.
    Om jag sätter örat intill skåpet kan jag höra ett svagt vinande.

  18. #18
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Macar låter ju också när man gör annat än är inne på facebook med dom.

  19. #19
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Macar låter ju också när man gör annat än är inne på facebook med dom.
    Precis, om man kastar dom från fjärde våningen kan dom föra ett jävla oväsen.

  20. #20
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Macar låter ju också när man gör annat än är inne på facebook med dom.
    Bara dom med fläkt i?

  21. #21
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Alla Macar vill ju ha en fläkt! Testa att använda flash eller spela ett 3d-spel på en mac. Den flyger nästan iväg!

  22. #22
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Bygga pc själv! Kostnadseffektivt och modulärt. Bäst så.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns inget tystare än en Mac Mini för studiobruk.
    +1

  24. #24
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Jag kör fläktlöst och ssd. Thats it.

  25. #25
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Tror en HP omen (kuben) är både tystare och kraftfullare än en mac mini...

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla PC-användare vill ju göra sig hörda! Testa att ta ett ackord med en Windows-DAW! DSP-mätaren flyger nästan iväg!
    fixd

    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PC-ar kan ju inte spela upp ljud korrekt när man är inne på facebook med dom.
    fixd mkII

  27. #27
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Bygg en egen. Enklast att få den som man vill ha den och billigast dessutom.

    Kör passivt grafikkort om du inte kör på det integrerade.
    Vätskekyld eller hybridkylning på processorn.
    Mycket tystare än så blir det inte.
    Min brölar på som bara den pga mitt grafikort (R9. Överväger att vätskekyla den också). Men en av mina polare har ett monster med trippla grafikkort och grejjer. men inte ett pip från den eftersom hela maskinen är vätskekyld.

  28. #28
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Passivt grafikkort är inte nödvändigt. Fläkten är still eller på lågvarv när man inte minar bitcoin, vilket jag helst skulle undvika samtidigt som inspelning pågår.

  29. #29
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ja nej alltså jag vill få det HELT knäpptyst. Helt fläktlöst helst. Det många uppfatta som tyst angående datorer är inte tyst. Tyvärr är det inte riktigt läge att bygga något nytt supertorn med kvävekylning. Jag vill komma undan så ekonomiskt som möjligt. Som jag ser det är de enda vettiga alternativen att antingen hitta en billig PC-kub helt utan mekanik, eller att på något sätt antingen flytta undan laptopen och dra kabel ... eller på något sätt ansluta allt till den stora datorn istället som står i ett annat rum ... men det blir ett helvete med kablaget då. (också)

    Som jag förstår det på folk här använder ni er inte av långa kablage mellan datorn och skärmen ... utom Machinepop som föredömligt flyttat undan störmomentet till ett annat rum.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror en HP omen (kuben) är både tystare och kraftfullare än en mac mini...
    En tiopotens för dyr bara ...

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    99 ggr av 100 är MacMinin faktiskt helt ljudlös. Den drar bara ca 30W så det alstrar inte så mkt värme. Fläkten drar bara igång vid t ex systemuppdatering och kör aldrig någon längre tid. Även min äldre MacPro är välbyggd och hörs ingenting när den står under bordet.

  31. #31
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fixd



    fixd mkII
    Tssss... Varför ska man ha facebook i studion? Det är ju snarare en feature att ljudet havererar om man loggar in där.

  32. #32
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Poängen var att du yrade i mössan.

  33. #33
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Eller så har jag haft och har Macar och baserar mitt uttalande på egna upplevelser.

  34. #34
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Min Mini är den tystaste dator jag ägt. 4 kärnig i7. SSD, 16 gb ram osv. Fläkten varvar aldrig upp. Enda gg jag hört den är när jag stresstestade datorn med 3D-spel. En maxad som min borde inte kosta mer än ca 7tkr.

    Mac Pro ”soptunnan” som jag hade innan låter mer i jfm.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2017-12-21 klockan 15:07.

  35. #35
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    När jag körde gammal stationär hade jag den i ett skåp i ett annat rum. Sladdarna snyggt genom ett hål i väggen bara. Knäpptyst.

  36. #36
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min Mini är den tystaste dator jag ägt. 4 kärnig i7. SSD, 16 gb ram osv. Fläkten varvar aldrig upp. Enda gg jag hört den är när jag stresstestade datorn med 3D-spel. En maxad som min borde inte kosta mer än ca 7tkr.
    Vilken årgång är det på den? Ingen av de nuvarande mac mini som finns att köpa på apple store är quad core, går inte ens att uppgradera till quad core. Dessutom landade den jag kollade på, på över 15k för en maxad cpu med 16gb ram, 256gb och sunk-grafikkort.

  37. #37
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Smart lösningar boys'n'girls, det är inte en tävling i vem som betalar mest. Tvärt om. Största absoluta tystnad för absolut minsta peng - det är målet. Sedan måste det vara funktionellt naturligtvis.

  38. #38
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Håller själv på att skissa på en ny dator nu och tänkte göra en fläktlös. Billigt är det inte så det får nog vara. Hade jag haft råd så kanske jag hade satsat på en sån här:

    NSG-20

    Själva lådan är en tvådelad fet kylfläns.

  39. #39
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag tror på acceptans av eländet

  40. #40
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Nya modena stationära kontorsdatorer (PC) är i regel så tysta att du får lägga örat till för att höra något och det är inte säkert att du hör något då ens.

  41. #41
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken årgång är det på den? Ingen av de nuvarande mac mini som finns att köpa på apple store är quad core, går inte ens att uppgradera till quad core. Dessutom landade den jag kollade på, på över 15k för en maxad cpu med 16gb ram, 256gb och sunk-grafikkort.
    Nej precis. Du måste köpa en äldre för att få bäst prestanda sjukt nog. Den sk. 2012 Minin.
    Den går även att byta hårddiskar + minnen själv i.

  42. #42
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Min kontors-laptop drar i gång fläktarna när jag läser mejl allt som oftast och det är en mellanprisklass ElitBook HP, två gammal... och på rätt hög hastighet. Det är så man får höja rösten lite... inte imponerad...fast jag har ju inte behövt byta moderkort ännu som många kollegor...

  43. #43
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag känner inte till någon tyst laptop som pallar studiobruk än så länge. Tror det är stationärt som gäller några år till.

  44. #44
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Passivt grafikkort är inte nödvändigt. Fläkten är still eller på lågvarv när man inte minar bitcoin, vilket jag helst skulle undvika samtidigt som inspelning pågår.
    Det beror helt på vilket grafikkort
    R9 korten väsnar rejält som sagt.

  45. #45
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej precis. Du måste köpa en äldre för att få bäst prestanda sjukt nog. Den sk. 2012 Minin.
    Den går även att byta hårddiskar + minnen själv i.
    Kan bara stämma i bäcken vad gäller mac mini. Tyst rackare är det (haft en sådan tidigare). Dock, det finns en brist med I7/2012 minin och det är bristen på simm-platser. Den tar max 16GB pga att den enbart har två simm-slottar tillgängliga (cpun hanterar 32GB annars). Detta är en nackdel anser jag nog.

  46. #46
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Hoppar in o kapar lite
    Mina musikburkar, Mini (2011 i5) och MacBook Pro (2011 i7) är inte alls särskilt tysta så jag letar något nytt.
    De nyare minisarna är alltså tystare enl posterna ovan och borde ju isf funka perfekt, en nyare cpu borde vara minst lika snabb som min gamla tröskverk iaf.
    Annars funderade jag smått på att bygga mig en burk men måste ha moderkort med thunderbolt, något tips på fullt fungerande sådant mottages tacksamt!

  47. #47
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kort svar and I might upset. Ljudkortets inställningar är isf fel & din mjukvara kanske inte är optimerad — och då går CPUn för hårt. Vad använder du för ljudkort och mjukvara? Med Reason & Logic och Propellerhead Balance (& maxat RAM) så är Mini fr om 2010 ljudlös. Givetvis körs inga andra program, generellt sett, samtidigt som DAW. Har de minimala sensorkablarna inuti lossnat så känner datorn ej av temperaturen och då går fläkten konstant, så de måste vara rätt kopplade.

  48. #48

    Veteran
    Jag får nog mer hörlursläck än brus från datorn när jag spelar in sång. Behöver man helt tyst dator? Eller bara en som susar lite försiktigt? Jag lyssnar på min musik mest hela tiden så datorn är inte det första ljudet som irriterar mig.

  49. #49
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag uppdaterade min MacPro till 3.33GHz 12-core för att jag behöver det i jobbet (använder även samma burk som musikdator).

    Vad jag inte tänkte på var att den blir glödhet och att fläktarna därför går på högvarv.

    Lösningen var att installera den i förrådet 7 meter bort. Kör allt med CAT6-kablar och det funkar galant. Då kan jag stänga dörren om den och har nu i stället börjat irritera mig över ett litet coil-whine från en av skärmarna...

    Datorn behöver sällan stå precis där du sitter.

  50. #50
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Susar försiktigt funkar för mig! Men mina är mer:
    ”SssssuuuuusarjäääätteförsiiiiktigtMmmmmMmmmMMNMOO OAAARFFfFWWVRÅåÅL!!”
    Inga fläktar går konstant.

    1. Mini i5 Duo, 16gb, SSD, Propp Balance (eller Focusrite Saffire pro 40 och adat i/o) med reason 9.5
    2. MB pro i7 Quad, 16gb, SSD, UA Apollo och adat i/o med Reason 9.5

    Säg typiskt 16 kanaler 50/50 audiospår/reasonmjukisar
    Senast redigerat av upsetter den 2018-01-21 klockan 14:51.

  51. #51
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bröver sällan stå precis där du sitter.
    Nä absolut, så rullar mina SGI med diskarrayer de får man ont i öronen av
    De funkar f.ö som centralvärme om man vill..

  52. #52
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Datorn behöver sällan stå precis där du sitter.
    Nä, det var ju mer förr, när man skulle mata den med disketter och CD.

  53. #53
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Nej susar försiktigt funkar inte för mig. Datorn skall vara tyst helt enkelt.

    Problemet är ju att om datorn inte står där man sitter så krävs det ju så in i helvetes långa skärm och usb-kablar.

  54. #54

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Susar försiktigt funkar för mig! Men mina är mer:
    ”SssssuuuuusarjäääätteförsiiiiktigtMmmmmMmmmMMNMOO OAAARFFfFWWVRÅåÅL!!”
    Inga fläktar går konstant.

    1. Mini i5 Duo, 16gb, SSD, Propp Balance (eller Focusrite Saffire pro 40 och adat i/o) med reason 9.5
    2. MB pro i7 Quad, 16gb, SSD, UA Apollo och adat i/o med Reason 9.5

    Säg typiskt 16 kanaler 50/50 audiospår/reasonmjukisar
    Om jag maxar min Win10 laptop så att nästan knäar så brusar den, MEN mycket tystare än de mac laptops som jag använt. Jag förstår orkan beskrivningen.

    Min stationära ger ifrån sig ett svagt brus, möjligen kan man om man verkligen lyssnar höra CPU fläkten öka i hastighet. I jämförelse med laptopsen så är den "tyst".
    Min tjockdisk inne i datorn hörs mer än alla andra fläktar.

    Fractal Design R4 chassi och en tyst nätdel samt en tyst CPU fläkt.
    Senast redigerat av drloop den 2018-01-21 klockan 16:06.

  55. #55
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet är ju att om datorn inte står där man sitter så krävs det ju så in i helvetes långa skärm och usb-kablar.
    Som jag skrev har jag fått USB att funka upp till 7,5 meter med CAT6 nätverkskablar. Bildskärm kör du ju upp till 25 meter med liknande lösning.

    7 meter räcker för de flesta stt få in den i rummet bredvid tror jag.

    Bor man i en etta ställer man datorn hos grannen.

  56. #56
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Bor man i en etta ställer man datorn hos grannen.
    Eller på balkongen

  57. #57
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag skrev har jag fått USB att funka upp till 7,5 meter med CAT6 nätverkskablar. Bildskärm kör du ju upp till 25 meter med liknande lösning.

    7 meter räcker för de flesta stt få in den i rummet bredvid tror jag.

    Bor man i en etta ställer man datorn hos grannen.
    En hake med lång distans är att HDMI kablar faktiskt tappar en del över distans. Exempelvis om jag försöker köra xboxen genom en "vanlig" 10-meters kabel så måste jag ställa om den till 720p för att inte få gröna artefakter i bilden. Med en kortare kabel är det inga problem. Skaffade en dyrare HDMI kabel på samma längd och slapp problemen med den också.

  58. #58
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En hake med lång distans är att HDMI kablar faktiskt tappar en del över distans.
    Yepp, så är det med alla kablar har det visat sig. Därför kör jag egenbyggda CAT6-USB-kablar som inte tappar lika mycket över längre sträckor. Men klarar som max 7,5 meter i alla fall (mot vanlig USB-kabel som klarar 4-5 meter).

    Det finns ju aktiva USB-kablar, men jag har inte riktigt fått det att lira med dem, men funderar på att testa igen med en sån här typ:
    https://www.batterikungen.se/batteri...ning-10-m.html

    För bildskärm finns denna lösning:
    https://www.conrad.se/?websale8=conr...fKey=SXf57K6dq

    Jag kör DVI, men jag vet att det finns för HDMI också.

  59. #59
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok upsetter isf låter det som att du kör för låg buffert. Den kan man ju öka om projektet skulle bli gigantiskt. Kanske köra lite färre FX och dra ner på polyfonin på instrumenten.

  60. #60
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    ja jag tycker jag labbat runt med det där en massa, kör så hög buffert jag orkar med, väldigt lite mjukfx, iofs en lite UAD pluggar vid mix (men de drar ju på egen dsp) och jag hoppades lite på att en nyare mini skulle väsnas lite mindre helt enkelt.
    Får labba lite mer.

    Annars för att knyta tillbaka till ts ursprungsfråg, var de någon med tips på bra moderkort (för min del med thunderbolt)

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok upsetter isf låter det som att du kör för låg buffert. Den kan man ju öka om projektet skulle bli gigantiskt. Kanske köra lite färre FX och dra ner på polyfonin på instrumenten.

Liknande ämnen

  1. Trumspår i Studio One. Hur göra?
    Av Rink i forum Övriga DAW
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-31, 19:58
  2. Hur får jag tyst på en Yamaha CS15?
    Av Röstbrevlåda i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 15:42
  3. Hur gör man egentligen i en riktig studio?
    Av Max i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 01:14
  4. Hur felsöker man "tyst" rörförstärkare?
    Av Baron i forum Stränginstrument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •