Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Musikbörsen = 4sound?

  1. #1
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

    Musikbörsen = 4sound?

    Eller har Musikbörsen köpt upp namnet 4sound och kvarvarande butiker? Jämför dessa två:
    http://www.musikborsen.se/section.aspx?id=7073002
    http://4sound.se/section.aspx?id=7073002

    Samma URL:ar, samma produkter, samma priser...

    ... någon som vet?

  2. #2
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    4sound har ju inte gått med någon jättevinst precis.
    vet dock att musikbörsen blev uppköpt för inte så
    länge sen av ett norskt(?) bolag. som tydligen är stenhårda
    på vad som säljs och inte säljs etc (inside-info är bra bland).

  3. #3

    Redaktör
    De gick samman redan 2008, och har använt samma webbshopsmotor ganska länge nu, vad jag vet:

    Musikbörsen går samman med 4Sound
    Citat Ursprungligen postat av Studio
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu håller musiksveriges karta på att ritas om på allvar. Det norska storbolaget MRH, som redan äger Luthman och 4Sound, är på väg att gå samman med Musikbörsen. Omsättningen beräknas landa kring 750 miljoner svenska kronor.
    Har för mig att detta diskuterades i någon tråd här när det begav sig, men jag hittar inget via Google.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ah, det var så det var. Tack.

  5. #5
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Det finns bara ett fåtal 4sound kvar nuförtiden, majoriteten bröt sig ut i somras. De håller nog på med nåt annat samarbete - ser ut som så på logotyperna...

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Undrar om Thomann kommer göra en mediamarkt? Öppna stora musikvaruhus lite här och var?

  7. #7
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Antar att de inte riktigt behöver göra det...

  8. #8
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    4sound i Umeå är jättemysigt. När jag vart där ett tag har jag redan glömt bort om jag gick dit för att köpa något eller bara snacka skit.

  9. #9
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om Thomann kommer göra en mediamarkt? Öppna stora musikvaruhus lite här och var?
    Och precis som mediamarkt ha bussar som hämtar upp folk i centrum och kör ut dom till varuhusen.. det hade vart nåt!

  10. #10
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Röstar för det förslaget!

  11. #11
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om Thomann kommer göra en mediamarkt? Öppna stora musikvaruhus lite här och var?
    Har hört på omvägar att Thomann säljer för lite gitarrer och basar och därför planerar att öppna små "showrooms" runt om i Europa där man kan få pilla innan köp. Men det ska inte fungera som en vanlig butik utan all handel sker fortfarande via hemsidan. Vet dock inte hur mycket sanning det ligger i det ryktet.

  12. #12
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    tokigt om de nu skulle hyra lokaler (centralt?) och ha instrument + personal i, men inte sälja... förlustaffär?

  13. #13
    Tebukuro
    Tebukuro är inte uppkopplad
    Tebukuros avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tanken är väl i så fall att slippa lagerhållning och hantering av pengar. Dom får ha ett par datorer stående för orderläggning så folk kan göra sina impulsköp obehindrat...
    Jag skulle i alla fall gå dit och petat på en tocken däringa Ture Sventon (eller vahettere, Harley Benton ) elkontrabas om det öppnar ett showroom i Göteborg!

  14. #14
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Airwolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har hört på omvägar att Thomann säljer för lite gitarrer och basar och därför planerar att öppna små "showrooms" runt om i Europa där man kan få pilla innan köp. Men det ska inte fungera som en vanlig butik utan all handel sker fortfarande via hemsidan. Vet dock inte hur mycket sanning det ligger i det ryktet.
    Modell allmän pissoar? Men istället för pissränna så hänger det en gitarr där!?
    Man betalar toalettgubben som man gör i vissa länder sen blir man insläppt och
    kan pröva guran! Ja varför inte!

  15. #15
    Emm
    Emm är inte uppkopplad
    Emms avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Vänliga jättar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4sound i Umeå är jättemysigt. När jag vart där ett tag har jag redan glömt bort om jag gick dit för att köpa något eller bara snacka skit.
    Håller med!

  16. #16

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    4-sound är onda. Generellt. Detta är mitt bestående intryck. Mår illa av att tänka på skiten. Som mc.donalds typ. (tror jag slängt ur mig detta förut...)

  18. #18
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4-sound är onda. Generellt. Detta är mitt bestående intryck. Mår illa av att tänka på skiten. Som mc.donalds typ. (tror jag slängt ur mig detta förut...)
    +1

  19. #19
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Finns redan musikinstrumet att köpa på netonet.se samt Rusta... dock inget som jag rekommenderar

  20. #20
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    innesäljarna på Lidl, Jula eller Rusta borde pusha chefen för att få generalargenturen på samson\bheringer\etc-sortimenten och ställa det mellan froteHandukarna & lukttvålarna istället för att musikaffärerna ska behöva fronta\skylta\ta in och värma hyllplan på lagret...

  21. #21
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Så... vad är det för fel på 4sound nu igen?

  22. #22
    pingu
    pingu är inte uppkopplad
    pingus avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Borde det inte närma sig brott mot EUs antimonopollagar att äga en så så stor del av alla svenska musikaffärer?

  23. #23
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    pingu: japp, tror det börjar närma sig där.
    med tanke på att det finns så pass få egna
    butiker kvar så är snarare frågan om när som
    någon kommer att anmäla kedjan, eller snarare
    ägarna för deras monopol-tendenser...

  24. #24
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    TROLIGEN INTE NEJ
    - MEN DOM: MAKE WONDERS TO MY TINNUTUS!

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    4-sound? Har typ gjort skitsnack och "lova runt och hålla tunt" till affärsidé. Orkar inte gå in på hela historien igen (gör för ont att dra upp) men som exempel kan jag ju säga att jag blev iväglurad till Stockholm och Falun (bor mitt emellan...) ty 7-8 gånger under förevändningen att nu, äntligen, är mina grejer klara att hämta och börja spela in med. Det var de sällan. Efter tre och en halv månader av säljar-lögneri var allt äntligen färdigt. Då var det tänkt att jag skulle betala ytterligare 700 spänn för att jag varit tvungen att byta ljudkort till ett som FAKTISKT var kompatibelt med min dator, till skillnad från det de tyckte skule passa från början. Efter att ha lagt ner mer än tusen spänn i bensin för att få negativa besked på plats alla de där gångerna. Att jag betalade rubbet kontant vid första besöket (alltså runt 20 papp, flera månader tidigare) hade ingen betydelse. Jag fick beskedet att allt var klart samma dag som jag hämtade min nyfödda son på BB. Jag som tänkt vara ute i god tid innan det! Så jag gick in på 4-sound och tog lådan med mina grejer, och sade adjö. Fick senar ett telefonsamtal där man tyckte att så kan man ju inte göra. "Så skicka en satans räkning då efter all skit ni gjort mig", sade jag (hade snackat med denna jävel typ tusen ggr). Det kom aldrig nån räkning. Jag vill inte ha nåt mer med dem att göra, ens för support. Må det brinna i den eviga elden, det förbannade helvetesföretaget.

    Så tycker jag om 4-sound. Historien har fler onda detaljer, men jag vill inte ens tänka på skiten längre.

  26. #26
    pingu
    pingu är inte uppkopplad
    pingus avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag köpte en gitarr(Gretsch) på 4Sound/Andreassons i Göteborg för ca två veckor sen. Utmärkt bemötande.

  27. #27
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Andreassons är väl inte 4sound längre?

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Självklart kan människor i affärer vara jättetrevliga, och en gitarr är ju liksom en gitarr. Svårt att misslyckas med. Som pommes på mcDonalds typ. Det förändrar inte faktum: De är ondskefulla skitföretag.

  29. #29
    pingu
    pingu är inte uppkopplad
    pingus avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart kan människor i affärer vara jättetrevliga, och en gitarr är ju liksom en gitarr. Svårt att misslyckas med. Som pommes på mcDonalds typ. Det förändrar inte faktum: De är ondskefulla skitföretag.
    De kan misslyckas om de inte vet något om produkten de säljer, vilket här inte var fallet. Men i övrigt håller jag med.

  30. #30
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Minns det sena 90-talet i Sthlm; Estrad, Soundside, Deluxe, Stone's, Keyboard City, Musikpunkten... Vad finns det nu? Ett par Musikbörsar och ett par 4sound. Tur att Deluxe finns kvar och att Jam håller fanan högt vad avser analogsyntar! Svenska Hammond är ju bäst på det de gör, men de ligger ju utanför city.

    Förr handlade jag alltid på Deluxe, Estrad eller Stones, nu har ju de 2 sistnämnda samma sortiment. När man inte kan testa de syntar man är intresserad av (finns oftast inte inne, det finns bara workstations) och dessutom slipper momsen från Tüskland har jag svårt att motivera inköp i Sverige. Tyvärr.

    Edit: Måste säga att Musikbörsen på St Eriksplan fortfarande är väldigt bra. Intresserade och hjälpsamma och med relativt bra sortiment.

  31. #31
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    4sound i Umeå är helt fantastiskt, men annars tycker jag att utbudet hos 4sound och Musikbörsen är sådär.
    I de flesta butiker jag besökt med undantag från Umeå har det varit mycket billiga grejer som inte är speciellt bra och ointresserade säljare.

    Om Musikbörsen har jag mest negativt att säga men det har främst att göra med bemötandet, börsen i Malmö är inte speciellt kul.
    Känner att jag kommer och stör dem när jag vill köpa grejer, så varför ska jag då ge dem mina pengar?

    Sedan tycker jag också att det är trist att allting ska bli kedjor, framförallt kedjor där distributörerna är delägare.
    Förstår att det kan bli så, men jag känner att jag som kund hamnar mellan stolarna då det blir viktigare att presentera bra resultat och sälja ut det som står på lagerplats än att fylla mina behov.

  32. #32
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kom på en annan idiot-pryl om 4-sound, vilket var LITE mitt eget fel, men ändå: Skulle köpa en ganska dyr mic-kabel. Plockade ner en från hyllan och lämnade den i kassan och frågade om det var en prisvärd MIKROFONkabel detta? Killen vände och vred på den och sa att jorå, jättebra. Så kommer jag hem och upptäcker att det är en högtalarkabel. Klantigt av mig? Ja, lite, men med tanke på att den enda skillnaden i utseende på förpackningen var ett litetlitet "s" efter en lång sifferkod så borde en vettig expedit upplyst mig om detta, speciellt eftersom jag uttryckligen frågade. Eller?

    4-sound = satans anhang.

  33. #33
    Femto
    Femto är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    MUG

  34. #34
    pingu
    pingu är inte uppkopplad
    pingus avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    MUG har en bra akustisk avdelning, men den där amerikanen(som äger stället?) är extremt irriterande.

  35. #35

    Veteran
    Bruce är engelsman...

  36. #36
    Kaiser Franz
    Kaiser Franz är inte uppkopplad
    Kaiser Franzs avatar
    Senior
    Nu är det fullbordat?
    http://www.musikborsen.se/news.aspx?...tionid=2000000
    Kan vi förvänta oss en nystart med fantastiska priser, sortiment och serviceanda?

  37. #37
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    "Authorized showroom - Musicstore.de / Thomann.de"

    /Mein

  38. #38
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pingu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MUG har en bra akustisk avdelning, men den där amerikanen(som äger stället?) är extremt irriterande.
    Men han brukar ju bara skämta och vara trevlig?

    Han är basist för övrigt, duktig som fn.

  39. #39
    Kaiser Franz
    Kaiser Franz är inte uppkopplad
    Kaiser Franzs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Authorized showroom - Musicstore.de / Thomann.de"
    Just det!

Liknande ämnen

  1. Fd 4sound-butiker bildar ny kedja, Ordermusic
    Av j antoni i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 17:54
  2. Köper 4sound från Thomann?
    Av kockpit i forum Allmänt om musik
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 00:21
  3. Rea på Musikbörsen..!
    Av Analog i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 08:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •