Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 195

Ämne: Sonos planterar kod som sätter gamla enheter ur funktion

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Sonos planterar kod som sätter gamla enheter ur funktion

    Det kanske inte är så många Sonosanvändare här på 99musik men jag tänkte tipsa om detta udda sätt från Sonos att hantera det faktum att användare av deras äldre hårdvara är alldeles för nöjda och uppenbarligen skall tvingas sluta använda de gamla grejerna trots att de fungerar. Ur miljösynpunkt är ju detta t.ex. helt bedrövligt beteende:

    --

    Sonos var tidigt med på banan med trådlöst ljud och en del av deras grejer börjar bli gamla och kommer t.ex. inte att vara Airplay 2-kompatibla. Att de inte kan supporta dessa är självklart men istället för att låta detta vara och satsa på nya produkter har de planterat kod som sätter en av deras tidiga enheter ur funktion i april i år. Såhär säger de bland annat:
    ”In early April, the controller will no longer connect to your Sonos system. — The controller will continually prompt you to update and will not be able to interact with your system even if you choose not to update in early April 2018. ”
    Det handlar om fjärrkontrollen CR100 som uppenbarligen fortfarande tuffar på i många system. Vid en tidigare uppdatering lades tydligen koden in i CR100 som gör att den slutar fungera i april. Eftersom även många av deras andra äldre komponenter inte kommer att klara övergången till Airplay 2 och gissningsvis annat som kommer i hela smarta hem-vågen är ju frågan om de kommer att göra såhär med fler enheter framöver. Nära till hands ligger den lite nyare fjärrkontrollen CR200 och den lite speciella Boost som används för dem som använder Sonos ursprungliga trådlösa protokoll Sonos Net, ett protokoll som man också kan misstänka att de kommer att ”döda” framöver. Rätt udda strategi av Sonos tycker jag. Bättre hade väl varit att sluta uppdatera alla äldre enheter samtidigt så de med äldre systemkonfigurationer kan köra vidare på dem. För naturligtvis måste Sonos hoppa på den nya utvecklingen, deras koncept är snart föråldrat.

    Intressant utveckling i frågan är att Sonos bland annat hänvisar till att CR100 har gamla batterier och att dessa är ”farliga” vilket gjort att en del användare menar att det öppnar upp för att stämma Sonos, i vart fall i UK. Gamla batterier är ju dessutom inget som är unikt för denna produkt. Det sitter ju gamla batterier i varenda äldre smartphone och går ju alltid att byta.

    Här är en upprörd forumtråd i frågan, där jag hämtat denna information:
    https://en.community.sonos.com/contr...cr100-6800510/

    Här är en petition från användare som vill få Sonos att ändra sig:
    https://www.change.org/p/patrick-spe...share_petition

    EDIT: För att inte anklagas för fake news lägger jag till, efter att ha läst mer, att det råder en del oklarheter kring exakt hur CR100 kommer att göras obrukbar. Det finns två bud. Det enda är en variant på det jag beskrivit, det andra går ut på att den kommande uppdateringen visserligen inte gör något med själva CR100 men däremot gör så att ingen annan enhet kan kommunicera med den. I så fall har ingen kod planterats än vilket betyder att den som vill behålla systemet som det är kan koppla loss det från internet för gott men kan då enbart lyssna på filer, ingen streaming. Inte heller några möjligheter att göra förändringar av sitt system eftersom det också kärver onlineregistrering vilket antagligen tvingar fram uppdatering.

    Riktigt ruttet kundkoncept hur man än ser på det.
    Senast redigerat av Oortone den 2018-02-11 klockan 17:28.

  2. #2
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Möh, Sonos har hittat på mycket dumheter. Eh, minns inte vad det var senast exakt. Men dumt var det. Typ att deras mojänger spionerar på användarna.

    Tillräckligt hemskt var det iaf för att jag skulle kontakta Strage och tipsa honom om att hans sponsor är bad guys.

  3. #3
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av brynolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Möh, Sonos har hittat på mycket dumheter. Eh, minns inte vad det var senast exakt. Men dumt var det. Typ att deras mojänger spionerar på användarna.

    Tillräckligt hemskt var det iaf för att jag skulle kontakta Strage och tipsa honom om att hans sponsor är bad guys.
    Ja, Sonos samlar användardata sedan en tid tillbaka. Det går inte att använda deras produkter utan att acceptera det. Jag är inte någon särskilt långtida Sonosanvändare men var rätt förtjust i deras koncept när jag skaffade det. Det har tagit ett tvärt slut nu. Visserligen har jag enbart en av de där fjärrkontrollerna, köpt begagnad, men det är en principsak. Deras kundrelation är helt skjuten i sank med spionerandet och med sättet de avvecklar gamla produkter. De kommer förmodligen att fasa ut dem en i taget vilket gör dem obrukbara tillsammans.

    Tur att Airplay 2 ser ut att bli en bra grej med multiroomkapacitet. Det blir mitt framtida val tror jag. Där finns ju dessutom många tillverkare som kommer att ha stöd så man slipper vara hänvisad till en.

  4. #4
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    https://www.reddit.com/r/sonos/comme...r100_in_april/

    Där verkar det finnas två läger.

  5. #5
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Har inte Sonos själv men läste reddit-posten. Det verkar som att du ändå kan köra via smartphone istället så det är väl inte total katastrof? Att de samlar användardata är de tyvärr inte ensamma om. I motsats till en välkänd svensk sång så vill alla veta var du köpte din nya tröja. Inte för att jag försvarar beteendet. Det där med batterierna är en dålig ursäkt men den kör ju alla smartphonetillverkare med också och lägger in kod som klockar ner telefonen - för användarens eget bästa. Visst, telefonen kanske räcker längre men varför inte låta användaren själv välja vid behov - eller åtminstone skicka en notifiering att så ska/har skett? Sonos har i alla fall underrättat er till skillnad från t ex Apple - jag har i alla fall inte fått något mail om att senaste OS:et klockat ner min iPhone.

  6. #6
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte Sonos själv men läste reddit-posten. Det verkar som att du ändå kan köra via smartphone istället så det är väl inte total katastrof? Att de samlar användardata är de tyvärr inte ensamma om. I motsats till en välkänd svensk sång så vill alla veta var du köpte din nya tröja. Inte för att jag försvarar beteendet. Det där med batterierna är en dålig ursäkt men den kör ju alla smartphonetillverkare med också och lägger in kod som klockar ner telefonen - för användarens eget bästa. Visst, telefonen kanske räcker längre men varför inte låta användaren själv välja vid behov - eller åtminstone skicka en notifiering att så ska/har skett? Sonos har i alla fall underrättat er till skillnad från t ex Apple - jag har i alla fall inte fått något mail om att senaste OS:et klockat ner min iPhone.
    Det fula i sammanhanget är det faktum att en hel del av den andra hårdvaran också är gammal och sannolikt snart också går i pension. Det rimliga vore att Sonos stoppade uppdateringen av alla gamla saker som är på väg att bli utdaterade, eller i vart fall gav alternativet att ha en osupportad legacyfirmware tillgänglig.

    Det som skiljer är också att det går att låta bli att uppdatera t.ex. en mobiltelefon (även om det blir ett jäkla tjat från systemet) medan det i praktiken kommer att bli omöjligt att låta bli att uppdatera Sonos om man är online. Ett feltryck och systemet är tvångsuppdaterat. Jag vet, jag har råkat ut för det två gånger. Det går inte att backa. Det som händer är att när telefonens app är uppdaterad (lätt hänt, när man uppdaterar andra appar) så tvingar den på sin uppdatering på hela systemet. Jag finner hela upplägget fullständigt oacceptabelt faktiskt. För jag kan omöjligen se att de gamla zonspelarna och tidiga trådlösa högtalarna kommer att klara sig någon längre tid i det nya trådlösa landskapet. Så dessa görs med vilje okomatibla med CR100 och kanske med varandra. Vilken stil....

    Vad gäller användarkartläggningen så finns en avgörande skillnad tycker jag mellan företag som Google som erbjuder gratis innehåll online mot att du medger att kartläggas mot att ett företag som Sonos som tar riktigt bra betalt för sina produkter tvingar till sig att kartläga mitt privata fillyssnande. D.v.s. musik som jag rippat på CD o.s.v.

  7. #7
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.reddit.com/r/sonos/comme...r100_in_april/

    Där verkar det finnas två läger.
    På Sonos eget forum dominerar de som är anhängare av CR100:s bevarande stort. Det som inte framgår av artikeln är att fjärrkontrollen redan i en tidigare uppdatering förenklades till att enbart kontrollera musikspelandet. Alla administrativa funktioner är redan bortplockade. Så påståendet att nya teknologier kräver att den plockas bort helt är knappast sant. Den skall fortsätta säga: "spela Kraftwerk: Computerworld i rum 2" och lite sån't. Till andra produkter med samma kapacitet ungefär, d.v.s. produkter som inte heller kommer att klara några större trådlösa nätverksrevolutioner.

  8. #8
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Dom har inte rätt att gå in på privat egendom och göra några ändringar överhuvudtaget enligt mig och absolut inget som ändrar funktionen till det sämre. Hur det kan vara möjligt att tex windows autouppdateras utan att man tillfrågas är också ett juridiskt mysterium för mig.

    Nåväl världen är konstig och värre verkar det bli med åren.

  9. #9
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom har inte rätt att gå in på privat egendom och göra några ändringar överhuvudtaget enligt mig och absolut inget som ändrar funktionen till det sämre. Hur det kan vara möjligt att tex windows autouppdateras utan att man tillfrågas är också ett juridiskt mysterium för mig.

    Nåväl världen är konstig och värre verkar det bli med åren.
    I det här fallet kan det ju påstås att uppdateringen (ändringen) är frivillig, vilket den säkert är juridiskt men inte praktiskt. Juridiskt är det nog jag som gör min CR100 obrukbar men moraliskt är det Sonos som gör det. Framförallt är det de som ser till att jag inte kan ångra mig, att det inte finns någon Ctrl-Z om jag skulle tycka det blev sämre.

    Jag är rätt nyfiken på hur många andra hårdvarutillverkare som spionerar på sina användare. Om jag skaffar en Airplayenhet (t.ex. en högtalare från Audio Pro) så måste jag väl normalt inte knyta den till ett konto med mina användaruppgifter? Rätt extremt tilltag av Sonos tycker jag, eller har jag fel?

  10. #10
    Assar
    Assar är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är rätt nyfiken på hur många andra hårdvarutillverkare som spionerar på sina användare.
    Det är en sund nyfikenhet!
    Den som har farhågor i såna frågor kan ju börja med att granska Apple och Samsung (m fl) ... och sen vidare med iOS och Android.

  11. #11
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som skiljer är också att det går att låta bli att uppdatera t.ex. en mobiltelefon...
    Nja, det skulle jag köpa om det stod tydligt att en försämring kommer ske. Det har jag aldrig sett.

    Citat Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en sund nyfikenhet!
    Den som har farhågor i såna frågor kan ju börja med att granska Apple och Samsung (m fl) ... och sen vidare med iOS och Android.
    Det är svårt att komma undan utan att sluta använda de senaste årens prylar. Hur man ska kämpa emot det vet jag ej.
    Senast redigerat av KungKrille den 2018-02-11 klockan 22:09.

  12. #12
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Skulle ha varit kul om någon tog dem till domstol och få det rättsligt prövat. Om en tillverkare slutar att uppdatera sin produkt är det helt ok enligt min mening men däremot fullständigt oacceptabelt att bricka produkten med en uppdatering.

  13. #13
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är svårt att komma undan utan att sluta använda de senaste årens prylar. Hur man ska kämpa emot det vet jag ej.
    Jag håller med dig om att själva datormiljön och mobiltelefonmiljön i princip konstant måste uppdateras när det gäller maskiner som har med vardagslivet att göra. Och för det mesta är det ju bra, säkerhet ökar e.t.c.

    Däremot när det gäller t.ex. musik så kan det vara problematiskt som alla med mycket plugins och mjukvaror vet. Men där går det ju oftast att frysa ett system, köra legacyversioner i olika varianter av emulatorer (jag kör t.ex. Virtual Box för gamla Windows XP-grejer).

    Och när det gäller andra hårdvaruburkar så kan man ju tycka att det går väl fort ibland och att support släpps väl fort men... jag har aldrig varit med om att ett företag riggar så att jag i princip blir av med funktionen helt på mina gamla apparater hur jag än gör. Att de mer eller mindre försöker lura användarna att göra delar av sitt system obrukbara. Det är vad Sonos har gjort. Riktigt riktigt fult. Mig har du förlorat som framtida kund permanent. Jag går inte med på den dealen och alternativen är ju lyckligtvis snart väldigt många så... bye bye Sonos.

  14. #14
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TMB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle ha varit kul om någon tog dem till domstol och få det rättsligt prövat. Om en tillverkare slutar att uppdatera sin produkt är det helt ok enligt min mening men däremot fullständigt oacceptabelt att bricka produkten med en uppdatering.
    Det mumlas om det på Sonos forum men jag tror inte det blir av.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Lite OT då, men det här med att uppgraderingar av även datorer innehåller skit har man ju anat. Min förr-förra laptop står i studion som masterbandare och lite slött 99-surfande. Jag uppdaterar den inte alls längre eftersom jag vill att allt ska rulla som det gör. Är det månne därför den faktiskt känns lika snabb som den gjorde en gång till skillnad från min förra (som agerar TV-dator och musikspelare till digitalt) som känns betydligt segare...

  16. #16
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en sund nyfikenhet!
    Den som har farhågor i såna frågor kan ju börja med att granska Apple och Samsung (m fl) ... och sen vidare med iOS och Android.
    Apple kör med rätt öppna kort, plus att deras affärsmodell inte uppmuntrar till spioneri. Det finns t.om. exempel på att de skyddat användardata (se FBI-spektaklet). Om de går att lita på är svårt att säga. Hur det är med Samsung, det vet jag inte. Google, däremot, tjänar uttalat enorma pengar på att sälja användardata till tredje part så jag litar inte direkt på deras produkter personligen, om vi säger så.

  17. #17
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Undrar vad alla Google Chromecastar gör på sin fritid. Majnar bitcoins?

  18. #18
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple kör med rätt öppna kort, plus att deras affärsmodell inte uppmuntrar till spioneri. Det finns t.om. exempel på att de skyddat användardata (se FBI-spektaklet). Om de går att lita på är svårt att säga. Hur det är med Samsung, det vet jag inte. Google, däremot, tjänar uttalat enorma pengar på att sälja användardata till tredje part så jag litar inte direkt på deras produkter personligen, om vi säger så.
    Med risk för att låta foliehatt är det en anledning till att jag är ytterst skeptisk till att skaffa hårdvara gjord av Google. Naturligtvis skall man ju vara riskmedveten (i rimlig omfattning) med all hårdvara särskilt sådan med mikrofoner och kameror men i fallet Google är jag extra skeptisk. Även i fallet Sonos (nya spelarna har mikrofon) känner jag en ökad skepsis i och med att de tvingade alla användare att kartläggas även när det gäller offlineinnehåll.

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar vad alla Google Chromecastar gör på sin fritid. Majnar bitcoins?

    Troligen. De är ju hungriga på CPU-tid de små mynten.

  20. #20
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med risk för att låta foliehatt är det en anledning till att jag är ytterst skeptisk till att skaffa hårdvara gjord av Google. Naturligtvis skall man ju vara riskmedveten (i rimlig omfattning) med all hårdvara särskilt sådan med mikrofoner och kameror men i fallet Google är jag extra skeptisk. Även i fallet Sonos (nya spelarna har mikrofon) känner jag en ökad skepsis i och med att de tvingade alla användare att kartläggas även när det gäller offlineinnehåll.
    Jag skulle inte säga att det är foliehattsvarning på att inte lita på Google, det räcker att titta på den information som finns tillgänglig för att kunna fatta ett sådant beslut. Särskilt Snowden-läckorna gör det väldigt tydligt var de står.

  21. #21
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom har inte rätt att gå in på privat egendom och göra några ändringar överhuvudtaget enligt mig och absolut inget som ändrar funktionen till det sämre. Hur det kan vara möjligt att tex windows autouppdateras utan att man tillfrågas är också ett juridiskt mysterium för mig.
    Står säkert i EULA'n som man läst (ehem.).
    Det går att stänga av updates men är väl inte att rekommendera.
    I alla fall inte critical och security updates.

  22. #22
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Att OS skickar data till sina tillverkare, är väl tyvärr något man får vara medveten om.
    Ubuntu blev ju kallat för Spyware av Richard Stallman för ett gäng år sedan

  23. #23
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Stallman är väl kanske inte världens mest balanserade individ

  24. #24
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stallman är väl kanske inte världens mest balanserade individ
    Just because you're paranoid doesn't mean they are not out to get you

  25. #25
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Hehe, nej RS är ju lite speciell.
    Å andra sidan rörde det sig om sökresultat från sökmotorn i Unity.

  26. #26
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Läste "Soros" och tänkte att nu har avpixlat infiltrerat 99!

  27. #27
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Of topic.
    Angående uppdateringar så kan jag inte påstå att jag egentligen har märkt nån förbättring i funktionaliteten tex i nån av apples uppdateringar de senaste 10 åren. Inte på min mobiltelefon eller nån av mina datorer. Jag har två riktiga macar och ett gäng hackmacar från ca 10 år tillbaka och fram till förra generationen hårdvara. Däremot så har det inneburit att programvara inte längre fungerar på grund av att det nya OSet med väldigt osynliga förbättringar inte tillåter det. Det händer också att ny eller äldre hårdvara inte funkar så det blir en riktig sörja där det antingen är för gammalt eller nytt trots att alla grejor är kanonbra.

  28. #28
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    *bär ut en scanner till återvinningen för att den slutade fungera efter windows 7*

  29. #29
    monads
    monads är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *bär ut en scanner till återvinningen för att den slutade fungera efter windows 7*
    *kör en vm med 32bit win för att kunna köra scannern jag fick gratis för ett tag sedan*

  30. #30
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Intressant artikel om värdet i gamla populära teknikprylar och vad det kan betyda för ett varumärke. Utgångspunkten är nämnda fjärrkontroll från George Sor..., jag menar Sonos:

    http://www.zdnet.com/article/when-it...ally-obsolete/

  31. #31
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Of topic.
    Angående uppdateringar så kan jag inte påstå att jag egentligen har märkt nån förbättring i funktionaliteten tex i nån av apples uppdateringar de senaste 10 åren. Inte på min mobiltelefon eller nån av mina datorer. Jag har två riktiga macar och ett gäng hackmacar från ca 10 år tillbaka och fram till förra generationen hårdvara. Däremot så har det inneburit att programvara inte längre fungerar på grund av att det nya OSet med väldigt osynliga förbättringar inte tillåter det. Det händer också att ny eller äldre hårdvara inte funkar så det blir en riktig sörja där det antingen är för gammalt eller nytt trots att alla grejor är kanonbra.
    Både och säger jag. Det hände mer på operativsystemsfronten för 10-15 år sedan på gott och ont. För Mac var ju t.ex. skiftet till OS X en mycket stor omställning och skiftet till Intel kom ganska snart inpå. Det var rätt jobbigt. Jag tycker att man kan säga att det då och då kommer OS-uppdateringar som på ett avgörande sätt ibland förändrar miljön för användaren. Ofta till det bättre men för vissa användare kan det bli till det sämre om det har en speciell setup där en viktig pryl slutar funka. Ibland kan det ju vara olika för olika användare hur avgörande en OS-uppgradering är för deras setup.

    För mig kommer i vart fall kommande Airplay 2-stöd i macOS och iOS att vara en bra förändring eftersom jag antagligen lägger Sonos på hyllan för gott.

  32. #32
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Här slutar min Sonos CR100 att fungera.


    https://youtu.be/kPnfqzBF3fw

  33. #33
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Måste gå att downgradea på ngt vis. Kriminellt och usligt av dem.

  34. #34
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Har vi inte kommit fram till att musik funkar bäst med analog teknik?

    Gud vad sugen jag blev på att köpa Sonos....eller inte....

    Min AirportExpress gav upp efter 14 månader så Apple verkar inte direkt mycket bättre.
    Tack vet jag mina Technics förstärkare och CD-spelare som båda höll i 30 år...

  35. #35
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min AirportExpress gav upp efter 14 månader så Apple verkar inte direkt mycket bättre.
    Fast det är ju en milsvid skillnad på att en pryl faktiskt går sönder ovanligt tidigt, och att den aktivt görs obrukbar av tillverkaren. Mina föräldrar kör problemfritt på en AirPort Express från 2009:ish...

  36. #36
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är ju en milsvid skillnad på att en pryl faktiskt går sönder ovanligt tidigt, och att den aktivt görs obrukbar av tillverkaren.
    Absolut! Att medvetet göra prylar oanvändbara genom mjukvaruuppgradering borde gå att ta till konsumentombudsmannen. Texten om "förbättringar" är ju faktisk ren lögn och kallas vilseledande marknadsföring.

  37. #37
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag hade gärna sett detta som ett ARN-fall. Kom igen Oortone!

    edit: Annars skulle nog Plus gilla att göra ett inslag om Sonos.

  38. #38
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade gärna sett detta som ett ARN-fall. Kom igen Oortone!

    edit: Annars skulle nog Plus gilla att göra ett inslag om Sonos.
    Problemet är att grejen är snart tio år och jag säkert bockat för någon ruta med någon paragraf någon gång. Dessutom är uppdateringen "frivillig".
    Jag gjorde i vart fall min egen Plustunna på slutet av videon...

    Jag har också en Airport Express som varit igång i minst ett halvt decennium du måste haft otur SteelberryWorker. Den har faktiskt blivit mer användbar på sista tiden eftersom Airplay förbättrats. Dock vet jag inte om den kommer att bli Airplay2-kompatibel.

  39. #39
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hur "frivilig" är den då?

  40. #40
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Sverker II

    Det borde vara straffbart att fasa ut hårdvara på det viset utan att varna användaren, eller kunna backa version.

  41. #41
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur "frivilig" är den då?
    I längden kommer man att tappa funktionalitet relaterad till onlinetjänster (Spotify, Bandcamp e.t.c.) eftersom sådana ofta förändras. Man kan inte heller ändra något alls i sitt system. Skulle man bli tvungen att resetta en enhet så kommer den att tvinga fram uppdatering av hela systemet eftersom det kräver inloggning vilket i sin tur kräver uppdatering. Man kan inte lägga till en ny enhet m.m.

    Jag kan säga som såhär. Jag skulle aldrig köpt Sonos om jag hade vetat att de skulle införa en sådan här policy. Den infördes för cirka två år sedan. I dagsläget verkar Airplay2 klart bättre bortsett från att själva Sonosappen är trevlig om man som jag spelar mycket egna filer hellre än enbart köra Spotify e.t.c.

  42. #42
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Jahapp! Dags att skaffa en brottafet Technics-förstärkare med massa portar från Myrorna.

  43. #43
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Då är den knappast ”frivillig” som jag ser det. Idiotsystem.

  44. #44
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jahapp! Dags att skaffa en brottafet Technics-förstärkare med massa portar från Myrorna.
    Jag kör Genelecs och en Presonus AR8. Tjänar oss väl...

    (Justja, en chromecast audio oxå, men egentligen skulle det räcka med bluetooth-kanalen på AR8. Chromecasten har dock fördelen att den inte äter upp telefonbatteriet..)

  45. #45
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör Genelecs och en Presonus AR8. Tjänar oss väl...

    (Justja, en chromecast audio oxå, men egentligen skulle det räcka med bluetooth-kanalen på AR8. Chromecasten har dock fördelen att den inte äter upp telefonbatteriet..)
    Hur är det numera, kan Bluetooth leverera linjärt ljud? Förr vet jag att kbps understeg vad som krävdes.

  46. #46
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är det numera, kan Bluetooth leverera linjärt ljud? Förr vet jag att kbps understeg vad som krävdes.
    Linjärt som i okomprimerad PCM? Det tror jag inte. (Ska man finlyssna är det fortfarande sladd som gäller. I AR8-fallet USB från dator...)
    Senast redigerat av rydan den 2018-05-08 klockan 10:10.

  47. #47
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då är den knappast ”frivillig” som jag ser det. Idiotsystem.
    Tänk om de lade ned mer energi på att utveckla bra teknik istf att skriva EULAs som möjliggör detta!

  48. #48
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Och jag kör med en Onkyo-receiver (TX-NR 535 - några år gammal nu) och Canton-högtaleri.
    Förstärkaren har nog det mesta man kan önska med eget stöd för Spotify, Deezer, etc via wifi/kabel. Och bluetooth om man skulle vilja det - men om jag vill spela något från mobilen funkar wifi-cast ju mycket bättre.


    De flesta förstärkare har väl sånt här nuförtiden, så förutom allt-i-ett-grejen med Sonos förstår jag inte riktigt hypen?

  49. #49
    Mattis
    Mattis är inte uppkopplad
    Mattiss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Om Sonos med great improvement & best possible experience menar att det finns långt mycket vettigare aktiviteter än att sitta inne och lyssna på musik så kan dom kanske ha ett case.

    Annars är det ARN, Plus etc som gäller.

  50. #50
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jag kör med en Onkyo-receiver (TX-NR 535 - några år gammal nu) och Canton-högtaleri.
    Förstärkaren har nog det mesta man kan önska med eget stöd för Spotify, Deezer, etc via wifi/kabel. Och bluetooth om man skulle vilja det - men om jag vill spela något från mobilen funkar wifi-cast ju mycket bättre.


    De flesta förstärkare har väl sånt här nuförtiden, så förutom allt-i-ett-grejen med Sonos förstår jag inte riktigt hypen?

    Men är det mycket Sonoshype längre? Förr hade det ju sin förklaring i att de var tidiga med trådlöst ljud i cd-kvalitet som inte hackade.
    Annars är naturligtvis, precis som du skriver tiden nog förbi för proprietära system av detta slaget.
    Själv önskar jag att någon klurar hur man programmerar om den där remoten med egen kod. Då kanske man kunde ha den till allt möjligt. Taktila välbyggda remoter är vi vana vid från musikersidan men på konsumentsidan är det ju bara döda plattor med bild som gäller numera. Klart trist då de inte passar i alla situationer (t.ex. synskadade eller grovarbete/köksarbete/blöta fingrar m.m.)

  51. #51
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Svårt att googla något om hårdvaran nu när folk förbannade.

    Men hittade detta om protokollet den pratar:

    https://www.hirahim.com/blog/2012/04...os-controller/

  52. #52
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Får jag låna någons brickade CR-100 så kanske jag kan försöka hacka den?

  53. #53
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple kör med rätt öppna kort, plus att deras affärsmodell inte uppmuntrar till spioneri. Det finns t.om. exempel på att de skyddat användardata (se FBI-spektaklet). Om de går att lita på är svårt att säga. Hur det är med Samsung, det vet jag inte. Google, däremot, tjänar uttalat enorma pengar på att sälja användardata till tredje part så jag litar inte direkt på deras produkter personligen, om vi säger så.
    I en av vårvinterns bioreklam är det uppenbart att Samsung försöker ta Apples position. Min J5:a går det inte att byta batteri i (kanske dags att skaffa en sådan där Faradaypåse åt den?)

    Och i denna Sam Harris-podcast talar sig Zeynep Tufekci varm för just Apple, värd att lyssna på bara för att höra om hennes livshistoria:


    https://youtu.be/CRpwMGt-fT8

  54. #54
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får jag låna någons brickade CR-100 så kanske jag kan försöka hacka den?
    Om du tycker det är kul kan du få min, den i videon. Fixar du något skoj vill jag dock ha option på att köpa tillbaks den för typ en tusenlapp .
    Det borde ju gå att sälja en sådan uppgradering om den funkar bra.
    Gissar att det kan bli lite knepigt dock.

    Det finns redan en tredjepartsapp som pratar Sonos i iOS: Sonophone/Sonopad, men den kör via wifiroutern och inte det interna protokoll som CR100 kör och som kommunicerar direkt med Sonosenheterna. Däremot finns det en Androidapp som gör det men den vet jag inte namnet på. Rent tekniskt borde alltså den gamla remoten kunna efterlikna det som Androidappen gör.

    PM:a din adress så skickar jag den.
    Senast redigerat av Oortone den 2018-05-10 klockan 10:39.

  55. #55
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I en av vårvinterns bioreklam är det uppenbart att Samsung försöker ta Apples position. Min J5:a går det inte att byta batteri i (kanske dags att skaffa en sådan där Faradaypåse åt den?)

    Och i denna Sam Harris-podcast talar sig Zeynep Tufekci varm för just Apple, värd att lyssna på bara för att höra om hennes livshistoria:
    Hinner inte kolla en 1t30m dokumentär just nu, vad är kopplingen till Sonos och CR100 menar du?

  56. #56
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hinner inte kolla en 1t30m dokumentär just nu, vad är kopplingen till Sonos och CR100 menar du?
    Sliriga företag är alla likadana.

    Och jag kom på en affärsmodell åt företag som tänker göra som Sonos: Först så låter man massa hel- och halvkändisar göra reklam för den. Typ spela in någon mysig poddradioserie eller så. Sedan säljer man en försäkring till dem som går ut på att man inte kommer att använda sig av dem i framtida marknadsföring.

  57. #57
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior
    Trådrevival!

    Nu meddelade Sonos att min Connect, Connect amp och play5 når end-of-life i maj.
    Det går att hålla sig för skratt.

    Vad ska man ha istället?

  58. #58
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Chromecast audio och Genelec.

  59. #59
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Chromecast audio har Google lagt ner.

  60. #60
    Modellear
    Modellear är uppkopplad nu
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Chromecast audio har Google lagt ner.
    Fast dom har inte dödat den så hittar man en begagnad med ok pris så är det ett trevligt köp.

Liknande ämnen

  1. Sonos Play som referenslyssning
    Av HZA i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-04, 11:12
  2. enkel studio-inspelning för gamla enheter
    Av lohmann i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 16:43
  3. ISRC kod som privatperson - hur?
    Av Per Samuelsson i forum Allmänt om musik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-08-12, 12:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •