För det finns ju inget bolag någonstans som gjort sig en hacka på distribution/logistik...This quote is hidden because you are ignoring this member.
För det finns ju inget bolag någonstans som gjort sig en hacka på distribution/logistik...This quote is hidden because you are ignoring this member.
Möjligt, jag säger inte att han har rätt men jag tycker att det är en intressant artikel.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Nån mer som fått problem med att Spotify autostartar när man drar igång datorn? Trots att autostartfunktionen alltså är avstängd i Spotifys inställningar.
Hade såna problem på mac för några år sedan. Hade fått dubbla installationer, avinstallerade båda, men har inte installerat om (kör i mobilen...)This quote is hidden because you are ignoring this member.
Ja, man får gå in i Windows autostart och inaktivera, helt kass!This quote is hidden because you are ignoring this member.
Edit: om du nu kör Windows förstås!
Enligt svt.se har Spotify nu 60 miljoner betalande prenumeranter och 140 miljoner användare...
https://www.svt.se/kultur/60-miljone...ar-for-spotify
...och 55 av dem har kraftigt rabatterade abonnemang tack vare ny telefon, grupptjänster etc, eller? Jag är tämligen säker det inte handlar om 60 mille x 99 kronor...
Just det, de varianterna också... Det är nog generellt rimligare att anta att max 50 SEK/5 EUR/5 USD är "normalt" i snitt. Drar de in 2,7 miljarder på abonnemangen i månaden? (Jag höftade ett snitt baserat på valuta) Hur mycket betalar de ut? Och av dessa 45 spänn (min gissning) ska i snitt 3 öre per låt till skaparen. Det räcker till 1500 låtar i månaden eller 50 om dagen. Ska man väga in beteenden kring hur många man hoppar vidare från efter 30 sekunder och det faktum att större bolag får mer per låt krymper mängden. Jag är inte alls främmande att tänka att En ersatt låt spelas två minuter i snitt och att ersättningen snarare är fem öre på topplistemusik. Då är vi nere i en timmes musik om da'n, något många gör av med under joggingrunda, hundpromenad, matlagning etc. Då har jag bara räknat på betalningsmodellen för att täcka ersättning till upphovsättsinnehavare och inte en spänn till löner, skatter, reklam, teknisk plattform osv.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Jag gillar approximeringar i matematiken, även när det är många okända variabler. Dock tycker jag det blir svårt att se hur det här ska gå vägen ändå... annat än som riskkapitalisters luftslott.
Edit: Jag har köprt Spotify i tre timmar idag, medan jag suttit och jobbat. Låtlängden är nog snarare fyra minuter här, men det är ändå 60 låtar x 5 öre. Tre kronor som ska betalas av de reklampauser mitt gratisabonnemang kör. En var för Spotify själva vet jag... jag minns inga fler.
Senast redigerat av machinepop den 2017-08-02 klockan 12:05. Anledning: edit
Spotify krävde att forskning skulle stoppas
Nästa år släpps en ny bok om Spotify, skriven av en grupp forskare. Där berättas historien om företaget som gick från att vara en pirattjänst till ett multinationellt företag.
Men Spotify har försökt stoppa projektet genom att få Vetenskapsrådet att dra tillbaka forskningsanslaget.
"De vill styra berättelsen om sig själva", säger Rasmus Fleischer, en av forskarna bakom boken.
https://www.etc.se/inrikes/spotify-k...skulle-stoppas
https://www.svt.se/kultur/spotify-be...skningsprojekt
EDIT: Kompletterande länk
Senast redigerat av T11 den 2017-10-06 klockan 20:59.
Orsaken till att de ville stoppa det, var främst att tjänsten har använts av forskarna på ett sätt som inte är tillåtet, om jag förstod det rätt...This quote is hidden because you are ignoring this member.
Här är Rasmus Fleischers, en av forskarna, eget inlägg:
https://copyriot.se/2017/10/05/hur-s...nde-forskning/
Vilket skämt att Rasmus kallar sig oberoende forskare när hans pro-pirat agenda är mer än välkänd.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Så det går inte att vara pro-pirat och oberoende forskare?This quote is hidden because you are ignoring this member.
Knappast när det gäller forskning om tjänster som påverkas av piratstreaming och piratkopiering.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Så han kör över både projektledare och de andra i forskningsgruppen menar du?This quote is hidden because you are ignoring this member.
Dt behövdes nog inte eftersom de troligtvis också redan står på piraternas sida. Rasmus gör dessutom en dubbel jättegroda när han påstår att Spotify startade som en pirattjänst och att musiken på Spotify "originated from Piratebay and other file sharing sites" Men hallå! Förut har det ju från Rasmus och andra piratkramares håll alltid hetat att dessa piratsiter inte sitter på någon musik. Sen så är det ju så att Spotify vid den tiden var i beta och ingen offentlig tjänst och mycket av deras dåvarande bibliotek var uppbyggt av spotify-anställdas CD skivor.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Huvudprojektet, och inget av underprojekten, berör inte piratkopiering utan:This quote is hidden because you are ignoring this member.
The project therefore aims to investigate the effects, challenges and consequences of streaming musical heritage for the archive, library and museum sector.
Underprojekten: http://streamingheritage.se/projects/
Vad jag läser mig till så är det inte vad han påstår, utan det faktiskt fanns piratkopierat material på Spotify i början - och det har jag själv sett.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Han påstår ju inte att musiken fanns på Pirate Bay, utan att den kom därifrån (datan finns ju hos användarna, inte siten).
Jasså?This quote is hidden because you are ignoring this member.
"Spotify’s success story has often been singled out as the final, good-caused alternative to illegal file sharing, a perspective regularly put forward by journalists and politicians. The subtask will problematize such beliefs and examine the specific conditions of Spotify’s emergence from within the file sharing community."http://streamingheritage.se/projects/music-as-data/
Han skrev faktiskt originated vilket motsäger hans och många andra piraters tidigare stans att dessa siter bara förmedlade musik inte lade upp den själva.This quote is hidden because you are ignoring this member.
"As stated, in many cases the music files had originated from The Pirate Bay and other file-sharing networks,"
https://copyriot.se/2017/06/14/writi...thcoming-book/
Ganska klantigt formuerat av en "forskare"
Senast redigerat av El Toro den 2017-10-07 klockan 22:22.
Jag läste inte så noga utan utgick från det som stod på samlingssidan för underprojekten.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Men du menar alltså att det är fel av honom, att som pro-pirat, forska om piratvinkeln?
1) "originated" betyder inte att musiken fanns på Pirate Bay - är en torrentfil = fysisk data på hårddisk?This quote is hidden because you are ignoring this member.
2) vi diskuterar Rasmus, inte andra eventuella pirater.
Väldigt olämplig och direkt felaktig kommentar av en moderator.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Klart det är fel av honom att påstå att de är oberoende forskare verkar dessutom som att han sökt forskningsuppdrag åt Spotify men nobbats vilket han nu verkar vilja ge igen för. Seriöst? Inte direktThis quote is hidden because you are ignoring this member.
"files originated from piratebay" Är ett uttryck pirater själva reagerade hårt på tidigare trots att de själva vIsste att de bakom fildelningssiterna lade upp mycket själva.
Så du anser att de andra forskarna inte ska räknas som oberoende för att du du tycker att Rasmus inte är oberoende?This quote is hidden because you are ignoring this member.
Ge igen hur då? Genom att, med all rätt, påpeka att Spotify själva använt sig av piratkopierat material?
Du skrev tidigare att de anställda hade lagt upp sina egna skivor när tjänsten var i beta. Och? Det är fortfarande brott mot upphovsrättslagen.
1) Källa?This quote is hidden because you are ignoring this member.
2) Igen: blanda inte in andra än Rasmus i det här. Vad andra gjort eller sagt är inte relevant i frågan.
Jag kan vittna om att mitt i synnerhet upphovsrättsskyddade material dessutom var en vinylrip och den låg kvar efter betaperioden tills jag efter långt om länge övertygat dem om hur fel de hade. Korkad mejlväxling och skärmdumpar finns. Värst är väl när folk relativt högt upp i ledningen spelar "90-talskortet", dvs: "Du får väl se det som en hyllning när någon tycker det du gjort är så bra att de gör en kopia?"
Ja, jag har nämnt detta förr, men det skadar inte att påminnas om ur vilken tradition Spotify spirade. Att de senare gjort mycket för streamingen och tillgängligheten är däremot fakta.
Hur kan en uppmaning vara felaktig? För övrigt hade jag inte moderatorparenteserna på.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Inte ok med öknamn oavsettThis quote is hidden because you are ignoring this member.
Ok, jag orkar inte bråka här, håller på och blir förkyld. Jag står för vad jag har sagt, skrev det som privatperson. Håller på och blir sjuk så jag släpper det gäe nu. Ber om ursäkt om jag gjort någon ledsen
Det är som jag sade innan jag lämnade den nya moderator-gruppen; Tänk på att medlemmarna aldrig kommer att kunna göra skillnad på när man agerar som privatperson eller som moderator. Det duger inte att tala om i efterhand att man skrev i egenskap av privatperson, utan man måste alltid vakta sin tunga när man har en sådan position - och det gör skit för hela gruppen om en moderator uttrycker sig olämpligt - även om det är "som privatperson".This quote is hidden because you are ignoring this member.
Så är det såklary. Här handlade det nog mer om olika syn på lämplighet. Lite trist att få ”moderator” i ansiktet så fort man säger något lite spetsigt. Min forumtillvaro handlar ju inte om det till 100%, då hade jag inte varit kvar...This quote is hidden because you are ignoring this member.
Hejsan, det är jag som är Rasmus Fleischer. Jag har varit inne på 99musik och läst sporadiskt i säkert 10–15 år, men tror inte jag har reggat något eget konto förrän nu. Vill gärna ta chansen att reda ut eventuella frågor om vårt forskningsprojekt och särskilt bemöta de otrevligheter som användaren "El Toro" har hävt ur sig.
Lite om mig: jag är fil.dr. i historia och forskare vid ekonomisk-historiska institutionen på Stockholms universitet. Det händer även att jag är verksam som musiker (spelar mest blåsinstrument men har även ett stort intresse för elektronisk musik, som alltså har fört mig till 99musik många gånger tidigare). Är rätt förtjust i kassetthouse, däremot använder jag i stort sett aldrig Spotify. Och just det, jag var involverad i en grupp vid namn Piratbyrån när den existerade 2003–2009.
Jag vet inte vad El Toro menar med "pro-pirat agenda". Alla grupperingar som kallat sig något med "pirat" har inte nödvändigtvis så mycket gemensamt och jag har aldrig haft någon koppling till t.ex. Piratpartiet eller Piratförlaget, det vill jag gärna ha sagt. Piratbyrån sysslade med väldigt olika slags upptåg men visst, vi förenades bl.a. av en grundlig upphovsrättskritik.
Nuförtiden lägger jag inte alls mycket tid på just konflikter kring upphovsrätt, varken som forskare eller i andra roller. Men visst är jag upphovsrättskritiker. Detta står på inget som helst vis i motsats till att ha integritet som forskare. När man talar om oberoende forskning syftar man på att den inte styrs i viss riktning av t.ex. finansiärer. Det betyder givetvis inte att den bedrivs av forskare som saknar uppfattningar och engagemang, som El Toro verkar ha fått för sig.
Att ha en kritisk hållning är i samhällsvetenskapliga sammanhang snarast en dygd. Ett upphovsrättskritiskt perspektiv kan t.ex., i forskning om Spotify, bidra till att belysa hur de rådande maktförhållandena mellan artister och skivbolag, eller mellan små och stora bolag, inte är huggna i sten, utan har följt av vissa historiska beslut.
Med detta sagt, så spelar frågor som rör upphovsrätt en ganska marginell roll i vårt projekt. I vår historieskrivning om Spotify är det visserligen ofrånkomligt att belysa det ambivalenta förhållandet till fildelningskulturen särskilt i företagets tidiga år, inklusive det faktum att betaversionen de facto var en pirattjänst som utan licens distributerade musik till tusentals användare. Men detta är inget som vi är intresserade av att blåsa upp till en skandal. Jag nämnde saken i förbifarten i en intervju, vilket ledde till att utländska journalister blåste upp saken till att vi skulle "avslöja" Spotifys "mörka förflutna". Håhåjaja. Tro inte på allt som skrivs.
Dock pekar allt mot att Spotify tyckte denna uppmärksamhet var obekväm, för det var just då som de skickade sina jurister på att försöka stoppa vårt projekt, trots att de känt till vad vid gjort i flera år.
Tja, enda argumentet för att vårt projekt borde stoppas är att Spotify menar att vi gjort sådant som inte är tillåtet enligt Spotifys användarvillkor. Företag som Facebook och Spotify är kända för att ha luddigt formulerade användarvillkor som ger dem rätten att stänga av ungefär vem/vad som helst. Men detta är också den enda rätt det ger dem. Användarvillkor är inte lag, och ska heller inte förväxlas med forskningsetik.This quote is hidden because you are ignoring this member.
I det här fallet handlade det bl.a. om att det i vårt projekt har utförts ganska enkla experiment där det registrerades ett antal robotanvändare som programmerades till vissa användarbeteenden, t.ex. lyssna på viss musik för att dokumentera vad det resulterade i för rekommendationer. Spotifys användarvillkor rymmer formuleringar om att man inte får automatisera. Men om medieforskare skulle blint acceptera allt som står i användarvillkor, kan de lika gärna lägga ner försöken att begripa den roll som digitala plattformar spelar i dag. Detta insåg också Vetenskapsrådet, som lämnade Spotifys klagomål utan åtgärd.
Nej, jag sökte inte forskartjänsten med placering på Spotify. Vilka tramsiga spekulationer. Seriöst, El Toro? Inte direkt.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Om ni andra är intresserade av vårt forskningsprojekt, däremot, så är det bara att fråga på!
Jag uppskattar alltid när man försöker nå pudelns kärna och det plötsligt står en kryllig jycke och viftar på svansen. Tack för inlägget Rasmus. Jag är personligen mycket intresserad av vad ni kommer/kommit fram till.
Just det där är ju trams. Spotify har aldrig varit en "pirattjänst" i den mening de tycks syfta på. Spotifys målsättning har alltid varit att bli en schysst laglig tjänst för betalande användare, där använarna kan få tillgång till musik på ett sätt som passar dem, samtidigt som upphovsmän och rättighetshavare kan få betalt. Så. De hade snarare som mål att konkurrera ut pirattjänsterna.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Däremot stämmer det att de under startup och betaperiod inte hade giltig licens för den musik de distribuerade. Det är givetvis tveksamt, och jag frågade insatta rätt mycket om det när det begav sig, och hur de tänkt lyckas få skivbolagen med på tåget snarare än att stämma. Men så här i efterhand har jag svårt att se hur de annars skulle gjort. Normalfallet för en startup i distributionsled är att man har rätighetshavare/säjare/produktägare av en produkt med sig från början och försöker övertyga nya användare att det man erbjuder är ett bättre sätt än tidigare. I Spotify-fallet hade redan från början ungefär hela målgruppen användare insett att det var det här man ville ha. Det enorma antal användare de "riktiga" pirattjänsterna fått var inte främst p g a pris, utan p g a tillgänglighet och smidighet. Problemet var att rättighetshavare/produktägare inte fattat det, så det var dem spotify var tvugna att övertyga via en fungerande tjänst och en lång kö av blivande användare. Sjuk situation egentligen, man hade en lösning som miljoner stog i kö att teckna sig på, men tillverkarna av den produkt man förmedlade ville inte sälja till dessa miljoner...
Sen mig veterligen så har man väl gjort rätt för sig i efterhand?
Är väl mycket därför som musik försvann om det inte var artisterna själva som jackade ur sig helt från Spotify.
Kan ha fel men har för mig att jag läst det någonstans.
1. Inte bara under betaperioden.
2. Gjort rätt - ja, om man menar ett schablonmässigt "Gessleavtal" med Stim.
Inte för att tidiga Spotify genererade så stora summor som nu, men jag tycker fortfarande att de började leka multinationellt bolag för tidigt och de dumma svar jag fick i mejl med både support och högre upp i ledningen var ganska tragiska. Jag tror jag har dessa kvar nånstans på hårddisken.
Inte bitter, men inte heller revisionist.
Hmm. Dök upp tre spellistor hos mig som jag absolut inte lagt till. 'PLEASURE Cloud Rap. An orgasm for your ears.'
Dags att byta lösenord, eller har dom klantat till något hos Spotify?
Bra fråga, jag har de jag brukar såvitt jag kan se...This quote is hidden because you are ignoring this member.
Dags att byta lösenord misstänker jag. Jag råkade ut för att en italiernare helt plötsligt började köra på mitt konto... men personen hade inte bytt lösenord så det kunde jag snabbt åtgärda.
Hade samma som jag registrerade med. Och som jag använde till allt på den tiden. Inte speciellt enkelt, men lär ha varit med i några läckor vid det här laget...
Men är tveksam till att någon använt det, ingen har lyssnat med kontot, och såg inget annat fuffens.
Bytt iaf, var hög tid.
Klicka ur att kunna startas från webben. Det är en bugg.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Åh, sorry. Glömde maila dig om att jag delat några favoritlistor som jag tänkte att du skulle gilla. Förutom den du nämner så var det Sexy postpunk eargasm och Rap metal ballads. Lägg till låtar om du tycker jag missat nåtThis quote is hidden because you are ignoring this member.
Ah, borde anat det, men det var lite för lite vuxendisco för att jag skulle koppla!This quote is hidden because you are ignoring this member.
Uppdaterade till High Sierra, nu öppnas Spotify när jag startar datorn igen. Öppnar avancerade inställningar (använder man någonsin några andra slags inställningar någonstans?) och väljer "Öppna Spotify automatiskt när du har loggat in på datorn: Nej" Stänger Spotify. Startar Spotify igen. Nu står det "Öppna Spotify automatiskt när du har loggat in på datorn: Ja".
Någon som har något tips på hur man fixar det här innan jag avinstallerar Spotify?
Startade du om efter att ha valt nej och stängt Spotify?This quote is hidden because you are ignoring this member.
Hm nej inte utan att öppna igen. Testar det...This quote is hidden because you are ignoring this member.
Kolla i ditt Spotifykonto på deras hemsida annars. Har för mig jag har behövt ändra där någon gång också.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Lyssnade på Chess via Spotten nyss...Det lät rätt platt och saknade lyster. Jag vet att t.ex. mp3-filer tappar en hel del detaljer i klangen speciellt om inte hög bitrate används. Men även med high quality till desktop och studiomonitorer saknar luft i klangen.
Eller är versionen som Spotten fått av lägre kvalitet än CD-kvalité?
Det ligger en Strebers-låt som är rippad från en repig cd så det kan nog vara si och så med vad för material som läggs upp.
OK, lyssnade på CD-versionen nyss, och visst saknas det en del i Spotify-versionen i mina öron. om jag orkar ska jag lägga båda versioner i Soundforge, och jämföra nån dag.
Man kan välja Enable High Quality Streaming (eller liknande inställning) i Spotify, men jag antar att du redan har den vald?
Japp, det har jag tyvärr. När jag gör mp3-filer av egen musik i 320kbps, saknas fortfarande lite luft och djup i stereobilden. Men det låter som om Chess har sämre upplösning än så. Därav min fråga. Jag har t.ex. andra nyare låtar på Spotify nedladdade till dator, som håller högre kvalitet. Jag laddar alltid ner album med högsta bitrate och lagrar lokalt i datorn eller i telefonen.This quote is hidden because you are ignoring this member.