Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Kim Wilde - Cambodia (1981) - Vilka synthar och effekter används?

  1. #1
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran

    Kim Wilde - Cambodia (1981) - Vilka synthar och effekter används?

    Hej! Vet ni vilka synthar och effekter som använts i musiken i

    Kim Wilde - Cambodia (1981)

    https://youtu.be/3T2VizbQAwY
    https://www.youtube.com/watch?v=3T2VizbQAwY

    Vad är det för phaser effekt och synth som kommer in vid 0:25 exempelvis?
    Allting är av intresse. Även ackorden hur den är spelad.
    Skulle välja lära mig att spela den här men jag har inte försökt.

    Det är hennes röst och hennes känslor som gör låten, men jag älskar syntharna och effekterna och hur det är arrangerat.

    Spelade den här skivan när den kom 1981...när jag var 6 år. En av mina första LP skivor och skulle jag spela skiva så var det den, i några år... : )

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Storfavorit, helt klart. Unik låt, unik sångröst, unik inspelning.

    https://www.wilde-life.com/encyclopedia/c/cambodia

    Så här ser det rätt så korrekt spelat ut


    https://youtu.be/wRbzzm2zAo8

  3. #3
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Kids in America hade en CS80 vad jag vet men det är inte mycket att komma med vad gäller Cambodia. Nära skjuter ingen hare...

  4. #4
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    En av mina tio i topp låtar någonsin, ger mig alltid rysningar.
    Såg Kim nu senast i vår på we love the 80s i Oslo, önskar bara att hon hade kört fler låtar..
    Covern var bättre än väntad

  5. #5
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Fanns den inte med i SVT:s Hitlåtens historia eller vad det hette? Har för mig jag såg något någon gång. Grym låt!

  6. #6
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Stämmer, den var med i Hitlåtens historia (eller eventuellt Musikministeriet?). Pro One har jag för mig att han, brodern bl. a. använde.

    En j-vla bra låt som ni redan har sagt. Gillade Kims låtar och album men Sandras mer minns jag.
    Senast redigerat av resonator den 2016-07-12 klockan 02:52.

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Hitlåtens historia var om "Kids in America" och om hur Ricky satt och lekte med sin WASP och hittade på det klassiska introt bl.a.

    Cambodia var (mig veterligt) aldrig med i den serien. Medhåll på en fantastisk låt, magin ligger i att den till synes är mycket simpel men alla som försökt spela den eller ta ut den vet att den inte är det. Små variationer och knixar överallt.

    Inte ens covern här ovan var ju helt perfekt, bl.a. tyckte jag övergången från vers till refräng inte stämde helt.

  8. #8
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Sådana där keyboard-versioner av kända låtar skall alltid vara lite... extra på något vis. Ljuden skall gärna vara lite mer syntiga än originalet och sången ersätts alltid av panflöjtsljud. Jag slölyssnar ofta på Radio Alpenmelodie och det är mycket leende herrar med dyra keyboards som spelar där.

    För övrigt har jag alltid haft ett gott öga till Kim Wild. Hon har inte orsakat många skandaler. Respekt!

  9. #9
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Älskar Kim Wilde. Hon har en säregen röst och ett coolt sound över lag. Jag gillar "You Came" från 1988 oxå. Plastigare produktion men sjyssta ljud.

  10. #10
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Fantastisk låt och jeez vilken crush jag hade på henne! Bilden på cambodia-singeln... Mmm

  11. #11
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En av mina tio i topp låtar någonsin, ger mig alltid rysningar.
    Såg Kim nu senast i vår på we love the 80s i Oslo, önskar bara att hon hade kört fler låtar..
    Covern var bättre än väntad
    Jag såg henne på Peace & Love för en 6-7 år sedan. Då spelade hon många covers, två olika Depeche t ex och om jag minns rätt körde hon en av DM-låtarna två ggr.

  12. #12
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Om jag inte minns helt fel så står det listat på albumet "Select" vilka instrument respektive familjemedlem spelade. (Både gitarrer, trummaskiner, sequencer samt synthar..!) F.ö så har det visats en dokumentär om Kim Wilde för inte så länge sedan. Finns vissa kul inslag i den, bl.a där hon berättar om hur hon hade uppträtt spontant på tunnelbanetåget på väg hem från ett nyårsfirande...

    JA..! Bilder på Kim Wilde hängde på väggen över huvudkudden i pojkrummet de tidiga tonåren

  13. #13
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    trummorna är iallafall Movement Drum System. Phasern i pads/stråkarna är till förväxling lik den inbyggda i korg trident, men antagligen inte en sådan. Fet låt!

  14. #14
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran

  15. #15
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag såg henne på Peace & Love för en 6-7 år sedan. Då spelade hon många covers, två olika Depeche t ex och om jag minns rätt körde hon en av DM-låtarna två ggr.
    Kan varit i samma veva jag såg henne på 80talsfestival i Budapest 2010. Hon spelade då på slottet uppe på berget. Miljön, den varma sommarkvällen och att jag stog längst fram gjorde det till en av mina bättre konsertupplevelser. Hon körde då ganska länge och minns att det var en depeche cover och någon erasure.
    Peace and Love 2010: http://www.setlist.fm/setlist/kim-wi...3ce697b.html#! setlist säger enjoy the silence och a little respect (erasure)

    Ingen hemlighet heller att Kim Wilde kör mycket covers, you keep me hanging on är ett bra exempel som är ganska likt originalet men som nästan tillfaller som hennes...

    Sen tycker jag egentligen att det är oväsentligt vad det är för synthar inblandade för ljuden i sig är ju inget speciella utan det är kombinationen av dem, den dåtida mixningen, låtens uppbyggnad och hennes röst.
    Aldrig heller reflekterat på att låten är "svår" som Lackan påpekar.
    Kanske därför den är så levande trots sin enkla uppbyggnad?

  16. #16
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aldrig heller reflekterat på att låten är "svår" som Lackan påpekar.
    Kanske därför den är så levande trots sin enkla uppbyggnad?
    Ja, svår är ju ett relativt begrepp. Det är ju kanske ingen Rachmaninoff, men jämfört med t.ex. samtida Yazoo/DM-låtar är den ju mer komplex och varierad, även om den förefaller enkel på ytan. Ingen tydlig 4+4+4 på samma sätt.

    Sedan tycker jag det är coolt med den riktiga basen under oktavbasen, och när gitarren smyger in. Livar upp enormt.

  17. #17
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Arp Solina ligger tjockt på i stort sett varenda låt på de första plattorna. Enligt intervjuer med både Rick och Kim.

    Edit: Kims två första plattor är för övrigt två helt lysande pop-plattor. Energi, konsekvent sound och varenda låt håller en hög lägsta nivå.
    Senast redigerat av Ulven den 2016-07-12 klockan 12:55.

  18. #18
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    har för mig hennes brorsa även trakterade en prophet femma.

  19. #19
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Edit: Kims två första plattor är för övrigt två helt lysande pop-plattor. Energi, konsekvent sound och varenda låt håller en hög lägsta nivå.
    Helt klart! Var det brorsan som skrev allt? Grymt låtsnickeri rakt igenom.

  20. #20
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan varit i samma veva jag såg henne på 80talsfestival i Budapest 2010. Hon spelade då på slottet uppe på berget. Miljön, den varma sommarkvällen och att jag stog längst fram gjorde det till en av mina bättre konsertupplevelser. Hon körde då ganska länge och minns att det var en depeche cover och någon erasure.
    Peace and Love 2010: http://www.setlist.fm/setlist/kim-wi...3ce697b.html#! setlist säger enjoy the silence och a little respect (erasure)

    Ingen hemlighet heller att Kim Wilde kör mycket covers, you keep me hanging on är ett bra exempel som är ganska likt originalet men som nästan tillfaller som hennes...

    Sen tycker jag egentligen att det är oväsentligt vad det är för synthar inblandade för ljuden i sig är ju inget speciella utan det är kombinationen av dem, den dåtida mixningen, låtens uppbyggnad och hennes röst.
    Aldrig heller reflekterat på att låten är "svår" som Lackan påpekar.
    Kanske därför den är så levande trots sin enkla uppbyggnad?
    Ah! Erasure var det, inte två DM. Jag är stort fan av båda.

    Jag var överförfriskad (rekordet den sommaren, tror jag. Inte roligt), men jag hälsade på henne från min hängmatta när hon sminkade sig åtminstone!

  21. #21
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt klart! Var det brorsan som skrev allt? Grymt låtsnickeri rakt igenom.
    Brodern Ricky "I am an astronaut" Wilde och farsan Marty skrev allt.

  22. #22
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Fy fan vilken underbar låt alltså!! Fick den inte väl lite uppmärksamhet? Eller minns jag kanske fel?

  23. #23
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tycker både denna o kids in america är riktigt shyssta 80talsdängor. Håller med Andreas om att rösten ger en stor del av stämningen i låten. Dock är Kims röst extremt nasal, låter som hon t.o.m är "däppt i däsan" när hon sjunger på Cambodia.

  24. #24
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    Men tänk vad sakta det går, knappt styrfart. Inte bara denna alltså utan att 80 tals disco tuffade på så sakta med dagens öron mätt.

  25. #25
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sallad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men tänk vad sakta det går, knappt styrfart. Inte bara denna alltså utan att 80 tals disco tuffade på så sakta med dagens öron mätt.
    man var mindre stress-skadad på den tiden och det tycker jag iaf personligen enbart är bra. stress har väl itne gjort ngn glad direkt, eller hur?

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Intressant det där, jag har alltid hatat Kids In America. Innerligt. Det är lite som med Soul II Soul där alla nämner "Back To Life", som jag tycker är horribelt usel, däremot älskar jag Keep On Moving.

  27. #27
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Kids in America är nog enda Kim Wilde låten jag ogillar för att den är så enormt tjatig (även om den är cool på sitt sätt).
    Visste inte att jag och PF har så mycket gemensamt

  28. #28
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker både denna o kids in america är riktigt shyssta 80talsdängor. Håller med Andreas om att rösten ger en stor del av stämningen i låten. Dock är Kims röst extremt nasal, låter som hon t.o.m är "däppt i däsan" när hon sjunger på Cambodia.
    Det är helt klart någon form av polyper som ger denna röstkvalitet.

  29. #29
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sallad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men tänk vad sakta det går, knappt styrfart. Inte bara denna alltså utan att 80 tals disco tuffade på så sakta med dagens öron mätt.
    Det var bara för att man skulle hinna med alla moves under den pardans som förekom på alla discon på den tiden. Det gällde att imponera på det motsatta könet och det gick ju inte att göra hur fort som helst om man var fylld av öl, i en lokal förtätad av cigarettrök, och iklädd en makalöst stor skjorta.

  30. #30
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Älskar både Cambodia och Kids in America. Guldkorn båda två på sina sätt. <3

    Sedan har vi ju "Child Come Away"... Snygg gammel-synth på den med...




    https://youtu.be/m8JTI3hJYJ8
    Senast redigerat av Jeppe K den 2016-07-14 klockan 16:19.

  31. #31
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskar både Cambodia och Kids in America. Guldkorn båda två på sina sätt. <3

    Sedan har vi ju "Child Come Away"... Snygg gammel-synth på den med...




    https://youtu.be/m8JTI3hJYJ8
    extra plus för rod-stewart-barret

  32. #32
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Älskade Kim Wilde … My first love!

    Ricky Wilde spelade en EDP Wasp på de tidiga skivorna (‘Select’ är ju överlägset bäst).

    Men jag tror de använde en Prophet 5 också, sett den förekomma på gamla liveklipp.

    https://www.wilde-life.com/encyclopedia/w/wasp
    Senast redigerat av Roland den 2018-06-13 klockan 17:18.

  33. #33
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Känns som om Cambodia är lite av proto Depeche de lyssnade helt klart på denna och inspirerades.

  34. #34
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som om Cambodia är lite av proto Depeche de lyssnade helt klart på denna och inspirerades.
    Nu var väl DM före Kim?

  35. #35
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Är väl sagt tidigare men låter väldigt Solina + small stone 1971 om padsen vid 0.25.

  36. #36
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu var väl DM före Kim?
    Nej inte med det soundet.

  37. #37
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var bara för att man skulle hinna med alla moves under den pardans som förekom på alla discon på den tiden. Det gällde att imponera på det motsatta könet och det gick ju inte att göra hur fort som helst om man var fylld av öl, i en lokal förtätad av cigarettrök, och iklädd en makalöst stor skjorta.
    Jag printade just detta, för att rama in och sätta upp på väggen i min studio. Otroligt träffsäker skildring av många studentnätter, har inte skrattat så högt på länge

  38. #38
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag printade just detta, för att rama in och sätta upp på väggen i min studio. Otroligt träffsäker skildring av många studentnätter, har inte skrattat så högt på länge
    Men det var en oförglömlig tid.

Liknande ämnen

  1. Vilka synthesizers används i Kraftwerks - The Robots?
    Av Andreas T i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2014-01-27, 10:36
  2. Vilka instrument/pedaler används för att åstakomma detta ljud?
    Av Spacebeach i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 12:56
  3. Vilka synthar/etc har balanserade utgångar? Vilka har det inte?
    Av bmeeks i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 17:48
  4. Vilka stråkar används på denna låt?
    Av gazt i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-24, 21:15
  5. Vilka syntar används här?
    Av HEK i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •