Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Firewire audio

  1. #1
    hgu

    Firewire audio

    Jag letar efter en bärbar ljud inspelningsutrustning med inspelning direkt till en hårddisk (i en dator) med sådär 8 analoga ingångar. Jag hittade denna firewire audio: http://www.mhlabs.com/mobileio/mio.html
    Dom har svensk återförsäljare där tar dom ca 18000 för den. Någon som har testat detta? Vet någon kravet på datorns/hårddiskens snabbhet? 8 kanaler x 96 kHz x 24 bitar => ca 2.2 Mbyte/s. Klarar en ny iBook detta? Väsnas de nya iBookarna förresten?

  2. #2
    Ken
    Har också letat efter nåt liknande, men jag vill använda Pro Tools eftersom jag har det i min studio.Har aldrig sett denna förut, men den verkar ju bra, funkar förmodligen inte med Pro Tools. Annars har MOTU (mark of the unicorn) ett 8 kanals firewireinterface som nog är billigare än detta, (funkar inte heller med Pro Tools).

  3. #3
    Jens
    En kompis till mig köpte Motu 828, och det funkar hur bra som helst. Alla fall i Logic.

    8 Kanalers 24 bit bör inte vara nåt problem. Har sett honom köra bra mycket
    fler 16 bitars spår. Då med pluggar aktiverade.

    Man kan ju gissa att Motu kommer med soundmanager support i sina asio drivare ganska snart. Och då funkar det att köra protools free.

    Jens

  4. #4
    Jens
    Ojdå, du ville visst ha 24/96, vet inte om motu interface klarar det. Annars har rme ett kort som heter multiface. Men då behöver du cardbus plats i datorn och det finns väl bara i PB G4 .
    www.rme-audio.com

  5. #5
    hgu
    Jag tittade på motu 828 också, men den verkar inte vara så bärbar, har iallafall 230 V kontakt på bilderna. Vet du om den är bärbar? Jag har hittat ytterligare en. På mhlabs sida har de en jämförelse mellan de olika: http://www.mhlabs.com/mobileio/mio_comparison.html
    Nu är det ju den första tillverkaren som har gjort jämförelsen så man får väl ta det med en nypa salt.
    Där står att MOTU 828 klara bara upp till 48 kHz men det skulle duga för mig. Mobile I/O har stöd för soundmanager men de skriver i sin faq att de ännu inte stödjer Pro tools direkt (man kan dock arbeta med de inspelade data). Det följer nämligen med ett program där man kan gör inställningar för apparaten och inspelning till hårddisk. Priset är inte det allra viktigaste för mig, den ska nämligen köpas in istället för en bärbar 8 kanalig mät-DAT-spelare och de går på sådär en 200000 kr. Men eftersom vi mest gör ljudinspelningar så kom jag att tänka på proffs audio utrustning, dessutom skulle man slippa problemet med att överför från DAT till dator. Jag skulle gärna komma i kontakt med någon som har provat mobile I/O (eller någon annan av firewire audio interfacen).

  6. #6
    Jens
    Tror inte att det är speciallet tungt. Kommer ihåg att polarn köpte 828n och ibooken just för att det skulle vara lätt
    att flytta runt med grejerna.
    Jag har testat interfacet lite själv (installerade det åt honom) och jag tycker att det funkar jättebra. Låg latency (3ms?) och funkar perfekt i Logic som vi bägge kör.
    Annars är det svårt att jämföra ljudkort förutom latencyn.
    Ljudkvalité är så inviduellt, och dessutom har jag inte fått någon uppfattning om 828n eftersom jag bara testat det vid enstaka tillfällen. Men av det lilla jag testat
    så tycker jag att det låter det bra.

    /Jens

  7. #7
    Ken
    Om man kan köra PT Free på MOTU interfacet via soundmanager så får man ju bara 2 ingångar i alla fall. Alternativet är ju att magmachassi för PCI kort och PT 888 interfacet, inte speciellt portabelt.

  8. #8
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hgu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag letar efter en bärbar ljud inspelningsutrustning med inspelning direkt till en hårddisk (i en dator) med sådär 8 analoga ingångar. Jag hittade denna firewire audio: http://www.mhlabs.com/mobileio/mio.html
    Dom har svensk återförsäljare där tar dom ca 18000 för den. Någon som har testat detta? Vet någon kravet på datorns/hårddiskens snabbhet? 8 kanaler x 96 kHz x 24 bitar => ca 2.2 Mbyte/s. Klarar en ny iBook detta? Väsnas de nya iBookarna förresten?
    Zoom R16 är billig och bra. Den spelar in direkt till SD. iofs bara 44.1

  9. #9

    Redaktör
    Och härmed har vi en klar vinnare i tävlingen "Dagens dödgrävare"!

    Senast redigerat av false messiah den 2012-04-19 klockan 13:11.

  10. #10
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och härmed har vi en klar vinnare i tävlingen "Dagens dödgrävare"!
    förlåt, men jag var bara tvungen

  11. #11
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag tror att firewire är ganska dött nu 22 år senare

  12. #12
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att firewire är ganska dött nu 22 år senare
    Näh. Still going strong här!

  13. #13
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Näh. Still going strong här!
    Va! otroligt, jag har hört att folk fortfarande kör midi som är typ 100 år gammalt!

  14. #14
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att firewire är ganska dött nu 22 år senare
    Och härmed har vi en ny klar vinnare i tävlingen "Dagens dödgrävare"!

  15. #15
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och härmed har vi en ny klar vinnare i tävlingen "Dagens dödgrävare"!
    +1, som jag minns det betatestades 99musik under 99mac paraplyet sommaren 2003. Releasen var tidig höst 2003. Så en tråd från 2002 känns väldigt tidig.

  16. #16
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Kör en Edirol FA-101 via firewire på min MacBook Pro M1. Funkar klockrent.

Liknande ämnen

  1. Soundforce og m-audio firewire 410
    Av Rocknisse i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 20:21
  2. m-audio firewire 410 ljud in i cubase??
    Av lucess i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 02:40
  3. m-audio firewire audiophile
    Av Volantiz i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-29, 00:31
  4. M Audio 410 FireWire
    Av imported_mherrstrom i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-06-02, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •