Resultat 1 till 42 av 42

Ämne: Jordat

  1. #1
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran

    Jordat

    Modular, ett ljudkort, kanske nån pryl till. Hur viktigt är det att köra jordat? Tänker dels störningar, dels säkerhet för människa och maskin.

  2. #2
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vad har du för PSU? Är det en extern väggvårta är den förmodligen dubbelisolerad och behöver inte köra jordat. Har du apparatuttag på chassit skulle jag rekommendera att hålla dig till jordat.

    Det är inte farligt förrän det blir ett fel. Säg att fasledaren på primärsidan får kontakt med jordningen i lådan, tex om det det ramlar ner något metallföremål som lägger sig olyckligt. Ansluter du detta till ett jordat uttag går säkringen sönder omedelbart, men om du ansluter det till ojordat fungerar allt utan problem... Med den lilla detaljen att panelen på modulerna nu blir strömförande.

  3. #3
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack! Bra poäng med väggvårtorna där. :-)
    Flyttar till nytt hus, och krypinnet under trappan som jag utsett åt mig själv var i ett ojordat rum insåg jag. Ska nog gå bra.

  4. #4
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Är rummet ojordat är det inget problem. Även om modulerna skulle bli strömförande så är du inte i kontakt med jord. Du kan känna av en stöt ändå, men det är mer på fostrande nivå än dödligt.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jordfelsbrytare är också fett bra grejer.

    /bor också ojordat

  6. #6
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jordfelsbrytare är fett bra grejer!

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Man kan köpa jordfelsbrytare man sätter i eluttaget. Jag har en i min verkstad, har ojordat hemma (utom i köket) med riktiga proppar i porslin.

  8. #8
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jordfelsbrytare i uttaget är bra om jordfelet ligger i det du kopplar in i den. Jordfelen kan ju dock uppstå tidigare. Kanske du borrar i väggen och råkar skada en kabel eller nåt. Men absolut, bättre med en lokal jordfelsbrytare än ingen. Den täcker säkert åtta av tio fall.

    Jag har också rediga porslinssäkringar i min central, men det hindrar inte från att sätta upp en jordfelsbrytare.

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har också rediga porslinssäkringar i min central, men det hindrar inte från att sätta upp en jordfelsbrytare.
    I en hyresrätt tror jag nog det gör det

  10. #10
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är rummet ojordat är det inget problem. Även om modulerna skulle bli strömförande så är du inte i kontakt med jord. Du kan känna av en stöt ändå, men det är mer på fostrande nivå än dödligt.
    Nej så funkar det inte. Anledningen till att man ska ha jordade uttag är just för att undvika skador. Om apparatens fasledare kommer i kontakt med metallchassiet så kan du få en stöt och hur farlig den är beror på vad du har kontakt med med övriga kroppsdelar.

    Jag rekommenderar definitivt jordade uttag i rummet. Sen kan man välja ojordare kablar/kontakter om man skulle få problem med jordslingsbrum.

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vi säger ju samma sak. I ett ojordat rum ska det inte finnas något som är jordat.

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Men "något som är jordat" är väl lite svävande. Ett vattenelement, en metallmöbel eller liknande kan väl jorda en människa+apparat?

  13. #13
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Vattenelement, definitivt. Metallmöbel, ytterst tveksamt

  14. #14
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi säger ju samma sak. I ett ojordat rum ska det inte finnas något som är jordat.
    Inte riktigt samma sak. Vad är ett ojordat rum?
    I ett rum med jordade uttag ska inte finnas några ojordade apparater. Det är därför ojordad kontakt inte går att stoppa i jordat uttag.

  15. #15
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Skyddstrafo kan man också använda.
    Problemet är väl att de blir dyra om effekten är hög.

  16. #16
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Med ojordat rum menar jag ett rum där det endast finns ojordade uttag. Det får inte finnas både och.

    Visst kan det finnas jordade punkter, men det måste man ju se till att man isolerar sig ifrån. Stå inte barfota på ett naket betonggolv liksom, och skaffa en fotpall av trä så du inte använder elementet.

    Att köra en ojordad apparat (som inte är dubbelisolerad) i ett rum med jordade uttag är vågat. Bonuspoäng om det inte finns jordfelsbrytare.

    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen kan man välja ojordare kablar/kontakter om man skulle få problem med jordslingsbrum.
    Fast så får du ju inte göra, och det finns det goda anledningar till. Om fasen sluts till jord i apparaten blir den ju strömförande, och det kommer leta sig till jord en annan väg, exempelvis genom den som rattar två apparater samtidigt.

  17. #17
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Ja vi menar nog samma saker.
    I ett rum med jordade uttag ska man ha jordade apparater med jordade kontakter.
    I ett rum med ojordade uttag får man använda ojordade apparater. Men det gör inget om de är jordade, för skyddsjorden är ändå inte kopplad till något.
    I min ursprungliga post menade jag att det är bra med jordade uttag i en studio.

  18. #18
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    I ett ojordat uttag spelar det ingen roll vad du har för kabel. Det blir ojordat oavsett.

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi säger ju samma sak. I ett ojordat rum ska det inte finnas något som är jordat.
    "Ojordade rum" är lite av en falsk trygghet vilket andra redan varit inne på. I vårt gamla hus finns vattenburen värme även i de ojordade rummen (vilket borde åtgärdas men offerten är inte billig), det kan finnas något inkopplat med lång sladd från ett jordat rum i närheten, lätt hänt. Vi har badrummet alldeles bredvid t.ex.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I en hyresrätt tror jag nog det gör det
    Men detta kan man i vart fall köra med i vilket fall:
    https://www.clasohlson.com/se/Jordfe...ning/p/32-3492

  20. #20
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I ett ojordat uttag spelar det ingen roll vad du har för kabel. Det blir ojordat oavsett.
    Med en skyddstrafo finns ingen referens till jord.
    Nollan i uttaget är att likställa med jord och fasen ger dig en jävla kyss om du är i kontakt med jord på något sätt.

  21. #21
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har inte pratat om någon skyddstrafo. Tror att den som använder det har kännedom om vad det är.

    Nej, ojordat är inte en säkerhet. Kör jordat för gutts skull! Min poäng är att ojordat behöver inte vara farligt, så länge man inte gör dumheter, såsom att blanda jordat och ojordat eller stå naken på blött betonggolv och krana dödssynth.

  22. #22
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Ett problem är att man aldrig vet vad som är fas och vad som är nolla eftersom man kan vända stickkontakten som man vill. Man skulle kunna ha ett asymmetriskt kontaktdon som bara går att vända åt rätt håll, men så gör ju folk egna kablar och bygger in sina egna uttag så det blir ändå inte garanterat rätt. Därför behövs skyddsjorden. Nolla = skyddsjord i elcentralen.

  23. #23
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    I praktiken spelar det ingen roll. I synnerhet inte i en ojordad apparat. Där är fas och nolla samma sak, bara med en halv periods fasförskjutning.

    I en jordad apparat blir det däremot enorm skillnad om en av dem får kontakt med det jordade skalet. Är det nollan händer ingenting. Är det fasen så smäller proppen så det ryker.

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Ojordade rum" är lite av en falsk trygghet vilket andra redan varit inne på. I vårt gamla hus finns vattenburen värme även i de ojordade rummen (vilket borde åtgärdas men offerten är inte billig), det kan finnas något inkopplat med lång sladd från ett jordat rum i närheten, lätt hänt. Vi har badrummet alldeles bredvid t.ex.

    - - - Uppdaterad - - -



    Men detta kan man i vart fall köra med i vilket fall:
    https://www.clasohlson.com/se/Jordfe...ning/p/32-3492
    Det var just en sån jag tipsade om ovan :-)

  25. #25
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var just en sån jag tipsade om ovan :-)
    Haha... vad knasigt det blev. Jag uppfattade posten efter som att den som bor i lägenhet inte så lätt kan använda jordfelsbrytare.

  26. #26
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med en skyddstrafo finns ingen referens till jord.
    Nollan i uttaget är att likställa med jord och fasen ger dig en jävla kyss om du är i kontakt med jord på något sätt.
    Är fulltrafo, isolationstrafo och skyddstrafo samma sak? Jag har hört alla termerna.

  27. #27
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha... vad knasigt det blev. Jag uppfattade posten efter som att den som bor i lägenhet inte så lätt kan använda jordfelsbrytare.
    :-)

  28. #28
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är fulltrafo, isolationstrafo och skyddstrafo samma sak? Jag har hört alla termerna.
    Ja

  29. #29
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I praktiken spelar det ingen roll. I synnerhet inte i en ojordad apparat. Där är fas och nolla samma sak, bara med en halv periods fasförskjutning.

    I en jordad apparat blir det däremot enorm skillnad om en av dem får kontakt med det jordade skalet. Är det nollan händer ingenting. Är det fasen så smäller proppen så det ryker.
    Nej det är inte bara en halv periods förskjutning mellan fas och nolla.
    Nollan är samma som jord potentiellt.

  30. #30
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det är inte bara en halv periods förskjutning mellan fas och nolla.
    Nollan är samma som jord potentiellt.
    Inte om referens till jord saknas.

  31. #31
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    I proppskåpet sitter de ihop.

  32. #32
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I praktiken spelar det ingen roll. I synnerhet inte i en ojordad apparat. Där är fas och nolla samma sak, bara med en halv periods fasförskjutning.
    Inte riktigt. Tar man i ett värmelement så är det väldigt stor skillnad att samtidigt ta i fasen resp. nollan. Nollan = jord.

  33. #33
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ser inte hur det jag sa motsäger det.

    Kan någon här avgöra vad som är fas och nolla genom att enbart mäta på just de två tamparna? En fot på värmeelementet är fusk (och dumdristigt).

  34. #34
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag måste erkänna att jag dragit en jordad förgreningsdosa från lägenhetens enda jordade uttag till ett rum med ojordade. Om man bara kopplar in prylarna till den jordade förgreningsdosan - alltså inte använder de ojordade uttagen i rummet alls - är det ändå farligt? Jag har både jordade apparater (datorer, skärmar) och ojordade (typ de flesta syntharna o effekterna) kopplade till denna dosa.

  35. #35
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag måste erkänna att jag dragit en jordad förgreningsdosa från lägenhetens enda jordade uttag till ett rum med ojordade. Om man bara kopplar in prylarna till den jordade förgreningsdosan - alltså inte använder de ojordade uttagen i rummet alls - är det ändå farligt? Jag har både jordade apparater (datorer, skärmar) och ojordade (typ de flesta syntharna o effekterna) kopplade till denna dosa.
    Du har större problem än jordat och ojordat.

    Drar du en skarvsladd från ett annat rum till ett rum med uttag och rummen sitter på olika faser så är det helt plötsligt 400v potential mellan din skarvdosa och vägguttaget.

  36. #36
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Jag skulle inte bekymra mig så mycket för ojordat uttag i ditt rum.
    Det är väl inget badrum och risken är liten att något allvarligt händer.

    Det är mycket farligare att börja dra skarvsladdar från andra rum.

  37. #37
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har inga problem med ojordat om brytare finns, men jag skulle aldrig dra den där förlängningen krille…

  38. #38
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan någon här avgöra vad som är fas och nolla genom att enbart mäta på just de två tamparna? En fot på värmeelementet är fusk (och dumdristigt).
    Nej det stämmer. Men det är väldigt stor skillnad ur elsäkerhetssynpunkt.
    Sen kan man ju lätt se skillnad mellan fas och nolla med en skruvmejsel-med-inbyggd-fasdetektor-lampa (vad de nu heter).

  39. #39
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Anledningen är att apparater jag kopplar in i de ojordade brummar och killar obehagligt när man tar i dom. Med förlängningskabeln är alla dom problemen borta. Gör det alltså skillnad att dra en förlängningskabel från köket till studion i ett annat rum mot att ha studion i själva köket?

  40. #40
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har större problem än jordat och ojordat.

    Drar du en skarvsladd från ett annat rum till ett rum med uttag och rummen sitter på olika faser så är det helt plötsligt 400v potential mellan din skarvdosa och vägguttaget.
    Hjälper jordfelsbrytare i detta fall?
    Om två faser förbinds med mänsklig vävnad alltså?

  41. #41
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hjälper jordfelsbrytare i detta fall?
    Om två faser förbinds med mänsklig vävnad alltså?
    Tror inte det.

  42. #42
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    I just det fallet önskar man ju att den mänskliga vävnaden har iaf lite kontakt med jord…

Liknande ämnen

  1. Eliminera gitarrbrumm utan jordat uttag?
    Av ohennig i forum Stränginstrument
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 16:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •