Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Skivklubben 2024, vecka 17: Atom TM - Liedgut (2009)

  1. #1
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

    Skivklubben 2024, vecka 17: Atom TM - Liedgut (2009)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a0854335234_10.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	162,3 KB 
Id:	118207
    Artist: Atom TM
    Album: Liedgut (2009)


    Vald av rwq!
    "Med endast en MS-20 och ProTools som instrument snickrar Atom-Uwe ihop en platta som är både experimentell och rätt cheesy. Både på skämt och finstämd. För mig är den här plattan det perfekta gränslandet mellan klassisk musik och elektronica och jag slår på den här ibland när jag kör bil eller när jag sitter hemma i soffan.

    Den enda dippen för mig är sista spåret där Florian Schneider läser en dikt, som jag tycker hade varit bättre utan knasprateffekten.

    Det skall bli jättekul att få höra era intryck!"

    Spotify
    Youtube

    Lyssna och diskutera!

  2. #2
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jisses vad jag ligger efter! Har ju inte hunnit skriva om vare sig Yo La Tengo eller Formant Value. Krejsy på jobbet just nu...
    Men jag säger som vanligt: kul! Har lyssnat en del på Uwes olika grejer och gillat det mesta. Den här har jag nog inte hört, men jag gillar Uwe och älskar MS-20, så det måste ju vara bra!

  3. #3
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Avskalat och rätt stämningsfullt. Inget jag hade hittat utan skivklubben direkt. Vissa delar känns mest som en jamsession där man glömt att bandspelaren rullade, medan andra känns mer genomtänkta.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Körde en lyssning igår, ska lyssnas mer på.

  5. #5
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Menar du klassisk musik som "vanlig musik", eller klassisk musik som.. klassisk musik?

  6. #6
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    klassisk musik som i spelas på P2 klassisk förmiddag

  7. #7
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Om första låten är (typ) enbart brus så blir jag nyfiken på vad, som eventuellt, kommer ske på nästa spår. Det är lite Absolut Kroumata 9 över ett sånt första drag. Humor.

  8. #8
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Lyssnat en gång nu och gillar det. Har lite svårt för skojsig musik men mina fördomar kom på skam. Viss finns det lite humor, men det blir aldrig pajigt. Påminner lite om Mouse on Mars på det sättet.
    Ska försöka sitta lite mer fokuserat nästa gång och skriva nåt mer detaljerat.

  9. #9
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Uwe Schmidt är en riktig liten spjuver, men blir aldrig buskis för mig, inte ens när han trycker skojgaspedalen i botten som Señor Coconut. Kanske handlar det om att han leker, snarare än skojar? Och att han tar lekandet på allvar.

    Här är han kanske inte jätteskämtsam, men ni kan ju kolla in beskrivningen av albumets bakgrund på Bandcamp. Allvar? I think not. Fast kanske delvis ändå.

    Oavsett vilket så gillar jag detta rätt så skarpt. Han gödslar ju med blinkningar till Kraftwerk, främst förstås Radioactivity och de lite "klassiska" inslagen bär nog spår av både Oskar Sala och Schubert (som Uwe refererar till i den där beskrivningen). Men det känns aldrig som pastischer, utan mer som kryddor och kanske var de också en sorts hållpunkter för albumskapandet, åter med tanke på beskrivningen? Summan är ändå nåt helt eget tycker jag. Lite experimentellt, lite lekfullt, ganska vackert och ganska vilsamt. Mysigt till och med. Bra jobbat av en spjuver.

  10. #10
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Älskar Kraftwerk och synthar men detta är inte för mig. Orkade med halva skivan sen stängde jag av.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    En dos EAM, en dos (som man kan tänka sig) en synttrubadur i någon tysk ölstuga.

    Som sagt, EAM-vibbarna är starka i vissa av styckena där relativt random syntetiska "gester" samlas - rätt befriande faktiskt med det arytmiska trummaskin-befriade arren. De andra mer "organiserade" styckena må ha lånat harmonier från något klassiskt, men mitt intryck blir snarare åt Switched On Oompah - därav ölstuge-referensen, eller kanske retromoderna trubaduren som bytt gitarren mot Korg-synt och vocoder... Läste förresten texten på Bandcamp men missar antagligen det konstnärliga...


  12. #12
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tolkar texten som en humoristisk påhittad backstory, som albumet är soundtracket till, ungefär. Kan ju låta gripet ur luften, men han har gjort sånt förr. Här är El Baile Alemans liner notes t.ex.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2024-04-28 kl. 19.06.38.png 
Visningar:	11 
Storlek:	1,37 MB 
Id:	118260

    Jag kan såklart ha alldeles fel. Men, som sagt, Uwe är något av en spjuver...

  13. #13
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Veckans skiva är antitesen till svärmisk Hellström- eller Springsteen rock om brustna hjärtan. Plattan tycks ha genererats fram med laboratoriets precision och kyla (och upptäckaranda) samt en god dos skämtlynne (gissar jag).

    Det är som om formeln varit det kraftwerkianska människa + maskin men där man försökt extrahera bort människodelen så gott man kunnat. Kraftwerk lyckas å sin sida ofta med sin paradoxala fusion av mänsklig värme versus maskinell kyla alstra fram något i mitt tycke oerhört romantiskt, i Atom-fallet här blir det mest absurd konst och ja… maskinellt.

    Jag förstår inte varför den där märkvärdiga roboten ska läsa upp algoritmernas väderleksrapporter på några av spåren, jag tycker det hade varit bättre utan, men det kanske är randanmärkningar. 
Det som händer med mig när jag lyssnar är mest att jag inspireras till att googla efter korg MS-20 annonser igen. Jag tycker det här var ett charmigt försök till något som jag inte riktigt förstår.
    Senast redigerat av Cberga den 2024-04-28 klockan 22:28. Anledning: glömde bokstäver

  14. #14
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Arrr, skivklubben har blivit ett dåligt samvete pga jobb, humör, kommande flytt och allmänt skitliv.

    Men tillbaka till denna skiva då. Jag kommer inte riktigt nära den. Gillar enskilda små stycken, men allt känns lite distanserat på något sätt för mig. Lite för beräknat och inte så innerligt kanske.

  15. #15

  16. #16
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Annan musik har kommit ivägen denna vecka så har knappt hunnit lyssna. Men det var kanske lite för stillsamt för vad jag sökt just nu, och det känns lite som ett humorprojekt när man hör störningsljud i låtarna (klassiska mobilstörningsljudet, da-da-da! da-da-da!...)

    Får återkomma till Uwes brus och mys i mer lämplig sinnesstämning.

  17. #17
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag gillade den här skivan skarpt!
    Har inget problem alls med robotrösterna, tycker de är väldigt snyggt gjorda och behagliga.
    Överlag väldigt fina ljud, njuter mycket av att lyssna på det här.
    Weisses rauschen (zweiter teil) är nog min favorit, mysigt med 6/3-takt och glitchig robot.

  18. #18
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Hehe ingen fångade den här grejen: av nån anledning ligger det ett högfrekvent pip över precis hela plattan. Vilket mina barn kan höra och gnäller på, men som jag inte hör.

  19. #19
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jasså? Lade inte märke till det alls!
    Kanske börjar bli lite diskanttrrött i öronen

Liknande ämnen

  1. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2024-04-23, 09:44
  2. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2024-03-19, 11:43
  3. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2024-03-14, 11:03
  4. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2024-03-05, 23:26
  5. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2024-01-26, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •