Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Bästa Pitch Shift algorithmen 2024?

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    Bästa Pitch Shift algorithmen 2024?

    Jag behöver pitcha ner en del ljudfiler inklusive körpaket så det är lite kritiska instrument.
    Är det fortfarande en marknad med fristående time stretch/pitch shift program eller kör folk med de algorithmer som sin DAW erbjuder?
    Jag har gamla Prosoniq TimeFactory II som stand alone med det är ju 20 år gammalt typ...och det borde finnas bättre nu? I Pro Tools hittar jag inga algorithmer som låter bättre dock. Det är alltså en polyfonisk algorithm for icke transienta ljud jag är ute efter.

  2. #2

    Veteran
    Melodyne

  3. #3
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Reason var för något år sedan helt överlägsna där när jag testa sist. Kanske kommit nya grejer men de höll bra klass.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Melodyne
    Fungerar det på rejält polyfoniskt material? Och ibland icke tonalt innehåll som kan vara i en fil blandat med tonalt innehåll så att säga. För mig känns det som Melodyne absolut måste hitta tonerna för att kunna pitcha men jag har bara näst lägsta versionen av Melodyne.

  5. #5
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag har inte provat allt men väldigt mycket.

    Av det som jag skaffat hittills så är det Zynaptiqs (Prosonics) Time Factory II som är bäst. Fortfarande.

  6. #6
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte provat allt men väldigt mycket.

    Av det som jag skaffat hittills så är det Zynaptiqs (Prosonics) Time Factory II som är bäst. Fortfarande.
    Aha...kanske skall gräva där man står alltså...

  7. #7

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fungerar det på rejält polyfoniskt material? Och ibland icke tonalt innehåll som kan vara i en fil blandat med tonalt innehåll så att säga. För mig känns det som Melodyne absolut måste hitta tonerna för att kunna pitcha men jag har bara näst lägsta versionen av Melodyne.
    Man kan hela låtar från dur till moll med melodyne. Fantastiskt verktyg.

    För Timestretch är Reason det bästa hittils. Man tar alla filer på en gång och det blir inte bananas.
    Hyr det för första gången för en futtig euro / Månad
    Jag använder oftare pitchshiftern i Reason än Melodyne. Klarar bara "monoinstrument/röster"

  8. #8
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag blev lite nyfiken på denna, för min del kanske mest för lite mer experimentella syften men anar att den kan vara rätt vass även för det du gör: https://www.flux.audio/project/ircam-trax/

  9. #9
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blev lite nyfiken på denna, för min del kanske mest för lite mer experimentella syften men anar att den kan vara rätt vass även för det du gör: https://www.flux.audio/project/ircam-trax/
    Har den (och deras övriga verktyg i serien). Väldigt mycket bieffekter, väldigt snabbt. Kul som tusan men långt ifrån transparent. Mer ett kreativt verktyg om du gör t ex röster till animerad film än som transparent pitch/time shifter.

  10. #10
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har den (och deras övriga verktyg i serien). Väldigt mycket bieffekter, väldigt snabbt. Kul som tusan men långt ifrån transparent. Mer ett kreativt verktyg om du gör t ex röster till animerad film än som transparent pitch/time shifter.
    Hehe fattar, inte bästa tipset här då, men låter värt att kolla in för min del.

  11. #11
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    https://www.auburnsounds.com/products/InnerPitch.html
    Har någon testat denna? Lät bra på demosen. Sitter med annat så kan inte testa själv men tar gärna emot input.

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kyma kanske är värt att kika på :-)

  13. #13
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe fattar, inte bästa tipset här då, men låter värt att kolla in för min del.
    Absolut, suveränt verktyg. Spectral Envelopen är fantastisk.

  14. #14
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kyma kanske är värt att kika på :-)
    Jag har ett Kyma-system och det kan göra oändligt mycket saker med fantastiska resultat.

    I just det här fallet så är det dock lite som att använda en kryssningsmissil för att döda en mygga

  15. #15
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett Kyma-system och det kan göra oändligt mycket saker med fantastiska resultat.

    I just det här fallet så är det dock lite som att använda en kryssningsmissil för att döda en mygga
    Dör den så dör den Och Firechild jobbar väl gärna med kryssningsrobotar.

  16. #16
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Sitter och jämför algorithmer idag.
    Många har rätt generösa gratis demo-möjligheter.
    Återkommer om någon timme med mina findings.

  17. #17
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter och jämför algorithmer idag.
    Många har rätt generösa gratis demo-möjligheter.
    Återkommer om någon timme med mina findings.
    Ska bli intressant. Det var ett tag sen jag såg över vad som fanns och det har säkert hänt mycket. Om du tänker jämföra det du plockat ner med gamla Time Factory II så tänk på att testa de olika inställningarna i själva programmet, det kan bli natt och dag beroende på material kontra algoritm.

  18. #18
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Okej här kommer facit Skämt åsido så har jag varit beta-testare för pitch-shift algorithmer till en av de ledande utvecklarna (Det bör ha varit zplane, minns inte exakt...).Hade inget grafisk interface utan man fick använda terminal i OS X för att sätta in värdena och detta är ca 2009/2010.
    Men...lo and behold...det verkar inte ha hänt något kvalitetsmässigt sedan dess!!!
    Detta är mina findings och audio-materialet har pitchats ner -2 semitoner (-200 cent) med bibehållen timing.
    Testat på två typer av filer.
    A. Störa körpaket med många stämmor oktaver och dubbar.
    B. Keyboardspaket med stråk, piano och synthpads.
    Således kan jag inte använda några monofonisk algorithmer utan detta test är på stora polyfoniska ljudpaket.
    Att använda formantkorrigering på poly-material var bara att glömma, det lät uselt med alla program. Vissa program hade inte formant-korrigering heller så det gjorde det enkelt att skippa formantkorrigering i processandet.
    Så bedömning är väldigt enkelt.
    1. Hur mycket artifacts? Dvs missljud, oftast bi-ljud i nedre mellanregistret. Kan ibland låta som en dålig crossfade för att ta någon liknelse. Hackar till lite.
    2. Hur mycket övertoner dödar man? Tappar man toppdiskant och blir ljudet muffligare?

    I resultat ordning.

    1. Serato PitchN'Time Pro 3.0
    Algorithm: Harmonic
    Jag hör ingen skillnad på V2.5 och 3.0 och 2.5 är ju i allafall minst 15 år gammalt...
    Denna hade jag som klar etta tills jag avslutningsvis plockade upp och testade gamla TimeFactory. Blev lite fundersam men nej, Serato får vinna testet!
    ZTX låter möjligen lite "öppnare" men denna ger mindre artifacts.

    2. Standalone program Prosoniq (Uppköpta av Zynaptiq) TimeFactory II.
    Algorithm ZTX , material - Standard, Kvalitet -Best
    Denna algoritm måste vara 15 år minst...

    3. Pro Tools egen X-Form.
    Ja du, kan den vara 20 år...algorithmen...låter helt ok, tappar lite diskant jämfört med Serato.

    4. zplane elastiqueAAX, numera inbyggd i Pro Tools aktuella versioner.
    Om jag läser reklamen rätt är det denna algorithm V3 som licenseras till i princip varenda DAW? Rätta mig om jag har fel.
    Då tänker man ju att denna är grymt bra.
    Men nej, vet inte hur gammal algorithmen är men den är ju i princip ganska lik X-Form men ändå så låter den snäppet muffligare och lite fler artifacts ändå.

    5. Celemony Melodyne Studio 5
    Sista testkandidaten som jag initialt hoppade över är väl egentligen inte helt rätt applikation för uppgiften att endast skifta ner pitchen utan att man vill korrigera något så att säga men visst vi testar ändå. Initialt väljer Melodyne algorithmen Polyphonic Sustain och ritar upp tonerna men efter pitchshift blir det lite flangereffekter och lite tunnelvibe på ljudet.
    Testar att ändra till Universal algorithmen och då får jag bara en enda stor trygg blobb som jag kan dra ner två steg. Då låter det klart bättre men ändå inte riktigt i klass med de rena "dedikerade" pitchshift/timestretch programmen.

    6. SoundToys SPEED
    Urgammal algorithm som var en to go Audio Suite plugin i Pro Tools för 20 år sedan.
    Har gjort sitt.

    7. Waves SoundShifter
    Bob Olhsson, en Gearspace och mastringslegend svor att kör man denna på 96 kHz så knäcker den alla konkurrenter! Detta var 2010 men Bob hade fel då också. Sedan säger han det igen 2018.

    8. Auburn Sounds Inner Pitch.
    Demon lät sämre än Waves SoundShifter så jag var för snål att betala 29usd för att testa den riktiga versionen som har ett läge upp på Audio-kvaliten. Märkligt sätt att dema en plugg, att man inte får höra hur bra den KAN låta...men förmodligen bara marginellt bättre då...

    9. Antares AutoTune Pro
    Är absolut inte gjord för ändamålet att pitcha en "full mix" utan bara enskilda instrument men pluggen har faktiskt en ren Transpose-funktion också.
    Låter inte bra på en fläck.

    Sedan finns det ju en miljard äldre algorithmer som varit med i 25-30 år. Tex izotope Radius. Den är 20 år gammal och var ju helt ok på den tiden...jag hade den i Logic.
    Vet inte om det är den som är standard i Logic numera?
    Senast redigerat av Firechild den 2024-04-18 klockan 08:54.

  19. #19
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej här kommer facit Skämt åsido så har jag varit beta-testare för pitch-shift algorithmer till en av de ledande utvecklarna (Det bör ha varit zplane, minns inte exakt...).Hade inget grafisk interface utan man fick använda terminal i OS X för att sätta in värdena och detta är ca 2009/2010.
    Men...lo and behold...det verkar inte ha hänt något kvalitetsmässigt sedan dess!!!
    Detta är mina findings och audio-materialet har pitchats ner -2 semitoner (-200 cent) med bibehållen timing.
    Testat på två typer av filer.
    A. Störa körpaket med många stämmor oktaver och dubbar.
    B. Keyboardspaket med stråk, piano och synthpads.
    Således kan jag inte använda några monofonisk algorithmer utan detta test är på stora polyfoniska ljudpaket.
    Att använda formantkorrigering på poly-material var bara att glömma, det lät uselt med alla program. Vissa program hade inte formant-korrigering heller så det gjorde det enkelt att skippa formantkorrigering i processandet.
    Så bedömning är väldigt enkelt.
    1. Hur mycket artifacts? Dvs missljud, oftast bi-ljud i nedre mellanregistret. Kan ibland låta som en dålig crossfade för att ta någon liknelse. Hackar till lite.
    2. Hur mycket övertoner dödar man? Tappar man toppdiskant och blir ljudet muffligare?

    I resultat ordning.

    1. Serato PitchN'Time Pro 3.0
    Algorithm: Harmonic
    Jag hör ingen skillnad på V2.5 och 3.0 och 2.5 är ju i allafall minst 15 år gammalt...
    Denna hade jag som klar etta tills jag avslutningsvis plockade upp och testade gamla TimeFactory. Blev lite fundersam men nej, Serato får vinna testet!
    ZTX låter möjligen lite "öppnare" men denna ger mindre artifacts.

    2. Standalone program Prosoniq (Uppköpta av Zynaptiq) TimeFactory II.
    Algorithm ZTX , material - Standard, Kvalitet -Best
    Denna algoritm måste vara 15 år minst...

    3. Pro Tools egen X-Form.
    Ja du, kan den vara 20 år...algorithmen...låter helt ok, tappar lite diskant jämfört med Serato.

    4. zplane elastiqueAAX, numera inbyggd i Pro Tools aktuella versioner.
    Om jag läser reklamen rätt är det denna algorithm V3 som licenseras till i princip varenda DAW? Rätta mig om jag har fel.
    Då tänker man ju att denna är grymt bra.
    Men nej, vet inte hur gammal algorithmen är men den är ju i princip ganska lik X-Form men ändå så låter den snäppet muffligare och lite fler artifacts ändå.

    5. SoundToys SPEED
    Urgammal algorithm som var en to go Audio Suite plugin i Pro Tools för 20 år sedan.
    Har gjort sitt.

    6. Waves SoundShifter
    Bob Olhsson, en Gearspace och mastringslegend svor att kör man denna på 96 kHz så knäcker den alla konkurrenter! Detta var 2010 men Bob hade fel då också. Sedan säger han det igen 2018.

    7. Auburn Sounds Inner Pitch.
    Demon lät sämre än Waves SoundShifter så jag var för snål att betala 29usd för att testa den riktiga versionen som har ett läge upp på Audio-kvaliten. Märkligt sätt att dema en plugg, att man inte får höra hur bra den KAN låta...men förmodligen bara marginellt bättre då...

    Sedan finns det ju en miljard äldre algorithmer som varit med i 25-30 år. Tex izotope Radius. Den är 20 år gammal och var ju helt ok på den tiden...jag hade den i Logic.
    Vet inte om det är den som är standard i Logic numera?
    Tack för det. Det var ju intressant att dina iakttagelser stämde ganska väl med mina egna observationer, jag har inte använt Serato så för mig är Timefactory II fortfarande på första plats.

    Man tycker ju att det skulle ha hänt mer de senaste 15-20 åren.

  20. #20
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Vad hände med Melodyne? Version 5 kom väl för vadå, 4 år sedan? Borde inte den vara med i racet?

  21. #21
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Tack för testet, hade själv samma funderingar inför ett liknande projekt i höstas.
    Dock genom att utesluta ProTools så hamnade jag på nr 6 i listan.
    Senast redigerat av synthboy den 2024-04-17 klockan 23:27.

  22. #22
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nej, Melodyne studio är inte helt rätt program för uppgiften att pitcha väldigt komplext material.
    det blir nästan lite flanger, tunnelljudseffekter med Polyphonic Sustain algorithmen.
    MEN med Universal algorithmen så försöker inte Melodyne krångla och måla ut de individuella tonerna och då låter det klart bättre.
    Vi slänger upp Melodyne på 5:e plats då!
    Sedan måste man ju köra igenom ljudet i sin helhet i Melodyne först för analys. I allafall som plugin i Logic/Pro Tools. Det har man ju inte så stor lust att göra om man skall pitcha 30 filer a 3 minuter tex.
    Men Melodyne lät absolut lite bättre än vad jag trodde med Universal algorithmen. Den har jag aldrig använt tidigare. Fick jag lära mig det också att det fanns en funktion för "enkel" pitch shift.
    Senast redigerat av Firechild den 2024-04-18 klockan 07:11.

  23. #23
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Om man lyssnar på hitlistorna så förstår man att artefakter är en feature - så varför lägga ner massor av pengar på att utveckla en pitch-shift teknik som saknar vad "alla" vill ha?

    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

  24. #24
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Körde med AKG K240 hörlurar när jag testade Melodyne Studio 5.
    Nu i studion upptäcker jag att även Melodyne Assistant versionen har Universal algorithmen. Då hör jag också att det blir lite som en tremolo-effekt med Melodyne pitchningen. Så Melodyne skall nog inte vara 5:a ens men jag låter den ligga kvar där så jag inte trampar någon på tårna
    Men om jag skall vara ärlig...och egentligen helt off topic men ändå närbesläktat...jag har sagt det förut. Melodyne har förstört kvalitén på SÅ många vocal leads de senaste 15 åren på hitlistorna...AutoTune låter mycket bättre, förstör inte övertoner som Melodyne gör.
    Men Steelberry, japp det är tydligen så folk vill ha det

    EDIT. Såg att Antares AutoTune Pro har en transpose funktion också. Lät inte kul på "full mix" material.
    Men la upp den i listan.
    Senast redigerat av Firechild den 2024-04-18 klockan 08:55.

  25. #25
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Men om jag skall vara ärlig...och egentligen helt off topic men ändå närbesläktat...jag har sagt det förut. Melodyne har förstört kvalitén på SÅ många vocal leads de senaste 15 åren på hitlistorna...AutoTune låter mycket bättre, förstör inte övertoner som Melodyne gör.
    Men Steelberry, japp det är tydligen så folk vill ha det
    ...
    Länge sedan jag testade Melodyne nu (sång är överskattat...) men intressant att du säger det; jag har i och för sig aldrig använt Antares men har gjort samma observation med Melodyne som du. Förstör övertoner/diskant.

Liknande ämnen

  1. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2024-03-19, 11:43
  2. Bästa mjukvaran för time stretch & pitch shift?
    Av pitir i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-01-07, 13:27
  3. Pitch Shift - NI Kontakt, JJ OS 2 .. ?
    Av karl.harleman i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 20:57
  4. Pitch Shift - JJ OS 2, NI Kontakt, .. ?
    Av karl.harleman i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 20:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •