Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Outboardeffekter

  1. #1
    bloke
    bloke är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Outboardeffekter

    Jag har nyligen börjat använda effekpedaler i Ableton som external effects, men upplever att att ljud nivån på retur kanalen blir så förbannat låg. vad kan det bero på? ljud kort inställning eller i ableton? jag har ett motu ultralight mk5.
    Eller har det med signal input. funkar det bättre med pedaler mer line input? tycker dock det borde vara andra vägen att pedaler med instr. input borde ha tendens att dista lättare och allmänt ge en högre ljud nivå. börjar slita mitt hår lite över detta.

  2. #2
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bloke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har nyligen börjat använda effekpedaler i Ableton som external effects, men upplever att att ljud nivån på retur kanalen blir så förbannat låg. vad kan det bero på? ljud kort inställning eller i ableton? jag har ett motu ultralight mk5.
    Eller har det med signal input. funkar det bättre med pedaler mer line input? tycker dock det borde vara andra vägen att pedaler med instr. input borde ha tendens att dista lättare och allmänt ge en högre ljud nivå. börjar slita mitt hår lite över detta.
    Inte helt lätt att ge svar. Först skulle jag testa att loopa tillbaka signalen utan någon pedal. Det skall ju helst bli 1:1 i nivå, om det avviker mycket antar jag att du bör titta på olika gainpunkter, inte minst input gain. MOTU har ju även en intern mixer i ljudkortet, vet inte om den kan påverka utsignalen till boxen?

  3. #3
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Om du använder external effect-instrumentet så finns det ju en gain du kan skruva på.

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Kan det vara nått impedans problem, är det gitarrpedaler du använder? Utgången på pedalen är väl då tänkt att kopplas till en gitarrförstärkare? Kör du ljudkortet på Instrument IN? Vet ej om man kan tvinga MOTU kortet att ställa in sig på Instrument IN, det är ju nån sorts auto funktion. Kanske den inte fungerar korrekt på din pedal?
    Senast redigerat av Steelberry den 2024-04-12 klockan 10:30.

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    MOTU brukar även ha analog gain-trim på kanalerna som kan justeras från CueMix, i a f har de det på äldre interface och jag antar att det inte ändrats.

  6. #6
    bloke
    bloke är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    kopplar jag en kabel mellan fx out och tx in porten so är den ljudsignalen som kommer in knappt hörbar. om jag kopplar tex ett trumspårr till external out och in till en annan kanal. måste vara något fel men vad. tycker jag kollat på hela cuemix panelen. blir tokig!

  7. #7
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bloke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kopplar jag en kabel mellan fx out och tx in porten so är den ljudsignalen som kommer in knappt hörbar. om jag kopplar tex ett trumspårr till external out och in till en annan kanal. måste vara något fel men vad. tycker jag kollat på hela cuemix panelen. blir tokig!
    Möjlig felskningsstrategi...
    Koppla in något med line out till samma ingång. Hur blir nivån?

    Supersvag: Fel gain in i ljudkortet.
    Som vanligt: Fel gain out i effektkedjan.

Liknande ämnen

  1. Outboard innan inspelning?
    Av Oortone i forum Inspelning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2021-08-19, 14:25
  2. Är outboard värt pengarna?
    Av lingondricka i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2017-05-14, 12:57
  3. Outboard
    Av Charlie i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 23:43
  4. Outboard i Cubase
    Av Charlie i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •