Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Trumljud på musikaler

  1. #1
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior

    Trumljud på musikaler

    Vet inte om det är ok att starta en tråd för en enkel sanity-check, men det är väl bara att rensa om det inte är ok.

    Jag kommer allt för sällan iväg på musikaler men igår var jag med familjen på Matilda-musikalen. Varje gång jag är på musikal får jag nån sorts lättare glädjerus av den instrumentella ljudproduktionen och då speciellt trummorna. Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag upplever musikal-trumljudet som signifikant annorlunda än de mer metall-/hårdrockiga eller jazz-fusioniga gig jag oftare går på.

    Jag tänker lite att det dels mer är mixat för att inte krocka med konsonanterna från de som sjunger men kanske också för att de inte försöker låta som "på skivan" eller som att man är på klubb eller nåt? Det låter liksom mer välbalanserat och mycket träigare (positivt) än på mer regelrätta konserter då trumljudet ofta låter som att baskaggen är huvudinstrumentet.

    Nån som är insatt som kan bekräfta eller skjuta ned alternativt dela egna funderingar kring ämnet?

  2. #2
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Kan det också ha att göra med ren ljudvolym? På musikaler kanske det är lägre volym överlag? Mindre läck in i trummickarna, mer headroom osv?

  3. #3
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Hmm, det skulle nog kunna bidra rätt mycket. Aldrig riktigt tänkt på att eller om man behöver mixa annorlunda beroende på ljudvolym i konsertlokaler. Antar att stående vågor och sånt mer påtagliga vid högre volymer så man inte bara kan sätta mixen på låg volym och sen bara linjärt skala upp det. Vet att akustiken brukar bli annorlunda i många lokaler när det börjar strömma in publik som absorberar och "diffuserar" ljudet.

    Undrar också om teatrar i sig kanske är mer anpassade för att projicera röster istället för instrument?

    En sak som slog mig nu är att de inte tar med lika mycket sejarmatta från virveln som annars kanske skulle göra texten svårare att urskilja?

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lite inne på det jag själv funderat på låter det som. Fokuset är på att texterna ska gå att höra, och då mixar man annorlunda jämfört med en vanlig konsert där instrumenten (antagligen) spelar en större roll. Det kan innebära många olika saker som du är inne på. Volym, frekvens, mängden effekter på sång. Så att låta t.ex. en baskagge kliva tillbaka i ljudbilden ter sig rätt logiskt i mitt huvud.

Liknande ämnen

  1. Gamla film-musikaler
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2023-05-12, 11:28
  2. Separerar ni alltid trumljud?
    Av Jim Profit i forum Mixning & mastring
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 12:57
  3. Olika trumljud
    Av Danell i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 02:51
  4. Trumljud
    Av Johans i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-04, 13:58
  5. trumljud-baskagge
    Av simonwa1 i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •