Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Struliga möss på Roland S-760

  1. #1
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior

    Struliga möss på Roland S-760

    Är nyfiken på fler har historier om struliga möss på Roland S-760 (eller andra Roland samplers). Tänkte dela mina erfarenheter här för att höra om fler har varit med om liknande - eller kanske vet ni någon lösning som jag har missat!

    Kapitel 1. Köper en S-760

    Det började med att jag köpte en Roland S-760. Säljaren varnade att musen betedde sig konstigt, så jag var redo på det, men tänkte att jag kanske hittar någon lösning.

    Kapitel 2. Ny musadapter

    Mycket riktigt betedde sig musen konstigt när jag testade den med en optisk mus. Vid snabbare rörelser flippar muspekaren ut och gömmer sig i något hörn. Går inte att flytta röra sen.

    Jag tänkte att det mest troliga felkällan var adaptern från MSX till PS/2. Jag köpte en ny adapter, men ingen skillnad.

    Kapitel 3. Test med olika möss

    Jag tänkte att det kanske helt inte gick med en modernare mus. Chansade och köpte en äldre Logitech Trackman-mus, som dessutom var den typ av mus jag ville använda från början. Till min stora glädje fungerade detta någorlunda bra!! Musen flippar inte längre ut (såvida man inte gör extremt våldsamma rörelser, då kan den fortfarande springa och gömma sig i ett hörn och fastna där).

    Kapitel 4. Fler test med olika möss

    Ny hypotes: nyare möss fungerar inte - äldre möss fungerar någorlunda. Kanske är det så på alla Roland-samplers, tänkte jag?

    Jag köpte en annan modell av Logitech Trackman (Marble FX) för att jag ville testa den, men icke! Den flippar ut, precis som den moderna musen jag testade först!! Är den för modern, tänkte jag? Men nej, den är från 90-talet, så jag kan väl knappast skylla på det... Kanske den bara har en högre känslighet i sensorn..?

    Kapitel 5. Ignorerar sunken cost fallacy och köper en till S-760 - test med videokort

    Ny hypotes: min S-760 är trots allt knas. Men jag är ändå rätt kär i burken, så jag köper en ny "reservburk" på Ebay för en billig peng och tänker att jag ska testa att byta ut video- och musinterface-kortet mellan de två maskinerna.

    Byter kort mellan maskinerna, lägger märke till att videokorten ser lite olika ut. Testar nya kortet i den ursprungliga maskinen, men ingen skillnad: Trackman-mus 1 är rätt OK men trackman-mus 2 är helt obrukbar.

    Kapitel 6. Test med nya maskinen

    Nya hypoteser: Antingen är felet i maskin 1 någon annanstans än i video-/muskortet, eller så är korten inte helt kompatibla och det ställer till det ytterligare.

    Jag testar att koppla in ZuluSCSI från maskin 1 i den nyköpta maskinen (som för övrigt saknar boot-floppy, varför jag inte testade detta omedelbart när jag köpte maskin 2).

    Funkar initialt bättre, men efter en kort stund flippar musen ut, fastnar i ett hörn och slut på det roliga.

    Kapitel 7. Slutsats

    Slutsats/sluthypotes: Roland S-760 är jävligt kräsen med vilka möss man kopplar in i den. Troligtvis funkar lite äldre möss bättre, men det är svårt att veta var gränsen går.


    Har någon av er liknande erfarenheter - eller har jag glömt utreda något?

  2. #2
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Hmm, kommer inte ihåg något speciellt mus-strul med S-750:an mer än att det möjligen gällde att välja lämplig mus-matta men det gäller väl alla möss?

  3. #3
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    Okej! Jag har inte stött på några skriverier om konstiga möss på roland-samplers, vilket känns konstigt med tanke på att jag har samma problem på båda burkar.

    Var det en original MSX-mus du använde, eller var det med en konverterare/adapter?

  4. #4
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Det var original-musen som följde med den S-750 jag använde mycket på 90-talet, köpt helt ny i oöppnad kartong på KBC Götgatan. Den var då nedsatt från 30 lakan till 20 lakan i konkurrensen med AKAI-samplers, minnen köptes till för 10 lakan (RAM+SCSI). Kruxet var att läsa in operativsystemet vid varje uppstart, första gången från fabriks-floppy och sedan från SCSI.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	S-750 & S-770 connections.JPG 
Visningar:	0 
Storlek:	151,6 KB 
Id:	118009Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	08.EIGHTIES FLASHBACK.JPG 
Visningar:	0 
Storlek:	60,6 KB 
Id:	118011

    Bilder från sista gången den användes; https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3718620
    Senast redigerat av RX11 den 2024-04-10 klockan 23:15.

  5. #5
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Intressant! Jag hittade nyligen en open source USB HID -> MSX-musadapter som jag tänkte prova. Samma person som gjort en RGB2HDMI-adapter för S-760 och S-330 har gjorde en snabb prototyplayout för denna. Ska prova att bygga som sagt, och i bästa fall fungerar den utan att pekaren ballar ur på det sätt som du beskriver här.

    https://github.com/bzeiss/synth-pcbs...r-unz-hid-pico

  6. #6
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag hade en Roland originalmus. Fungerade klockers alltid.

  7. #7
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    @RX11 och Firechild

    Intressant. Har funderat och förmodat att en MSX-mus skulle fungera bättre, men tyvärr är de ju väldigt sällsynta och därför också väldigt dyra. Dessutom vill jag helst använda en trackball...

    @ZX81

    Över min kompetensnivå, men låter intressant! Hoppas att det funkar, och vore kul att veta mer nör du testat den!

  8. #8
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Utan att någonsin provat maskinen i fråga vill jag slänga ur mig en hypotes. Maskinen läser musrörelserna med jämna intervaller, säg kanske en gång var 20 millisekund. Den förväntar sig att musen har flyttats mellan 0-127 steg under denna tid horisontellt eller vertikalt, för att hela rörelsen ska få plats i en byte. Det är alltså tänkbara steg i vardera riktning. Skulle man flytta snabbare än så, säg 65 steg, så skulle värdet bara loopa och pekaren går åt andra hållet än man faktiskt drar den. Så långt är allt ok, det blir bara en ryckig känsla om man drar för snabbt.

    Men! Detta var något som ingenjörerna upptäckte under utvecklingen, och försökte lappa ihop med fiffiga algoritmer som jämnar ut rörelsen om man drar för snabbt. Om pilen plötsligt hoppar fram och tillbaka mellan varje avläsningsintervall så förstår man att värdet har loopat och kompenserar för det i mjukvaran. Yes! Nu funkar det. Vattentätt.

    Tills någon kopplar in en mus med högre upplösning än vad ingenjörerna testat. Kanske på grund av att dagens konsumentmöss har tio gånger högre upplösning än dåtidens bästa. Den fiffiga algoritmen kan genomskåda om man drar musen för snabbt så att den loopar värdet ETT varv, men vad händer om du loopar flera? Åt vilket håll drar du egentligen musen? Algoritmen kan inte veta det längre, då rörelserna bara hoppar fram och tillbaka hejdlöst så snart du bara petar på musen. Algoritmen fortsätter dock bara jobba under förutsättningen att du vill ha en mjuk rörelse, och tolkar jittret som att du bara drar musen åt ett och samma håll, föralltid.

    Så, om min hypotes håller har det med musens upplösning att göra. Upplösningen brukar mätas i DPI, punkter per tum. Gamla möss hade runt 100, max 300 DPI, medan nya kan ha 1000-5000 sådär. För att en modern mus ska funka på denna gamla maskin behöver upplösningen delas med 10.

  9. #9
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    @Johey

    Ja, jag har funderat på att upplösningen nog kan vara problemet - att mjukvaran inte kan hantera möss med en högre upplösning. De två olika trackball-mössen jag testat är av lite olika konstruktion då den ena (som funkar bra) har en mindre kula och den andra (som funkar dåligt) har en mycket större kula. Tänker att resultat av detta kan vara att de skickar ut olika mycket data, vilket i det senare fallet kanske överbelastar den stackars samplern.

    Tycker dock att adaptern från ps/2 till MSX borde sakta ner datan, om det nu är nödvändigt. Har också sett att det finns USB till MSX-adaptrar och då är mössen ännu modernare...

  10. #10
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Även jag har en originalmus till min S-770. Funkar perfa. Har funderat på någon form av adapter/konverterare för att kunna använda en trackball. Har dock stannat enbart i tanken...

  11. #11
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utan att någonsin provat maskinen i fråga vill jag slänga ur mig en hypotes. Maskinen läser musrörelserna med jämna intervaller, säg kanske en gång var 20 millisekund. Den förväntar sig att musen har flyttats mellan 0-127 steg under denna tid horisontellt eller vertikalt, för att hela rörelsen ska få plats i en byte. Det är alltså tänkbara steg i vardera riktning. Skulle man flytta snabbare än så, säg 65 steg, så skulle värdet bara loopa och pekaren går åt andra hållet än man faktiskt drar den. Så långt är allt ok, det blir bara en ryckig känsla om man drar för snabbt.

    Men! Detta var något som ingenjörerna upptäckte under utvecklingen, och försökte lappa ihop med fiffiga algoritmer som jämnar ut rörelsen om man drar för snabbt. Om pilen plötsligt hoppar fram och tillbaka mellan varje avläsningsintervall så förstår man att värdet har loopat och kompenserar för det i mjukvaran. Yes! Nu funkar det. Vattentätt.

    Tills någon kopplar in en mus med högre upplösning än vad ingenjörerna testat. Kanske på grund av att dagens konsumentmöss har tio gånger högre upplösning än dåtidens bästa. Den fiffiga algoritmen kan genomskåda om man drar musen för snabbt så att den loopar värdet ETT varv, men vad händer om du loopar flera? Åt vilket håll drar du egentligen musen? Algoritmen kan inte veta det längre, då rörelserna bara hoppar fram och tillbaka hejdlöst så snart du bara petar på musen. Algoritmen fortsätter dock bara jobba under förutsättningen att du vill ha en mjuk rörelse, och tolkar jittret som att du bara drar musen åt ett och samma håll, föralltid.

    Så, om min hypotes håller har det med musens upplösning att göra. Upplösningen brukar mätas i DPI, punkter per tum. Gamla möss hade runt 100, max 300 DPI, medan nya kan ha 1000-5000 sådär. För att en modern mus ska funka på denna gamla maskin behöver upplösningen delas med 10.
    Fantastiskt svar!

  12. #12
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    För säkert 20-någonting år sedan så hade jag en S-750 som jag byggde skärmkablage till och körde med mus. Jag har då inget minne av att den betedde sig på motsvarande sätt (?). Är hyggligt säker på att jag använde en msx-mus vid tillfället. Den betedde sig ungefär som man kunde förvänta sig (nu har jag visserligen fluckat vilken modell av mus det var, men ändå). Det måste finnas fler som haft samma dilemma tänker jag (kring mus och S-760)? Kanske finns det bättre svar i någon dedikerad grupp?

  13. #13
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	44eb5605a8dde489f6376374a192a6a1-650-80.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	23,1 KB 
Id:	118045

  14. #14
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    @my03 m fl

    Sjukt imponerad (och lite förvånad) att så många använt sina samplers med MSX-möss. De är ju ovanligare än hönsatänder nuförtiden... och dyra – men förstås inte när de flesta här köpte sina Roland-samplers, hehe. Såg på YouTube (bland annat) att adaptrar till ps/2 skulle funka bra, men så är inte min erfarenhet.

    Synd för mig att jag vill ha en trackball-mus... Kanske får leta upp en MSX-mus och betala hälften så mycket för den som för hela samplern...

  15. #15
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Min betedde sig exakt så. Enligt säljaren av MSX till PS/2 så funkade den vid tillfället då den skickades och hen erbjöds sig att skicka ny vid ett returnerande, vilket jag aldrig gjorde.

    Är det rentav min gamla s-760 månne?

  16. #16
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    Ja, det är möjligt att det var det. Det märkliga var ju att jag köpte en maskin till och att den gjorde samma sak. Kan ju vara att de där adaptrarna inte är så bra…

    Minns du vilken typ av mus du använde? Testade du olika?

    Vore intressant att testa med en MSX-mus för att se om den funkar felfritt då. Tyvärr är de lite för dyra för att vara köpa en mus för att testa…

  17. #17
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Vill minnas att jag testade med optisk och kulmus. Båda funkade lika kasst. Hade också idén om att jobba med trackball. Hade förmodligen slagit till på en originalmus.

  18. #18
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    Ja, kanske det. Får hålla utkik efter en som är rimligt prissatt på Ebay. Om någon råkar ha en över är får ni gärna höra av er =D

  19. #19
    ondskan
    ondskan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Brukar väl finnas drivor med kulmöss och annat på loppisar/stadsmissionen/myrorna

  20. #20
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    Det är möjligt. Nog sämre med MSX-möss dock

  21. #21
    eangelin
    eangelin är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Kan inte ha med os / firmware att göra då?

  22. #22
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    Det kan nog inte uteslutas i alla fall. Jag har som sagt testat två olika maskiner. Är rätt säker på att de hade olika firmware då den ena verkade ha ett lite modernare videokort (var tex widescreen när jag kopplade in monitor). Vet inte hur os uppgraderas på S-760, om man måste byta eprom, eller om det kan göras med midi… tror inte det är något jag kommer försöka i det närmsta.

    Nästa steg blir nog att försöka hitta en msx-mus, alternativt fortsätta med den trackball-modell jag hittat som fungerar någorlunda

Liknande ämnen

  1. Roland S-760 tråden
    Av KRiS i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2022-04-30, 15:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •