Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kan man få reda på var ens musik används?

  1. #1
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran

    Kan man få reda på var ens musik används?

    Förra sommarn blev jag lite förvånad när jag fick en ovanligt stor utbetalning från Stim och blev då varse att en av mina (och en annan 99as) låtar använts i SVTs dokumentär om Selma Lagerlöf. I den utbetalningen stod det ändå relativt tydligt att det använts i i just den dokumentären så det var lätt att hitta. Sitter nu och lyssnar på en P1 dokumentär från 2022 och blev lite förvånad när samma låt plötsligt kom på. Bara några få sekunder av den men den användas som effekt så det var lätt att höra. Hade ingen aning om detta och spejade tillbaka till Stim-utbetalningar och de relevanta utbetalningarna hade något högre utbetalning för radio-spelning men det stod varken program eller kanal så jag hade inte alls reagerat på det tidigare.
    Jag tycker det är kul att låten hittat in i public service-program och har verkligen inget emot det men det hade varit roligt om man fick veta var ens musik används. Är det bara att speja i Stim-utbetalningen och hoppas på att man i bästa fall får en beskrivning den vägen, eller finns det något bättre sätt?

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Enklast borde vara att kontakta STIM direkt tänker jag.

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enklast borde vara att kontakta STIM direkt tänker jag.
    Jo det är naturligtvis en möjlighet. Jag tänkte mer om den information samlas någonstans i ett bekvämt sökbart format

    P3 Dystopia publicerar alltid låtlista och källor. Hade ju varit fint om åtminstone alla public service-program gjorde det och hade en sökbar lista. Har flera gånger lyssnat på SR-dokumentärer och försökt identifiera enskilda låtar utan att lyckas.

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Som jgb säger så kan du kontakta STIM. De kan de spåra vart den använts. Jag har gjort så några gånger när rapporten inte varit tydlig. Förstår fortfarande inte varför de inte gör tydligare rapporter. Hade underlättat mycket.

    Om du av ren nyfikenhet vill se om din musik spelas på TV kan du även spåra den med en tjänst som t ex Tunesat. https://tunesat.com

    Tunesat bevakar TV- och strömningsnätverk och kan upptäcka när din musik används i ett program som sänds. De har en begränsad gratisversion som du kan testa. Betaltjänsten är ganska dyr.

  5. #5
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jgb säger så kan du kontakta STIM. De kan de spåra vart den använts. Jag har gjort så några gånger när rapporten inte varit tydlig. Förstår fortfarande inte varför de inte gör tydligare rapporter. Hade underlättat mycket.

    Om du av ren nyfikenhet vill se om din musik spelas på TV kan du även spåra den med en tjänst som t ex Tunesat. https://tunesat.com

    Tunesat bevakar TV- och strömningsnätverk och kan upptäcka när din musik används i ett program som sänds. De har en begränsad gratisversion som du kan testa. Betaltjänsten är ganska dyr.
    Kanske för göra det, bara av ren nyfikenhet

    Tack för länken, ska spana in den!

  6. #6
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Om du anger artistnamn och låt så kan du ju pröva att kontakta Dokumentärredaktionen (P1) och fråga. De är inte supermånga så det kan ge svar. Men en del görs på externa bolag, då kanske det är knepigare att få svar. Fast producent brukar anges i slutet av programmen, nämn det namnet i frågan. Jag gissar att det ofta är en hel del tidsglapp mellan när det släpps och när det stimmas på grund av säsongsbetonad arbetsbelastning.

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-05-19, 15:21
  2. Var kan man spela trummor om man bor i lägenhet?
    Av Prokites i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-04-17, 10:40
  3. Hur mycket DIY måste man bli för att ens verk ska vara ens eget.
    Av outshape i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 122
    Senaste inlägg: 2015-12-15, 11:46
  4. Var kan man mastra?
    Av Hemulen i forum Mixning & mastring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-09-03, 11:56
  5. Var kan man köpa vactroler?
    Av stabilt i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-06-10, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •