Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Modda sitt piano

  1. #1
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran

    Modda sitt piano

    Hittar inget om detta…

    Vi har ett 60-tals piano som vi ärvt av föräldrar som inte spelade längre. Både fru och jag spelar piano men efter flyttar osv behöver det stämmas och jag tänkte att man kanske ska filta det extra för lite dovare och varmare sound (och tystare)
    Hittar dåligt med info om detta. Är det nån som gjort detta själv? Brukar pianostämmare utföra sånt?

  2. #2
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Kanske mer ett jobb för en pianotekniker. Fast det finns stort överlapp mellan dom två rollenra

    Vi körde gaffatejp rakt på strängarna i en föreställning. Det blev ett fantastiskt plonkigt sound.

  3. #3
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittar inget om detta…

    Vi har ett 60-tals piano som vi ärvt av föräldrar som inte spelade längre. Både fru och jag spelar piano men efter flyttar osv behöver det stämmas och jag tänkte att man kanske ska filta det extra för lite dovare och varmare sound (och tystare)
    Hittar dåligt med info om detta. Är det nån som gjort detta själv? Brukar pianostämmare utföra sånt?
    Filt:a är ev väldigt enkelt att göra hyffsat, beroende på hur pianot ser ut på insidan. Jag har bara gjort en lagom lång pinne och häftpistol:at fast ett par dm 1mm-filt på den. Tänk gardinstång. Sen har jag sån tur att det finns ett par stag på insidan av mitt piano som sticker ut lagom långt på lagom höjd, som jag bara kan lägga pinnen på. Men finns inte det eller det inte blir bra är det ju en rätt enkel sak att bara limma på ett par träklossar på insidan av sidorna på pianot att lägga pinnen mellan. Och ja, i o m att jag bor i lägenhet är det inte bara för mysljud, utan väldigt najs att kunna spela piano även på kvällen utan att det låter allt för mycket.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi körde gaffatejp rakt på strängarna i en föreställning. Det blev ett fantastiskt plonkigt sound.
    Det blir ju ett helt annat sound dock, mer som "mutes".

  4. #4
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Bara testat att lägg en filt över strängarna, behöver inte vara mer konstigt än så. Testa med olika tjocklek och placering, infästning får ske efter det. Häfta, limma... kör hårt

  5. #5
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack, aldrig tänkt på att man kan hänga en filt internt!

    Mitt taskiga lilla piano har ingen strängdämpning - den där funktionen som höjer / sänker filtkudden när hammaren slagit. Funderat på att göra silvertejptricket som ashaz tipsade om..

  6. #6
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Om man inte är rädd om pianot kan man preparera det på alla möjliga konstiga vis — Stoppa gafflar i det, gem på alla strängar, ha en liten råtta som springer runt, sätta in 4 små högtalare och mikrofoner som rundar, etc. Och har man en Steinwayflygel då kan man slänga sten i den (sann historia).

    Min sambo har ett piano i sin fars källare, jag skulle gärna plocka ur strängramen (heter det så) ur det och bara ha den att banka på. Men det känns som rätt mycket jobb att skruva isär ett piano.

  7. #7
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Mina tankar gick också genast till preppat piano :-D

  8. #8
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Mmm preppat piano i all ära men jag vill att det ska låta mysigt och drömskt, inte bara knas.
    Frugan bankar också för hårt iom att hon är körledare. Lättare att dämpa pianot än henne hehe.

    Ska testa mig fram. Min första tanke va att lägga på extra filt på hammrarna så det också blir mjukare attack

  9. #9
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Preparerat piano är inte permanent, så det går alltid fint att leka med. Men det är förstås mycket enklare att få till något på en flygel i så fall.
    Det där med tejp mot strängarna vet jag inte om det kan rekommenderas, till och med att ta på strängarna med feta fingrar avrådes om man vill ha strängarna i gott skick länge. Låter det som hammarklaver tro?

  10. #10
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Vårt piano har inbyggd filt, Yamaha har det på många av sina ”uprights”. Jag spelar sällan utan den aktiverad. Himla smart funktion.

    Låter bättre i verkligheten än på videon…


    https://youtu.be/NnAOh-wQWNQ

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min första tanke va att lägga på extra filt på hammrarna så det också blir mjukare attack
    Det lät sjukt mycket meckigare. Dessutom kan du inte ändra hammarens storlek (eller vikt) allt för mycket utan att påverka spelbarheten. Hammaren har inte kontakt med tangenten när den träffar strängen, och så ska det vara. Blir hammaren för stor blir marginalen för liten, och då kommer du få "studsar".

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Så här:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2480.jpeg 
Visningar:	7 
Storlek:	3,21 MB 
Id:	117575
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2481.jpeg 
Visningar:	13 
Storlek:	3,02 MB 
Id:	117576

Liknande ämnen

  1. TR-505 - modda eller inte modda
    Av my03 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-08-18, 12:49
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-23, 09:26
  3. Bra synth/stage-piano med bra piano-ljud.
    Av Haplo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 13:46
  4. Att modda eller inte modda, det är frågan ?
    Av farbror synt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 13:49
  5. Kollektivt bygge av DX7 e.piano piano patch
    Av Maxwell i forum Reason Studios
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •