Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Spotify Weekly Discover föreslår AI-genererat(?) skräp

  1. #1
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Spotify Weekly Discover föreslår AI-genererat(?) skräp

    Varje måndag ser jag fram emot att lyssna igenom vad Spotify föreslår i automatgenererade playlisten "Weekly Discover". Det är ofta man gör nya bra fynd där men idag hände något konstigt. En låt som lät väldigt märkligt dök upp i listan; Great av Aleksi Makela; https://open.spotify.com/track/34O81...e0bc5393ff4ae8

    Några låtar senare i listan dök samma låt upp igen, en långsammare version fast med en ny titel och av en annan "artist", Evidence av Ezra Lewis; https://open.spotify.com/track/5ZrT0...b8f47584374200

    Det låter som någon form av usel AI-genererad musik som är timestretchad. Källan till bägge låtarna verkar vara "Absolument Recordi". Vad tusan är det frågan om? Det är förstås svårt att skydda sig mot att dylik musik publiceras på en tjänst som Spotify men att de tar sig fram i algoritmerna känns mindre kul...

    Är det fler än undertecknad som upplevt att det dykt upp konstig misstänkt AI-genererad musik på Spotify på sistone? /Sur gubbe

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Oh ja. Jag får alltid gå igenom rekommendationerna och rensa bort skräpet. Om det är AI eller något annat som har skapat musiken skiter jag i. Några regler jag använder mig av för att identifiera oönskade låtar:

    1. Är låten misstänkt kort? Känner jag inte igen artisten så blir det tummen ner. Allt under en minut åter direkt, under två minuter så kollar jag artisten...
    2. Artister med generiska/AI-genererade namn och bilder samt saknar presentations, häck väck vällingsäck!
    3. Artister som saknar presentation ryker
    4. Artister som har releaser som sträcker sig några år bakåt i tiden är ok

    De här fyra stegen rensar det mesta av skiten.

  3. #3
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja, de fyra reglerna torde ju räcka för att hålla hygglig sanitetsnivå. Känns synd att utesluta artister utan presentation när man gillar smal elektronisk musik som jag gör men har inte koll på hur vanligt det är dock, flertalet "seriösa" mindre kända artister kanske ändå har en presentation? Förhoppningsvis så lär sig Spotify att jag inte gillar dylikt skräp då jag klickar bort dem men dagens exempel med två nästan identiska låtar i samma playlist kändes lite magstarkt och nästa så att man misstänker någon form av betald placering?

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    I det här fallet skulle jag definitivt inte misstänka betald placering, snarare att man spammar alla streamingtjänster via aggregatorer och försöker optimera att låtarna ska väljas ut till så många spellistor som möjligt, allt utifrån att de ska få så många streams så att det betalas ut tillräckligt med pengar för att det ska löna sig att hålla på.

  5. #5
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag skulle önska att det fanns en lista på nyheter enbart från artister jag följer. Känns som väldigt enkelt och idiotsäkert.

    Hur i hela småland kan vi få självkörande bilar när algoritmerna inte ens kan fixa en jäkla spellista.

  6. #6
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle önska att det fanns en lista på nyheter enbart från artister jag följer. Känns som väldigt enkelt och idiotsäkert.

    Hur i hela småland kan vi få självkörande bilar när algoritmerna inte ens kan fixa en jäkla spellista.
    Det är väl vad deras Release Radar gör?
    Dock är den lite saboterad av att etablerade artister anges som features i ryska Soundcloud-rappares releaser.

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Varken Discover Weekly eller Release Radar innehåller bara artister som jag följer. Bägge får sin beskärda del av fejkartister, utan att det är "ryska Soundcloud-rappare".

    Jag ser det som att externa parter (de som bombarderar streamingplattformarna med fejkade artister) tävlar mot algoritmerna för att få in så många som möjligt av sina egna artister där, samt att streamingplattformarna inte riktigt tar det här på allvar.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Med shuffle funktionen har man möjlighet att välja om man inkludera algoritm förslag eller inte. Tycker att det ger bra och relevanta förslag. Just att jag kan välja känns viktigt.

Liknande ämnen

  1. Är arturias kodning skräp?
    Av stefanstorm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 11:27
  2. vad föreslår ni får synt i denna prisklass?
    Av Bucc i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 15:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •