Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tips på fältinspelare?

  1. #1
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran

    Tips på fältinspelare?

    Eller om de nu heter så, ni hajjar.
    Budget runt en 1000-1500 beggad som ny.
    Tjoho

  2. #2
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Zoom H1 är plastig men gör jobbet. Såg att Zoom släpper en uppdaterad version med 32 bitar float inom kort. Fördelarna med att spela in i 32 bitar är att man inte behöver vara orolig för att inspelningen klipper då det dynamiska omfånget är enormt och man kan justera volymen efteråt. Dock blir väl prislappen något högre men hade lätt valt en inspelare med 32 bitars inspelning om jag köpt en ny idag!

  3. #3
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Inbyggda mikrofonerna i H1:an är inte så kul men kan varmt rekommendera Clippy EM-272 stereo myggor. Grymma mikrofoner för fältinspelningar av ljudatmosfärer, använder såna för naturljud.

  4. #4
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    tack, kollar lite priser.
    får tag på en h5 för mindre än de två tillsammans, är det vettigare?

  5. #5
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Beror alldeles på vad/hur du ska spela in. De inbyggda mikrofonerna duger till mycket men tänk på att de är väldigt känsliga och i princip obrukbara utomhus om du inte skyddar dem med en ”deadcat” (vindskydd med päls).

  6. #6
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    H4 och H5 har blivit så galet billiga nu, under 2000:-. Den nya 32-bitars ligger dryga tusingen högre även om den också är prisvärd. När jag kollade på H4 och H5 så var det multitrackinspelningen på H4 som lockade, men det slutade med en Zoom L8 istället som inte är en fältinspelare.

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    I den budgeten kan du hitta en begagnad Olympus LS-5, 10 eller 11. Överlägsen i den budgetklassen.

    Här är en artikel som du kan kolla in, längst ner är ett avsnitt om Olympus: https://acousticnature.com/journal/s...ntent=cmp-true

    Jag har några stycken och de används fortfarande om jag behöver något som verkligen är portabelt. Ljudet är förhållandevis excellent även med de inbyggda mickarna, inom rimliga förväntningar. Du kommer inte att kunna få en kristallklar brusfri inspelning av diskret sjungande fågel i en svensk sommarskog i gryningen, då behöver du annat. Men för inspelning av ljud i urbana miljöer och när ljudkällan är någorlunda nära är den ypperlig. Och superportabel som sagt, du kan lätt ha den i jackfickan eller ett sidofack på ryggsäcken och du märker inte att den är där.

    Kan vara lite kärvt att hitta en beggad i Sverige men på eBay dräller det av dem.

  8. #8
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    tackar tackar, ska kolla runt.
    jag gör rätt brusig musik så det är nog ingen fara.
    jag har en olympus nånting-nånting, och det är vedervärdig. väger kanske 30g och det blir extrem aliasing på allt, men den är ju såklart nå billihärke.

  9. #9
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ja, om du läser artikeln så ser du att Olympus släppte de bästa fältinspelarna (de jag rekommenderade) först och sedan blev de stadigt sämre och sämre tills de slutade producera inspelare helt. Många tror att en produkt av den här typen alltid blir bättre och bättre när det släpps nya modeller men det är långtifrån sant. Det gäller att kolla specarna och, om man har möjlighet, lyssna.

    Här är för övrigt en bra sida om man är intresserad av signal/brus-förhållande hos olika inspelare, omfattar långt ifrån alla och är kanske inte helt uptodate (?) men ändå intressant: http://www.avisoft.com/recorder-tests/

    Inte oväntat så ligger SoundDevices i topp.

  10. #10
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för intressanta lästips Ulven! Jag spelar in en del naturljud med en parabol från svenska Telinga och tycker det är smidigt med små inspelare som sitter fast på handtaget men lånade en MixPre-3 av en vän och skillnaden var märkbar. Dock en otymplig pjäs att släpa på. Har varit sugen på Zoom F3 och ser att den presterar bra men inväntar specarna och tester på de nya Zoom-inspelarna först.

  11. #11
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ja, jag har också en Telinga och som du säger så vill man ha en så smidig inspelare som möjligt med den riggen. Har använt en av mina Olympus och varit riktigt nöjd, inget brus eller annat som stört. Som du säger, till och med den relativt smidiga MixPre3 är osmidig i det sammanhanget.

    F3 är ju lite intressant, jag har haft lite planer på att uppgradera parabolriggen till en Telinga Modular så jag kan använda bättre mikrofoner och då måste ju inspelaren matcha dessa.

  12. #12
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I den budgeten kan du hitta en begagnad Olympus LS-5, 10 eller 11. Överlägsen i den budgetklassen.

    Här är en artikel som du kan kolla in, längst ner är ett avsnitt om Olympus: https://acousticnature.com/journal/s...ntent=cmp-true

    Jag har några stycken och de används fortfarande om jag behöver något som verkligen är portabelt. Ljudet är förhållandevis excellent även med de inbyggda mickarna, inom rimliga förväntningar. Du kommer inte att kunna få en kristallklar brusfri inspelning av diskret sjungande fågel i en svensk sommarskog i gryningen, då behöver du annat. Men för inspelning av ljud i urbana miljöer och när ljudkällan är någorlunda nära är den ypperlig. Och superportabel som sagt, du kan lätt ha den i jackfickan eller ett sidofack på ryggsäcken och du märker inte att den är där.

    Kan vara lite kärvt att hitta en beggad i Sverige men på eBay dräller det av dem.
    Jag har OM (tid. Olympus) LS-P5. Tittade även På Zoom m fl men tyckte de var aningen stora. LS-P5 är kanske t.o.m. lite väl liten (knappar mm) om man ska använda väldigt ofta för snabba spontaninspelningar Finns dock fiffig app för att styra "allt" via mobilen, men då har man ju två prylar att jonglera. Tycker den funkar rätt fint även för låga och svåra ljud, autokalibreringen är förvånansvärt bra. Men allt sånt här är ju väldigt personligt vad man blir nöjd med. Jag hade nog också satsat på 32 float om jag köpt idag, "för säkerhets skull", och det finns något tillräckligt litet. Ser att jag gav 2500 kr för P5 i nov-22, med tillbehörskitet (vindskydd mm).
    Recension i SOS mars 2023 :
    https://www.soundonsound.com/reviews/om-system-ls-p5

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag gillar Zooms serie med utbytbara mickar, för dom kan kopplas på deras ena mobila ljudkort också.

  14. #14

    Redaktör
    Jag har en Zoom H5 och jag tycker den funkar bra. Den är rätt stor, men jag valde den delvis eftersom det går att spela 4 kanaler samtidigt på den. Har inte gjort särskilt mycket fältinspelning, men tycker det funkat okej, med externt puffskydd på. Har köpt Zooms egna, men inte testat med det.

  15. #15
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag har också en Telinga och som du säger så vill man ha en så smidig inspelare som möjligt med den riggen. Har använt en av mina Olympus och varit riktigt nöjd, inget brus eller annat som stört. Som du säger, till och med den relativt smidiga MixPre3 är osmidig i det sammanhanget.

    F3 är ju lite intressant, jag har haft lite planer på att uppgradera parabolriggen till en Telinga Modular så jag kan använda bättre mikrofoner och då måste ju inspelaren matcha dessa.
    Vad sätter man för mik i en sådan parabol?
    Hur mycket extra riktverkan ger det t.ex. jmf. med shotgun?
    Blir det inte fula resonanser?

    Många frågor, aningen off topic men lika bra att passa på.

Liknande ämnen

  1. Zoom M2/M4 Mictrack 32 bitars fältinspelare
    Av tonefloat i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2023-02-22, 12:52
  2. Svar: 72
    Senaste inlägg: 2021-10-11, 19:08
  3. Smidig fältinspelare
    Av Ljudvåg i forum Inspelning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-08-15, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •