Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Problem med Vermona mono lancet

  1. #1
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran

    Problem med Vermona mono lancet

    Hej hopp!
    Har återigen skaffat en mono lancet. Inköpt via Tradera MEN får inget ljud i den. Så här va:

    Trycker på TRIG: Inger händer
    Försöker reseta genom att trycka på TRIG och starta upp maskinen. Ingen blinkade LED lyser ovanför TRIG som det ska göra enligt manualen
    Har testat alla midikanal 1-16 med fungerande midikabel för att spela lite utan respons från synten
    Vrider på LFO-speed: Inget händer med LED:en som ska indikera hastigheten (den lyser dock)

    Har kontaktat säljaren men inte fått något svar ännu.

    Har 99:an några tips på vad jag kan ha missat? Hoppas på något uppenbart fel som jag gör.
    Senast redigerat av erko den 2024-02-27 klockan 16:18.

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Dum fråga, men rätt strömmatning?

  3. #3
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Jo, ser ut att vara 12V som det ska vara.


    edit: Men jag kan ju iof ha fått en som inte är original och inte orkar med. Får läsa på lite

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Manualen säger: "Only use a power supply with 12 volts DC and 1000 mA. You do not have to take care about polarity"

    Kan också vara något som har skakat lös inuti den under frakten. Efter det så är det nog stopp på den enkla felsökningen.

  5. #5
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Tack jgb för researchen. Detta är dock den äldre generationen som ska ha 12V AC

    Är ganska kass på det här med AC o DC (fast jag gillar AC/DC) men så här ser adaptern som skickades med ut:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF2803.jpeg 
Visningar:	15 
Storlek:	131,5 KB 
Id:	117180


    Länk till manual för gamla versionen av mono lancet (hittar ej på vermonas egna sida):
    https://imagescdn.juno.co.uk/manual/420712-01U.pdf

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det där är en DC-adapter, det ser du på att det finns +/- utmärkta på pinnarna samt märkningen efter 12V. Såhär ska det se ut för AC (klicka upp bilden på produkten): https://www.kjell.com/se/produkter/e...v-20-va-p44892

  7. #7
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där är en DC-adapter, det ser du på att det finns +/- utmärkta på pinnarna samt märkningen efter 12V. Såhär ska det se ut för AC (klicka upp bilden på produkten): https://www.kjell.com/se/produkter/e...v-20-va-p44892
    Aha! Då har säljaren skickat med fel adapter. Hoppas att inget har pajat nu när jag har testat...

    Stort tack för hjälpen!!!

  8. #8
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Ah tråkigt, jag har också satt in DC i det som skulle vara AC och det gick fint. Hoppas det samma gäller dig!

  9. #9
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah tråkigt, jag har också satt in DC i det som skulle vara AC och det gick fint. Hoppas det samma gäller dig!
    Tack Nfuture för pepp! Säljaren ska skicka en korrekt adapter till mig.

  10. #10
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    15 volt AC - borde vara förbjudet att använda vanlig plugg för sånt.

  11. #11
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    15 volt AC - borde vara förbjudet att använda vanlig plugg för sånt.
    Eller som Elextro-Harmonix kör på Electric Mistress: 24V DC på vanlig plug, förvillande lik resten av 9V-utbudet.

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Borde inte paja något alls, så det är bara att vänta på rätt adapter och sedan spela på.

  13. #13
    Shompis
    Shompis är inte uppkopplad

    Senior
    googlar man på det så ska det inte vara så farligt att koppla av misstag dc adapter i något som förväntar sig ac med samma spänning (internt på synthen konverteras ac till dc) och antingen + eller - på synthen får ingen spänning vilket kan förklara de problem du har.. Tvärtom däremot det ska man inte göra då börjar grejer gå sönder... Då har man lärt sig något nytt för dagen.

  14. #14
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Nu har jag själv införskaffat en Clas Ohlsson-laddare eftersom säljaren inte hade någon av rätt sort. Synten beter sig som den ska dvs LFO-lampan blinkar i olika hastighet beroende på var man ställer speed-ratten. Jag kan också göra en factory-reset. Trig-lampan lyser också när jag spelar på klaviaturert. MEN inget ljud kommer ur maskinen. Suck! Dumt av mig att försöka göra affärer utanför 99musik. Får bli till att skicka tillbaka till säljaren och hoppas på att man får pengarna tillbaka...
    Senast redigerat av erko den 2024-03-04 klockan 15:19.

  15. #15
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Fasen vad trist! Kolla bara att det inte är någon intern kontakt som hoppat ur under transport innan du skickar tillbaka. Skruva upp och titta!

  16. #16
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fasen vad trist! Kolla bara att det inte är någon intern kontakt som hoppat ur under transport innan du skickar tillbaka. Skruva upp och titta!
    Vi får se. Har verkligen ingen koll alls vad gäller elektronik så att skruva upp och kika löser nog inget tyvärr. Men kanske gör ett försök efter jobbet.

  17. #17
    jRm
    jRm är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Detta har hänt för mej också några gånger, men den har åter genererat ljud igen efter jag stängt av och satt på den igen.

  18. #18
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jRm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta har hänt för mej också några gånger, men den har åter genererat ljud igen efter jag stängt av och satt på den igen.
    Ok, har testat nu ett antal ggr men ingen lycka tyvärr.

  19. #19
    jRm
    jRm är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Attans : (

  20. #20
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag kanske kan ta en titt i samband med syntutbyte.
    Lite suspekt dock att sälja en synt som man bevisligen inte har testat innan.

  21. #21
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kanske kan ta en titt i samband med syntutbyte.
    Lite suspekt dock att sälja en synt som man bevisligen inte har testat innan.
    Superschysst! Men jag tänker att det kanske är lika bra att skicka tillbaka eländet. Känns så där att skicka synt utan att testa, japp. Men tänker att hen kanske kollade lite snabbt "att det lyste" med fel adapter och tänkte jamen dåså allt verkar ju lysa grönt. Det betyder nog att den är ok. Var en säljare på Tradera med många affärer och typ toppbetyg så fick inga varningssignaler alls.

    Har skickat meddelande nu att jag vill häva köpet. Vi får se vad personen svarar.

  22. #22
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Verkar vara en proffsig säljare som tar tillbaka synten och betalar tillbaka allt. Men jag är utan mono lancet vilket känns trist. Fast det kanske var lika bra. Nu kan jag köpa en ny kamera istället...

  23. #23
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    I stället för ljud: bild.

  24. #24
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Uppdatering: pengarna åetrbetalda ink fraktpeng + 100kr extra för sveda och värk. Så ändå bra hanterart av säljaren.

    Men jag står utan mono lancet. Om någon vill sälja köper jag gärna en fungerande. Tänker mig 2500-3000 kr. Puss och kram och tack för stödet här

  25. #25
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I stället för ljud: bild.
    Ah, just det. Jag köpte en ny kamera också. Fast kom ju på nu att det ena köpet inte behöver utesluta ett annat

    (https://www.99musik.se/showthread.php?389634-Vermona-mono-lancet)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •