Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Om man får något trasigt.

  1. #1
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Om man får något trasigt.

    Jag vet inte vilken kategori den här posten hör hemma men jag börjar här så får dom flytta den om det finns ett bättre forum för den. Jag undrar, om man beställt något(i det här fallet en begagnad eurorackmodul) och det kommer fram trasigt hur bör man hantera det med säljaren, ska man få pengarna tillbaka, delar av pengarna eller ingenting alls. Vad tycker ni?

  2. #2
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kankse ska tillägga att det är ett vco och att det bara ger ifrån sig lite brus när man kopplar in sladdar men inget ljud från själva ocillatorn.

  3. #3
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Pengarna tillbaka, eller så får säljaren reparera den.

  4. #4
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Säljaren har ansvar för att prylen kommer fram hel. Går den sönder under transporten är det säljaren som har ett avtal med transportören och kan öppna ett ärende för att få ersättning. Det är också säljaren som kan funktionstesta och packa ordentligt. Köparen kan knappast hållas ansvarig för något han inte kan påverka.

  5. #5
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Ja, är det en transportskada så är det ju en annan femma. Jag fick det till att säljaren sålt nåt trasigt.

  6. #6
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja alltså han har ju sålt något trasigt, huruvida det var trasigt när han skickade det eller om det gått sönder under resan är ju svårt att sia i, det hela kompliceras lite av att säljaren bor i Irland. Betalade med paypal och där kan man tydligen rapportera om något är trasigt, vet dock inte om man får pengarna tillbaka..

  7. #7
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Om du får problem med säljaren finns det hyffsad chans att paypal hjälper dig, förutsatt att du inte betalade med "Vänner och familj". Men självklart skall säljaren få en chans att ställa allt tillrätta. Spara all korrespondens!

  8. #8
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Har du handlat den på eBay?
    Hör av dig till eBay och läs på vad som står där. Jag tycker att det verkar som om de har ganska så bra köpskyd.

    Själv så handlade jag på Fyndiq för några veckor sedan. Grejen kom aldrig fram, men Fyndiq fixade till så att jag fick pengarna tillbaka

  9. #9
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säljaren har ansvar för att prylen kommer fram hel.
    Det stämmer inte vid privatköp, om transporten görs via post/transportföretag. Säljarens ansvar för transporten tar slut när varan lämnats till transportören. Konsumentverket skriver:

    "När transporten sker med hjälp av ett transportföretag anses varan avlämnad till dig när säljaren lämnar den till transportören. Om varan skadas eller försvinner under transporten kan det tyvärr ofta vara svårt att få någon ersättning.
    Eftersom du inte har något avtal med transportören kan du inte heller klaga och ställa krav på transportören. Och eftersom säljaren lämnat över varan till transportören är inte säljaren längre ansvarig för varan. Prova att ta kontakt både med transportören och säljaren och se om det går att lösa situationen. Om inte transportören vill hjälpa dig får du fråga säljaren om säljaren kan reklamera till transportören. Om ingen av dem vill göra något blir det tyvärr svårt för dig att göra något."

    Nu får man väl hoppas att de flesta säljare åtminstone är så schyssta att de bemödar sig att reklamera hos transportören för köparens skull. Men det kan ändå vara bra att känna till vad som gäller. Många som tror att säljaren är ansvarig ända fram tills du får varan, men det gäller bara via konsumentlagstiftningen, när privatperson köper av företag.

  10. #10
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Tack för klargörandet rydan, jag hade för mig att det var nåt sånt. Ganska anti-intuitivt kan man tycka, men som sagt, en seriös säljare hjälper nog till ändå.

    Som nämnts ovan så har man dessutom ett hyggligt skydd om man köpt via eBay, PayPal m.fl. Det kan dock ta sin lilla tid. Jag har vid ett tillfälle öppnat en tvist via eBay och fick tillbaka hela summan, trots att de inte lyckats nå säljaren (som aldrig levererade min vara), men de gav säljaren en hel del chanser först.

    Om det är en transportskada så tycker jag det normalt sett borde synas, både på förpackningen och på modulen, typ att nåt är tilltryckt, böjt, knäckt, eller på annat sätt synbart skadat, eller nån IC eller kabel som sitter i sockel och som inte sitter i ordentligt. Annars luktar det ju nästan bedrägeriförsök.

  11. #11
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Sorry, det var via PayPal jag fick tillbaka mina pengar, inte eBay. eBay var inte inblandade i det fallet.

  12. #12
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nu visade sig att jag hade kopplat modulen fel, det röda skulle inte vara på -12 Volt som annars utan tvärsom men det var ändå en bra tråd och jag känner att jag har lite mer kött på bena inför kommande transaktioner!

  13. #13
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Hehehe det där påminner mitt första syntköp, en analogsynt som så klart inte lät alls när jag kopplade in den på morfars gammal stereåå. Trotts att jag väl kände till att man fick ratta mycket så talade ändå ovanan som nybörjare var det ju en svärm av känslor där ett litet tag från ren oro till abnorm glädje

  14. #14
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KGBOOM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu visade sig att jag hade kopplat modulen fel, det röda skulle inte vara på -12 Volt som annars utan tvärsom men det var ändå en bra tråd och jag känner att jag har lite mer kött på bena inför kommande transaktioner!
    Har haft en sån modul också, väldigt störigt! Men skönt att det löste sig!

  15. #15
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KGBOOM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu visade sig att jag hade kopplat modulen fel, det röda skulle inte vara på -12 Volt som annars utan tvärsom men det var ändå en bra tråd och jag känner att jag har lite mer kött på bena inför kommande transaktioner!
    Oj, hoppas du inte stekte modulen?

  16. #16
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nej trot eller ej men den klarade sig o funkar precis som den ska!

Liknande ämnen

  1. Caset funkar ej (har jag köpt något trasigt?)
    Av brottsofferfonden i forum Modularer & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2022-02-10, 21:39
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-05-02, 03:05
  3. Hur länge måste man ha en synt innan man får sälja den?
    Av tonefloat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2019-01-12, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •