Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Monitorer

  1. #1
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Monitorer

    Vad ska man gå på vid val av monitorer? Jag har lyssnat på ett par Genelecs (8330), Adam (A7V) och Neumann (Kh120II) och kommit fram till att jag föredrar Genelecs och Neumann framför Adam. Det jag dock märkte var att i princip all musik jag lyssnade på när det kom till Genelec och Neumann lät fantastiskt. Även musik som jag i vanliga fall kan ha lite åsikter kring (pratar mixningsmässigt nu). Är inte monitorers främsta uppgift att hjälpa en att hitta lite problem i mixen?

    Någon som kanske har Neumann eller Genelec och kan ge mig lite klarhet i frågan? Har trots allt bara lyssnat väldigt kort på lite musik så vet inte om jag har fog för intrycken jag fick.

  2. #2
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Min erfarenhet av Genelecs är också att dom låter larger than life och det kan bli lite tricky att höra felen i sin mix, men det handlar alltid om träning i sin situation.
    Finns ju en anledning att t.ex NS-10 har hängt med i alla studios sen frösihjäl. Dom är extremt avslöjande i mellanregistret, och låter lika intressant som en 80tals bilradio som bonus

  3. #3
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Högtalare i samma prisklass borde vara lika "bra" enligt marknadslagarna Det blir nog mest tycke och smak. Lyssnade på samma trio för några månader sedan och kom till samma slutsats= Neuman och Genelec låter bra, Adam bra men inte lika bra. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag satsat på 3 vägs för att få bättre mellanregister. Men då måste man dubbla budgeten eller mer.
    Senast redigerat av Steelberry den 2024-02-11 klockan 09:36.

  4. #4
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Spelade in med ett par mindre Adam (A5 tror jag) för ett tag sen. Tycker dom lät väldigt bra, men påtaglig ’hifi-karaktär’. Känns inte som det skulle gå att lita på mellanregistret riktigt. Det sagt så är jag ganska intresserad av A7V, pga integrerad Sonarworks. Vore en dröm att slippa fippla med olika profiler när man byter mellan olika lyssning…

    Ang. 3-vägs på budget så tycker jag Kali IN8 verkar väldigt prisvärda. Inte hört något negativt om dom, om man väger in priset.

  5. #5
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Jag var inne på detta för några år sen och tittade på typ samma monitorer som nämns ovan. Mitt val landade på Dynaudio Lyd48 med sub. Om vi ändå håller på och namedroppa.

  6. #6

    Veteran
    Vi har alla olika hörsel och olika rum.
    Jag har valt Adam A3X framför Genelec och Focal motsvarande.
    Det blev ett ekonomiskt val. Skitnöjd men med en drawback, en liten puckel vi 100hz som retar mig. Men en EQ på det och problemet är löst.

  7. #7
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min erfarenhet av Genelecs är också att dom låter larger than life och det kan bli lite tricky att höra felen i sin mix, men det handlar alltid om träning i sin situation.
    Tycker överlag att det gäller mindre ju bättre/större/dyrare Genelecs man kommer till. Upplever t ex att 8020/8030 låter välidgt mycket mer förlåtande och förskönande än mina 8341. 8341:orna blir (i mitt tycke) raskt riktigt obehagliga att lyssna på om det är spretigt i mellanregister/transienter. Saker som låter bra låter riktigt bra, men låter det illa låter det riktigt riktigt illa.

Liknande ämnen

  1. Monitorer
    Av SEKVENS i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-05, 23:28
  2. monitorer
    Av SEKVENS i forum Mixning & mastring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-06-21, 17:18
  3. Aktiva monitorer eller Passiva monitorer
    Av Danell i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 22:35
  4. monitorer
    Av Anna_T i forum Mixning & mastring
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-11-24, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •