Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Korg T3EX — kända fel?

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Korg T3EX — kända fel?

    Startar upp & ljudbyten går. Inget ljud ut, kan vara local off. Displayen visar bara lite backlight, inga tecken, Contrast-reglaget ger ingen skillnad. Inuti ser den fräsch ut och helt ihopkopplad. Clean. Den är fylld till brädden med kretskort, diskdrive, nätdel mm. Ska jag skruva vidare och hålla utkik efter något särskilt? Köpte den på vinst och förlust idag, men är ju jätteroligt om man får ordning på den. Behöver även ny pitchpinne och en patchknapp samt hatten till powerknappen om någon har. Eller vill någon mer händig komma hit till Tyresö och hjälpa till? Massiv jäkla synt! Bjuder på single malt! ;-)

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    ahh... gjorde en hel LP 1991 mha en T3

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Underbart :-)

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En annan sak med T3 var:

    Den var världens första instrument (förutom originalet, which goes without saying) med TR-909-samplingar i sitt interna ROM, video kommer med presentation från mig (efter att jag börjat smutta på singlemalten).

    Nostalgiske PF minns även att Ensoniq EPS 16 Plus levererades med en otroligt ball TR-808-fabriksdisk så jag gissar att sextonplusen var först (efter DR-550?) med 808-ljuden.

    Just där förstår ni kids runt 1990 så blev äntligen TR-808 och TR-909 hype och en av hitlåtarna med dessa "nya" (då sex år gamla men nu äntligen seriöst återuppfunna) trumljud var ... den här!


    https://youtu.be/dGw3w_njQ4g

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/sia1G9O3Pwo

    en video säger mer än 10.000 ord, mycket nöje

  6. #6
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Det som pajar först i en modernare synth är nätdelen där kondensatorerna torkat ut och spänningarna antingen blir fel eller såpass skakiga (syns inte med en multimeter) så att mjukvaran inte kommer igång.
    Vid kontinuerlig drift ligger livslängden på dem på enbart 1000h - 5000h (max) men de kan ju funka längre än så med sämre prestanda.

    Det är det första jag byter ut och håller sen tummarna.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, men jag tror inte nätdelen är skälet till att just displaytexten är osynlig så jag får gräva lite, testa den via midi utifrån blir nästa steg. Detta monster har inte mindre än 6 st midiportar btw!

  8. #8
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Kanske, ser i videon att du kan använda knapparna och att de tänds upp som de ska. Då borde ju mjukvaran vara igång och även rita något på skärmen. Har du testat factory reset under uppstart?

    Har numera själv en Korg 01/RW som är närbesläktad med T3.
    Efter att ha betat av TR-Rack, Trinity och liknande "moderna" synthar från Korg (de gav mig ingenting efter en timme) så fastnade jag till slut för 01an då den har en så lyxig och inspirerande ljudbild.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    De låter fint, kanske har jag alla ljuden i pluggen men smutsig synt går bara inte.


    https://youtu.be/eE1cyVnAH7c

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det mödosamma arbetet med att montera tillbaka allt har påbörjats. Ingenting byts just nu pga snål och dumihuvet

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kan ju passa på att fråga hur man bäst reparerar skadad plåtlack på en T3, lite repad uppe i ena hörnet. Frågan är om det inte kan räcka med riktigt permanent svart tuschpenna? Men då brukar det försvinna efter en dammtorkning. Som om denna skulle ha ett enda dammkorn, hehe. :-) Undrar också — om ni minns — hade kvadraten runt modulstionssektionen på syntens vänstra sida samma svarta kulör som övrig svart yta när dessa var nya?

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Känt fel!

    PF har shabby chic-monster-moddat en T3EX, check!


    https://youtu.be/DjtDNc1D_Rg

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Shabby-chick är ju att penselmåla med matt vit färg och inget annat. Gör det istället

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Näää det är för destruktivt

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Japp.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Är så nykär i T3 nu att jag skulle kunna sälja allt annat, en rolig tanke att le åt. Är den bättre än Trinity och Triton? Svar ja. Mycket bättre.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/CLJhDIZ6H0E

    Jag är helt jävla kär i den, golvad.

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  20. #20
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad har du gjort för att få snurr på den? Alltid bra att veta för den som hamnar i liknande situation framöver. Vad är kvar?

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Rengöring, syning av alla kretskort, isärplockande av allt. När det såg fräscht och fint ut så kopplades allt in igen. Då displayen ändå inte tändes wobblade jag på contrast-ratten väldigt intensivt och vips fungerar displayen igen. Nu är den monterad och klar och allt fungerar inklusive aftertouch och diskdrive. Oxid är boven i 90% av fallen på syntar som kärvar. Bort med smuts och ärgning, se till att allt motioneras inuti. Det är min metod

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har du gjort för att få snurr på den? Alltid bra att veta för den som hamnar i liknande situation framöver. Vad är kvar?
    Precis som nån seriefigur, Gaston kanske, får jag alltid cirka 20 skruvar över efter dessa jobb

  23. #23
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Grymt bra! Rengöring och lite motion av pottar/sliders/knappar kan göra underverk.

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Japp det är verkligen så. Till min lycka är även batteriet fungerande. Vet inte om man kan namnge filer dock när man sparar till disk?

Liknande ämnen

  1. [demo] Korg DSM-1 sampler från 1987 | När alt blir fel
    Av Kraft i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-02-27, 00:54
  2. kända 80-tals ljud ?
    Av leere i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 00:21
  3. Fel kontakt på MIDIPoly kit till Korg Monopoly, hur lösa ?
    Av Firechild i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-11-10, 08:32
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 15:52
  5. Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 02:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •