Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Teoretiskt projekt, använda en gammal dubbelmanual orgel med pedaler i Logic.

  1. #1
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd

    Teoretiskt projekt, använda en gammal dubbelmanual orgel med pedaler i Logic.

    Jag har ett teoretiskt projekt i huvudet. Min pensionerade far, har skaffat en Yamaha HS8
    https://www.yamahahx.com/hxplugins/hs8.html
    Att göra om en gammal orgel med pedaler, till en ren midikontroller.
    Enligt det projektet jag har åtanke, Yamaha HS8 med Logic X.
    HS8 har följande förutsättningar…

    Dedikerade MIDI ut kanaler för
    -Rytmerna
    -Ackompanjemang instrument
    -bas
    -Pedal
    -Nedre manualen
    -Övre manualen

    Sen ta fram en stack mall i Logic för att allt i olika miditracks kan laddas som ett färdigt instrument ifrån LogicX.

    Som extra projekt, Auto sampla av alla original ljud till Logic.

    Slutmål,
    - Modernt ljud från en gammal orgel. Enkelt att kalla upp ljud / hela uppsättningar från Logic.
    - Arkivera original ljuden.
    - Mappa upp alla MIDI ut rytmer / ackompanjemang som MIDI Logic loops, mot passande Logics ljud/trummor.

    se över möjligheterna för djupare styrning…


    Någon som redan gjort något liknande?

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fattar inte riktigt vitsen med att få ut info på rytmerna, men att få MIDI från manualerna är väl mest en fråga om att orka löda Det ska finnas kort för "midifiering", minns att det fanns nåt rätt billigt straight forward jag funderade på i en tråd en gång, men vad vet säkert nån annan som verkligen håller på.

    Men just den där är nog ballare som det digi-monster den redan är. Har inte kollat i en av de här "nyare" electonerna, men de äldre har väldigt mycket luft i sig och är många, rätt lika och dessutom oftast helt eller nästan gratis. (Missa alltså inte den fantastiska tråden "Än finns det gratisorglar" )

  3. #3
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Enligt en manual så finns det separata dedikerade, separata midikanaler ut för rytmerna, övre och undre manual och ackompanjemang.
    Så …MIDI ut, check!

    Frågan om varför
    Kunde vara intressant att ljudsätta (bygga set med olika MIDI ut ackompanjemang realtid från Logic ? Det var min tanke.
    Sen spara det som patcher i logic. Spara rytmerna som MIDI loops i Logic.
    Senast redigerat av Håkan den 2024-02-08 klockan 14:46.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så den HAR midi i sig alltså? Ballt. Har man nånsin behövt en anledning att klämma in en orgel i studion (jag har redan 3, eller 4 beroende på definition ) så har man ju minst två anledningar med den där

    Tror fortfarande inte att rytmerna är tillräckligt intressanta för att ha så avancerat i boxen. De är roligare att sampla av, och mangla, vid behov skulle jag säga. Men det vore ju kul att kunna assigna helt valfria ljud till övre, undre och pedalerna.

  5. #5
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ohoj. Så den skickar ut MIDI på rytmerna och kompet. Det är ju ganska kul i så fall. Trigga moderna trumljud med lite randomfunktion så borde det gå att få autokomp som låter finfint.
    Autokomp är underskattat! Speciellt i kompositionsfas! Mjukvarusynthen Nexus har lite autokomp-liknande presets. Där blir det alltid lite gratis inspiration om man sätter sig ner och lirar lite.

  6. #6
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så den HAR midi i sig alltså? Ballt. Har man nånsin behövt en anledning att klämma in en orgel i studion (jag har redan 3, eller 4 beroende på definition ) så har man ju minst två anledningar med den där

    Tror fortfarande inte att rytmerna är tillräckligt intressanta för att ha så avancerat i boxen. De är roligare att sampla av, och mangla, vid behov skulle jag säga. Men det vore ju kul att kunna assigna helt valfria ljud till övre, undre och pedalerna.
    Ja den har MIDI ut kontakt och MIDI implemtation matrisen visar att den har separata MIDI ut på alla delar av ackompanjemang rytm och manualerna. Pedalen är jag osäker på om den också hade MIDI kanal…
    Jag ser fram emot att testa det framöver. Att spela live är mest för min pensionerade orgelutbildade far. Jag är inte i närheten av hans nivå på live spelande. Jag tänker man kan koppla upp en enkel M1 med skärm och fingerplatta sen kan man ta fram special mallar på Logic som han snabbt kan ladda in. En hyffsat modern lösning med grunden från en legacy kvalitets maskin.

    Att sampla av orgelns ackompanjemang i både audio och MIDI är mer min nivå att leka med sen i Logic.
    Senast redigerat av Håkan den 2024-02-09 klockan 21:32.

  7. #7
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ohoj. Så den skickar ut MIDI på rytmerna och kompet. Det är ju ganska kul i så fall. Trigga moderna trumljud med lite randomfunktion så borde det gå att få autokomp som låter finfint.
    Autokomp är underskattat! Speciellt i kompositionsfas! Mjukvarusynthen Nexus har lite autokomp-liknande presets. Där blir det alltid lite gratis inspiration om man sätter sig ner och lirar lite.
    Det är kul med autokomp och ger inspiration
    Ja den skickar ut MIDI på samtliga ackompanjemang kanaler.

    Nexus är mycket bättre ifrån version 4. Så det är ett kul verktyg.

    Yamaha DGX-670 , mitt senaste begagnat förvärv är hur kul som helst

    Det var det som gav mig idén att hotta upp min farsas Yamaha HS8 som han relativt nyligen köpt. Han har en äldre gigantisk maskin , tre manualer och full pedal… stånde med något fel…men den kräver större investering att få fart på.. och modernisera.
    HS8 var en snabbare väg tillbaka till musiken och dess inbyggda kraft för någon med musik i sitt förflutna.

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ajaj, det skulle du aldrig sagt...nu vill jag också ha en i HS serien

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja en Electone med MIDI är ju typ det ultimata studioinstrumentet

  10. #10
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja en Electone med MIDI är ju typ det ultimata studioinstrumentet
    Om man bortser från anslagsskänslighet på de äldre då
    Dom som har, har inte kommit ner i rätt prisklass än. Och det lär säkert dröja ett bra tag.
    Jag väntar fortfarande på en sån här till garage-electone-pris:
    https://youtu.be/GjqHhBTAO0U

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag ser fram emot att testa det framöver. Att spela live är mest för min pensionerade orgelutbildade far. Jag är inte i närheten av hans nivå på live spelande. Jag tänker man kan koppla upp en enkel M1 med skärm och fingerplatta sen kan man ta fram special mallar på Logic som han snabbt kan ladda in. …
    Jag tycker det låter som att du och din far tillsammans borde kunna spela in något i stil med Laibachs Kunst der fuge men utan att fiffla med readymade midifiler (vilket jag gissar att de gjorde). Kan bli hur bra som helst?

    Tänker högt att Mainstage också kan vara ett alternativ. Kanske enklare att göra olika set och konfigurationer? Fast det var tio år sedan jag själv testade, Logic har ju utvecklats sedan dess.

  12. #12
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det låter som att du och din far tillsammans borde kunna spela in något i stil med Laibachs Kunst der fuge men utan att fiffla med readymade midifiler (vilket jag gissar att de gjorde). Kan bli hur bra som helst?

    Tänker högt att Mainstage också kan vara ett alternativ. Kanske enklare att göra olika set och konfigurationer? Fast det var tio år sedan jag själv testade, Logic har ju utvecklats sedan dess.

    Mainstage kan vara något. Får kolla upp det.

    Vad gäller att spela in något så kan han nog det… men just nu har han fått besked att han har gråstarr, så det skall fixas först…

Liknande ämnen

  1. Använda Yamaha DGX-670 med Logic
    Av Håkan i forum Logic
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2024-02-10, 14:29
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2024-01-28, 00:45
  3. Använda pedaler som outboard?
    Av iawap i forum Effekter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2022-03-11, 13:25
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-10-19, 12:55
  5. Gammal electone orgel
    Av andy74 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •