Resultat 1 till 50 av 50

Ämne: Yamaha SeqTrak

  1. #1
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    Yamaha SeqTrak

    Se upp Teenage

    Mobil sequencer, sampler, synt, inspelare…


    https://youtu.be/XuEfipnFnq4


    Features

    16 touch-sensitive pads for beat creation and live performance
    Over 700 sounds and loops covering a wide range of musical genres
    Step sequencer with 16 steps for programming drum beats and melodic sequences
    Sampling functionality to record and manipulate sounds

    400$


    Mer info:

    https://www.guitarcenter.com/Yamaha/...00000418989.gc
    Senast redigerat av valsolo den 2024-01-17 klockan 13:53.

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Här är länk till produkten hos Yamha https://europe.yamaha.com/en/product...rak/index.html

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Väldigt många tre-finger-på-händer kombinationer att komma ihåg:

    https://youtu.be/lGZRYUbqqw4

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Den känns väldigt TE designmässigt. Särskilt den där jäkla tyglappen. Hehe. Men även att den har en visualizer.

    Känns som det kan ta ett tag att komma in i alla funktioner eftersom så mycket gömmer sig på djupet. Ogillar när han nämnde att det går att få tillgång till fler effekter via appen än du kan nå från panelen. Då blir det att man får välja i förväg via appen om man vill ha en viss effekt för ett ljud.

    Känns rätt mycket som att djupare programmering måste ske via appen och sen är lådan mer en jam-låda. Iofs inte helt olikt OP-Z.

    Annars har den mycket bra grejer inpackat i ett litet format. Tror dock inte det är en maskin jag kommer skaffa.

  5. #5
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Yamaha är proto-Teenage Engineering. Kan tänka mig att TE skulle drömma om att sälja motorcyklar och fyrhjulingar utöver Field Desks.

    Jag lockas av den orangea färgen. Trodde först att den var sådär orange- och persikofärgad som i Youtube-previewbilden, men tji fick jag.

  6. #6
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Alltså dynamic tutorial, vilken grej.. så borde alla tillverkare bygga sitt läromaterial. Tummen upp Yamaha!

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Plötsligt har uddafågeln TE lyft från sitt bo och proklamerat verklighetens utveckling. Det ska tydligen vara mikroskopiskt litet och framtidens studio ska helst rymmas i lådan på nattduksbordet. Känns som ett konstigt skämt när jag tänker på just Yamaha som brukade bygga så otroligt snygga portastudios, byggda som stridsvagnar, konfunderande men tilltalande många riktiga telejack och mickpreampar, midiportar och taktila paneler. Jag flyger genast tillbaka till slutet på 90-talet och stannar där tror jag. Jag gillar TE. Men jag vill inte att allt ska vara som deras grejer. Men ok, Yamaha är stora så de kommer nog tillverka stora sköna tunga studioapparater i framtiden också. Men sen har vi den likaledes svenska Greta-effekten där vi ska spara på naturens resurser. Jag spår en framtid där vi säger till våra nya musikervänner; var har du studion då? Och vi kommer mötas med Vah!? Vi är nog redan där till och med. Jag såg just bilderna på Abbas äldre inspelningsutrustning och beräknar vikten på denna till cirka 1,5 ton. Vi är snart nere på en tusendel av vikten. Kärvänligt grubblar jag och undrar hur många som är ute på vägarna just idag för att hämta "ett nytt bord med ett par polare", det finns ju alltid inom musiken en motrörelse vilket är ganska roligt och charmigt.

  8. #8
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Sjukt, köper verkligen folk dessa prylar?
    Vilka är målgruppen, hipsters?
    Producenter och kids är det inte i allafall.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tror japanska kvinnor i åldern 23-31 med ambitioner samt 2 svenska killar i Stockholm och tolv felköp i USA. TE köper däremot 5 av varje färg. ;-)

  10. #10
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukt, köper verkligen folk dessa prylar?
    Vilka är målgruppen, hipsters?
    Producenter och kids är det inte i allafall.
    Jag är producent och skulle kunna tänka mig att ha en, verkar hur kul som helst ju för att få ner idéer i soffan eller på resande fot.

  11. #11
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Är det för mycket begärt att använda en riktig mikrofon i sin demovideo? Kan såklart vara total nästäppa också.

  12. #12
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Vad jag önskar att de här missriktade harangerna om leksaker och proffs/amatörer/hipsters bara slutade. Det finns utrymme för olika och genier har aldrig haft problem att nyttja alla varianter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1709.jpeg 
Visningar:	16 
Storlek:	151,8 KB 
Id:	116457

  13. #13
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag önskar att de här missriktade harangerna om leksaker och proffs/amatörer/hipsters bara slutade. Det finns utrymme för olika och genier har aldrig haft problem att nyttja alla varianter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1709.jpeg 
Visningar:	16 
Storlek:	151,8 KB 
Id:	116457
    Medhåll, mycket fjanterier om det här på 99an, det känns som om vi inte ens kommit över minikeys-gnället ...

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fler fjanterier ja tack! Mana aldrig till återhållsamhet. Forumet behöver långt mer bubbel, sprudlande och allehanda random åsikter och inte bara jättekloka och eftertänksamma grubblare.

  15. #15
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag tycker att den verkar rolig. Om inte de inbyggda ljuden är för tama. Älskar portabla saker som kan göra allt.

    Min fråga är väl om de har gjort en Behringer och verkligen inspirerats lite för mycket av OP-Z eller om det här kan ses som en egen grej?

  16. #16
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fler fjanterier ja tack! Mana aldrig till återhållsamhet. Forumet behöver långt mer bubbel, sprudlande och allehanda random åsikter och inte bara jättekloka och eftertänksamma grubblare.
    Protip, en kan faktiskt bubbla, sprudla och ha random åsikter utan att se ner på och tala negativt om en målgrupp av köpare.

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att den verkar rolig. Om inte de inbyggda ljuden är för tama. Älskar portabla saker som kan göra allt.

    Min fråga är väl om de har gjort en Behringer och verkligen inspirerats lite för mycket av OP-Z eller om det här kan ses som en egen grej?
    Eftersom du kan skicka över dina egna samplingar kan den låta precis hur som helst. Tyckte kickarna i första videon lät rätt tunga och den har ju även ett par synthröster.

    Double your creative potential with two versatile sound engines. AWM2 (Advanced Wave Memory 2) boasts an impressive 128-note polyphony and specializes in authentic sounds like pianos, strings, and guitars, while the four-operator FM engine produces stunning synth pads, leads, FM electric pianos, and more. Additionally, SEQTRAK includes powerful effects for a polished sound.

  18. #18
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom du kan skicka över dina egna samplingar kan den låta precis hur som helst. Tyckte kickarna i första videon lät rätt tunga.
    +1, håller med, bra botten i dem! fladdrade på fint i lurarna.

    Är extremt nyfiken på det svenska priset oxo, nån som sett något än?

  19. #19
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att den verkar rolig. Om inte de inbyggda ljuden är för tama. Älskar portabla saker som kan göra allt.

    Min fråga är väl om de har gjort en Behringer och verkligen inspirerats lite för mycket av OP-Z eller om det här kan ses som en egen grej?
    Haha, tänkte på dig precis. Det du gjort på din Dirtywave M8 är något av det finaste jag hört i år. SeqTrack framstår ju som värsta proffsinstrumentet jämfört med en M8 som du håller i handen som ett Gameboy och det ser ut som just ett hemmabyggt Gameboy.

    Måste jag börja lyssna på artister med Riktiga Instrument™ som kostat årsinkomster att skrapa ihop?
    Vad ska jag tvingas lyssna på härnäst? Musik med melodier och sång? Nä nu!

  20. #20
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Kan den få ett svenskt pris på under 5papp tror jag det kan vara attraktivt. Yamaha har ju en lång historia av bärbara små sequensers m inbyggda ljud.

    Hade en sån här för typ 33år sedan
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0402.jpeg 
Visningar:	16 
Storlek:	580,4 KB 
Id:	116458

  21. #21
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan den få ett svenskt pris på under 5papp tror jag det kan vara attraktivt. Yamaha har ju en lång historia av bärbara små sequensers m inbyggda ljud.

    Hade en sån här för typ 33år sedan
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0402.jpeg 
Visningar:	16 
Storlek:	580,4 KB 
Id:	116458
    ÅÅh, QY22, vilka minnen! Jonas gjorde helbrutala trumprogrammeringar på den till PF / we have come to drop bombs .. ugga edin na zu och nån mer. Värsta trashmetalslamret blev det

  22. #22
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kolla playlisten med artistvideos. Visar på hur den kan låta. https://www.youtube.com/watch?v=V9Wq...PWGlQ3&index=2

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Valsolo: Synd att de inte ser på sin egen tradition så mycket, det finns en jättefin känsla av minisynt på den.

  24. #24
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, tänkte på dig precis. Det du gjort på din Dirtywave M8 är något av det finaste jag hört i år. SeqTrack framstår ju som värsta proffsinstrumentet jämfört med en M8 som du håller i handen som ett Gameboy och det ser ut som just ett hemmabyggt Gameboy.

    Måste jag börja lyssna på artister med Riktiga Instrument™ som kostat årsinkomster att skrapa ihop?
    Vad ska jag tvingas lyssna på härnäst? Musik med melodier och sång? Nä nu!
    <3 <3 <3

  25. #25
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Den svarta var ju mycket snyggare!

    https://youtu.be/m_h_C2JPC5w

    https://youtu.be/ENlU3Ns2lqk

  26. #26
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Vet inte vad som har hänt med Yamaha. Från att en gång i tiden ha legat i framkant när det kommer till innovationer så är de nu på väg att bli ett nytt Behringer utan egna ideér. Det blev ju väldigt tydligt när det kopierade Nord Keybords stage pianon för några år sedan, men SeqTrack... Ja är skeptisk. Den enda riktiga fördelen Yamaha har är att de är grymma på att utveckla sina egna ASICs, dvs de kan klämma in enormt mycket kraft i små och relativt billiga kretsar och därmed hålla priserna nere till skillnad från Nord Keyboards, Elektron och TE som alla använder vanliga DSPs.

  27. #27
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    4600:- hos thoman
    yamaha go
    får se, gillar storleken o priset...men

    frågan är hur den lirar med mina andra appar
    sequensern verkar lite tråkig
    Senast redigerat av dokido den 2024-01-16 klockan 14:35.

  28. #28
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror japanska kvinnor i åldern 23-31 med ambitioner samt 2 svenska killar i Stockholm och tolv felköp i USA. TE köper däremot 5 av varje färg. ;-)
    Ung kvinna med ambition hade iaf en QY22.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	björk.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	94,4 KB 
Id:	116459

  29. #29
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ung kvinna med ambition hade iaf en QY22.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	björk.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	94,4 KB 
Id:	116459
    Ja, eller en QY20 om jag minns rätt...

  30. #30
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det du gjort på din Dirtywave M8 är något av det finaste jag hört i år.
    Vil gjerne høre. Hvor?

  31. #31
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Sådana här saker känns väldigt riktad till en specifik målgrupp typ: Jag vill bara sitta i soffan och pilla på lite knappar och få till lite trumljud.

    Det är inget fel såklart och jag tror säkert många kan göra riktigt grymma grejer med den! Den går nog hem hos hobbyister som gillar att vara trendiga på TikTok och instagram.

  32. #32
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heavy Metal Kid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vil gjerne høre. Hvor?
    HMK: på instagram finns xyltburks fina m8-bitar under namnet Knivtid: https://www.instagram.com/reel/C2Iyy-FNX3-/
    Senast redigerat av erko den 2024-01-17 klockan 09:17.

  33. #33
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Takk!

  34. #34
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    (Rubricken är felstavad)

  35. #35
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Den här har väl fördelen mot OP1/Z att den har en del av Yamahas ljudbibliotek inbyggt i sig (antar en delmängd från MODX?).
    Men samtidigt så verkar ju avsaknaden av en skärm (oavsett storlek) göra det omöjligt att köra den som en fristående preset-burk likt Roland Zencore-prylar (MC-101 osv).
    Tror definitivt den hade tilltalat mig mer om den hade skärm. Nu är det lite mer åt OP-Z hållet antar jag och inte alls min grej.
    Synd att Yamaha inte är innovativa längre.

  36. #36
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    tyvärr ligger yamaha med sin seqtrak om inte hästlängder så åtminstone några vagnslängder bakom TE designmässigt.

    så har det inte alltid varit, tex:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tenori_on_high_jpg_clipped-fb34ccde99dbc5cf21300f77d8bdfc88.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	117,4 KB 
Id:	116471

  37. #37
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså dynamic tutorial, vilken grej.. så borde alla tillverkare bygga sitt läromaterial. Tummen upp Yamaha!
    Helt enastående nytänk av Yamaha. (Fast det kanske finns för andra produkter sen tidigare?)

  38. #38
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag överraskar mig själv med att känna mig positivt inställd. Har inte varit i närmare kontakt med någon Yamahapryl sen CX5 i slutet på 80-talet. Överlag gillar jag nog formgivningen. Särskilt fint att den svarta varianten ser ut som fronten till ett Yamahaförsteg från nyss nämnda decennium.

  39. #39
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    OMG, OT men för oss som har en gammal tenori-on och älskar den förresten, hittade just ett pirat-OS från Pica Blue som verkar uppdateras då och då (senast i somras!) med probability, arp, buggfixar o massa kul stuff!! WOOW!!

    https://www.pika.blue/posts/tenori-o...latest-release

  40. #40
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Känns spännande och verkligen fördelaktigt pris. Hoppas den är stabil från start.

  41. #41
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Rubricken är felstavad)
    fixat

  42. #42
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ficksat
    fixd

  43. #43
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Fantastiskt!

    Förhoppningar:

    - OP Z fast med lite riktiga synth-motorer ombord? jaaa
    - Räknar med att det går att koppla vanligt midi-keyboard / styra external stuff med den.
    - Bättre bygg-kvalle.
    - Gillar skarpt avsaknaden av skärm! Skönt att slippa se rattar och spakar inklämda på 200x200 pixlar.

    Farhågor:

    - Sequencern kommer inte att vara lika bra som OP Z, den är nämligen fantastisk.
    - Interface ser sjukt förvirrande ut.

  44. #44
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    ok jag blev misspepp, 3-5 timmars batteritid och 7 "piano-tangenter". ah well

    Apropå vilka som är tilltänkt målgrupp så förstår jag de som säger att det inte är proffsgrejer. Om du skall leverera show efter show på turné kan du inte ha grejer som pajar om man tittar för hårt på dem (looking at you KO II) eller som inte ens är hela från fabrik (op z).

    Men jag hade lite gigs på småställen förra året med bara op z och det var jäkligt kul! Så underskatta ej kraften i dessa små grejer.

  45. #45
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Folk verkar klaga rätt hårt på byggkvaliteten också

  46. #46
    CJake
    CJake är inte uppkopplad
    CJakes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Yamaha QY10.jpeg 
Visningar:	8 
Storlek:	1,93 MB 
Id:	116525

    Lite sugen ändå att kolla in QY-10ans efterträdare så här 34 år senare
    QY-10an fick namnet "Walkstation", för att haka på "Walkman"-trenden.
    (Notera det fina caset i VHS-format.)
    SeqTraken blir väl därmed en "Field station"?

    Hur som helst, jag ger tummen upp.
    SeqTrak är en maskin helt utanför mitt arbetsflöde, så kanske just därför.
    Senast redigerat av CJake den 2024-01-20 klockan 18:12.

  47. #47
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    QY-10 tycker jag är otroligt krånglig att använda dock. Men ger man sig fan på det så är den säkert användbar.

  48. #48
    CJake
    CJake är inte uppkopplad
    CJakes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    QY-10 tycker jag är otroligt krånglig att använda dock. Men ger man sig fan på det så är den säkert användbar.
    Minns inte. Säkert.
    Har inte använt min sen 1993. 😊
    SeqTraken kanske är enklare?

  49. #49
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Förmodligen

  50. #50
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Hoppas kan man. Men min erfarenhet av diverse Yamaha-prylar genom åren är inte jätteuppmuntrande... T.ex. nämnda QY10. Rätt ofta som de lyckas krångla till det tycker jag. Men hoppet är ju det sista som lämnar människan med G.A.S.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •