Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Projekt minihögtalare

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    Projekt minihögtalare

    Hej,

    måhända en smått löjlig fråga men den är faktiskt musikrelaterad

    Jag planerar att bygga datorhögtalare med 3.5 tums stereo mini-tele i ena änden. Så varför går jag då inte ut på t.ex Amazon eller liknande och köper ett par undrar man ju då (?), jo för kravet är att de är så låga som det överhuvud taget är möjligt att få dem (behöver passa in under en skärm som jag har som inte går att flytta i höjdled).

    Saken är den att jag har ~5 cm på höjden att jobba med och de högtalare som jag beställt (och returnerat) som varit "mini" har varit för höga.

    Min "plan" här är att bygga någonting där jag kan ha högtalarelementen liggandes/sluttandes ganska skarpt. Då jag inte har tillgång till 3d-printer eller kunskaper om att modellera någon lämplig modell för att kunna beställa via printhub så funderar jag istället på om det inte skulle kunna gå att bygga något "kilformat" i plywood istället?

    Elementen är ett par ganska generiska småttingar som ser ut så här:






    och tanken är att sätta dem med ~15-20 cm mellanrum i någon form av konstruktion (plywood?) som är just kilformat med ganska kraftig lutning (40 grader?), slakta ett par gamla in-ear lurar för att återanvända telepluggen + en bit av kabeln, löda fast mot dessa element och ansluta mot denna (som jag köpte idag) kabel som ger möjlighet att kontrollera utvolymen på något rimligt sätt:



    Användningsområdet är rejält gamla datorer där enda sättet att kontrollera volum är via mjukvara, något som jag hoppas kunna förenkla med en mekanisk volympot.

    Men är just Plywood lämpat för detta egentligen och isåfall hur tjock plywood bör man ha (och var hittar man detta mest lämpligen? Hobbybutik eller brädgården?)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ezgif-com-webp-to-jpg-converter.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	42,6 KB 
Id:	116271  

  2. #2
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    6mm plyfa kan väl fungera.
    Jag gillar sådana här miniprojekt och spanar efter billiga (bra ) 2” bredbndselement. Tänkte mig 2 torn med 8 element i varje, kanske en inbyggd liten förstärkare på 5-10W (klass D).

    Jag har fri tillgång till plyfa och kan fixa om två veckor om du vill.

    PS. Det finns ju MDF som också är ganska tunn - 6mm.

  3. #3
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Normal brukar högtalarlådor konstrueras för att få så lite resonanser som möjligt. Nu är dessa små element inga basmonster men att göra lådan så solid som möjligt är fortfarande relevant. Så 6mm låter väldigt tunt i sammanhanget. Sedan blir det att fylla insidan med nått som dämpar.

    Finns ju också små bärbara limpor: https://www.kjell.com/se/produkter/l...e-svart-p90986

  4. #4
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    6mm plyfa kan väl fungera.
    Jag gillar sådana här miniprojekt och spanar efter billiga (bra ) 2” bredbndselement. Tänkte mig 2 torn med 8 element i varje, kanske en inbyggd liten förstärkare på 5-10W (klass D).

    Jag har fri tillgång till plyfa och kan fixa om två veckor om du vill.

    PS. Det finns ju MDF som också är ganska tunn - 6mm.
    6mm känns rent intuitivt som tjockt nog (är dock bara lekman här) och mellan tummen och pekfingret (bokstavligen) så bör det nog räcka (?). Är väldigt tacksam för erbjudandet soundbrigade men tänkte hoppa igång redan i början av nästa vecka med det hela (stort tack iaf, det uppskattas ). Tänkte ta och figursåga ut och sedan slipa ner själva lådans delar till rätt dimensioner och fästa allt (förutom botten) med lim och sedan ev. spackla och måla det hela i någon lämplig mörk färg. infästningen till själva elementen blir en liten utmaning men har en lite "MacGyuver" i tankarna som nog ska kunna hålla fast dem. Återkommer med bilder när det hela tar form

  5. #5
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Normal brukar högtalarlådor konstrueras för att få så lite resonanser som möjligt. Nu är dessa små element inga basmonster men att göra lådan så solid som möjligt är fortfarande relevant. Så 6mm låter väldigt tunt i sammanhanget. Sedan blir det att fylla insidan med nått som dämpar.

    Finns ju också små bärbara limpor: https://www.kjell.com/se/produkter/l...e-svart-p90986
    Kjells limpa är helt klart en väldigt bra plan B (som jag mycket väl kan landa i till slut) :-D

    Bra tankar kring isoleringen S.B. Nu är det iofs ingen audiofil som ska nyttja dessa (jag själv) men det kan nog inte skada att försöka dämpa därinne så gott det är möjligt. Jag har en del ganska tunt dämpmaterial på vinden sedan tidigare och det skadar absolut inte att limma fast ett lager av detta inuti. Bra tips

  6. #6
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Mitt förslag baserades på dina små ytterdimensioner tillgängliga. Om man satsar lite över trädtopparna kan man ju staga invändigt.

    Jag är i utomlandet och kommer hem först 18e.

    PS. Jag har byggt ett på små ”skräphögtalare” i 12mm mdf och en lite bättre liten ”skithögtalare” i 12mm furubräda.

  7. #7
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Bygg modell i nått billigt som kartong eller något, det är så lätt att ändra om om det inte blir som man tänkt. En billig limpistol från Biltema eller kjel är perfekt för ett sånt här projekt.

    Vill man ha en liten förstärkarkretts så finns det ju grejer här och där på nätet, kina, Ebay Mouser med flera.

    https://www.electrokit.com/produkt/f...r-mp3-spelare/

  8. #8
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt förslag baserades på dina små ytterdimensioner tillgängliga. Om man satsar lite över trädtopparna kan man ju staga invändigt.

    Jag är i utomlandet och kommer hem först 18e.

    PS. Jag har byggt ett på små ”skräphögtalare” i 12mm mdf och en lite bättre liten ”skithögtalare” i 12mm furubräda.
    Aha, nu blir jag ju lite intresserad att se hur det blev här Jag tror att det du kallar "skräp" nog är rena lyxen i jämförelse med vad jag har här på hyllan :-D Visa gärna om du vill.

  9. #9
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bygg modell i nått billigt som kartong eller något, det är så lätt att ändra om om det inte blir som man tänkt. En billig limpistol från Biltema eller kjel är perfekt för ett sånt här projekt.

    Vill man ha en liten förstärkarkretts så finns det ju grejer här och där på nätet, kina, Ebay Mouser med flera.

    https://www.electrokit.com/produkt/f...r-mp3-spelare/
    Kartongidén är riktigt bra Modellear. Sånt har jag gott om på vinden och jag vet att jag har i rätt "tjocklek" för att bygga något som kan husera dem (inte minst hjälper det nog till att få till måtten sen när det blir mer riktigt).

    Förstärkarkrets känns lite för mycket lyx för mig och detta (ser att den har separat matning för ström). Det känns lite för mycket B&W för mitt fall här och så snajdigt hade jag nog inte tänkt mig (men bra idé ändå för den dagen man får blodad tand och ger sig på något mer avancerat). Just nu så tänkte jag mig något strikt passivt som kan låta genom en (typ) soundblaster eller liknande (helst bättre än den eventuellt interna "skrikan" som brukar sitta i gamla retromaskiner)

  10. #10
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    ja det är ju löjligt enkelt att ha kartongen som mall sen,

    Det är ju ändå lätt att fixa senare om man tycker att det blev för klent. men vist dator kan ju klämma ut så att det låter något.

    Här är en liten för 30 spänn. https://www.electrokit.com/produkt/f...eo-digital-3w/

  11. #11
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om du nu inte har köpt högtalare redan så finns det ovala som funkar bra också, blir inte lika högt men ändå lite mer yta.

  12. #12
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Tummen upp för Modellörats kartongide! Om inte annat ger det lite feedback om designen funkar lagom bra.

    Den bättre högtalaren enligt en modifierad fOnken-modell. Notera kartongen!
    http://www.pastisch.se/ror/fOnken.htm
    (Pastisch.se är min sajt inom () )

    Med ”skräp” menar jag nog mest bara billiga element i enklaste möjliga låda. Den andra jag byggde bestod av två 3” (eller möjligen 4”) Monacor bredbandare (www.eluxson.se) per låda. Lådan är en sluten låda på knappt 2 liter.

  13. #13
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja det är ju löjligt enkelt att ha kartongen som mall sen,

    Det är ju ändå lätt att fixa senare om man tycker att det blev för klent. men vist dator kan ju klämma ut så att det låter något.

    Här är en liten för 30 spänn. https://www.electrokit.com/produkt/f...eo-digital-3w/
    Nu är du så där lyxig igen Modellear Jag kör passiv snik här och låter mig inte övertygas att gå över till den mörka sidan (denna gången iaf. Vete tusan vad det kan bli framöver dock... )

  14. #14
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du nu inte har köpt högtalare redan så finns det ovala som funkar bra också, blir inte lika högt men ändå lite mer yta.
    Jag har köpt redan jgb. De ligger här och väntar (och har legat ett par månader) på att jag får tummen ur och nu tänkte jag dra ut den och börja

    Jag är nöjd bara jag får ljud ur dem som helst inte distar och tar väldigt liten plats.

  15. #15
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tummen upp för Modellörats kartongide! Om inte annat ger det lite feedback om designen funkar lagom bra.

    Den bättre högtalaren enligt en modifierad fOnken-modell. Notera kartongen!
    http://www.pastisch.se/ror/fOnken.htm
    (Pastisch.se är min sajt inom () )

    Med ”skräp” menar jag nog mest bara billiga element i enklaste möjliga låda. Den andra jag byggde bestod av två 3” (eller möjligen 4”) Monacor bredbandare (www.eluxson.se) per låda. Lådan är en sluten låda på knappt 2 liter.
    Är du säker på att du inte arbetar för Bower & Wilkins? För utöver kartongbilderna så ser det där faktiskt rejält lyxigt ut

    Jag förstår andemeningen här men om jag skulle få till det ens i närheten av detta så vore det helt otroligt (jag kommer att försöka men... oj!)

  16. #16
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    H&M sålde träaskar för några år sedan men jag noterar att sortimentet har kraftigt tunnats ut. Det kan finnas sådana askar på IKEA, och lågprisvaruhus (Eko-hallen).
    Jag hittade två lådor (tyvärr skiljer storleken lite) i mina samlingar och de var på ca 1 liter och skulle om de varit likadana kunnat bli något lagom experimentellt. AliX försåg mig med ett par 3” bredbandare inte olika de där PS95-8-35 jag har i mina betonghögtalare.

  17. #17
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Om du kan klämma in dessa under skärmen, så lär du kunna få ut lite mer ljud än via dem du redan har: https://www.soundimports.eu/en/tang-band-w2-2040s.html

    Eller någon av dessa, som redan har sin ljudlåda, behöver bara något "snyggt" runt:
    https://www.soundimports.eu/en/audio...peaker-module/


    Själv är jag sugen på att bygga närfältare med de här, pressa ner till cirka F3 30Hz (ska bara bygga klart andra högtalarprojekt först).
    https://www.soundimports.eu/en/tang-band-w3-1876s.html
    Senast redigerat av kockpit den 2024-01-08 klockan 07:43.

  18. #18
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Hur tjock är skärmen? Kan det fungera med imac-högtalare?
    Tänker mig att man fäster de med dubbelhäftande tejp på baksidan. Då behöver du inte snickra någon låda alls.

    https://www.tradera.com/item/302619/...-imac-27-a1312

    Ser dock att de ser ut att ha fler än två kablar för anslutningen. Något bi-amp Apple special förmodligen...

  19. #19
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Om du inte har beställt ska jag ha fyra Swann M2n, 2” högtalarelement från mina skohögtalare, som du få överta.
    http://www.pastisch.se/ror/Bn2.htm

  20. #20
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du kan klämma in dessa under skärmen, så lär du kunna få ut lite mer ljud än via dem du redan har: https://www.soundimports.eu/en/tang-band-w2-2040s.html

    Eller någon av dessa, som redan har sin ljudlåda, behöver bara något "snyggt" runt:
    https://www.soundimports.eu/en/audio...peaker-module/


    Själv är jag sugen på att bygga närfältare med de här, pressa ner till cirka F3 30Hz (ska bara bygga klart andra högtalarprojekt först).
    https://www.soundimports.eu/en/tang-band-w3-1876s.html
    Dang!



    Jag har inga planer på att starta klubb under tangentbordet kockpit :-D Mina planer är betydligt mer stillsamma.

  21. #21
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tjock är skärmen? Kan det fungera med imac-högtalare?
    Tänker mig att man fäster de med dubbelhäftande tejp på baksidan. Då behöver du inte snickra någon låda alls.

    https://www.tradera.com/item/302619/...-imac-27-a1312

    Ser dock att de ser ut att ha fler än två kablar för anslutningen. Något bi-amp Apple special förmodligen...
    Klart intressant och "möjligt" att göra på det sättet Skulle det s__ta sig i det blå skåpet mitt mitt projekt så kan jag mycket väl anamma den där tanken. Tack Gaston

  22. #22
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte har beställt ska jag ha fyra Swann M2n, 2” högtalarelement från mina skohögtalare, som du få överta.
    http://www.pastisch.se/ror/Bn2.htm
    Supercoolt Soundbrigade

    Men jag har element redan och egentligen allt övrigt förutom råmaterial till lådorna. Beställde lite plyfa nu och väntar in vad som dyker upp innan jag börjar mecka

  23. #23
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Hur går det?
    Jag letade skivmaterial på Jämmer&Fisk och där skivorna fanns tidigare hittade jag nu en tunn planka i furu, 95mm bred och max 10mm tjock, dryga metern lång. Ångrar att jag inte köpte den i ek.
    Beställde sedan 8+8 små 2" högtalarelement från AliX - 8 röda och 8 blå.

    Jag har två varianter:
    Pelarhögtalare med 8 element i varje (en röd, en blå eller röd/blått) och ca halvmetern höga.
    En enda lång högtalare där man matar in höger kanal från höger och vänster från vänster och med ett snillrikt nät kopplar högtalarna så i mitten får man nån sorts monosignal. Jag såg den här grejen för ganska länge sedan men ska leta och se vad jag kommer fram till.
    Typ så här:
    Vä-> O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O<-Hö (O= högtalare, - = länk/element)

  24. #24
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur går det?
    Jag letade skivmaterial på Jämmer&Fisk och där skivorna fanns tidigare hittade jag nu en tunn planka i furu, 95mm bred och max 10mm tjock, dryga metern lång. Ångrar att jag inte köpte den i ek.
    Beställde sedan 8+8 små 2" högtalarelement från AliX - 8 röda och 8 blå.

    Jag har två varianter:
    Pelarhögtalare med 8 element i varje (en röd, en blå eller röd/blått) och ca halvmetern höga.
    En enda lång högtalare där man matar in höger kanal från höger och vänster från vänster och med ett snillrikt nät kopplar högtalarna så i mitten får man nån sorts monosignal. Jag såg den här grejen för ganska länge sedan men ska leta och se vad jag kommer fram till.
    Typ så här:
    Vä-> O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O<-Hö (O= högtalare, - = länk/element)
    Hej, ber om ursäkt för mitt väldigt sega svar

    Det går väldigt sakta framåt (men ändock framåt). Har kommit så pass långt att jag har skurit ut cirkulära hål ur "prototypkartongen"
    (äldsta sonen tog pengar ifrån sitt extrajobb och köpte Ocolus Rift VR och jag räddade den mest robusta kartong jag någonsin skådat. Den var tom plastförstärkt på insidan ). Måttade upp 30 cm mellan elementen vilket räcker till för mina blygsamma behov (att ge någon form av stereoeffekt där de är tänkta att sitta under skärmen). Har inte kommit så mycket längre ännu tyvärr. Det är ett dåligt samvete varje helg men då behövs en massa andra saker tas tag i och det hela halkar ner i prio-ordningen. Men vilken helg som helst önskar jag...

Liknande ämnen

  1. Minihögtalare för batteridrivna syntprojekt
    Av janost i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-20, 11:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •