Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Någon som är bra på att ta bort noise från vocal-inspelningar?

  1. #1
    mortality
    mortality är inte uppkopplad
    mortalitys avatar
    Inte så pratsam än

    Någon som är bra på att ta bort noise från vocal-inspelningar?

    Vet att man ska använda Gate-effekten, men hur jag än skruvar så får jag inte bort enbart bakgrundsbruset. Någon forumit som kan förklara detta för mig?

  2. #2
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Det finns många olika svar, beroende på hur bruset är. Ibland kan gate räcka men ibland får man tvätta ljudet med tex izotope rx eller klevgränds brusfri (för att nämna två bra verktyg!)

  3. #3
    mortality
    mortality är inte uppkopplad
    mortalitys avatar
    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns många olika svar, beroende på hur bruset är. Ibland kan gate räcka men ibland får man tvätta ljudet med tex izotope rx eller klevgränds brusfri (för att nämna två bra verktyg!)
    Tack för svar! känner du inte till något gratisprogram?

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ställ in micksignalen rätt så ska inte bruset vara nämnbart.

  5. #5
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Är det redan inspelat så Dema en brusreduceringsplugg så kan du rensa bort bruset..
    Izotope Rx
    Waves clarity
    Acon

  6. #6
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Man kan göra det i audacity också. Testat några gånger och varit nöjd. https://support.audacityteam.org/rep...uction-removal

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag tycker att "noise-prints" i Adobes Audition funkar väldigt bra, men den kräver att bruset är fritt någonstans så att man kan ta ett bra "noise-print" som den kan jobba med.

  8. #8
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har du pc, testa reaFIR från cockos. Gratis. Har ett läge, subtract, som man kan köra vilka frekvenser som är brus, och så tar den bort dem. Plus att det är en otroligt bra plugin i övrigt

    - - - Updated - - -

    (På mac finns det inte som plugin men ingår i reaper. Typ värd kostnaden för hela DAWen ju)

  9. #9
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mortality Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet att man ska använda Gate-effekten, men hur jag än skruvar så får jag inte bort enbart bakgrundsbruset. Någon forumit som kan förklara detta för mig?
    Eftersom du nämner Gate-effekten, så måste jag fråga om bruset du vill ha bort bara är mellan orden etc i sången/rappen, eller om det är störande högt även samtidigt som det sjungs/rappas?

    En (vanlig) gate dämpar hela signalen när den jobbar. Man kan tänka på den som en sorts automatisk volymkontroll. Den kan alltså inte t.ex. ta bort ett svagt brus som ligger samtidigt som ett ord och lämna ordet orört. Det kan däremot t.ex. Izotope RX eller Klevgränd Brusfri, som nämns i tråden. Med varierande resultat.

    Men även om det bara är brus eller andra biljud mellan orden etc som man vill ha bort, så är det ofta svårt att ställa in gaten så att den inte klipper lite av ordens början eller slut. Därför är det vanligt att man istället helt enkelt klipper bort de partierna manuellt, för att få bättre kontroll. Jag brukar göra sånt i Arrangement View, genom att splitta clipet och radera det jag inte vill ha. Man kan också använda volymenvelopes, men jag tycker det är enklare att splitta/radera. I Session View däremot, så gissar jag att det är smidigast att använda just volymenvelopes. Det tar inte så lång tid som man kan tro.

  10. #10
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Precis, går det att göra med en gate så går det att göra bättre manuellt, absolut.

  11. #11
    mortality
    mortality är inte uppkopplad
    mortalitys avatar
    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom du nämner Gate-effekten, så måste jag fråga om bruset du vill ha bort bara är mellan orden etc i sången/rappen, eller om det är störande högt även samtidigt som det sjungs/rappas?

    En (vanlig) gate dämpar hela signalen när den jobbar. Man kan tänka på den som en sorts automatisk volymkontroll. Den kan alltså inte t.ex. ta bort ett svagt brus som ligger samtidigt som ett ord och lämna ordet orört. Det kan däremot t.ex. Izotope RX eller Klevgränd Brusfri, som nämns i tråden. Med varierande resultat.

    Men även om det bara är brus eller andra biljud mellan orden etc som man vill ha bort, så är det ofta svårt att ställa in gaten så att den inte klipper lite av ordens början eller slut. Därför är det vanligt att man istället helt enkelt klipper bort de partierna manuellt, för att få bättre kontroll. Jag brukar göra sånt i Arrangement View, genom att splitta clipet och radera det jag inte vill ha. Man kan också använda volymenvelopes, men jag tycker det är enklare att splitta/radera. I Session View däremot, så gissar jag att det är smidigast att använda just volymenvelopes. Det tar inte så lång tid som man kan tro.
    Jo precis noise i hela inspelningen. Det går alltså att klippa bort noiset direkt i audiofilen? Testade med volymenvelopes, men det fungerar inte

  12. #12
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Nej, klippa eller volymenvelope går bara mellan orden. Det är ett mer precist alternativ till en gate, men om du har brus i hela inspelningen så är det inte vad du söker. Det finns ett antal tips i tråden, som nog är mer det du letar efter. Jag har ingen erfarenhet av nån av dem, men ser att Klevgränd Brusfri är på rea och det finns dessutom en demoversion, så du kan testa och se om den gör jobbet.

  13. #13
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det var för övrigt Brusfri jag tänkte på när jag skrev en "(vanlig) gate". En vanlig gate funkar som jag beskrev, som en volymkontroll som sänker volymen på hela signalen, inte bara på bruset.

    Brusfri kombinerar enligt deras egen beskrivning ett antal gate-effekter, som jag gissar var och en bara jobbar på specifika frekvensband, där bruset finns och ska på så sätt kunna sänka volymen specifikt på bruset. Alltså på sätt och vis en gate (eller snarare många), men definitivt inte en vanlig.

  14. #14
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det finns förresten ett gammalt trick som Abbas tekniker Michael B. Tretow brukade använda och som är alldeles gratis. Det funkar dock bara om bruset låter ganska likadant hela tiden, t.ex. om det är en fläkt som hörs i bakgrunden. Om man också har en sektion inspelad där sången är tyst, så att man bara hör bruset så kan man testa.

    Det hela bygger på fasutsläckning, dvs det som händer om man mixar ett ljud med en kopia på det och förskjuter kopian i tiden, så att originalets vågforms toppar helt linjerar mot kopians dalar och vice versa. Om man lyckas helt så blir resultatet tystnad. (Det är f.ö. i grunden så brusreducerande hörlurar funkar, liksom många brusreduceringspluggar.)

    Ta en kopia på en så lång sektion som möjligt av bara bruset från sångspåret och kopiera ut det till ett nytt spår, och fyll spåret med bruset, så att det är lika långt som sångspåret. Försök matcha nivån så gott det går, så att kopians brus och originalets brus låter lika högt. Ha inga effekter alls på nåt av spåren. Ha dem panorerade exakt i mitten. Gruppera istället de två spåren och lägg alla effekter och panoreringar på gruppen. Men ha effekterna tystade så länge, så du tydligare hör vad du gör.

    Skruva nu i små steg på brusspårets track delay, framåt och bakåt. Med lite tur så reduceras bruset vid en viss punkt. Vid den punkten kan du testa att justera brusspårets volym, i små steg, för att hitta en sweet spot. Du kommer nästan garanterat inte att kunna reducera bruset helt på det här sättet, men det kostar ju bara lite tid, inga pengar, så det är värt att testa.

  15. #15
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Här finns en mycket enklare variant av det jag beskrev. Jag har inte testat själv, men det verkar ju faktiskt kanoneffektivt.


    https://youtu.be/OyWMoRuPt9Q

  16. #16
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det tricket med att kopiera ett tyst party kan nog funka på brum och sånt ja, men inte rent brus, som är för slumpartat. I så fall är det nog smart att testa ReaFir som oljud nämnde, den gör mer med signalen än bara fasvänder. Men Brusfri är nog det enklaste, som jag minns är den väldigt lättanvänd och låter bra. Testa demot! (är det bara för ett enskilt tillfälle så kan man enkelt komma begränsningen genom att göra flera pass och klippa ihop tagningarna, har jag hört)

    Sen fattar jag inte på vilket sätt det där i videon inte blir som en expander, den fasvända signalen gör ju bara att volymen sänks på saker under en viss nivå och ingenting händer på talet.. men jag kanske missar nåt. Det ANC-hörlurar gör i grunden är att plocka upp signalen i rummet med en mikrofon och fasar bort det från materialet i lurarna, det kräver att du har tillgång till en direktsignal utan själva materialet (tal eller musik).

  17. #17
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    En expander fasvänder väl inte normalt sett. Och ja, jag testade just och man kan istället köra en expander på originalet och nöja sig med att fasvända kopian (eller originalet), men det påverkar ju hur originalet låter, utöver brusreduceringen. Genom att istället komprimera kopian så lämnar man originalet oförändrat, utom när man får sin fasutsläckning.

    Men visst, bakgrundsstörningarna blir fortfarande bara reducerade när det bara är störningarna som hörs. Men på spåret jag testade på, så var reduktionen bra mycket mer följsam än med Abletons Gate och plockade även störningar i väldigt korta mellanrum inuti fraser, mellan stavelser. Men Brusfri, RX etc gör ju nåt annat/mer.

    Tretow-tricket användes som jag minns det för just nåt monotont störljud, i stil med en fläkt. som jag minns det så tog han och spelade in ett extra spår med bara bakgrundsljudet, efter att sången spelats in, men med samma mick och precis samma inställningar. En sorts fuskvariant på hur brusreducerande lurar funkar mao.

  18. #18
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En expander fasvänder väl inte normalt sett. Och ja, jag testade just och man kan istället köra en expander på originalet och nöja sig med att fasvända kopian (eller originalet), men det påverkar ju hur originalet låter, utöver brusreduceringen. Genom att istället komprimera kopian så lämnar man originalet oförändrat, utom när man får sin fasutsläckning.

    Men visst, bakgrundsstörningarna blir fortfarande bara reducerade när det bara är störningarna som hörs. Men på spåret jag testade på, så var reduktionen bra mycket mer följsam än med Abletons Gate och plockade även störningar i väldigt korta mellanrum inuti fraser, mellan stavelser. Men Brusfri, RX etc gör ju nåt annat/mer.
    Det är sant iaf Lives expander jobbar bara med signalen över threshold, mindes fel så det är gaten jag tänkte på, den har ju attack, release och floor så kan tycka att den borde kunna få samma resultat som en fasvänd kompressor men kanske.. var tvungen att testa lite, ah, den saken som gör skillnad för mig är att man kan sätta envelopet mellan lin/log i kompressorn, så ja det öppnar för lite mer variation och mjukhet.

    Jag reagerade egentligen mest på pratat om fasvändning och noise cancelling, det handlar inte om det, det enda en fasvänd kopia på en signal gör är att sänka volymen. Men ja man kan använda en fasvänd parallell kompressor som en gate mer extra options, det är sant.

    Det är för övrigt (Om man nu sitter i live) smidigare att bara lägga den i ett rack med en chain för kompressorn och en för Utility som fasvänder, så slipper man joxa med fler kanaler och grejer.

  19. #19
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Testat lite till och på mitt exempel så var Brusfri sämre. Brusfri behöver få lära sig av ett stycke rent brus och funkar alltså bara bra om störningen låter likartad hela tiden. De skriver själva att "Brusfri doesn't handle transient types of noise like clicks and pops". Störningarna i mitt exempel var dels läck från lurarna, dels trafikljud och dels lite smackande etc. Det löste "filmtricket" klart bättre.

    Orkar inte riktigt testa ReaFir och RX också. Men man behöver väl helt enkelt lite olika verktyg i lådan, om man inte har möjlighet att få en bra inspelning till att börja med.

  20. #20
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är sant iaf Lives expander jobbar bara med signalen över threshold, mindes fel så det är gaten jag tänkte på, den har ju attack, release och floor så kan tycka att den borde kunna få samma resultat som en fasvänd kompressor men kanske.. var tvungen att testa lite, ah, den saken som gör skillnad för mig är att man kan sätta envelopet mellan lin/log i kompressorn, så ja det öppnar för lite mer variation och mjukhet.

    Jag reagerade egentligen mest på pratat om fasvändning och noise cancelling, det handlar inte om det, det enda en fasvänd kopia på en signal gör är att sänka volymen. Men ja man kan använda en fasvänd parallell kompressor som en gate mer extra options, det är sant.

    Det är för övrigt (Om man nu sitter i live) smidigare att bara lägga den i ett rack med en chain för kompressorn och en för Utility som fasvänder, så slipper man joxa med fler kanaler och grejer.
    Fast visst handlar det om fasutsläckning. Testa "filmtricket" utan att fasvända kopian, då händer ingenting. Om du istället bara tar bort kompressorn ur ekvationen, så får du en fullständig fasutsläckning.

    Skillnaden mot brusreducerande lurar är som du skriver att man inte har tillgång till den störande signalen separat från den önskvärda signalen. Man kan alltså bara fasvända kopian på signalen, när den önskvärda signalen inte låter.

    Det är väl själva syftet med kompressorn på kopian, att trycka ner sången på kopian så mycket att fasvändningen inte släcker ut den, samtidigt som bakgrundsljudet förstärks.

    ---EDIT---
    Ursäkta, fel av mig, bakgrundsljudet trycks inte upp, det lämnas orört (någorlunda).

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det låter som att det inte bara är brusreducering som behövs här. Olika typer av brus och andra stör-ljud tas bäst bort på olika sätt. Jag känner inte till något som är gratis och bra på sånt. Det kanske finns någon ny AI-grej online med gratis prov-period som kan hjälpa?

  22. #22
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Men, med sång som också har effekter, så funkar en gate/expander utmärkt, fastän du får lite mjuka bruspuffar efter tröskeln nås. I mixen hör du inte dom ändå om du inte kör naken sång. Undvik all form av destruktiv brusreducering om du kan. Det sabbar ton och transienter.

  23. #23
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast visst handlar det om fasutsläckning. Testa "filmtricket" utan att fasvända kopian, då händer ingenting. Om du istället bara tar bort kompressorn ur ekvationen, så får du en fullständig fasutsläckning.
    Jodå absolut behövs fasvändningen för att tricket ska fungera, jag påpekar bara att det har ingenting med det man normalt kallar brusreducering att göra. Det är detsamma som att ha ett LP-filter som du fasvänder mot orginalljudet så får du ett HP-filter, men här kan du använda kompressorn för att jobba under tröskeln istället för över. Drar du för övrigt ner kompressorn tillräckligt mycket så du bara hör topparna, och sen mixar på det ytterligare en kopia av orginalljudet så har du nån sorts trancientförstärkare/reducerare beroende på hur du fasvänder dessa mot varandra.

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, med sång som också har effekter, så funkar en gate/expander utmärkt, fastän du får lite mjuka bruspuffar efter tröskeln nås. I mixen hör du inte dom ändå om du inte kör naken sång. Undvik all form av destruktiv brusreducering om du kan. Det sabbar ton och transienter.
    Håller med här. Kan bli bättre att maskera än att sabba klangen.

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    "Total" brusreducering, som kanske är det som nämns som destruktiv, funkar bra om det är gammal talinspelning på vaxrulle eller motsvarande kvalitet man vill få tydlig. Men det blir konstiga bieffekter av sånt, det jag har hört i alla fall. För musik kör jag hellre med filter/EQ, gate och kanske maskerande psykedeliska modulationseffekter om jag råkat få ett brusigt spår att jobba med.

  26. #26
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    En helt annan sak jag kör med ibland är multibands-brusreducering, som bara tar bruset i det eq-spektrat som inte når tröskelvärdet. Rätt inställt med pre-listen och sånt för snabbaste attack, så rör det inte materialet man vill åt nämnvärt men dödar effektivt allt annat, utan artefacts. Känner inte till några pluggar som gör detta bra förutom stereotool.

Liknande ämnen

  1. Strömförsörjning för att få bort brum o brus från Volca.
    Av Drummel i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-03-03, 19:09
  2. Någon här som är bra på att tyda en "crash report" från OSX?
    Av Light Head i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-11-23, 13:16
  3. Finns det någon sequencer som är lika bra som Roland MC-202 ?
    Av HZA i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-09-28, 07:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •