Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Midi note repeat på iPad?

  1. #1
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran

    Midi note repeat på iPad?

    Jag försöker hitta enklast möjliga lösning för midi note repeat på iPad men det var svårare än jag trodde. Det är till en mycket oteknisk person. Det skall i princip bara vara att starta, men jag kan ju göra setupen i förväg. Bara den går att spara så...

    Det skall alltså vara en midiprocessor som upprepar alla toner in med bibehållen velocity ett förinställt antal gånger,t.ex. fyra. Varierbar bpm och/eller notvärden.

    D.v.s. (om man spelar ett A och kursivt är eko)
    A, A, A, A, A

    Det är ytterst oklart vilken app som skulle klara detta på iPad. De flesta är inriktade på midi in-ljud ut och det är ju inte så kul att köpa flera stycken innan man hittar den som klarar det.

    Tittade t.ex. på Midi FX men den kan bara göra midi eko, d.v.s. avtagande velocity. Sedan hittade jag Streambyter som gör midiprocessning men det var något slags programmeringsspråksfönster utan egen midi in/ut, verkar bli krångligt och kan alltså själv inte ens kommunicera med ett midiinterface.

    Sedan finns där appar som AUM, Audiobus, Midiflow, Midifire m.m. men kan de göra en enkel midi note repeat på ett anslutet midiinterface? Svårt att ta reda på. De är mer inriktade på inter-appgrejer och kopplig hit och dit.

    Någon som kör lite iPad som har en lösning?

  2. #2
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Det första bästa jag kommer på är miRack, som bygger på VCVRack. Den skulle du nog kunna bygga en patch i som orsakar det du vill.

  3. #3
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Fast den gör det nog på ett rätt bökigt sätt när jag tänker efter. Äh.

  4. #4
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    "Can work as an instrument, audio effect or midi processor", lustigt att jag inte fick upp den när jag sökte.
    199 kr, inte så farligt. Jag får ta och titta på vad det finns för processor-moduler. Ett rakt delay x ggr räcker i princip.

    Amen...
    Det finns ju ingen översikt över modulerna tillgänglig. Vad synd.
    Senast redigerat av Oortone den 2023-12-16 klockan 21:52.

  5. #5

    Redaktör
    Jag tror det går att göra i Drambo, lite overkill men borde vara möjligt. Annars Audulus om du inte får till det i Mirack.

    Mirack är delvis kompatibelt med VCV, så du borde kunna testa att bygga ihop en patch där och se om det funkar, och sen porta till Mirack. (Givet att det finns samma moduler.)

  6. #6
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det går att göra i Drambo, lite overkill men borde vara möjligt. Annars Audulus om du inte får till det i Mirack.

    Mirack är delvis kompatibelt med VCV, så du borde kunna testa att bygga ihop en patch där och se om det funkar, och sen porta till Mirack. (Givet att det finns samma moduler.)
    Tack, kollade VCV, verkar bli knepigt med polyfoni. Audulus Free hade ingen midi out och jag hittade ingen processor för midi heller. Frågade på forumet för Drambo. Fasen vad detta var knepigt.

  7. #7
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    cem olcay har många olika midi appar
    kräver troligen host (aum)

  8. #8
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    cem olcay har många olika midi appar
    kräver troligen host (aum)
    Jag skrev och frågade, fanns ingen självklar kandidat.

    Vet du hur AUM funkar?
    Jag skaffade den för egen del för att lära mig, kan ju vara bra att ha. Jag testade en gratis midiprocessor (Streambyter) men tyckte det inte var helt lätt att begripa hur man insertar en midiprocessor i AUM. Jag fick enbart till det med två kanaler och skick emellan. I en klassisk DAW kan man ju ha ett midispår in/ut och midiprocessning som en plugin. Väldigt enkelt och lättbegripligt.

    Jag är lite förvånad över hur krångligt allt verkar med iPad och musik, trodde det skulle vara enkelt...

Liknande ämnen

  1. Midi note to gate/trig
    Av flussmedel i forum Modularer & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-01-04, 13:54
  2. Hur ser MIDI-strömmen ut vid Note OFF (MIDI Running Status)
    Av konfisK i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2017-04-14, 16:02
  3. Logic Pro X Midi note off
    Av ahellquist i forum Logic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-08-24, 20:38
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 20:45
  5. Midi-note-nummer i list edit?
    Av Oortone i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •