Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Gå över till PC efter 10 år med MAC, hjälp!

  1. #1
    dvbvb
    dvbvb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Dags att lämna macträsket och gå över till PC igen. Har SJUKT dålig koll märker jag! Vill ha en ganska kraftig dator som klarar de flesta spel på hög upplösning samt även DAW, ableton, photoshop etc. Jag har ingen erfarenhet av att bygga eller liknande så det är uteslutet och köper gärna en färdigbyggd pga lat.

    mottar gärna tips på andra färdigbyggda också! Tyvärr så kommer alla med så fruktansvärt fula chassin men det är väl bara att leva med.

    tack på förhand!
    Senast redigerat av dvbvb den 2023-12-12 klockan 20:12.

  2. #2
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Många företag erbjuder bygg-service om du köper delarna från samma firma. Då kan du själv välja allt inkl chassi. Finns ju finare chassin om man kan tänka sig att betala för dem.

    https://www.inet.se/produkt/9990387/...ia-komponenter

    https://www.inet.se/produkt/6905669/...ign-terra-jade
    https://www.inet.se/produkt/6905667/...terra-graphite

  3. #3
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det finns även snuskigt raska laptopar idag om du skulle vara sådan. Jag tog en Acer Triton 17X till black fridaypris och den gäspar åt ultra i 4k i nyaste spelen. Den skulle garanterat svälja vilken daw som helst, men det finns en elefant i rummet. Den väsnas något oerhört när den funderar. Skulle inte micka något i samma rum som den.

  4. #4
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Ja gaminglaptops kan väsnas som en halv dammsugare

  5. #5
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Inet, webbhallen. Bra grafikkort är det heliga, tyvärr fyra gånger dyrare än för femton år sen. Då kunde man köpa det bästa för nån femtusen typ, nu måste man ge 20 sura laxar. Men man behöver knappast det dyraste kortet. Läs på lite om nvidia och AMD grafikkort. Stor grej i dag är vill man ha blinkande lampor eller vara utan blink.

  6. #6
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns även snuskigt raska laptopar idag om du skulle vara sådan. Jag tog en Acer Triton 17X till black fridaypris och den gäspar åt ultra i 4k i nyaste spelen. Den skulle garanterat svälja vilken daw som helst, men det finns en elefant i rummet. Den väsnas något oerhört när den funderar. Skulle inte micka något i samma rum som den.
    44877 på CPU Benchmark?

    Min DAW har 7449

    Men den är tyst, eftersom den ändå inte kan jobba med så mycket :-)

    Hmm, funderar på att skaffa en riktigt snabb dator igen, men det har aldrig funkat för mig, färdiga Dell och Lenovo kontorsdatorer är de som snurrat på bäst med musik, bättre än Mac Mini dessutom.

  7. #7
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ja, den är kvick som sagt. Men jag kommer inte ha den till musik. Det har jag macken till. Pcn har jag till spel, docker och på sikt vill jag lära mig blender.

  8. #8
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Yes - Samma resa här! Ja, chassina till PC är apfula. Fractal Designs North-serie är dock en frisk fläkt. Fått välja bort den då den inte rymmer en 360 radiator i toppen, tyvärr.
    Som nämnts går det utmärkt att låta butiken sätta ihop datorn åt dig om du t.ex. väljer delar själv men vill undvika sätta ihop härket. Vet att Inet och Webhallen erbjuder sådana tjänster. Dessutom brukar de ge garanti på montaget, dvs. om nåt skulle strula så fixar de det, utan extra kostnad.
    Jag har dock valt att bygga min dator själv trots att jag inte byggt en på typ 20+ år.
    Min rigg består av

    Intel 14700K
    Asus ProArt Z790 Creator
    Kingston Fury Beast 2*32 GB
    Samsung Pro 990 2T
    Samsung Pro 990 1T
    Seasonic Focus GX-1000
    Asus TUF Nvidia 4070 ti
    Arctic liquid freezer 360 II
    Fractal Design Meshify 2

    Skall användas för spel, musikproddande och viss programmering. Ska testa köra den som hackintosh för musikprodd, på 2a SSDn. Men funkar inte det, kör jag musikprodd i Windows, och funkar inte det skaffar jag en mac mini med arm-processor. Just nu befinner jag mig halvvägs igenom bygget.

  9. #9
    dvbvb
    dvbvb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    har funderat lite på dessa tre, kan som sagt inget om priser men är detta i OK pris för prestandan man får?

    https://sharkgaming.se/shark-brutality

    https://www.komplett.se/product/1246...&gclsrc=aw.ds#

    https://www.komplett.se/product/1244....&gclsrc=aw.ds

    tar gärna emot tips på andra också.

  10. #10
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    @whisper

    Om du inte ska överklocka hårt så behövs nog inte någon 360 för kylningen.

  11. #11
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, den är kvick som sagt. Men jag kommer inte ha den till musik. Det har jag macken till. Pcn har jag till spel, docker och på sikt vill jag lära mig blender.
    You have to do the Donut

  12. #12
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det är dom där bokstäderna det är bra att hålla koll på när det gäller intel och vill man gajma och brassa på så bör du nog ha en med k.

    Läs på om skillnaden mellan f och k https://www.techreviewer.com/tech-an...el-cpu-naming/

    Att en processor inte har grafik inbyggt än nog helt ointressant i sig egentligen men väldigt bra att ha om grafikkortet beter sig konstigt och man vill felsöka. Eller o man av någon anledning vill köra utan grafikkort.

    i bland kanske priset inte skiljer något alls och då ska man givetvis välja den med grafikkort.

    k kan överklocka, kf kan överklaocka men saknar grafikkort, F kan inget av det.


    jag är skeptisk till F och skulle hellre välja någon lite sämre med K för då kan man överklocka den något.


    nu har jag inte läst så noga dom senare åren och vet inte om det här med K, KF och f har ändrats eller om det finns någon annan bokstav.


    Men varför skulle man välja Intel när AMD är bättre

  13. #13
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @whisper

    Om du inte ska överklocka hårt så behövs nog inte någon 360 för kylningen.
    behövs inte ens om man överklockar lite lagom. Se till att fläktar fram och i botten blåser in toppen och bak ska blåsa ut och har man en fram och en i botten så kan det göra underverk om man tar den i botten och sätter den i fronten i stället så att alla platser där är fyllda.

  14. #14
    dvbvb
    dvbvb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja! dom jag pratat med som är hyfsat kunniga inom PC så har alla rekommenderat AMD. Kanske ska leta lite efter det.


    hittade dessa två

    https://www.alliedgaming.se/allied-s...-rtx-3070-8gb/


    men det chassit är typ bland det fulaste jag sett. Varför är de flesta chassi som om de är med Star wars?

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det är ett så kallat p12 chassie *asgarv (åt p12)

  16. #16
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Kolla med DCL DataCentrum i Linköping, jag kan fixa 99rabatt.😀

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om du är orolig att din mac inte hänger med så finns uppdateringsmöjlighet till vilket nyare macOS du vill via Dortania Open Core Patcher. :-) Värt att nämna.

  18. #18
    dvbvb
    dvbvb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  19. #19
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    behövs inte ens om man överklockar lite lagom. Se till att fläktar fram och i botten blåser in toppen och bak ska blåsa ut och har man en fram och en i botten så kan det göra underverk om man tar den i botten och sätter den i fronten i stället så att alla platser där är fyllda.
    Behövs och behövs. Beror väl på hur hårt man kör processorn och hur mycket den drar. Förenklat kan man säga att desto kraftigare kylning desto lägre varvtal kan fläktarna köras på och därmed hålla ljudnivån nere. Dessutom tänker jag med framhållning för det fall jag köper nya komponenter framöver...

  20. #20
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dvbvb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja! dom jag pratat med som är hyfsat kunniga inom PC så har alla rekommenderat AMD. Kanske ska leta lite efter det.
    ...
    Beror på - För spel enkom har AMD legat högt, men de flesta jag pratat med rekommenderar Intel, till dem som behöver en dator för produktivitet och spel, då Intel historiskt brukar ge ett mer stabilt system. Men jag går bara på rykten och artiklar, har alltså ingen personlig erfarenhet.

  21. #21
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag tycker inte heller man ska skoja bort kylningen, värt att väga in.

    Ja vet inte mycket om nånting, men när jag behövde bättre gpu sist lyckades jag läsa mig till att MSI's varianter med tre fläktar låg bra till för att inte väsnas, och deras RTX 3060 VENTUS 3X täckte behovet gott och kostar inte så farligt. Jag kan pressa det ganska hårt och ändå inte störas av det vilket är ett stort plus för mig som kan behöva ha unreal eller unity-projekt rullande när jag jobbar.

    Har blivit satt vid såna generiska feta spelmaskiner och blir helt galen när gpu'n vevar igång på högvarv, klart värt att försöka undvika när det går.

  22. #22
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behövs och behövs. Beror väl på hur hårt man kör processorn och hur mycket den drar. Förenklat kan man säga att desto kraftigare kylning desto lägre varvtal kan fläktarna köras på och därmed hålla ljudnivån nere. Dessutom tänker jag med framhållning för det fall jag köper nya komponenter framöver...
    Fast om du kollar så var det "360" jag svarade på och det är ju onödig kostnad om man inte vet att man ska överklocka. En kylfläns med fläkt får man för en fjärdedel av det priset.


    Själ körde jag med en Noctua NH-D14 förr och den kunde ju svälja i stort vad som helst oavsett hur mycket man matar in. I dag helt passivt i princip, fläkten sitter väl mer bara för (Att jag inte ser nån mening med att jaga upp nått att sätta dit så att den stannar) att bios ska starta typ men på nästa bygge blir det nog halva tyngden på kylningen.

  23. #23
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast om du kollar så var det "360" jag svarade på och det är ju onödig kostnad om man inte vet att man ska överklocka. En kylfläns med fläkt får man för en fjärdedel av det priset.


    Själ körde jag med en Noctua NH-D14 förr och den kunde ju svälja i stort vad som helst oavsett hur mycket man matar in. I dag helt passivt i princip, fläkten sitter väl mer bara för (Att jag inte ser nån mening med att jaga upp nått att sätta dit så att den stannar) att bios ska starta typ men på nästa bygge blir det nog halva tyngden på kylningen.
    360n var prisvärd när jag köpte den, 1000 spänn på black friday. Jag var tidigare inne på en D15 men den tar för mycket plats och kostade ungefär detsamma som 360n (innan rean). Jag vet inte vilka kylare du tänker på som skulle vara mer prisvärda. Jag känner mig nöjd med mitt val iaf.

  24. #24
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    360n var prisvärd när jag köpte den, 1000 spänn på black friday. Jag var tidigare inne på en D15 men den tar för mycket plats och kostade ungefär detsamma som 360n (innan rean). Jag vet inte vilka kylare du tänker på som skulle vara mer prisvärda. Jag känner mig nöjd med mitt val iaf.

    Ja det är ju kul att du hade tur men tror du ts kan ha lika tur ? Det är ju ts val vi får utgå i från i den här tråden och hjälpa till med.

  25. #25
    dvbvb
    dvbvb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kom i kontakt med en som bygger en åt mig. Herregud vad mycket mer man får för pengarna med PC än mac alltså, det är löjligt. 20K för pcn, hade kostat 40-50 för mac.

Liknande ämnen

  1. Svar: 43
    Senaste inlägg: 2022-01-08, 23:26
  2. Hur kändes det att gå tillbaka till PC efter några år på Mac?
    Av Light Head i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2020-05-20, 05:42
  3. Går över från Mac till PC
    Av Angelo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 19:29
  4. Hjälp med trackerprogram till MAC...
    Av MRSK i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 23:46
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 18:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •