Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 61

Ämne: Reason 13 - Din önskelista!

  1. #1
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran

    Reason 13 - Din önskelista!

    Reason 13 bör ju vara i faggorna snart. Vilka funktioner eller något du tycker saknas för en bättre DAW-upplevelse?

    Här kommer min lista:

    1. Freeze Function.
    Många RE´s och VST-pluggar tar mycket resurs i synnerhet på konsumentdatorer. Att tvingas köpa nya datorer hela tiden inte är hållbart tänkande.
    >> RE's via Reason Rack tar mindre resurser i andra DAWar än i Reason själv.
    Att Freeza ett spår är inte samma som att slutrendera det utan en snabb och smidig process man kan använda sig för att underlätta för datorn att spela igenom projektet. Det kan lösas på olika sätt, men att den valda pluggen/RE'n måste ju givetvis avaktiveras i processen för att spara CPU. Och spåret/enheten automatiskt aktiveras på när spåret "tinas upp".
    - Ge oss Freeze.
    - Effektivisera CPU-användandet i Reason gällande de nytillkomna formaten. RE och VST.

    Kika på Studio Ones Freeze Funktioner. (Mina erfarenheter från S1v4)

    2. Buggfix:
    När man väljer ett VST-instrument/plugg i Browsern så hoppar browsern ut till rooten eller vad man säger. Istället för att får stanna kvar i browsern efter sitt val så sitter man helt plötsligt och tittar på en massa datorkataloger och måste klicka sig tillbaks till sin snygga VST-vy med den sparade bilden av Waldorf Attack. Det är alltså risk att man tappar det positiva i sin DAW-upplevelse.

    3. Retrospective Midi-record.
    När man sitter och plinkar får man ibland till det, och när man stannar sequencern och väl skall spela in så sitter det inte. Retrospective Midi-record är en mycket trevlig och Jam-vänlig funktion. En musikalisk notepad som man kan använda om man vill.

    4. Customizable Mixer
    Här kommer ett par tankar.
    - Möjlighet att välja hur många Aux-pottar man vill ha på mixern. Själv vill jag ha 3 st. Nån annan kanske vill ha 18st.
    - Möjlighet att ENKELT lägga inserts på Aux-returer. Helt enkelt En insertknapp som öppnar en Cell där man kan lägga sin plugin.
    - Möjlighet att välja olika EQ-modeller och kompressor-modeller i Reasons mixer. Ett par olika att välja mellan och där man kan kombinera. Neve, API, SSL, Boss BX, Tascam xxx, osv.
    - Möjlighet att öppna upp kanalkompressorn i full-screen. EQn likaså, det går ju men inte i pott-läge.
    - Mixpot på kanalkompressorn.

    Kika på Waves Omnichannel? Man kan fylla upp hela skärmen med kanalstrippen och har en Cell för en plugin-insert.

    5. Blocks 2
    Behåll Blocks för bakåtkompabilitet MEN Modernisera, en ny take på blocks.
    Kika på de andra DAWarna.
    - Clips?

    6. Notepad
    Som man inte behöver lägga i Racket. så man kan skriva nåt trevlig information man behöver förmedla till sig själv 6 månader senare.

    7. Markers

    Vilka funktioner eller förbättringar önskar ni i Reason 13?
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2023-12-12 klockan 11:55.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bort med stora plufsiga Combinator-hållaren och gör ngt snyggare med pluggar, helst deras eget gui direkt i racket och inte popup utan zoomar upp precis som dockan i macOS och detta kan gärna alla instrument kunna, vore en 2024-artad version av sladdanimationen.

    Snabbare editfunktioner, gärna placerade i bottenkanten.

    Chord memory i olika skalor lättare tillgängligt.

    Players lägger sig snyggare i racket och är lättare att ta bort.

    Fräschör och fler färgteman.

    Videorackmodul som dels spelar upp video som ljud och kan triggas på innovativa vis samt skapa audio & video out så Reason-projektet kan publiceras på YouTube direkt. Importerar man audio så kan man välja bland 150 st inbyggda animationer och fler animationer / filmsekvenser kommer säljas i shoppen. Stillbilder kan importeras i klunga och då morpha på olika vis. Importeras eget spelande på klaviatur så kan modulen synka detta till ljudet. Videoeffekter och färgteman.

    Subtractor får antialias via 50 st HQ-vågformer förnyad look och kan köra 4 st ljud på varann samt inbyggd effektenhet och kan skapa ljud baserat på audio in i realtid. Realtidspåverkan kan också vara en modulator och då kan man använda den som effektenhet eller synt som lever om. Blir en next gen vocoder.

    Alla syntar och effekter får presets som är inbyggda och ej behöver letas upp. Man kan lägga sina egna ljud / edits i listorna och stuva om hur man vill eller slumpa ordningen och antalet är gränslöst.

    Midi out och audio in device finns nu som kombinerad enhet med inbyggda effekter och editor till hårdvarusyntar där användare kan göra egna editorer och dela, då kan man bläddra mellan dem direkt i racket som laddar in dem on the fly från nätet och de man vill installera bara väljer man på enkelt vis. Vänder man på racket så finns ett klistermärke där med info om skapare och skaparens kommentarer.

    Kong får sequencer som ReDrum men kan även spelas in polyfoniskt från klaviatur och kan då fås att kännas lite som en MPC och styra syntar antingen externt eller internt, 8 tracks per Kong. Dessa sequences kan även triggas från klaviatur och den får också stepprogrammering.

    Massor av nya effektprogram i de små röda effektenheterna som ger dessa nytt liv.

    Ja det var bara det jag mindes från drömmen

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    reverbmansen; Notepads kan du ladda ner som gratis rack extensions. Inserts behöver du inte, lägg bara direkt på effekterna på instrumenten. Modern dator klarar ändlöst antal utan att blinka.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Roland släpper hela MKS- och PG-serien som rack extensions och dessa ser exakt ut som originalen. Dessa blir fria för användarna mot att Roland får 0,303% av intäkterna för Reason. Component view finns däremot som tillval för $101 och då kan man skrota med innanmätet och lägga till / ta bort komponenter. Resultatet kan man ladda upp till en användarbas och på så vis kan Roland även hitta och anställa de genier som lärt sig hur en apparat fungerar internt. Aira tech at work at home; Atawah Editor. World domination.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Just det ja; alla tweaks man gör av programmet lagras i kontot så man kan byta dator fritt och alltid ha sin egen miljö. Inklusive favoritljud mm och refillsen kan man enkelt ladda ner on the fly. Refills användaren har men ej har köpt licensen för ersätts av röd rackplåt med texten Not registered och kan enkelt köpas i shoppen. Alla refills i världen kommer lagras hos Reason Studios och licenslåsas.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hänger inte med riktigt här. Finns det nånstans man kan läsa om det?
    Alltså MKS-50 samplingar i en RE?
    Nej VA så klart. Detta är en önsketråd

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (reverbsvansen skrev ngt i stil med "javisst ja" — så det blev lite komiskt)

    Din egen dessutom haha! Haha! Dagens sköning!

    På vilket sätt i hela världen skulle Reason ens befatta sig med Netflix eller Steam?!¿

    Mer önskningar: Som grädde på moset leker Reason Studios med produktnamnet, gör en deal med Hollywood och skapar en logga med skräcktema; programmets namn blir Reason The 13th och det kommer finnas två gui-skins som anspelar på detta.
    Senast redigerat av PF den 2023-12-12 klockan 16:38.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    90-tals workarounds funkar inte längre.
    Inga fler kickers i kungsan? Äntligen!

    Vad syftas? Faktaruta: Reason är från december år 2000 och var den första seriösa polyfona mjukvarustudion utan glitchar och latency-haverism. Redan version 1.0 kunde leverera ca 400 rösters polyfoni med 6 ms latency direkt ur interna ljudkortet på en samtida iMac G3. There was a reason for Reason.

  8. #8
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga fler kickers i kungsan? Äntligen!

    Vad syftas? Faktaruta: Reason är från december år 2000 och var den första seriösa polyfona mjukvarustudion utan glitchar och latency-haverism. Redan version 1.0 kunde leverera ca 400 rösters polyfoni med 6 ms latency direkt ur interna ljudkortet på en samtida iMac G3. There was a reason for Reason.
    Ja om man kör med det som levererades år 2000. Nu är det massa CPU-påhäng som drar mindre CPU i andra DAWar än i Reason själv.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De menar att de konkurrerar med detta nöjesutbudet i en intervju av VDn.

    MEN intentionen med denna tråden var seriös om än skämtsam. Så du får gärna ta ditt gapflabbande nån annanstans.

    <3 <3
    1. Nya VDn ska nog bytas / drillas eftersom han inte har en musikerbakgrund. Han syftar dock på att programmet är ett digitalt nöje så där har han ju en poäng.

    2. Det är måndag, ta det lugnt i trafiken. På 99musik är skämtsam ton inget ondsint. Definitivt inte min.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja om man kör med det som levererades år 2000. Nu är det massa CPU-påhäng som drar mindre CPU i andra DAWar än i Reason själv.
    Det håller jag nog inte direkt med om; Reason 11 kan jag problemfritt och latencyfritt göra i princip hur mycket som helst med på min 16 år gamla Mac Pro 1,1. Både under macOS och Windows 10. Reason 12 slurkar inte speciellt mycket mer CPU.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Var önskade jag inte en freezefunktion? Det är ju jättebra. Men finns redan egentligen; export loop as audio. Lägg in den sedan. Har den lång release, förläng loopen och lägg dem omlott på två audiospår (inkludera och fadea utklingningen / självaste reverbsvansen).

    Windowslaptops är notoriskt krångliga för musikprogram men kan springa bättre med bra ljudkort — t ex gamla Propellerhead Balance, asiodrivare och tyvärr; diverse tweaks om det ändå inte rullar som ett oljat kullager.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tips: Ett annat sätt att spara CPU i Reason är förresten att dra ner på antalet röster i alla moduler, särskilt PX7, NNXT (kolla även inuti Combinators) samt att skicka spår till bussar (vänsterklicka på mixerkanalen) där du lägger olika effektkedjor och i extremfall helst väljer de äldre röda halvrackseffekterna. NNXT kommer använda alla säg inställda 80 röster på ett pianoljud exempelvis om det spelas med sustainpedal.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga fler kickers i kungsan? Äntligen!

    Vad syftas? Faktaruta: Reason är från december år 2000 och var den första seriösa polyfona mjukvarustudion utan glitchar och latency-haverism. Redan version 1.0 kunde leverera ca 400 rösters polyfoni med 6 ms latency direkt ur interna ljudkortet på en samtida iMac G3. There was a reason for Reason.

    https://youtu.be/2TeUJetCfBg

    Låten 1982 är en av de jag gjorde helt i Reason 1.0 på en iBook G3.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad använder du för ljudkort? Det är viktigare än allt.

    Sök senaste drivare & firmware-uppdateringar. Ställ det på Asio i Reason. Ska klara buffer 64/128 på ny dator och ge ca 3-5 ms latency. Du kan avaktivera input- och outputkanaler också i audio settings.

    Programmet är ultraoptimerat i sig.

    Roland Clouds faktiskt rätt taffliga pluggar äter typ 500 procent mer CPU. Eller mer. Som exempel.
    Senast redigerat av PF den 2023-12-11 klockan 19:54.

  15. #15

    Veteran
    Auto punch in / out mellan left och right locator.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Zzzz... Det gör man med rec-knappen...

  17. #17
    Gnapp
    Gnapp är inte uppkopplad
    Gnapps avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Fler Track-färger.

  18. #18
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Stöd för MIDI 2.0. Måhända skulle det kunna ersätta Remote-codecs?

  19. #19
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Så nu har jag rensat bort ironin och "överinformationen" från mitt första inlägg,

    PF, kan du rensa dina inlägg så vi får en vettig tråd med en Reason 13 tråd/önskelista. Tack!

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det var tråkigt att du deleteade halva tråden. Jag vill inte deletea mina inlägg. Vill ej heller att våra administratörer håller på med sånt. Ha en bra dag.

  21. #21
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var tråkigt att du deleteade halva tråden. Jag vill inte deletea mina inlägg. Vill ej heller att våra administratörer håller på med sånt. Ha en bra dag.
    Okej, tack för ingenting. I princip allt som skrivits är ju offtopic. Dina workarounds beskriver exempelvis inte alls hur en "Freeze-funktion" fungerar. Du får väl skapa dig en egen tråd med dina Reasontips där du länkar till din musik om du så önskar.
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2023-12-12 klockan 16:11.

  22. #22

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Zzzz... Det gör man med rec-knappen...
    Underlättar mycket när man spelar in, speciellt om man göra många tagningar som tex körer. Man behöver inte klippa bort massa onödigt på många kanaler och det sparar tid. Riktigt irriterande att punch in/out rec inte finns.

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Alltså om man "togglar" med * på tangentbordet slås ju rec av / på när man vill i en loop, det är väl punch in / out eller hur? Vad funkar inte med den metoden menar du?

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, tack för ingenting. I princip allt som skrivits är ju offtopic. Dina workarounds beskriver exempelvis inte alls hur en "Freeze-funktion" fungerar. Du får väl skapa dig en egen tråd med dina Reasontips där du länkar till din musik om du så önskar.
    Nu är inte reason-åhörararna så många i Sverige så det blir inget tryck. Tyvärr. Låtexemplet var för att visa hur extremt kraftfullt programmet var redan från start. Jag minns inte din karaktär som så här klagig Reverbsvansen. Vad har hänt? Dålig vecka?

  25. #25

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså om man "togglar" med * på tangentbordet slås ju rec av / på när man vill i en loop, det är väl punch in / out eller hur? Vad funkar inte med den metoden menar du?
    Inte sällan så sjunger jag med i versen innan för att komma in rätt på tex en refräng. Jag slipper tänka på record som sker automatiskt på rätt ställe och slipper klippa bort före och efter tex refrängen. Lika irriterande oavsett det är midi eller ej, man måste hela tiden klippa bort skit som man enkelt kunde slippa om det fanns punch in/out. Det får Reason att framstå som en leksak och inte ett seiöst verktyg.

  26. #26
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    1. Note follow? Att synten/instrumentet fortsätter spela där man stoppade även om noten är lång.
    2. Mörkt tema för mixern
    3. Möjlighet att ordna de tre vyerna, exempelvis Rack vänster, Mixer övre höger, Sequencer nedre vänster, och så vidare utan att behöva bryta ut vyerna i egna fönster.

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte sällan så sjunger jag med i versen innan för att komma in rätt på tex en refräng. Jag slipper tänka på record som sker automatiskt på rätt ställe och slipper klippa bort före och efter tex refrängen. Lika irriterande oavsett det är midi eller ej, man måste hela tiden klippa bort skit som man enkelt kunde slippa om det fanns punch in/out. Det får Reason att framstå som en leksak och inte ett seiöst verktyg.
    Jag har en idé: Testa att prova mitt förslag?

    Du kan nämligen loopa i Playläge och helt on the fly trycka * efter 47 minuter när du har utarbetat din sångidé.

  28. #28
    olivettis avatar
    Veteran
    Video.

  29. #29

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en idé: Testa att prova mitt förslag?

    Du kan nämligen loopa i Playläge och helt on the fly trycka * efter 47 minuter när du har utarbetat din sångidé.
    Så jobbar jag också.
    Jag har använt Reason sedan v1. Och jag har spelat in poporkestrar i många år så jag tror nog att jag förstår hur ett effektivt arbetsflöde ser ut.
    Vi jobbar alla på olika sätt.

    Reason är inte supervasst när det gäller arbetsflöde vid tracking. Saknar saker som punch in/out rec samt markers vilket alla underlättar och kapar massa tid vid tracking. Det är de mest akuta förbättringarna jag skulle vilja se och saknat i snart 20 år.

    Reason är ett härligt kreativt verktyg men efter på tex tracking. Skulle vara härligt att slippa starta en annan DAW vud tracking…

  30. #30
    dannebubinga
    dannebubinga är inte uppkopplad
    dannebubingas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Mina önskemål rör mer deras RE:s, men:

    -Dry/wet funktion på Scream 4.
    -Bygg in en bit crusher i nnxt och nn19
    -Automatisk delay compensation vid inspelning (jag kanske är trög och har missat något, men jag har aldrig lyckats spela in en extern synt via midi utan att behöva flytta spåret bakåt någon ms i efterhand).

  31. #31
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Att Perpetual-licensen blir en fullversion med de instrument som ingår i prenumerationsversionen vid inköpstillfället (och inte en nerbantad version som nu).

  32. #32
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Utveckla REX-formatet så att det skulle vara möjligt att importera en REX- fil med någon form av automatisk igenkänning av de olika trumljuden som går att öppna i till exempel Playern Drum Sequencer. Så när du spelar upp loopen i Drum Sequencern så låter den exakt som den ursprungliga REX-loopen men nu automatiskt mappad till olika spår för vidare trumprogrammering.

  33. #33
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    1. Stöd för poly aftertouch.
    2. Vore toppen om högerklick i sequencerfönstret öppnar en verktygslåda (som i Cubase). Sjukt jobbigt som det är nu att man behöver gå högst upp med muspekaren för att byta mellan t ex rakblad och markör. Upp och ner, upp och ner. Vet att det finns snabbkommandon för verktygen, men de kommer iaf jag aldrig ihåg.

  34. #34
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hoppsan, glömde:
    3. Snabbkommandon för solo och mute.
    4. Programmerbara snabbkommandon som det är t ex i Photoshop.

  35. #35

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nomis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppsan, glömde:
    3. Snabbkommandon för solo och mute.
    Det här vill jag också ha.

  36. #36

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nomis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Stöd för poly aftertouch.
    2. Vore toppen om högerklick i sequencerfönstret öppnar en verktygslåda (som i Cubase). Sjukt jobbigt som det är nu att man behöver gå högst upp med muspekaren för att byta mellan t ex rakblad och markör. Upp och ner, upp och ner. Vet att det finns snabbkommandon för verktygen, men de kommer iaf jag aldrig ihåg.
    Poly aftertouch vore najs

    Vad det gäller muspekaren så jag lider inte av bytet eftersom jag mest kör snabbkommandon, de sitter i ryggmärgen.

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En liten teknisk detalj här och lite funderingar.

    Först och främst: Poly aftertouch är ju ett framförande och det tycker jag är bäst att spela in som audio, det är ingen hangup för mig att behöva redigera sånt. Så det går ju utmärkt att spela in så att säga.

    Att implementera: Problemet med att implementera sånt är att varje inbyggd synt, sampler och RE skulle behöva byggas om för att få reglage för det eftersom Reason Studios aldrig gör något halvhjärtat. Det är heller inget nytt, med Poly AT, på något sätt alls — det har funnits i över 30 år — utan valdes bort medvetet eftersom mididatat som alstras är rejält om det handlar om säg 50 samtidiga polyfoniska externa midispår. Inte för att datorn skulle baxna men midi skulle det; är t ex Poly AT alltid aktivt på controllern så spelas datat in oavsett vad det är för mottagande spår. Även om vissa (de flesta) mottagande enheter kanske ignorerar datat så åker det ändå ut i midi-blodomloppet.

    En lösning vore i så fall att ha ett nytt instrument som hette Poly AT Midi. Detta skulle då kunna kopplas ihop med antingen säg en extern synt likt JV-1080 (som kan svara på Poly AT) eller en intern synt likt Subtractor (som skulle kunna svara på Poly AT via en sådan Poly AT-modul). Poly AT är ofta ignorerat i grundinställningarna på många (hårdvaru-)syntar just pga att det är en känd belastning för midi.

    Jag skulle så klart inte tacka nej men skulle då primärt gällande midi hellre se sysexkompabilitet och möjligheten för användarna att skapa egna paneler interaktivt. Då skulle vi alla kunna skapa och dela editorer för all midihårdvara. Tänk en Midi Sysex Output Module som var som en smågodisbutik med allehanda reglage man skulle kunna placera och assigna till CCs och sysex.

    Bank select i midi out-modulen vore bra också.

    Ernst är som gammal eldsjäl bakom Smidig — svenska midigruppen — fullkomligt insatt i vad midi kan göra så när det gäller Reason så har det alltid handlat om avgränsningar för som en liknelse att skapa en machete som kan hugga ner högt gräs extremt effektivt. Nu kommer fler och fler önskemål på nagelsaxar eftersom man vill finhacka gräset.

    Jag vänder ofta på steken själv och ser inte programmets begränsningar utan programmets möjligheter och mina egna begränsningar, allt jag vill kunna göra går att lösa även om det inte är exakt perfekt; det går ju t ex att välja säg en Subtractor i stället om jag vill kunna tok-redigera min Juno 2'a. Då blir det en lite annorlunda synt absolut men all redigering & inspelning av den i realtid finns redan där och när det sker internt i Reason så är vi inte begränsade alls av midis begränsningar.

  38. #38
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Först och främst: Poly aftertouch är ju ett framförande och det tycker jag är bäst att spela in som audio, det är ingen hangup för mig att behöva redigera sånt. Så det går ju utmärkt att spela in så att säga.
    Jag tror vi är ganska många som behöver en dator för att kunna göra musik . Jag kör pekfingervalsen och editerar mycket i Reason. Så Poly AT vore välkommet. Många andra DAWs har ju det och det verkar ju funka finfint så jag förstår inte varför inte Reason skulle kunna ha det.

  39. #39
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kom på ytterligare en grej: vore toppen om man kunde använda verktygen på flera parts samtidigt. T ex markera parts i ett sångarr och klippa alla valda parts på samma ställe samtidigt. Som det är nu kan man klippa högst upp i tidslinjen, eller vad det kallas, men då klipps ALLA parts i arret, även omarkerade. Skulle också vara smidigt att kunna välja flera parts och muta/unmuta dessa med ett klick.

  40. #40
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Varför kan man inte få allt man vill som ett eget fönster mer fritt, tycker det haltar lite för mycket på något sätt. Ett väldans krånglande som det är nu.

    Det är möjligt att det är jag som inte är fullt kompatibel.

    Fasen sen skulle man haft nått läge så att sequensern ser lite mindre plottrig ut.

    Tror nästan jag gillar reason 4 bäst eller vilsken det nu var egentligen.

  41. #41
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Sry om jag tjatar, men sitter och redigerar och påminns om irriterande detaljer som skulle vara så enkla att fixa. I edit mode: varför måste man använda pennan för att dra i velocitystaplarna? Borde ju funka lika bra med pilmarkören. Som det är nu flyttar man noten med pilmarkören för att sen byta till pennan för att ställa in velocityn, sen återigen byta till pilen för att flytta noten och sen tillbaka till pennan för att ställa in velocityn osv, osv. Väldigt flow-förstörande.

  42. #42
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Nomis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sry om jag tjatar, men sitter och redigerar och påminns om irriterande detaljer som skulle vara så enkla att fixa. I edit mode: varför måste man använda pennan för att dra i velocitystaplarna? Borde ju funka lika bra med pilmarkören. Som det är nu flyttar man noten med pilmarkören för att sen byta till pennan för att ställa in velocityn, sen återigen byta till pilen för att flytta noten och sen tillbaka till pennan för att ställa in velocityn osv, osv. Väldigt flow-förstörande.
    Amen på det

  43. #43
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    reverbmansen; Notepads kan du ladda ner som gratis rack extensions. Inserts behöver du inte, lägg bara direkt på effekterna på instrumenten. Modern dator klarar ändlöst antal utan att blinka.
    var hittar man den? kollade på hemsidan men noll träffar på "notepad"

  44. #44
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    var hittar man den? kollade på hemsidan men noll träffar på "notepad"
    Kan det vara den här?

    https://www.reasonstudios.com/shop/rack-extension/remark/

  45. #45

  46. #46
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PGR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja den där är det.

  47. #47
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Tycker fortfarande en notepad utanför racket är att föredra. Det kan ju finnas flera valmöjligheter, det skadar ju inte..

  48. #48
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker fortfarande en notepad utanför racket är att föredra. Det kan ju finnas flera valmöjligheter, det skadar ju inte..
    second that, enkel klassisk notepad där texten sparar i projektet efterfrågas.

  49. #49
    eriksoderberg
    eriksoderberg är inte uppkopplad
    eriksoderbergs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Nomis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sry om jag tjatar, men sitter och redigerar och påminns om irriterande detaljer som skulle vara så enkla att fixa. I edit mode: varför måste man använda pennan för att dra i velocitystaplarna? Borde ju funka lika bra med pilmarkören. Som det är nu flyttar man noten med pilmarkören för att sen byta till pennan för att ställa in velocityn, sen återigen byta till pilen för att flytta noten och sen tillbaka till pennan för att ställa in velocityn osv, osv. Väldigt flow-förstörande.


    Tips; använd ALT så byts pil mot penna och vice versa temporärt. Instant workflow improvement!

  50. #50
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av eriksoderberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tips; använd ALT så byts pil mot penna och vice versa temporärt. Instant workflow improvement!
    Tack för bra tips, det underlättar! Dock fortfarande weird att man måste byta verktyg för att kunna dra i en stapel...

  51. #51
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kom på en till förbättring. Eftersom internbrowsern är så jobbig (varför kan jag inte få upp det vanliga windows explorer-fönstret när jag väljer Open?) borde File-tabben med senaste öppnade låt-listan (snabbvalen) vara mycket längre. Nu listar den bara åtta låtar. Man borde kunna ställa in antal själv (som man kan göra med recent files i PS).

  52. #52
    Dsc
    Dsc är inte uppkopplad
    Dscs avatar
    Senior
    Möjlighet att ändra master tune i Reason Rack plugin precis som det går i masterprogrammet.

    En Ipad kontroller app som styr allt i Reason Rack plugin.

  53. #53
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Jag drömde inatt att publika betan av reason 13 precis hade släppts men internet krånglade så jag kunde inte se vad som var nytt

  54. #54

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag drömde inatt att publika betan av reason 13 precis hade släppts men internet krånglade så jag kunde inte se vad som var nytt
    OMG!

  55. #55
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran

  56. #56
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Oooh

  57. #57
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Ska bli spännande att se!!

  58. #58

  59. #59
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

  60. #60
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Oooh!

Liknande ämnen

  1. Din favoritoscillator i reason
    Av särkvark i forum Reason Studios
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-12-06, 14:24
  2. Väntans tider -- har du fått din Reason 4?
    Av stefanlindmark i forum Reason Studios
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •