Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Vad använder ni för luftfuktare?

  1. #1
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Vad använder ni för luftfuktare?

    Tjena,

    Ni som kör med luftfuktare, vad för typ kör ni med och hur funkar det för er?
    Jag funderar på att investera i en HACE PCMH-45, då det börjar bli en del gitarrer och jag har en öppen planlösning på ca: 75m, där dom flesta står.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    I Skåne släpper vi in utomhusluften.

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag har i flera år kört med skålar eller glas med vatten intill element för att normalisera luftfuktigheten där jag har instrument av trä. Vissa växter kan också förbättra luftfuktigheten.

    Kör även med en luftfuktare av mindre modell i ett annat rum och ja, det är absolut mer effektivt. Däremot så låter den...

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Undvik kallånga om man inte kör destillerat! Långtidseffekten är typ spackeldamm from hell...

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bor med mängder av akustiska instrument på vyschan i 1800talstätade timmerhus med varierande uppvärmning från ingen (där vissa grejer får stå i -26 om det blir så) till brasvärmt mellan 13 och 23 grader. Har aldrig haft nån särskild fuktkontroll, och inga problem heller. Så vet alla det, om man vill ha en av extremerna att jämföra sig med

    Vad är den andra extremen, alltså vad KAN hända med grejerna och under vilka förhållanden?

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Min Washburn 12 strängade bor i uppvärmd miljonprogramslägenhet - locket har spruckit i den torra luften. Jag måste se efter blommorna mycket mer noga under vinterhalvåret då luften då är så väldigt torr. Jag har ingen aning om luftfuktare hade gjort skillnad.
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-12-12 klockan 12:22.

  7. #7

  8. #8
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Fixa akvarium? Guppys är söta.

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är den andra extremen, alltså vad KAN hända med grejerna och under vilka förhållanden?
    Jag har en fin akustisk gitarr som sprack av att det var tort + temperaturförändringar. Så ja, jag lärde mig den hårda vägen.

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har alltid på ren känsla valt gamla instrument, för jag tänker att ska de spricka borde de ha gjort det redan. Vad tror ni, har jag fel eller är vintage ett bra argument av just denna anledning?

  11. #11
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undvik kallånga om man inte kör destillerat! Långtidseffekten är typ spackeldamm from hell...
    Inga problem med det om det är en evaporerande lösning, inte ånga. Då är det själva fuktaren som får glädjen att ta del av kalken istället. Men om man kör med ånga så ja, kalkdamm överallt...

  12. #12
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Capoten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjena,

    Ni som kör med luftfuktare, vad för typ kör ni med och hur funkar det för er?
    Jag funderar på att investera i en HACE PCMH-45, då det börjar bli en del gitarrer och jag har en öppen planlösning på ca: 75m, där dom flesta står.
    Jag har en sådan, med 78 kvm halvöppen planlösning och den funkar, men får jobba ganska hårt. Nu när det varit tio-femton minusgrader, så har jag behövt fylla på den runt var tredje dag. Är det runt minus fem räcker det med var fjärde/femte dag ungefär. Detta om man vill hålla runt 42% relativ fuktighet, som är ett ganska bra riktvärde.

    Men YMMV som det brukar heta. I min gamla lägenhet, som var på 35 kvm, så var det påfyllning varannan dag som gällde när det var såpass kallt ute. Den lägenheten hade tvåglasfönster modell äldre och värsta kallraset, med urgamla element som bara hade två lägen, av eller max. Så kall, torr luft rusade in och torkades ut ytterligare av elementen. Nu bor jag i ett femtiotalshus med bättre men ändå gamla element, nybytta tvåglasfönster, dock med ständig liten "vädringsremsa" pga radon. En kollega som bodde i ett nybyggt radhus med treglasfönster klarade sig med en liten ynklig fuktare med treliterstank. Så det är verkligen enormt olika beroende på byggstandarden.

    Lite diverse erfarenheter:
    * Den låter ganska mycket. Man vill definitivt ha minst en stängd dörr mellan fuktaren och sovrummet, helst ett rum emellan. Om man nu har den i en bostad.
    * Den angivna vattenvolymen är en luring, det är många liter som bara står där i botten av karet, utan att nås av hjulet som roterar och tar upp fukten. Så den egentliga, användbara kapaciteten är runt 20-22 liter, snarare än angivna 30.
    * Man behöver rengöra den ofta om den inte ska bli igenkalkad. Det gäller framför allt karet och det stora hjulet som är det som tar upp och avdunstar fukten. Gör man inte det så luktar det rått av kalk när den jobbar.

  13. #13
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har alltid på ren känsla valt gamla instrument, för jag tänker att ska de spricka borde de ha gjort det redan. Vad tror ni, har jag fel eller är vintage ett bra argument av just denna anledning?
    Mja. Det beror ju på vad instrumentet varit med om tidigare. Har det alltid befunnit sig i hyggligt stabil luftfuktighet, så kan det nog vara ganska känsligt även om det är gammalt. Men visst, min erfarenhet är att mina äldre gitarrer (50-60 år) är stabilare när det gäller både torr och fuktig luft, än mina nyare. Dock så visade gamlingarna också upp det klassiska tecknet på för torr luft, på vintern: vassa utstickande bandstavar. Vissa av de nyare instrumenten kunde också få märkbart ändrad halskurvatur mellan fuktiga och torra tider. Tills jag skaffade fuktare. Förvarar man instrumenten i sina fodral så kan det göra ganska stor positiv skillnad, om man har torr luft. Men jag har mina framme.

    Instrument där kroppen inte är solid är känsligast. Jag har liksom Volantiz en fin akustisk gitarr där baksidan har en lång, ganska fult lagad spricka, som kom sig av förr torr luft i den svenska vintern. Dock var det föregående ägare som gjorde den missen, så jag kunde köpa gitarren till ett riktigt bra pris. Sedär! En fördel med torr luft!

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag upplever också äldre som stabilare.

    (När jag t.ex. handlat stränginstrument i Indien, på ställen där varken fuktighet eller temperatur är ens i närheten stabil, har jag alltid ratat de nya shiny grejer de velat kränga och bett om nåt som hängt på en vägg i många år istället. Då får jag dels nåt som rört sig en del redan och klarat sig, och dels så undviker jag den separata marknad av turist-instrument som ofta bara ser ut som "riktiga" men där ingen tid är lagd på att få fint ljud. Win-win )

  15. #15
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Om jag killgissar så är äldre gitarrer byggda i trä som fått torka ordentligt innan det sågats upp. Min pappa var hobbysnickare i den högre skolan och han torkade trä minst två år helst fler. Först utomhus under tak och sedan i kallgarage. Eftersom tid är pengar nuförtiden skulle jag tro många budget märken fuskar med detta. Sargen och lockets konstruktion gör ju att det är väldigt litet spelrum för att tillåta att träet lever.

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Absolut. Jag har hört det från byggare som att har man ett kvalitetsinstrument som är säg från 1930-40talet så kan trät mycket väl vara från träd som är fällda 100 år tidigare, och redan då utvalda av för sin kvalitet i instrumentbyggarsyfte. Detta i sig kan innebära att de träden började gro 200 år innan det. Så i bästa fall har man en gitarr som har anor från 1600talet. Det är så JÄVLA coolt att jag bara tänker fortsätta tro det

  17. #17
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för alla svar! Nu har jag fått lite att tänka på. Det blir nog någon form av luftfuktare, men jag har två problem:

    1. Jag sover i samma rum, men jag är iof härdad från jobbet där det aldrig är tyst och sen så har jag problem med torr näsa, så det borde bara bli bättre.
    2. Jag är borta var annan månad, så jag kan inte fylla på med vatten hela tiden. Kanske går att ordna med någon typ av automat, men den måste vara i princip ofelbar. Vill inte ha någon vatten skada. Av den orsaken så har jag heller inga växter eller fiskar.

  18. #18
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    HACE:n kan anslutas direkt till en vattenledning och har en flottör som ska stänga av vattentillförseln tills det behövs. Men personligen skulle jag aldrig våga lita på det. Och att sova i samma rum som den vore för mig helt uteslutet även om jag hade öronproppar och var redlöst berusad… Andra modeller är tystare, jag har klarat av att sova i samma rum som en Stadler Oscar t.ex. men den rymmer typ två-tre liter. Jag tror tyvärr ditt scenario låter svårlöst.

  19. #19
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    ”En gitarr blir inte bra förrän den är lagad.”

    Jag kom ihåg det citatet från denna SVT-dokumentären och kom att tänka på det när jag läste i tråden.

    Scocco vill ha en kopia av Pluras gitarr…


    https://youtu.be/HkPmVdw1JbY

  20. #20
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HACE:n kan anslutas direkt till en vattenledning och har en flottör som ska stänga av vattentillförseln tills det behövs. Men personligen skulle jag aldrig våga lita på det. Och att sova i samma rum som den vore för mig helt uteslutet även om jag hade öronproppar och var redlöst berusad… Andra modeller är tystare, jag har klarat av att sova i samma rum som en Stadler Oscar t.ex. men den rymmer typ två-tre liter. Jag tror tyvärr ditt scenario låter svårlöst.
    Tack för ett utförligt svar!
    Kom på att jag alltid kan ställa den i badrummet men öppen dörr, då blir ytan ca: 80m2, men det borde ju funka.
    ”öronproppar och var redlöst berusad” , jag kanske stänger av den på nätterna då…

  21. #21
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    80 m2 funkar säkert. Värre med det där med att vara borta varannan månad, det finns inte en chans att tanken räcker en månad, om det överhuvudtaget finns behov av fuktare i lägenheten.

    Innan jag skaffade det här monstret så var jag ganska inne på att skaffa en IKEA-garderob eller liknande och inreda den med gitarrhängare och placera en mindre fuktare i den. Som en gitarrhumidor. Det blir ju väldigt mycket mindre volym att fukta och dessutom mindre luftcirkulation, så man kanske t.o.m. skulle klara sig med bara ett kar med vatten i botten i så fall. Kanske nåt att överväga för dig?

    (I USA finns det tillverkare av liknande grunkor, med glasdörrar så man kan beundra sina skönheter även med dörren stängd. Som en kombination av en humidor och en vinkyl ungefär. Jag vet också att personer med bättre möbelsnickarskills än jag har tillverkat en sorts byrå, med lagom gitarrkroppshöga/breda lådor och inbyggd fuktare. Med en sån konstruktion kan man nog åka bort ett halvår utan problem.)

  22. #22
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag har två fuktare till mina två akustiska gitarrer, och jag behöver fukta dem för att de inte ska påverkas av torka.
    Min nyare gitarr med solitt lock och laminerade sidor har problemet att locket börjar sjunka ned när den torkar ut, vilket gör att strängarna stryps mot vissa band. Kan eventuellt delvis bero på något ojämt slipade band men jag märker inte av det alls om den inte är torr. Jag skulle tippa på att locket spricker på den den dagen den torkar ut.

    Jag använder oasis humidifiers
    https://oasishumidifiers.com/

    Funkar toppen om man har gitarren i caset. Den skrumpnar ihop mer ju torrare det blir. Jag fyller helt enkelt på den med batterivatten när den skrumpnat ihop. Funkar väldigt bra än så länge.

    Om min nyare gitarr är torr så behöver jag bara lägga in den i caset med den där i ett par dagar så har den återfått spelbarheten.

    Innan jag köpte den där så torkade gitarren ut väldigt mycket och blev nästan helt ospelbar. Då körde jag en diy-lösning som funkade riktigt bra. jag lade in en fuktig, ren diskhanduk i en fryspåse och klippte några hål på ena sidan av påsen. Sen lade jag försiktigt in påsen med den hela sidan nedåt mot botten (man behöver ta av strängarna för att komma åt) och lät gitarren ligga där i tre, fyra dagar. Som ny efter det. Önskar att jag hade tagit före/efter-videos.

  23. #23
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Min pappa har en stålsträngad Bjärton, helt solid, som klarat sig helt utan några tankar på luftfuktighet sedan han köpte den på sent 60-tal. Men efter att han tog ut den till vår stuga har locket bucklat till sig som en vattenskadad pappskiva. Helt otroligt vågigt.
    Så det kan verkligen handla om att man har tur om det funkar utan att man gör något.

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min pappa har en stålsträngad Bjärton, helt solid, som klarat sig helt utan några tankar på luftfuktighet sedan han köpte den på sent 60-tal. Men efter att han tog ut den till vår stuga har locket bucklat till sig som en vattenskadad pappskiva. Helt otroligt vågigt.
    Så det kan verkligen handla om att man har tur om det funkar utan att man gör något.
    För hög relativ luftfuktighet och temperatur påverkar också. Även om det är ovanligt med för höga d:o i Sverige så tänker jag att en typ sommarstuga med mer varierande temperatur än "i stan" medför rätt stora variationer.

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Som sagt, här i ett vedeldat timrat soldattorp med ohindrat självdrag är instrumenten mycket glada

  26. #26
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Har man inga problem så behöver man ju inte göra något

  27. #27
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har beställt ett Hace PCMH-45 monster nu. Tänker testa att ansluta till en fast vattenkälla och låta den stå i badrummet där det finns golvbrunn. Om det låter för mycket kommer jag bara köra den på dagen och när jag inte är hemma och ev. köpa en minde som komplement ev. i kombination med luft-renare.

  28. #28
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Har du haft problem med gitarrerna, capoten?

  29. #29
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nja, dom skulle ju kunna må bättre, men mer parten är solida plankor, så det blir halsarna som torkar. Men jag tänker investera i en bättre akustisk, vidare så mår jag inte bra själv av den torra luften, måste spraya näsan varje kväll för att slippa näsblod.

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Den gamla Nordic Home Culture jag köpte av Slirak rullar (!!) fortfarande på och håller lägenheten runt 40% även under de torraste köldknäpparna!

  31. #31
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Capoten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, dom skulle ju kunna må bättre, men mer parten är solida plankor, så det blir halsarna som torkar. Men jag tänker investera i en bättre akustisk, vidare så mår jag inte bra själv av den torra luften, måste spraya näsan varje kväll för att slippa näsblod.
    Är ju värt att vara förebyggande också, jag undrade mer för att jag var nyfiken.
    För hälsan kan det nog vara en grej!

  32. #32
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Vi har supertorrt i vår lägenhet också, hade nog varit en grej med luftfuktare.
    Som sagt, gitarren torkar ihop.. och köper vi tunnbladiga växter så dör de supersnabbt. Och huden ska man inte prata om. Man är nog gjord för fuktigare mer vatten nära klimat

  33. #33
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Då var Dalek,en (aka Hale HUM 45DWCE), igång. Testar att köra den i vardagsrummet, då jag/brorsan kom på att det blir väldigt ineffektivt att ha den i badrummet, då det är där och i köket, som utluften till lägenheten sitter. Tycker inte den väsnas så kolossalt (min AC låter mer), men den är definitivt inte tyst. Kör med lägsta fläkthastigheten. Ska avtala med ena brorsdottern om att hon fyller på med vatten när jag inte är hemma.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9376.jpeg 
Visningar:	10 
Storlek:	2,17 MB 
Id:	117156

  34. #34
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Shit, vattnet i tanken räckte bara i 2 dygn! Håller 36-42% RF.

  35. #35
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Ojrå!

    Jag håller på med ett projekt nu: Låter min ena gitarr vara utan fuktare för att se hur lång tid det tar för den att sjunka ihop. Rapporterar här i tråden sen

  36. #36
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Capoten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då var Dalek,en (aka Hale HUM 45DWCE), igång. Testar att köra den i vardagsrummet, då jag/brorsan kom på att det blir väldigt ineffektivt att ha den i badrummet, då det är där och i köket, som utluften till lägenheten sitter. Tycker inte den väsnas så kolossalt (min AC låter mer), men den är definitivt inte tyst. Kör med lägsta fläkthastigheten. Ska avtala med ena brorsdottern om att hon fyller på med vatten när jag inte är hemma.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9376.jpeg 
Visningar:	10 
Storlek:	2,17 MB 
Id:	117156
    Jag blev tvungen att köpa en ny häromveckan, den gamla havererade. Det var motorn som lade av. Antagligen för att jag inte varit tillräckligt noga med att hålla kalkavlagringar borta. Drivkuggen har sluntit en hel del senaste månaderna och motorn har väl helt enkelt gått varm. En fördel är dock att den nya låter klart mindre. Så nu skulle jag nog klara att sova i samma rum. Med öronproppar och en rejäl fylla. Hursomhelst: håll kalken borta! När den bitit sig fast för mycket i kuggar etc så är det svårt att få bort den.

  37. #37
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Nu har en av mina gitarrer stått utan fuktare i 6 dagar och det börjar redan skorra på ett par band. Den är riktigt känslig.

  38. #38
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Capoten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då var Dalek,en (aka Hale HUM 45DWCE), igång. Testar att köra den i vardagsrummet, då jag/brorsan kom på att det blir väldigt ineffektivt att ha den i badrummet, då det är där och i köket, som utluften till lägenheten sitter. Tycker inte den väsnas så kolossalt (min AC låter mer), men den är definitivt inte tyst. Kör med lägsta fläkthastigheten. Ska avtala med ena brorsdottern om att hon fyller på med vatten när jag inte är hemma.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9376.jpeg 
Visningar:	10 
Storlek:	2,17 MB 
Id:	117156
    Apropå att vara borta länge, så har jag just kommit hem från två veckors semester. Min Dalek står i musikrummet och vanligen med öppen dörr, så att hela lägenheten fuktas, men nu stängde jag dörren och riggade dessutom en snorbillig övervakningskamera, så att den kunde se indikatorljusen för OK respektive Tomt. Kameran har en gratisapp, så jag kunde hålla koll via telefonen.

    Jag hade langat extranycklar till en kompis, men hon bor några mil bort, så dealen var att jag skulle höra av mig om det behövdes. Men med stängd dörr så höll fuktaren hela semestern. Den var inte ens tom när jag kom hem, men den hade nog bara klarat tre-fyra dagar till, max. Och hade det varit kallare ute hade kanske kompisen behövt rycka ut.

    Summan av kardemumman är hursomhelst att med stängd dörr, en fyrahundrakronors kamera för övervakning och en kompis som nödlösning, så funkade det smidigt, trots stort fuktbehov.

  39. #39
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag ska lägga till att musikrummet är c:a 12 kvm. Kör jag med öppen dörr och fuktar alla 78 kvadraten så håller det typ tre dagar.

  40. #40
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

    https://youtu.be/k3xApubvSHI

    Sådär, nu har locket sjunkit in lite, märks tydligt.
    17 vinterdagar tog det alltså.
    Nu ska jag stoppa in fuktare i den och kolla hur lång tid den behöver på sig för att återhämta sig.

Liknande ämnen

  1. Vad använder ni för mixerbord?
    Av outshape i forum Mixning & mastring
    Svar: 407
    Senaste inlägg: 2021-04-01, 09:13
  2. Vad använder ni för monitorcontroller?
    Av Wilhelm i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2018-09-21, 11:10
  3. Vad använder du för lim?
    Av Lofi i forum Mixning & mastring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-18, 09:20
  4. Vad använder ni för envelopes?
    Av evirob i forum Modularer & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 21:21
  5. Vad använder du för ljudinterface?
    Av PF i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2003-10-23, 04:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •