Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Förklara ADAT och extern AD-DA är ni snälla

  1. #1
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior

    Förklara ADAT och extern AD-DA är ni snälla

    Hej!
    Jag kikar på en mastering AD-DA-konverterare med två in och två utgångar att inkorporera i min setup. De jag kikar på har ADAT, SPDIF och AES ingång/utgångar men ingen USB/TB/FW koppling till datorn. Sam jag förstått det är dessa menade att kopplas via ADAT eller annan digital utgång till ett separat ljudkort för att exempelvis tracka genom dem till datorn.

    Om jag skulle ha säg ett Motu Ultralite med ADAT ingång, då kan jag tracka genom Mastering-AD/DA omvandlaren och Motun för över till datorn men att jag bypassar Motuns egna AD? Och vice versa. Kan jag använda Motuns ingångar och köra flera in konverteringen på Mastering omvandlaren och fortfarande bypassa Motuns egna AD eller blir det via Motuns AD då?

    Avslutningsvis, spelar det roll vilket ljudkort jag använder eller krävs det bara att den har ADAT? Kan jag tex använda Push 3 på samma sätt som ett Motu Ultralite?

    Tacksam för svar, är total Noob på detta område. Admin får gärna flytta tråden om jag är i fel underforum.

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja precis ADAT in/ut på ett ljudkort är egna ingångar, typ om 1-10 är analoga in så är 11-18 ADAT och 19-20 spdif till exempel, så du väljer vilka ingångar du använder och kan använda alla samtidigt. Samma för ut.

    Sista frågan får nån som kan svara på, men kortet bör väl inte påverka ljudkvalitén, tror jag.

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Nä precis, Adat kör standard 384khz, och delar upp det i 8*48khz eller färre kanaler, och en DD-omvandling så länge allt synkar kan inte påverka ljudkvaliteten.
    Brasklapp för varispeed så den totala bandbredden kan vara högre än 384 och även lägre än 352.8(8*44.1) - men bara enheten i andra ändan synkar, kvittar det.

  4. #4
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Tusen tack för svar. Hur fungera det här med synk. World-clock etc? Måste ADAT alltid syncas?

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tusen tack för svar. Hur fungera det här med synk. World-clock etc? Måste ADAT alltid syncas?
    Japp. Alla digitalsystem behöver vara överens om en klocka. En enhet är master, alla andra är slave. (Eller. Det FINNS undantag som kan köra flera in/utgångar med olika klockor och intern sampleratekonvertering mellan de olika ingångarna, men det är just undantag, så för MOTU eller Push t ex gäller en klocka).

    Det är inget måste att ha separata kablar för klocka. Digitalsignalerna i sig, som ADAT eller SPDIF kan bära en integrerad klocksignal. Men, de kan inte klock:a "motströms", så den enhet som är master måste då ha ADAT/SPDIF ut till alla andra enheter, även om den externa enheten bara används för A/D t ex.

  6. #6
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Edit: (skrev samtidigt som rydan)

    ADAT är självklockande, men det finns vissa fall där du behöver ta tag i det där. Om du har två enheter (som du planerat) med adat i bägge riktningar är det bara att köra.

    Om du bara ska använda ena riktningen, säg för att få fler ingångar, så kan du behöva se till att konverteringsburken är master eftersom ljudkortet inte kan skicka klocka "baklänges" i lightpipe-kabeln. Enklast då är bara som sagt att koppla in både in/ut ändå så löser det sig. Sen om man har flera digitala signaler kors och tvärs kan man behöva synka alla från en källa men det är en annan historia.

  7. #7
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sista frågan får nån som kan svara på, men kortet bör väl inte påverka ljudkvalitén, tror jag.
    Det kan teoretiskt påverka, beroende på hur stabil klockan är m a p jitter t ex, men det borde vara i praktiken försumbart, har svårt att tro att någon ens billig A/D-D/A-lösning idag inte har extremt stabil klocka/lågt jitter. Finns säkert de som inte håller med mig...

  8. #8
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Finns det inga ljudkort med tillräckligt bra ad/da? Eller vad är tanken med att ha separat ad/da?

  9. #9
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Edit: (skrev samtidigt som rydan)

    ADAT är självklockande, men det finns vissa fall där du behöver ta tag i det där. Om du har två enheter (som du planerat) med adat i bägge riktningar är det bara att köra.

    Om du bara ska använda ena riktningen, säg för att få fler ingångar, så kan du behöva se till att konverteringsburken är master eftersom ljudkortet inte kan skicka klocka "baklänges" i lightpipe-kabeln. Enklast då är bara som sagt att koppla in både in/ut ändå så löser det sig. Sen om man har flera digitala signaler kors och tvärs kan man behöva synka alla från en källa men det är en annan historia.
    Ok, så med två enheter, säg Push 3 och Separat konverterare behöver en av dem skicka klocka, helst konverteringsboxen?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det inga ljudkort med tillräckligt bra ad/da? Eller vad är tanken med att ha separat ad/da?
    Absolut, generellt låter väl alla ljudkort bra men har tittat på High-ends konverters som ska ge det där lilla extra

  10. #10
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, så med två enheter, säg Push 3 och Separat konverterare behöver en av dem skicka klocka, helst konverteringsboxen?
    Helst den som totalt sett resulterar i lägst jitter, beroende på hur bra klocka enheterna genererar, och hur exakta de är på att följa extern klocka. Ungefär. Så det är lite svårt att svara på vilken som kommer vara bäst som master. Jag TROR det oftast är den "bästa" enheten som ska vara master p g a bäst klocka. Antar att man som vanligt får lyssna och ev mäta sig till vilket som är bäst, om det ö h t blir hörbar skillnad.

  11. #11
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag hakar på. Har ett ljudkort, Apogee Element 24, med två analoga och två optiska ingångar. Via de optiska ska man kunna köra 22 kanaler tror jag (så det blir 24 sammanlagt). Jag har haft detta ljudkort länge men aldrig brytt mig om den optiska biten.

    Vad ska man använda för ADAT-låda till? Alltså något med en massa analoga in och två optiska ut. Eller har jag förstått fel hur sådant här fungerar?

  12. #12
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hakar på. Har ett ljudkort, Apogee Element 24, med två analoga och två optiska ingångar. Via de optiska ska man kunna köra 22 kanaler tror jag (så det blir 24 sammanlagt). Jag har haft detta ljudkort länge men aldrig brytt mig om den optiska biten.

    Nja. ADAT kan hantera 8 kanaler i maximalt 48k per ut/ingång. Apogee Eleven 24 har en optisk IN/UT som nog antingen kan köra TOS (2ch) eller ADAT (8ch)


    Högre rate på ADAT sänker antalet kanaler den kan använda.

    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska man använda för ADAT-låda till? Alltså något med en massa analoga in och två optiska ut. Eller har jag förstått fel hur sådant här fungerar?
    Precis så du kan expandera antalet in och ut gångar med ADAT kompatibel hårdvara, tex Behringer ADA-8000 eller Scarlet OctoPre etc. Det finns en drös.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hakar på. Har ett ljudkort, Apogee Element 24, med två analoga och två optiska ingångar. Via de optiska ska man kunna köra 22 kanaler tror jag (så det blir 24 sammanlagt).
    Specad: 10 IN x 12 OUT Thunderbolt Audio I/O box

  14. #14
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Specad: 10 IN x 12 OUT Thunderbolt Audio I/O box
    Aha. Men vad står 24 för?

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Analoga 2 in 4 ut, analogt (!) med deras 46 (4 in 6 ut) och 88 (8 in 8 ut)

  16. #16
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Analoga 2 in 4 ut, analogt (!) med deras 46 (4 in 6 ut) och 88 (8 in 8 ut)
    Haha, OK. Tur att jag inte köpte den för att jag behövde 24 in då.

Liknande ämnen

  1. Firewire och Windows, ADAT
    Av GloriousL i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-08-29, 22:49
  2. Förklara ES-4 och S/PDIF som om jag vore fem år
    Av Wiktorion i forum Modularer & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 13:41
  3. Adresser och Kontakter snälla!!!
    Av JoachimR i forum Allmänt om musik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 13:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •