Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Välja kondingar till Roland MKS-moduler?

  1. #1
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran

    Välja kondingar till Roland MKS-moduler?

    Hejsan, tänkte börja byta ut nät-kondingar i mina gamla mks-moduler från 80-talet:
    Min mks-30 börjar knastra och hänger sej när den blir varm :-/
    Vilka märken är bra, och vad mer behöver jag tänka på inför inköpen och montering?
    /Jocke

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Köp från electrokit, de har bara bra grejer och snabb leverans. Enda att tänka på är att du köper samma µF-värde och om de inte har samma V-rating kan du gå upp i värde.

    Så om det sitter en 2200µF 50V kan du även använda en 2200µF 63V eller 100V.

    Även µF-värdet har ju en viss tolerans, men detta är viktigare än V-värdet, så se till att µF matchar.

  3. #3
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack Lackan!, du har väl rotat i en del syntar genom åren, eller hur?

  4. #4
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vet att man brukar rekommendera 105C kondensatorer över 85C (temptålighet) när man byter i mixerbord för dom håller längre. Vet inte om det är aktuellt i det här fallet men kan vara något att tänka på.

  5. #5
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    105 och över är väl framförallt vettigt i PSU-delen (och andra delar som alstrar värme). Är väl rätt så gott om utrymme i MKSarna, men det är klart. Sitter de i ett välpackat rack så blir det en del värme.

    Finns många myter, som att använda Nichicon-kondingar i ljudbanor och Panasanic (har jag för mig) i PSU, men dagens kondingar håller alla (nåja, nästan i alla fall) högre standard än 30-40 år gamla från 80-talet... Så det torde inte vara nåt större problem.

    Om du kan identifiera vilka kondingar det är som trasslar kan det vara värt att bara byta ut dem. Samt andra som verkar trötta, förstås. Att byta ut alla på ett bräde riskerar att skapa mer problem än det löser och är häck att felsöka

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Lackan!, du har väl rotat i en del syntar genom åren, eller hur?
    Jo, det har blivit ett par stycken, men bara gamla grejer pre 85 typ. Nyare digitalt och SMT är inget jag gett mig in på än...

    Ang temp skulle jag bara vilja flika in att jag stoppade in en termometer i en Jupiter 8 som blev glödhet - man kunde inte hålla handen på kylflänsen - och jag var nervös för hur varmt det då var INNE i synten...

    27°C blev resultatet. Så 85°C eller 105°C kan möööjligen ha lite med livslängd att göra, men jag skulle säga att för det vi pysslar med så blir det inte sådana temperaturer att det spelar någon större roll.

    Och speciellt inte i MKS-maskiner.

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att byta ut alla på ett bräde riskerar att skapa mer problem än det löser och är häck att felsöka
    Framför allt skulle jag vilja slå ett slag för att bara laga vad som är trasigt när det gäller gamla grejer. Genom att göra en full recap och byta 100 kondningar i ljudvägen så kan det ju hända att man "lagar bort" lite av skevheten som ger ett gammalt instrument karaktär.

    Att byta i PSU är ju dock självklart skulle jag säga, men att byta alla andra "bara-för-att" har jag helt slutat med.

    Jag har t.ex några gamla SEM som är fulla med tantaler i ljudvägen - men dom låter makalöst skitgott och får sitta där tills dom poffar, och DÅ byter jag bara den trasiga.

  8. #8
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag vill nog säga att electrokit inte bara har bra saker… inte för att de dåliga är dåliga, men bra är de kanske inte. Noname-grejer finns ju där med. Men är det namngivet så får man ju det (annars är det bara att klaga). Och större grejer med högre uffff brukar ju vara märkes-.

    Högre ger väl ökad livslängd, enligt någon sån där derating-kurva, där varje halvering av faktisk temperatur under angivet värde ger dubble livslängden. Eller något i den stilen. Typ.

    Om något värde saknas och inte är helt knasigt kan man be dem ta in, har man tur kommer det in inom en vecka eller så.

  9. #9
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Och håll koll på spänningarna. Kondingarnas märkspänning bör gärna minst ligga 15% över arbetsspänningen. Alltså att filtrera 12V, äskar på en konding på 16V (eller 25V om man vill ha hängslen, livrem och knäppt gylf).
    Dagens kondingar har tajta marginaler, så står det 12V på kåpan är det 12V som gäller.

  10. #10
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Framför allt skulle jag vilja slå ett slag för att bara laga vad som är trasigt när det gäller gamla grejer. Genom att göra en full recap och byta 100 kondningar i ljudvägen så kan det ju hända att man "lagar bort" lite av skevheten som ger ett gammalt instrument karaktär.

    Att byta i PSU är ju dock självklart skulle jag säga, men att byta alla andra "bara-för-att" har jag helt slutat med.

    Jag har t.ex några gamla SEM som är fulla med tantaler i ljudvägen - men dom låter makalöst skitgott och får sitta där tills dom poffar, och DÅ byter jag bara den trasiga.
    Precis just så!!

  11. #11
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack allihopa, det var lite svart gegga runt de stora kondingarna på nätkortet. Även L1 hade det också, men är det nån likriktare eller nåt (okunnig på elektronik som ni hör)
    Tog 105c på alla kondingarna, och beställde samtidigt en uppsättning till min mks10-modul, som jag tycker lät sämre efter år i malpåse.
    Om mina reparationer lyckas nu, vågar jag nog även öppna min mks-80 rev5, för att se statusen där.

  12. #12
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Det svarta är nog bara resin för att hålla komponenter på plats.

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Eller lim. Roland är ökända för att limma fast stora komponenter. Ser ut som kontaktlim ungefär.

    Att MKS10 lät sämre nu beror nog snarare på minnet. Den har nog aldrig låtit bra tänker jag.

  14. #14
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Tänk också på att elektrolyter i nätdelar som inte ser ”gravida” ut eller har läckt, och som vid mätning visar skapligt rätt kapacitans ändå kan läcka igenom mer ström än vad som är hälsosamt. Så när du ändå är på’t byt alla elektrolyter i nätdelen är mitt tips.

    Jag lagade en Microwave 2015 med billiga kinakondingar eftersom det var panik och det var det som fanns på Kjelle. De höll bara 5 år, sedan var de slut. Riktigt kort livslängd. Så välj något med -con eller Panasonic så slipper du göra dubbelt arbete.

  15. #15
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, särskilt i sånt är nog märkes- bäst. Kemet räknas väl också som bra kondensatorer tänker jag mig. Eller Epcos, Würth.

  16. #16
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller lim. Roland är ökända för att limma fast stora komponenter. Ser ut som kontaktlim ungefär.

    Att MKS10 lät sämre nu beror nog snarare på minnet. Den har nog aldrig låtit bra tänker jag.
    Hehe...Nä men jag har inspelningar från 1985-96 med det härligt svävande inbyggda tremolo och chorus. Låter livlöst och stereoeffekten är minimal numera

  17. #17
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Framför allt skulle jag vilja slå ett slag för att bara laga vad som är trasigt när det gäller gamla grejer. Genom att göra en full recap och byta 100 kondningar i ljudvägen så kan det ju hända att man "lagar bort" lite av skevheten som ger ett gammalt instrument karaktär.

    Att byta i PSU är ju dock självklart skulle jag säga, men att byta alla andra "bara-för-att" har jag helt slutat med.

    Jag har t.ex några gamla SEM som är fulla med tantaler i ljudvägen - men dom låter makalöst skitgott och får sitta där tills dom poffar, och DÅ byter jag bara den trasiga.
    + på den.

  18. #18
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk också på att elektrolyter i nätdelar som inte ser ”gravida” ut eller har läckt, och som vid mätning visar skapligt rätt kapacitans ändå kan läcka igenom mer ström än vad som är hälsosamt. Så när du ändå är på’t byt alla elektrolyter i nätdelen är mitt tips.

    Jag lagade en Microwave 2015 med billiga kinakondingar eftersom det var panik och det var det som fanns på Kjelle. De höll bara 5 år, sedan var de slut. Riktigt kort livslängd. Så välj något med -con eller Panasonic så slipper du göra dubbelt arbete.
    Hmm...Det blev chengX på 105-graders jag hittade där. Hoppas att de håller mer än fem år
    Mina analogue renaissance AR80017A CHIP är på ingång snart också. Då blir det premiär att jobba med en löd-sug med pump.
    Håll tummarna för att jag lyckas, dom kostade en slant...Update: Jag lyckades till slut🥳 Krävs hög temperatur, rätt verktyg och tålamod. Trångt som fasen vid lödning. Borde haft lödpenna med lång spets istället.flera omlödningar vid trånga punkter.
    Senast redigerat av jocks1 den 2024-01-31 klockan 14:21.

  19. #19
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Ta også en titt på denne tråden:

    https://www.99musik.se/showthread.ph...ghlight=mks-50

Liknande ämnen

  1. Roland MKS-20 - AUX-in till BBD Chorus / Tremolo
    Av musicman i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 17:19
  2. MIDI till ROLAND JUPITER-8, vilket skall man välja?
    Av Synthgalningen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •