Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: RØDE köper Mackie

  1. #1
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran

    RØDE köper Mackie

    In an official press release, Peter Freedman, owner and founder of the parent Freedman Group, as officially announced the acquisition of Mackie

    “I am absolutely thrilled to welcome Mackie to The Freedman Group’s roster of iconic audio brands. They are true legends, with a pedigree of live sound expertise that is simply unmatched. Today, RØDE and Mackie are both leaders in audio, and we share the same passion for creating innovative, high-quality products with a strong customer focus. With this acquisition, The Freedman Group is now a premier audio technology company offering world-class products to an even wider range of customers, from up-and-coming content creators to professionals working in live production and everyone in-between.”

    Källa: https://www.gearnews.com/rode-buys-m...-in-180m-deal/

  2. #2
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Nyansering av LM3204!?

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Låter som en bra matchning tycker jag.

  4. #4
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Har inget alls emot saken i sig, men det känns som att reaktionen hos varje VD börjar vid "thrilled" och fortsätter uppåt. Här är han till och med "absolutely thrilled". Varför inte "unbelievably extatic"?
    Dessutom har jag mycket svårt för uttrycken "content" och "content creators". Visst, Røde kanske gör någon podcastmikrofon men i det stora hela känns det som märkliga begrepp när man talar om artister och konstnärligt skapande. (Sådär, det var gubbagnället för idag.)

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Marknaden för mikrofoner för streamers/podcasters är större än den för musikskaparna verkar det som numera.

  6. #6

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Marknaden för mikrofoner för streamers/podcasters är större än den för musikskaparna verkar det som numera.
    Japp, och det är en marknad med rätt annorlunda behov och struktur jämfört med musiker. Jag skulle också lägga till video som en viktig kategori.

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Här finns intressant läsning om marknaden för mikrofoner numera: https://www.soundonsound.com/reviews/shure-sm7db

    “So, you know, the podcasting did not surprise us. We were really shocked when gamers started using it, though. Gamers are gonna pay that much money for a mic? Still, you can’t deny it sounds great, and certainly when you’re in a room that’s less than perfect, it does tend to pick up less background noise than a condenser microphone does. And so you combine all those things, and it’s just been great. I mean, we just opened up another manufacturing facility, and a lot of it is dedicated to making SM7s. In 2023, compared to 20 years ago, we sell probably about a hundred times more than we used to!”

  8. #8
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här finns intressant läsning om marknaden för mikrofoner numera: https://www.soundonsound.com/reviews/shure-sm7db
    Japp. Gamers är en sjukt bra kund. Sonen har ju tex dyrare hörlurar än vad jag har i studion...

  9. #9
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här finns intressant läsning om marknaden för mikrofoner numera: https://www.soundonsound.com/reviews/shure-sm7db
    Intressant artikel!

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Känns inte bra i magen. Men jag har nog inte köpt något nytt av dem sedan 2017 och ska jag ha ny mixer tror jag inte de har rätt grej för mig ändå. Men som mackie-fanboy känns det fel oavsett :-(

  11. #11
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp. Gamers är en sjukt bra kund. Sonen har ju tex dyrare hörlurar än vad jag har i studion...
    Det var ett jädra curlande!



    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här finns intressant läsning om marknaden för mikrofoner numera: https://www.soundonsound.com/reviews/shure-sm7db
    The mic of broken influencerdrömmar...

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom har jag mycket svårt för uttrycken "content" och "content creators".
    Har inte RØDE varit minst lika inriktat mot film/video som mot musik under en låååång tid? Även sedan före podcasting m m var en grej?

  13. #13

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte RØDE varit minst lika inriktat mot film/video som mot musik under en låååång tid? Även sedan före podcasting m m var en grej?
    Jo – att de tex haft batteridrivna mikrofoner har väl delvis varit för att kunna spela in utanför studiomiljöer och med utrustning som inte har fantommatning, typ videokameror och sånt.

  14. #14
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Det verkar väl bra tycker jag! Röde gör bra grejer..

  15. #15
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte RØDE varit minst lika inriktat mot film/video som mot musik under en låååång tid? Även sedan före podcasting m m var en grej?
    Ja, men min poäng är liksom att det inte finns någon anledning att använda begreppen "content" och "content creators" om det heller. De kommer från distributionsvärlden, där man har en distributionskanal till kunden som skall fyllas med "innehåll". Att som konstnär eller artist referera till sig själv som "content creator" är rätt befängt.
    Senast redigerat av Olof B. den 2023-12-07 klockan 21:04.

  16. #16
    asckone
    asckone är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vi får se vad för kvalitet det blir framöver på varorna.

  17. #17
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Har inte Mackie varit inriktade på lågpris-smäck a la Behringer den senaste tiden? Eller har de haft sjyssta prylar i portföljen också?

  18. #18

    Redaktör
    Mackie har väl alltid varit ett budget-pro-märke, om det är en begriplig beskrivning? Deras tidiga mixerbord (8-bus, CR1604) var budgetprodukter i bemärkelsen att de var betydligt billigare än de etablerade namnen, men semipro när det gäller funktioner, gediget konstruerade och med egen design istället för att bara kopiera andra.

    Så det beror väl lite på var man lägger referenspunkten. Jag har inte använt några nyare Mackie-produkter, men de verkar ju rimligt gedigna fortfarande?

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Senaste jag har köpt är 1202 VLX-4 respektive Mix8 (som är lite enklare), båda är solida och pålitliga (särskilt 1202 då). Knappast lågbudgetsmäck.

    Å andra sidan har jag kollat på deras stormembransmick för typ 500 spänn, den är nog i underkant vad gäller byggkvalitet får man väl gissa.

Liknande ämnen

  1. Beyerdynamic mce 85 vs Rode ntg4
    Av gunlis i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-10-09, 17:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •