Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: 1961, elektronisk musik bereder huvudbry för STIM - dessutom ett foto från EMS!

  1. #1
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior

    1961, elektronisk musik bereder huvudbry för STIM - dessutom ett foto från EMS!

    Bönräknarna i Stim hade redan förr problem med att få det nya att passa i deras Kafkalabyrint.

    Edit: Min slutsats att det rörde sig om EMS var förhastad, fotot är taget ett par år innan EMS-tiden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EMS.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	1,05 MB 
Id:	115481
    Senast redigerat av ryssen den 2023-11-11 klockan 21:52.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bönräknarna i Stim hade redan förr problem med att få det nya att passa i deras Kafkalabyrint.
    ...ja... Techno eller Rave?

  3. #3
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Ser nu i historiens rullor att detta är pre-EMS, fotot är alltså inte från EMS .

  4. #4
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Och visst är det samma lokal som Fylkingen flyttar till om ett par år?

    Cirklon är sliten eller hur uttrycket nu lyder.

  5. #5
    pawal
    pawal är uppkopplad nu
    pawals avatar
    Senior
    Ja, detta gav ju också upphov till denna fantastiska skrift.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ems.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	51,9 KB 
Id:	115484

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Diana Krull - en svensk kvinna inom elektronmusiken på 60-talet! Det är den första jag har hört talas om. Hon verkar ha skrivit några verk som uppförts på Fylkingen och Sveriges Radio.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fantastiskt. Det ser liksom löjiligt ut i hela tilltaget "hur ska vi beteckna detta, som pianosolo?"

  8. #8
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Ha ha! =)

    "Kompositör blir man inte så lätt. För att räknas som sådan måste man och behärska den konventionella musiken."

    Fan, samma skit som när man var liten i mellanstadiet tidigt -80. Du blev tvingad till att börja med en blockflöjt ifall du ens skulle få närma dig någon form av musikskapande. Du fick inte spela vare sig elgitarr eller synth!
    Akustiskt gitarr och piano skulle det minsann vara. Så jävla upprörd över detta än idag.
    Tur jag gick min egen väg några år senare och köpte mig en elgitarr. Började med att spela death metal och punk. Ingen jävla klassisk sörja. Lärde mig allt själv.

  9. #9
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det lustiga är att samma frågor fortfarande diskuteras. Den där avvisningen att "det där är inte musik, möjligtvis ljudkonst" har vi väl alla hört. Men också kategoriindelningen har fortsatt ställa till problem. Jag vet inte hur STIM förhåller sig nuförtiden, men TONO hade några år tillbaka kategorier av olika komplexa verk, till exempel kategori A: visa med ackord eller stycke för ett soloinstrument, kategori B: kammarmusik för upp till 4 instrument, kategori C: verk för sinfonietta eller orkester. Den rimliga tanken var att mera komplexa verk som har tagit längre tid att komponera skulle avräknas med högre satser när de blev spelade. Men hur skulle man placera in elektronisk musik i det här systemet? Absolut omöjligt. Rekommenderade satser för beställningsverk följer fortfarande det här systemet även om alla fattar att det inte kan tillämpas på elektronisk musik, och nätt och jämt på instrumentalmusik heller.

  10. #10
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det lustiga är att samma frågor fortfarande diskuteras. Den där avvisningen att "det där är inte musik, möjligtvis ljudkonst" har vi väl alla hört. Men också kategoriindelningen har fortsatt ställa till problem. Jag vet inte hur STIM förhåller sig nuförtiden, men TONO hade några år tillbaka kategorier av olika komplexa verk, till exempel kategori A: visa med ackord eller stycke för ett soloinstrument, kategori B: kammarmusik för upp till 4 instrument, kategori C: verk för sinfonietta eller orkester. Den rimliga tanken var att mera komplexa verk som har tagit längre tid att komponera skulle avräknas med högre satser när de blev spelade. Men hur skulle man placera in elektronisk musik i det här systemet? Absolut omöjligt. Rekommenderade satser för beställningsverk följer fortfarande det här systemet även om alla fattar att det inte kan tillämpas på elektronisk musik, och nätt och jämt på instrumentalmusik heller.
    Är inte säker på att jag förstår dig rätt, men i FST:s rekommendationer är EAM en egen kategori och där är det bl.a. antalet kanaler som styr den bedömda komplexiteten. Hela listan finns här: https://fst.se/rekommenderade_minimiarvoden (scrolla ner för tabeller med definitioner). T.ex. ligger ett EAM-verk med 12+ kanaler på samma nivå som ett orkesterverk för stor orkester eller med kör. Tycker bedömningarna verkar rimliga. Eller?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-11-12 kl. 13.25.16.png 
Visningar:	2 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	115489

    (FST = Föreningen Svenska Tonsättare, om någon undrar. Har fått på moppo tidigare för konstiga förkortningar )

  11. #11
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Å andra sidan kan det vara mer krävande att skapa ett (intressant) verk med mycket få komponenter, så mätmetoden känns rätt tvivelaktig. Är den bedömningsgrunden t.ex. rimlig för ett verk som Alvin Luciers Music on a long thin wire? Den här sortens problem är iofs inte specifika för EAM och det är väl omöjligt att få till en riktigt rättvis bedömningsgrund.

    Men hela tänket påminner mig om en historia från Apples barndom, när en chef som skulle få ordning på torpet började mäta utvecklarnas prestation baserat på hur många rader kod de skrev per vecka. Stenkorkat eftersom effektivare kod ofta är kortare och det hela föll såklart efter ett tag, när utvecklare började rapportera negativa siffror, för att de rensat bort onödigheter. More är inte alltid more...

  12. #12
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    En 12+ kanals 30-minutersdrön tar inte 5 månader att skruva in, snarare 5 minuter

  13. #13
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bönräknarna i Stim hade redan förr problem med att få det nya att passa i deras Kafkalabyrint.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EMS.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	1,05 MB 
Id:	115481
    Vet du eller någon annan vilken tidning och nr klippet kommer ifrån? Väldigt skojigt och typiskt för hur institutioner ännu idag blir handfallna när saker förändras.

  14. #14
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet du eller någon annan vilken tidning och nr klippet kommer ifrån? Väldigt skojigt och typiskt för hur institutioner ännu idag blir handfallna när saker förändras.
    Svenska Dagbladet 1961-02-11

  15. #15
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det lustiga är att samma frågor fortfarande diskuteras. Den där avvisningen att "det där är inte musik, möjligtvis ljudkonst" har vi väl alla hört. Men också kategoriindelningen har fortsatt ställa till problem. Jag vet inte hur STIM förhåller sig nuförtiden, men TONO hade några år tillbaka kategorier av olika komplexa verk, till exempel kategori A: visa med ackord eller stycke för ett soloinstrument, kategori B: kammarmusik för upp till 4 instrument, kategori C: verk för sinfonietta eller orkester. Den rimliga tanken var att mera komplexa verk som har tagit längre tid att komponera skulle avräknas med högre satser när de blev spelade. Men hur skulle man placera in elektronisk musik i det här systemet? Absolut omöjligt. Rekommenderade satser för beställningsverk följer fortfarande det här systemet även om alla fattar att det inte kan tillämpas på elektronisk musik, och nätt och jämt på instrumentalmusik heller.
    Stim har fem graderingar, A-E. Ger 1-3x pengarna i steg om 0,5. De har inget annat än titel och sättning att gå på men har tydligen inga problem att bedöma musiken. Fick B för något hyfsat minutiöst eam-verk (iofs typ fyra minuter) minns jag. Blev provocerad och skrev ett kammarstycke som hette Gradering C. Tror att det också fick B men är inte säker…

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Cool artikel!
    Man ju nyfiken på mer material med Diana Krull.

  17. #17
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Kul artikel med ständigt aktuell diskussion känns det som!

    Passar på att lyfta fram en annan kvinna som var aktiv på EMS, men som tekniker: Gunnel Lundholm, eller ”ingenjör och apparatisör” som hon är omnämnd som i den här årsredovisningen:

    https://carkiv.musikverk.se/www/EMS/...rt-1970-71.pdf

  18. #18
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Apparatisör. Det ska jag också börja kalla mig.

  19. #19
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Enda träffen jag får är mycket riktigt den verksamhetsberättelsen.

  20. #20
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    I EMS årsberättelse ovan står som enda kvinnlig kompositör Danskan Else Marie Pade med på listan över de som arbetat i EMS studios under 1970/1971.

  21. #21
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte säker på att jag förstår dig rätt, men i FST:s rekommendationer är EAM en egen kategori och där är det bl.a. antalet kanaler som styr den bedömda komplexiteten. Hela listan finns här: https://fst.se/rekommenderade_minimiarvoden (scrolla ner för tabeller med definitioner). T.ex. ligger ett EAM-verk med 12+ kanaler på samma nivå som ett orkesterverk för stor orkester eller med kör. Tycker bedömningarna verkar rimliga. Eller?
    Intressant. Jag har mest koll på norska förhållanden numera, och jag tror vi också har något liknande system med antal kanaler. Men det säger ju väldigt lite om musikens komplexitet, bara att man har haft tillgång till att jobba i en påkostad studio. Och de som ska bedöma sånt är nog väl medvetna om det.


    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stim har fem graderingar, A-E. Ger 1-3x pengarna i steg om 0,5.
    Fortfarande? Vi hade fem kategorier förr, sedan blev det tre. Jag är lite osäker på hur många det är nu, men det har varit en del påtryckningar om att avveckla det helt.

  22. #22
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant. Jag har mest koll på norska förhållanden numera, och jag tror vi också har något liknande system med antal kanaler. Men det säger ju väldigt lite om musikens komplexitet, bara att man har haft tillgång till att jobba i en påkostad studio. Och de som ska bedöma sånt är nog väl medvetna om det.




    Fortfarande? Vi hade fem kategorier förr, sedan blev det tre. Jag är lite osäker på hur många det är nu, men det har varit en del påtryckningar om att avveckla det helt.
    Japp, jag var inne just och kollade.

    Håller med om att kanaler är lite missvisande. Lite som för ensembler, om man skriver ett "vanligt" orkesterstycke är det ju bara två fiolstämmor, och så en för vla, vlc och kontrabas. Skriver man för kammarensemble kan det ju vara tio stråkstämmor, och dessutom mycket mer komplex och detaljerad musik som orkestermusiker hade vägrat spela.
    Tolv kanaler är ju lätt ordnat med pan-lfo och så någon idiotisk röstsampling som snurrar runt (nu avslöjar jag mina fördomar kanske). Ska de mäta kanalerna får de kanske kolla delta-signalen mellan kanalerna för att se om de faktiskt skiljer sig åt.

  23. #23
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Nu blev det mycket fokus på kanaler för EAM, för fullständighetens skull postar jag här de andra kategorierna också för de som inte ids följa länken. Tycker ändå det är intressant att jämföra med andra genrer. Kategori A kom inte med i screenshoten men är Enklare teatermusik + Inlagemusik, pop, rock m.m. Obs att detta alltså gäller beställningsverk. Är det samma kategorier som STIM har?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-11-13 kl. 15.19.28.png 
Visningar:	19 
Storlek:	175,7 KB 
Id:	115501

  24. #24
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tolv kanaler är ju lätt ordnat med pan-lfo och så någon idiotisk röstsampling som snurrar runt (nu avslöjar jag mina fördomar kanske). Ska de mäta kanalerna får de kanske kolla delta-signalen mellan kanalerna för att se om de faktiskt skiljer sig åt.
    Vänta tills de kriminella gängen hör talas om detta - Spotify bedrägerierna som framstå som en sommarbris... Gangsta EAM here we go

  25. #25
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Straight Outta Fylkingen!

  26. #26
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blev det mycket fokus på kanaler för EAM, för fullständighetens skull postar jag här de andra kategorierna också för de som inte ids följa länken. Tycker ändå det är intressant att jämföra med andra genrer. Kategori A kom inte med i screenshoten men är Enklare teatermusik + Inlagemusik, pop, rock m.m. Obs att detta alltså gäller beställningsverk. Är det samma kategorier som STIM har?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-11-13 kl. 15.19.28.png 
Visningar:	19 
Storlek:	175,7 KB 
Id:	115501
    Otroligt genomtänkt att (+elektronik) inte gör någon skillnad. Att skriva ett kammarstycke för 1-4 musiker plus elektronik ska alltså motsvara att skriva ett utan. Men elektroniken kan ju innebära en inspelning (alltså ett eam-verk långt nog som det noterade stycket potentiellt (eller längre), en enkel patch som styrs med footswtich eller så, eller ett avancerat system som lyssnar på musikerna och bearbetar deras ljud i realtid baserat på var den uppfattar dem vara i stycket. Men det är alltså ungefär samma som att skriva noterna.

    Inser att det inte är lätt att kategorisera men här känns det som att de hamnade jävligt fel.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vänta tills de kriminella gängen hör talas om detta - Spotify bedrägerierna som framstå som en sommarbris... Gangsta EAM here we go
    exakt, den idiotiska röstsamplingen kan mycket väl avhandla ett beställningsmord (i vissa fall vore det en klar förbättring)

  27. #27
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Observera att FST's arvodesrekommendationer inte är direkt kopplade till STIM's graderingar. Arvodesrekommendationerna är till för beställare och tonsättare för att komma överens om ett rimligt arvode. STIM's graderingar är ett system för att ge musik som kanske inte "klarar sig själv" rent ekonomiskt skall få lite mer royalty, graderingssystemet bygger på hur komplext verket är. Graderingssystemet kommer försvinna snart, och ersättas med en annan typ av stödsystem. Jag tror att Tono (liksom de andra nordiska länderna) tagit bort sina graderingssystem.
    Jag håller med om att det är lite olyckligt att +elektronik ligger som option.
    Observera också att kanaler på EAM inte innefattar kanaler i DAW! Utan det är frågan om genomkomponerat multikanalsmusik för fler högtalare än stereo. Detta är ett sätt att försöka ge en fingervisning om hur "stort" verket som beställs är, motsvarande skillnad mellan solostycke kontra sinfonietta. Jag är glad att det ens finns med, eftersom den tidigare avtalsrekommendationen inte alls innefattade EAM över huvud taget!

  28. #28
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    FST har ju en välformulerad förklaring om hur de tänker. Det primära är att man tar betalt för förmodad arbetstid. Jag tror det stämmer att TONO har avvecklat graderingen, kommer bara inte ihåg när det skedde. Det som har kommit istället är en stipendieordning som sållar bort dem som inte har haft tillräckligt stora avräkningar de senaste tre åren. Ge till de redan framgångsrika med andra ord.

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    exakt, den idiotiska röstsamplingen kan mycket väl avhandla ett beställningsmord (i vissa fall vore det en klar förbättring)
    Så så, nu är det väl inte den typen beställningsverk det rör sig om!?

  29. #29
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FST har ju en välformulerad förklaring om hur de tänker. Det primära är att man tar betalt för förmodad arbetstid. Jag tror det stämmer att TONO har avvecklat graderingen, kommer bara inte ihåg när det skedde. Det som har kommit istället är en stipendieordning som sållar bort dem som inte har haft tillräckligt stora avräkningar de senaste tre åren. Ge till de redan framgångsrika med andra ord.
    ja, det är ju en bra princip. Men (+elektronik) borde ju rimligen innebära längre arbetstid då...

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så så, nu är det väl inte den typen beställningsverk det rör sig om!?
    Effektivitet är väl ett honnörsord.

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som har kommit istället är en stipendieordning som sållar bort dem som inte har haft tillräckligt stora avräkningar de senaste tre åren. Ge till de redan framgångsrika med andra ord.
    ...alltså där Spotify har hämtat sin nya modell?

  31. #31
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apparatisör. Det ska jag också börja kalla mig.
    +1

Liknande ämnen

  1. Värt att köpa ett UAD-interface för elektronisk musik?
    Av latenightnurse i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2021-09-30, 10:19
  2. Elektronisk musik från landsbygden?
    Av fugl i forum Allmänt om musik
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2021-03-20, 07:42
  3. Elektronisk musik från Afrika?
    Av eangman i forum Allmänt om musik
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2015-12-26, 10:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •