Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Korg Kaoss Replay

  1. #1
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior

    Korg Kaoss Replay


    https://youtu.be/KYDdhVH86JA

    Kaoss Pad Effect128 types
    Effect exclusive for microphone
    TONE, DELAY, REVERB
    Max. number of projects100
    Trigger pad16 (supports velocity) × eight banksHot cueMax. 12 (per trigger pad)
    Number of simultaneous plays16
    Audio specificationsLinear PCM (48 kHz/16 bits)

    Recording functionsSampling, resampling
    * Max. 30 min.
    LIVE REC
    * Max. 100 min.Audio inputLINE/PHONO IN jack: RCA pin jack (Select LINE or PHONO.)
    PHONO GAIN switch (LO/HI)
    MIC IN jack: Standard phone jack (φ 6.3 mm, monaural TS)
    * Exclusive for Dynamic Microphone
    AUX IN jack: Stereo mini jack (φ 3.5 mm)
    * Mix directly to LINE OUT.Audio outputLINE OUT jack: RCA pin jack
    HEADPHONES jack: Standard stereo phone jack (φ 6.3 mm)Controller inputFOOT SW jack: Standard phone jack (φ 6.3 mm, TS)
    * Connect the optional PS-1 or PS-3.USB jackmicroB (MIDI, Audio (IN x 2ch, OUT x 34ch (48 kHz/16 bits, You need to install the KORG KaossReplay Audio Driver in the Windows environment.)MIDI jackIN/OUT (DIN 5pin) and the MIDI function are exclusive to the USB jack (IN x 1 port, OUT x 1 port).External storagemicroSD card, microSDHC card (32GB Max)
    * Class10 or higher, UHS-I (U1) recommended (However, this does not guarantee operations with all cards.)Product dimensions185(W)×284(D)×56(H)mmProduct weight2.0 kg
    * Excluding microSD card and AC adapter.Power supplyDC 5V/3AAccessoriesOwner's manual (Quick Start Guide)
    Senast redigerat av Ullrich den 2023-11-09 klockan 09:16.

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Haha SJUKT! Innan jag somnade igår tänkte jag på KaossPad och att det är många år sedan den senaste kom. HURRA!

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Efter bara 5 min in i videon inser jag att detta är en extremt kompetent liten maskin. Den här skulle nog kunna fungera som central enhet i mångas setups. Spela upp backing tracks, trigga samplingar, effekter. Att den har cue-listening via hörlurarna gör att man enkelt kan förhandslyssna på materialet som ska mixas in. Känns som någonstans mitt i mellan ett DJ-verktyg och en sampler/effektenhet. RCA istället för tele in/ut. Sample-skärmen påminner mig om CDJS. Hur den scrollar filen och följer den på skärmen.

  4. #4
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Micro USB? I'm out. Fan!

  5. #5
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Micro USB? I'm out. Fan!
    Ja, och det mega-frekin-super-bissarra är att det finns en usb c port som är till för strömförsörjning. Vet inte om jag varit med om något knäppare.

    Det är något skumt med hela den här micro-usb grejen. Det måste vara jättemycket billigare för tillverkarna att använda, vad skulle annars insitamentet vara?

  6. #6
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Manual https://www.korg.com/download/global.../us/index.html

    Men den verkar bli dyr 1400 CAD är över 11 000 SEK

    Roland SP-404 mkII behöver nog inte oroa sig

  7. #7
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha SJUKT! Innan jag somnade igår tänkte jag på KaossPad och att det är många år sedan den senaste kom. HURRA!
    Varför tänkte du inte specifikt på att den inte skulle ha micro USB, nu är vi ju helt körda kodden!

  8. #8
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Men mera seriöst, jag gillar verkligen den här, som Katzenjammer redan nämnt en sjukt kompenent enhet som central apparat i en setup både live och hemma i studion. Det är för mig det absolut mest intressanta, med en massa annat som godisbonus.

    Väntar lite på priser i svea rike.

    edit: 13000sek hos tysken..

    https://www.thomann.de/se/korg_kaoss_replay.htm

  9. #9
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Kollade loopop videon, den kändes extremt begränsad, en sample player, ingen sequencer, inga effektkedjor, kan inte spela samplingar kromatiskt,tilldelning av effekter väldigt begränsad.

    Men, 13 000:- är helt sjukt dyrt för vad man får...

    RCA in, vafan...

  10. #10
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    lol, tänkte att den är nog dyr, typ 5k... kan ge 3500 max
    ujuj,13400:-, slapp jag tänka mer på den

  11. #11
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lol, tänkte att den är nog dyr, typ 5k... kan ge 3500 max
    ujuj,13400:-, slapp jag tänka mer på den
    Hade lite samma tänk faktiskt, trodde kanske 6-7k. Men nu går det ju dessvärre bort helt.

  12. #12
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Ja på nätet går spekulationerna i linje med att Korg har tappat det. Först den där fula drumpaden igår och idag kaospaden, innan det dyra specialversioner av gamla grejer för att inte tala om den 2 år försenade Drumloguen som inte rosat marknaden precis.

    Jag brukar tycka att Korg ofta är mer spännande än Rollegrejer, men nu vet jag inte vad de håller på med.

  13. #13
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Han var inte helt nöjd.
    https://youtu.be/kaYfGTFq_L0

  14. #14
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Förbluffande - hur ser mötet ut där de diskuterar att den ska utrustas med micro-USB och prissättning. Är det ingen som säger något, självskadebeteende? Har alla anställda förbjudits att använda internet, flyttat till Nord-korea? KORG har varit så bra.

    Befriande med en influencer som går från planer att göra ett samarbete kring en produkt till att helt grilla den (och förmodligen alla möjligheter att sammarbeta med företaget igen).

  15. #15
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Med en ökning på 10-papp från tidigare modeller så har de minst sagt bytt fokus till en annan kundgrupp än tidigare...

  16. #16
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Ja, skumma beslut med prissättning och produkt och liakdant med den konstiga drumpaden igår.

    Kan det var det "coola" Berlin kontoret som har fått för mycket att säga till om?
    Japan, bliv vid din...ditt land.

  17. #17
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja på nätet går spekulationerna i linje med att Korg har tappat det. Först den där fula drumpaden igår och idag kaospaden, innan det dyra specialversioner av gamla grejer.
    För mig var det uppenbart att de hade tappat det när de släppte SE-versionerna av opsix och wavestate.
    De la på 20 papp för en monotimbral digitalsynt med ordinär 5-oktavers klav UTAN polyAT. Och då finns ljudmotorn som mjukvara
    Alltså, maskinerna kostar inte 20 papp, de HÖJDE priset med 20 papp.
    Det kan bara betyda att de vill flytta sig själva till någon sorts premiumproduktnivå.
    Bye bye Volcaland.

  18. #18
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Blir som med bilar. Tillverka färre men dyrare och tjäna mer på alla tillval och lyx än att sälja större kvantiteter med lägre vinst och mer underhåll.

  19. #19
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Micro-USB eller USB-C kostar samma, lite svårare CAD på USB-C men inget att prata om.
    Däremot har ju USB-C en massa extra funktioner för sig, power delivery och annat och det kan hända att de är rädda för att sånt kan ge oanade effekter ifall fel laddare eller liknande stoppas in i apparaten.
    Jag tycker fortfarande att stora USB-B (printerkontakt, den fyrkantiga) är den allra bästa för såna prylar och att det är den som bör vara standard på musikprylar som ev ska vara ute live.

  20. #20
    Emil
    Emil är inte uppkopplad
    Emils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jeg har virkeligt svært ved at se en målgruppe for denne her. Altså Rca in/outs indikerer jo at vi er i DJ-verdenen, men hvem har brug for denne her? Måske en jamaicansk dancehall-dj som gerne vil smide 1000 samples og skøre effekter ind over deres tracks...? ret begrænset målgruppe dog

  21. #21
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Kanske att de tänkte hmm en proffs cdj kostar 30 papp så då kan vi ta hälften.

    Men svårt att förstå sig på en kaoss manick som tar emot inkommande signal men inte kör den genom effektsteget

  22. #22
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Robotruck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han var inte helt nöjd.
    https://youtu.be/kaYfGTFq_L0
    +1, att man inte kan köra valfri USB-C mojäng för ström utan att man måste ha en Korg USB-C grunka för ström låter helt vansinnigt. En så grym sågning var det länge sedan man såg.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, skumma beslut med prissättning och produkt och liakdant med den konstiga drumpaden igår.

    Kan det var det "coola" Berlin kontoret som har fått för mycket att säga till om?
    Japan, bliv vid din...ditt land.
    Ve vill make it like TE

  24. #24
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag tycker synd om Bobeats, han får verkligen bita sig i kinden och försöka koncentrera sig när han gör sin video. Smart dock att säga att den inte passar in i hans workflow så att han får fortsätta recensera Korg...


    https://youtu.be/7nNAqRCOqjY

  25. #25
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Vill så gärna gilla denna, leker med tanken att bara koppla in en och bara samlpa gammalt skräp i evigheter. Borde ju funka hyfsat direkt och lekfullt. Och hot cues verkar svinkul men man skulle ju vilja kunna spela in sådana. Men priset och mkt annat. Kromatiskt uppspelande och mkt annat borde ju kunna fixas i firmware, och de får väl lov att uppdatera när de tar så pass för kalaset. Samtidigt kan man väl göra allt i Ableton med en RCAA-USB dongle i datan. Men tycker den verkar kul och begränsad på ett bra sätt nästan. Lite dyr, och en del jobbiga problem med den. Men ev trevligt lekfullt workflow.

  26. #26
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Finns på JAM nu. 12 490 SEK.

    Någon som köpt?

    https://www.jam.se/sv/produkter/synt...t-sampler.html

  27. #27
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Att hypen kom av sig där i början är typ bara förnamnet får undertecknad en känsla av? Framtida klassiker kanske?

  28. #28
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att hypen kom av sig där i början är typ bara förnamnet får undertecknad en känsla av? Framtida klassiker kanske?
    Ja, det skrevs ju om denna här på 99 i exakt två dagar när nyheten kom.
    Sedan tyst i tre månader.

  29. #29
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Den känns verkligen som en performance tool. Jag skulle nog inte använda den att skriva låtar på utan mer för live, jam, osv. Skulle också kunna köra ett helt DJ-set på den med tanke på Song-läget för samplingar. Gjort för att ladda in låtar eller backing tracks. Artister som normalt använder backing tracks eller loopar live skulle kunna använda den för det och samtidigt kunna sjunga genom den, mixa effekter, resampla sin sång, osv. Så som performance tool känns den ändå rätt vettig. Men ja, rätt saftigt pris.

  30. #30
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns på JAM nu. 12 490 SEK.

    Någon som köpt?

    https://www.jam.se/sv/produkter/synt...t-sampler.html
    11 595 SEK

  31. #31
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

Liknande ämnen

  1. Korg Kaoss Pad eller Korg kaossilator?
    Av LFOKringlan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2018-02-15, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •