Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Harley Bentons mandoliner

  1. #1
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior

    Harley Bentons mandoliner

    Rekar lite åt sonen som peppat igång på mandolin. Han är nog mest ute efter nåt som fyndas på Tradera eller Myrorna, men Harley Bentons mandoliner ligger nog inom räckhåll ekonomiskt och är säkert stabilare. Någon som testat?
    Typ denna:
    https://www.thomann.de/se/harley_ben...ndoline_vs.htm

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har, och spelar på, flera mandoliner. En okej gammal levin är GARANTERAT stabilare, och ofta billigare, än en ny HB ( https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post2511717 ). I min erfarenhet så är HB:s billigaste akustiska instrument generellt de värsta på marknaden. Deras telecaster-elmandolin är dock riktigt bra, efter en hel del DIYskruvande. Jävligt rolig att dista i förstärkare

    Kolla blocket, tradera och framförallt loppisar. Lägg en heldag på att åka runt och kolla vettja! Det finns så osannolikt många mandoliner där ute som vill spelas på (och jag har fått tvinga mig själv att inte köpa fler, men de hoppar ju nästan på en ). Har den rak eller nästan rak hals och inga större skador så är det bara att stränga på, intonera (brukar behövas...) och spela. Jag blir glad bara att höra att fler vill spela mandolin

  3. #3
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Tack för svar och tips! Bra, då släpper jag HB. Roligare då att hitta nåt med lite historia...

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har, och spelar på, flera mandoliner. En okej gammal levin är GARANTERAT stabilare, och ofta billigare, än en ny HB ( https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post2511717 ). I min erfarenhet så är HB:s billigaste akustiska instrument generellt de värsta på marknaden. Deras telecaster-elmandolin är dock riktigt bra, efter en hel del DIYskruvande. Jävligt rolig att dista i förstärkare

    Kolla blocket, tradera och framförallt loppisar. Lägg en heldag på att åka runt och kolla vettja! Det finns så osannolikt många mandoliner där ute som vill spelas på (och jag har fått tvinga mig själv att inte köpa fler, men de hoppar ju nästan på en ). Har den rak eller nästan rak hals och inga större skador så är det bara att stränga på, intonera (brukar behövas...) och spela. Jag blir glad bara att höra att fler vill spela mandolin

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bra Och sen upptäcker han C-mandola. Sen bouzouki. Sen allt där emellan. Framtiden är säkrad (Just de mer långhalsade instrumenten i familjen är dock tyvärr sällan varken lika billiga eller lika lätta att hitta, men nån sport ska det ju vara också )

  5. #5
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Liten uppdatering på denna. Det blev en Levin model 157 i fint skick inropad på pantbanksauktion till slut. 1400:- + en hundring för nya strängar känns som ett riktigt bra pris. Så tack igen för tips om att ha lite tålamod!

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ah grattis, kul att höra Det är en rätt ovanlig modell så det är nog helt rätt pris.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •