Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Släppa sin musik på egen label.

  1. #1
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran

    Släppa sin musik på egen label.

    Hej på er!

    Jag går i funderingar på att skapa ett eget skivbolag där jag kan släppa mina alster. Jag fantiserar inte om några gigantiska ökningar i STIM/SAMI-utbetalningar utan mer att det skulle kännas inspirerande att kunna ta sin egen produkt från start till mål liksom. Men jag är helt grön och har en del funderingar. Kanske kan en få några svar/tips/råd på detta fantastiska forum. Hav överseende om svaren på frågorna känns allt för självklara.. noob som sagt.

    Marknadsföring, hur fan gör man? Hur hittar man de ”rätta” kanalerna?

    Hur får man ut sin musik på Beat Port? Genom aggregators eller ska man vara sin egen aggregator? Alltså att skivbolaget sköter den biten också.

    I en enskild firma, kan man verka som både artist och skivbolag där? Man ska väl inte behöva ha en firma för varje eller?

    Jag kommer såklart ägna en hel del tid till att leta info på nätet men jag börjar här, som jag brukar göra när jag har frågor. Jag tar ytterst tacksamt emot tips och råd på do's and don'ts!

  2. #2
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Svarar här för att ingen annan svarar än, men det finns långt mer kunniga och erfarna än jag när det gäller egen utgivning.

    Jag har själv eget label för min musik (gillar DIY av princip och ingen idé att skaffa label innan man har någon form av traction). Jag har ingen aning om hur man hittar rätt kanaler, det beror väl på genre och målgrupp och så. Vem gör du musik för? Gissar att det är DJ-marknaden eftersom du nämner Beatport? Tror en bra idé är att spela mycket själv, och jobba så mycket man kan genom bekanta som lirar.

    Jag har för mig att man behöver aggregator för Beatport, men kan ha fel. Annars kostar det inte mycket och du kan ladda upp på alla gängse plattformar. Jag kör distrokid och är nöjd, har då ett konto där jag betalar lite extra för att kunna ha flera artister, labelnamn etc.

    Inga problem att köra enskild firma för både artist och skivbolag. Det är nog rätt vanligt.

    Fråga på. Tror att fler har bra input, mycket kan man få fram genom att söka här.
    Senast redigerat av TigerMM den 2023-11-06 klockan 21:25.

  3. #3
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Tack för ditt svar!

    När det gäller traction så är den i stort sett obefintlig. Har släppt i olika konstellationer innan men vill nu göra det själv och i lite annan genre. Jag gör musiken för mig själv egentligen, just känslan av att starta från noll för att komma till en färdig produkt liksom. Det ger mig tillfredsställelse. Sen är det ju superkul om folk vill lyssna på och tycker om vad man har gjort och då krävs ju oftast någon form av marknadsföring.

    Att starta en label är inte bara för att kunna släppa min musik, det är också för att få ytterligare mening i den annars ganska gråa vardagen. Och att sporra mig att slutföra mer låtar.

    Ska iväg snart och ta någon öl med en snubbe som har haft skivbolag i några år. Kan nog bli givande.


    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svarar här för att ingen annan svarar än, men det finns långt mer kunniga och erfarna än jag när det gäller egen utgivning.

    Jag har själv eget label för min musik (gillar DIY av princip och ingen idé att skaffa label innan man har någon form av traction). Jag har ingen aning om hur man hittar rätt kanaler, det beror väl på genre och målgrupp och så. Vem gör du musik för? Gissar att det är DJ-marknaden eftersom du nämner Beatport? Tror en bra idé är att spela mycket själv, och jobba så mycket man kan genom bekanta som lirar.

    Jag har för mig att man behöver aggregator för Beatport, men kan ha fel. Annars kostar det inte mycket och du kan ladda upp på alla gängse plattformar. Jag kör distrokid och är nöjd, har då ett konto där jag betalar lite extra för att kunna ha flera artister, labelnamn etc.

    Inga problem att köra enskild firma för både artist och skivbolag. Det är nog rätt vanligt.

    Fråga på. Tror att fler har bra input, mycket kan man få fram genom att söka här.

Liknande ämnen

  1. Mastra sin egen musik
    Av Spacedude i forum Mixning & mastring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-11-02, 09:58
  2. Att inte kunna höra sin egen musik
    Av jonasgun i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-04-28, 10:35
  3. Några frågor kring att starta egen musik label
    Av jamienoble i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-19, 00:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •