Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: Apple M3

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Apple M3

    I natt släppte Apple sina två första datorer med M3-processorn. En Macbook Pro och en iMac. Har inte hunnit läsa in mig om skillnaderna än. Tänkte att denna tråden passade bättre i Datorer-underforumet än i Nyheter.

    https://www.apple.com/macbook-pro/
    https://www.apple.com/imac/

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag borde inte bli sugen på sådant här, men jag gillar verkligen kraftfulla datorer som inte går på knäna bara man tittar på dem. Blir spännande att se vad skillnaderna mot M1/M2 är!

  3. #3

    Veteran
    Workload som skulle göra skillnad för mig är video. Men jag gör video alldeles för sällan för att känna behov av en M3 just nu.
    M1 är tillräckligt kraftfull för musik, åtminstone för mina behov.
    Men en 16 tum bärbar är mumma förstås…

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag borde inte bli sugen på sådant här, men jag gillar verkligen kraftfulla datorer som inte går på knäna bara man tittar på dem. Blir spännande att se vad skillnaderna mot M1/M2 är!
    Jag är i behov att uppgradera min laptop. Har en äldre MBP från 2014. Till musik är den ok. Men video och 3D är rätt segt. Vilket jag jobbar en hel del med. Kör en M1 Mac Mini som min stationära studiodator. Vilken har fungerat kanon. Så känns dags för en ny laptop nu. Men priserna avskräcker en del. Så kanske blir en begagnad M1/M2 istället.

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är i behov att uppgradera min laptop. Har en äldre MBP från 2014. Till musik är den ok. Men video och 3D är rätt segt. Vilket jag jobbar en hel del med. Kör en M1 Mac Mini som min stationära studiodator. Vilken har fungerat kanon. Så känns dags för en ny laptop nu. Men priserna avskräcker en del. Så kanske blir en begagnad M1/M2 istället.
    Jo, priserna i Sverige lär inte bli så roliga. Men med tanke på hur länge de går att använda så kanske det går att motivera ändå? Dock så är som du säger M1/M2 absolut inte något dåligt, M2-laptops såg ut att ha rätt trevliga priser vid jämförelse.

  6. #6
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Någon ny minnesarkitektur kring GPU som jag inte riktigt begrep. Annars ser det ut att vara en ganska linjär prestandaökning mot M1/M2.

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, priserna i Sverige lär inte bli så roliga. Men med tanke på hur länge de går att använda så kanske det går att motivera ändå? Dock så är som du säger M1/M2 absolut inte något dåligt, M2-laptops såg ut att ha rätt trevliga priser vid jämförelse.
    Absolut. Jag köpte en rätt maxad MBP då 2014 och den har tjänat mig väl i snart 10 år nu och gör det fortfarande. Är som sagt bara video och 3D som får den att gå på knäna. Men basmodellen 14” med M3 (standard) av nya MBP kostar 24k. Vilket iofs inte är extremt. Men en 16” med M3 Pro kostar 37k. Det känns lite väl bra.

  8. #8
    SPX
    SPX är uppkopplad nu
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Att Apple är så pigg på att jämföra denna med M1 verkar peka mot att den inte är en så stor uppgradering. Vilket är skönt för mig som precis bränt en lön på en M2.

  9. #9
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Är en MAC typ som en VCO, dyrare och lite mer instabil än en DCO som är typ PC?

  10. #10
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Faaaan, tryckte på köp-knappen nyss....

    Första datorn jag köper till mitt företag, så det är en lite märkligt läskig känsla, men ändå kul, fast dyr var den osv...
    Senast redigerat av musicman den 2023-10-31 klockan 15:25.

  11. #11
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Batteritiden och vikten är grym på de två M2 jag haft från jobbet. Inte hittat nån lenovo med liknande uptime. Nu finns ju ganska ofta ställen att ladda på men skönt att slippa släpa med laddare öht vid kortare tjänsteresor över dagen.

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Antingen köpa en bra specad Macbook Pro eller en... Minimoog? Nej, just det, den kostade 71 kkr hos Thomann. Datorn var billigare.

    Jag vet ju vad jag hade valt.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag har en ett par år gammal Asus TUF 15" gamer-laptop med i7/16GB RAM och inte minst, ett RTX 3070 för 3D- och Unreal-byggande och MS Flight Simulator. Pris då va 15 tusen. Inget någon mac kommer nära när det gäller sådana prestanda..

    ...men låter väldigt mycket och går ordentligt varm (drar uppåt 200W), även vid modest belastning. Har också testat den för DAW med min RME-burk via USB och den är helt oanvändbar utan att gå igenom en längre lista av "optimeringar". Skärmen är en småtrist 1080p och slö - en bit ifrån vad man förväntar sig från en MBP...

    Därmed ganska fel att jämföra Applen och... ja, bara rakt av.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2023-10-31 klockan 15:45.

  14. #14
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Köpte en MBP M1 max 16" 32Gb/1Tb i somras och det är i särklass bästa datorn jag någonsin ägt. Haft dyra pc-laptops och stationärt tidigare, men som arbetsdator har denna piskat allt. Allt från känsla till prestanda, driftsäkerhet och inte minst batteritid. En hel arbetsdag på batteri. Lätt värt de 32.500 som den kostade.

  15. #15
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Jag tycker det är spännande med de nya Mackarna (), och den nya svarta färgen ser ju ganska fantastisk ut. Även om prestandan inte ökar så drastiskt vs. M2 så är det ju ett helt godkänt generationshopp känner jag, med tanke på att just råprestanda för CPU:er verkar ha saktat in rätt mycket. Dock glad att jag köpte min innan M2 kom, för priserna verkar ju trenda uppåt verkar det som.

    Dessutom skulle jag nog spontant tänka att de flesta som inte kör sin stenhårt och faktiskt maxar M1/M2 i jobbet nog inte behöver uppgradera än på ett tag. Jag sitter med en M1 Pro MacBook som jag aldrig pushat så hårt att den klagat, och tänker väl att runt M6 eller liknande kanske jag kan rättfärdiga en ny.. Då är min runt 5-6 år gammal, så beroende på behov så kanske den är fullt duglig några år till på det.

    Till sist tycker jag det kanske roligaste att se är att effektiviteten fortsätter öka, med ännu bättre batteritider som resultat.

  16. #16
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Dessutom skulle jag nog spontant tänka att de flesta som inte kör sin stenhårt och faktiskt maxar M1/M2 i jobbet nog inte
    behöver uppgradera än på ett tag. Jag sitter med en M1 Pro MacBook som jag aldrig pushat så hårt att den klagat, och tänker väl att runt M6 eller liknande kanske jag kan rättfärdiga en ny.. Då är min runt 5-6 år gammal, så beroende på behov så kanske den är fullt duglig några år till på det.
    Det är precis så jag tänker, har en lagom upphottad M1 studio som jag tänkt ska hålla iaf 7-8 år innan ett byte måste göras då den tuffar på rätt så fint. Dock så är det riktigt roligt att läsa om hur utvecklingen går framåt och vilka val som görs, för att kunna skapa en bild av vad behovsnivån kommer vara för mig själv om ett gäng år.

  17. #17
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är precis så jag tänker, har en lagom upphottad M1 studio som jag tänkt ska hålla iaf 7-8 år innan ett byte måste göras då den tuffar på rätt så fint. Dock så är det riktigt roligt att läsa om hur utvecklingen går framåt och vilka val som görs, för att kunna skapa en bild av vad behovsnivån kommer vara för mig själv om ett gäng år.
    Ja precis! Jag är inte någon som i dagsläget använder alltför många spår eller stora, tunga kedjor av plugins, så antagligen kommer det dröja innan jag hittar taket. Men jag har börjat använda fler tyngre plugins, så en dag kanske det faktiskt blir så. Har t.ex testat att 'mixa in i' Ozone istället för att ha separata mix/mastringsprojekt, och då med en del VST-instrument, effekter och mix-pluggar samt Ozone på det har jag åtminstone börjat inse att det finns ett tak.

  18. #18
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja precis! Jag är inte någon som i dagsläget använder alltför många spår eller stora, tunga kedjor av plugins, så antagligen kommer det dröja innan jag hittar taket. Men jag har börjat använda fler tyngre plugins, så en dag kanske det faktiskt blir så. Har t.ex testat att 'mixa in i' Ozone istället för att ha separata mix/mastringsprojekt, och då med en del VST-instrument, effekter och mix-pluggar samt Ozone på det har jag åtminstone börjat inse att det finns ett tak.
    Haha, ha det är lätt att det går som tåget och man slamrar på pluggar på allt för att man kan. Har ju nyligen införskaffat ett par begagnade console 1 + fader, vilket gör att jag per automatik har minst en plugg per kanal som alltid är aktiv. Även om dessa är lättvikt så blir det ju en del när kanalantalet blir uppåt 30-40 så det tuffar på i CPU/Minne. Har inte sett taket än, men som du så känner jag nog att det finns därframme nånstans.

  19. #19
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Faaaan, tryckte på köp-knappen nyss....

    Första datorn jag köper till mitt företag, så det är en lite märkligt läskig känsla, men ändå kul, fast dyr var den osv...
    Grattis till köpet!! törs man fråga vilken konfiguration du valde? Ska du göra musik eller är det dot net grejer?

  20. #20
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    En massa off topic rensat, låt tråden handla om M3 tack. Åsikter på detta agerande görs i Feedbackforumet eller i pm .

  21. #21
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är spännande med de nya Mackarna (), och den nya svarta färgen ser ju ganska fantastisk ut. Även om prestandan inte ökar så drastiskt vs. M2 så är det ju ett helt godkänt generationshopp känner jag, med tanke på att just råprestanda för CPU:er verkar ha saktat in rätt mycket. Dock glad att jag köpte min innan M2 kom, för priserna verkar ju trenda uppåt verkar det som.

    Dessutom skulle jag nog spontant tänka att de flesta som inte kör sin stenhårt och faktiskt maxar M1/M2 i jobbet nog inte behöver uppgradera än på ett tag. Jag sitter med en M1 Pro MacBook som jag aldrig pushat så hårt att den klagat, och tänker väl att runt M6 eller liknande kanske jag kan rättfärdiga en ny.. Då är min runt 5-6 år gammal, så beroende på behov så kanske den är fullt duglig några år till på det.

    Till sist tycker jag det kanske roligaste att se är att effektiviteten fortsätter öka, med ännu bättre batteritider som resultat.
    Denna är ju gjord på hopkrymt 3nm så det är det som gör DET!

    Klokt val, så gör jag också.

  22. #22
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Så glad att iMac fick sig en bump upp till M3! Var lite orolig att den hade floppat och skulle bort. Vann jag på lotto så skulle det bli en sådan. Nu har jag dock en M2 Mini så jag klagar inte. Vilken jävla arbetshäst!

    Nu med Ray-Tracing på instegsmodellerna är ju huge. Jag önskar så att gaming på mac blev en grej. Det lär det dock aldrig bli.

  23. #23
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är precis så jag tänker, har en lagom upphottad M1 studio som jag tänkt ska hålla iaf 7-8 år innan ett byte måste göras då den tuffar på rätt så fint. Dock så är det riktigt roligt att läsa om hur utvecklingen går framåt och vilka val som görs, för att kunna skapa en bild av vad behovsnivån kommer vara för mig själv om ett gäng år.
    Lite samma här. Min förra iMac 27" var egentligen inte heller ett hinder för att skapa exakt den musik jag ville göra. Det enda den började krokna på var när jag satt med film och bild. Plus att det började bli lite gammal i största allmänhet - så det började väl bli lite kinkigt med senaste OS och nya pluggar.

    Gjorde ett litet styrketest när jag fick nya burken, kunde ladda på 70 st Zynaptiq-pluggar och ändå ha runt 40% CPU kvar innan den började nosa i taket, sen orkade jag inte mata på mer. På den gamla kunde jag köra 4-5 stycken innan den började hosta och knaka.

    Jag lär klara mig ett tag

  24. #24
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag har en intel MBP från 2019 som jag är sjukt missnöjd med. Den går på knäna hela tiden, och touch baren ovanför tangentbordet är riktigt skräp. Men det är ett riktigt monster med typ allt maxat så jag förstår inte varför den går så dåligt. Och kommer det nya grejer blir man ju sugen på att uppgradera… (om inte bara för att slippa den där jävla touch baren)…

  25. #25
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en intel MBP från 2019 som jag är sjukt missnöjd med. Den går på knäna hela tiden, och touch baren ovanför tangentbordet är riktigt skräp. Men det är ett riktigt monster med typ allt maxat så jag förstår inte varför den går så dåligt. Och kommer det nya grejer blir man ju sugen på att uppgradera… (om inte bara för att slippa den där jävla touch baren)…
    Gör det! Du kommer inte ångra dig. Det är som natt och dag!

  26. #26
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en intel MBP från 2019 som jag är sjukt missnöjd med. Den går på knäna hela tiden, och touch baren ovanför tangentbordet är riktigt skräp. Men det är ett riktigt monster med typ allt maxat så jag förstår inte varför den går så dåligt. Och kommer det nya grejer blir man ju sugen på att uppgradera… (om inte bara för att slippa den där jävla touch baren)…
    Har också en 13" MBP intel i5 med touchbar (och det kassa bytterfly-tgb eller vad det hette), det är verkligen en av deras sämre modeller. Fläkten går mycket, allmänt seg. Hade en M1 Air innan, men bytte med en kollega för att jag behövde kunna köra Windows VM'ar. Ångrar mig varje dag typ...

  27. #27
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en intel MBP från 2019 som jag är sjukt missnöjd med. Den går på knäna hela tiden, och touch baren ovanför tangentbordet är riktigt skräp. Men det är ett riktigt monster med typ allt maxat så jag förstår inte varför den går så dåligt. Och kommer det nya grejer blir man ju sugen på att uppgradera… (om inte bara för att slippa den där jävla touch baren)…
    Kan vara så att man satt kylpastan på snedden så öppna och byt. Det har jag upptäckt någon enstaka gång. Det ska vara en femtedel av en ärta när man läger på ny och den ska vara i miten eller det finns många metoder.

    Om du har tur så är det bara det. Den blir för varm och klockar ner tills den blir sval. Eller så är det nån modell som råkar ha för klen kylare. Exakt samma specifikationer mellan två olika märken. Den med bäst kylare spöar lätt den andra.

    Chippsett drivrutin !

    EDIT: Nu trodde jag vi var i min tråd och att det var där jag svarade. fst detta gäller på både PC och MAC så ändå nära ämnet.

  28. #28
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Men åååh, jag hade ju hoppats på att ni skulle säga ”nej men inte ska du byta, utan det går att fixa din dåliga dator…” 😭

    Är 48GB ram tillräckligt?

  29. #29
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har också en 13" MBP intel i5 med touchbar (och det kassa bytterfly-tgb eller vad det hette), det är verkligen en av deras sämre modeller. Fläkten går mycket, allmänt seg. Hade en M1 Air innan, men bytte med en kollega för att jag behövde kunna köra Windows VM'ar. Ångrar mig varje dag typ...
    Ja, det var några riktigt ruttna generationer MBP där på slutet av Intel-eran. Är man lite konspiratoriskt lagd skulle man kunna tänka sig ett styrgruppsmöte i stil med:
    "Ok. Så. Long time plan. Vi är på väg över till vår egen CPU-arkitektur."
    "Finns det ingen risk att användarna kommer vara oroliga för barnsjukdomar och övergången till en ny arkitektur, så de avvaktar för länge med att köpa ny dator?"
    "Vi kommer bygga de i särklass bästa laptops vi någonsin byggt på den plattformen, redan första generationen. Och det kommer vi vara väldigt tydliga med."
    "Fast vi säger alltid att vår senaste dator är helt i särklass häpnadsväckande bäst, fast vi bara rundat av hörnen lite på chassit å satt in ett billigare tangentbord."
    "Ja. Det är ju ett problem förstås. Idéer?"
    "Tänk om vi skulle hyra in utvecklingsavdelningen från Ass-er för att konstruera de sista generationerna Intel-maskiner? Då får vi vår utvecklingsavdelning helt fri att jobba med den nya plattformen, samtidigt som användarna kommer KASTA sig över nya maskiner, vad vi än ger dem."
    "Smaaaart! Ge bruden en löneförhöjning!"
    Senast redigerat av rydan den 2023-11-01 klockan 19:23.

  30. #30
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Min MBP 2014 maxad började kännas seg runt 2019, men att köpa en maxad intel 2019 var sjukt ovärt. Började faktiskt tvivla på plattformen för första gången sedan jag gick över 2010 till mac.

    I början på 2021 köpte jag en MBP M1 och jag blir glad varje gång jag använder den. På jobbet är jag tvungen att använda en maxad HP laptop, det finns inget där som lockar alls.

    M3 känns lite tidigt för mig, blir nog M6 nästa gång jag byter.

  31. #31
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Har en base model 1.6 ghz dual core i5 Macbook Air från 2019 och den är så jävla dålig att jag blir ledsen när jag använder den. Den är nästan obrukbar och beter sig som en gammal windows vista-laptop. Men som du säger tonefloat, när man kör en modern M-mac så är det bara underbart, vilken frisk fläkt!

  32. #32
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag blir ledesen när jag använder eller bär på min Macbook Pro 13" mid 2010. Men det behövs väldigt sällan.
    Fast jag blir glad när jag tittar på den, sån kämpe med tjockt lager klistermärken och hårt leverne. Och högtalaren/förstärkaren distar så man blir glad av startljudet med.

  33. #33
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vara så att man satt kylpastan på snedden så öppna och byt. Det har jag upptäckt någon enstaka gång. Det ska vara en femtedel av en ärta när man läger på ny och den ska vara i miten eller det finns många metoder.

    Om du har tur så är det bara det. Den blir för varm och klockar ner tills den blir sval. Eller så är det nån modell som råkar ha för klen kylare. Exakt samma specifikationer mellan två olika märken. Den med bäst kylare spöar lätt den andra.

    Chippsett drivrutin !

    EDIT: Nu trodde jag vi var i min tråd och att det var där jag svarade. fst detta gäller på både PC och MAC så ändå nära ämnet.
    Det kan absolut hjälpa, men det är inte problemet här. Datormodellen är erkänt dålig.

  34. #34
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Avvaktar ännu M-steget, med en MBP 15" mid 2012 i7/8GB/512GB SSD pre Retina för surf/mail/socialt/media-tittande och för musik/ljud en Mac mini 2018/2020 i7/32GB/512GB. They just work...

  35. #35
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grattis till köpet!! törs man fråga vilken konfiguration du valde? Ska du göra musik eller är det dot net grejer?
    Tackar, väntar på att den skall dyka upp
    Det blev en Macbook Pro 14" med M3 Pro 12 Core/18GPU, 18GB RAM, 512GB SSD, Space Black!
    Ska göra musik på den på fritiden och använda den i mitt konsultbolag som BI-konsult (Business Intelligence).
    Den gick precis att få in under ett halvt prisbasbelopp.

  36. #36
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Funderar på MB Pro M3 16tum Ni som redan fått MBpro M3 eller har M1/M2 MBPro, vid vilken cpu belastning (i DAW miljö) börjar fläkten gå? Störande?
    Har en Imac I9 (2019) och där kickar fläkten vid normal rumstemperatur in på rätt låg nivå vid ungefär en tredjedel av jämnt fördelad processoranvändning. Ökar sedan till hyfsat störande när det närmar sig 50 procent.

  37. #37
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en intel MBP från 2019 som jag är sjukt missnöjd med. Den går på knäna hela tiden, och touch baren ovanför tangentbordet är riktigt skräp. Men det är ett riktigt monster med typ allt maxat så jag förstår inte varför den går så dåligt. Och kommer det nya grejer blir man ju sugen på att uppgradera… (om inte bara för att slippa den där jävla touch baren)…
    Det här är ett långskott, men har du kollat så att det inte är en massa damm som har sugits in i fläktarna?

    Har sett flertalet Macar (genom jobbet) som har "kämpat efter att få luft" genom att öka fläkthastigheten och sänka processorfrekvensen bara för att fläktarna har varit fulla.

    En försiktig dammsugning (med antistatband etc.) och de har blivit som nya igen.

    Sedan kan det så klart vara många andra saker som ligger och drar ner prestandan, men det är svårt att se om man inte har datorn framför sig.

    En annan klassiker är att hårddisken börjar bli full (minst 10% bör alltid vara ledigt) eller att man har Google Chrome igång med en massa flikar öppna och/eller har Microsoft Teams i bakgrunden.

    I Activity Monitor kan du se om det är något som överbelastar datorn.

  38. #38
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en intel MBP från 2019 som jag är sjukt missnöjd med. Den går på knäna hela tiden, och touch baren ovanför tangentbordet är riktigt skräp. Men det är ett riktigt monster med typ allt maxat så jag förstår inte varför den går så dåligt. Och kommer det nya grejer blir man ju sugen på att uppgradera… (om inte bara för att slippa den där jävla touch baren)…
    Jag fick tipset här på 99:an att lämna Safari och köra Firefox. Min Macboook från 2017 var sjukt slö på webben med Safari....med Firefox är det som om jag fått en ny dator! x D
    Tack än en gång 99:an!

  39. #39
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Reaper verkar vara den DAW som bäst utnyttjar alla CPU kärnor (Perf+eff) i en M processor.
    Ableton nyttjar performance cores fullt och efficiency cores lite sådär.
    LogicX nyttjar bara performance cores.

  40. #40
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Har fått min M3 Pro nu och jädrar i lådan vad snabb den är!
    Att den har lika bra prestanda inkopplad som på batteri är ju bara så fantastiskt.

  41. #41
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    För den som undrar så har jag kört PC/Windows hela livet till nu.
    Det som har gjort att jag inte hoppat över till Mac, har varit det där med dåligt stöd för spel. Det är förändrat nu!
    Kolla in Crossover för den som vill köra PC-spel på sin M3 Pro och uppåt.
    DX11/DX12 stöd gör att moderna krävande spel är helt ok nu.
    Prestandan på 18gpu cores är inte långt från ett RTX 3070, vilket är sjukt bra

  42. #42
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en intel MBP från 2019 som jag är sjukt missnöjd med. Den går på knäna hela tiden, och touch baren ovanför tangentbordet är riktigt skräp. Men det är ett riktigt monster med typ allt maxat så jag förstår inte varför den går så dåligt. Och kommer det nya grejer blir man ju sugen på att uppgradera… (om inte bara för att slippa den där jävla touch baren)…
    Är det i9-varianten? Testa att inaktivera Turbo Boost. Det är alltså en Intel-teknologi som optimerar CPU-prestanda dynamiskt. Den gör oftast ett utmärkt jobb. Men den kan få tajmingkritiska saker som DAW:ar att glitcha, när boosten justeras upp och ner kontinuerligt, för att inte överhetta en varm CPU. Och i9:an blir varm... Med ett specifikt testprojekt fick jag ut nästan f y r a gånger så många spår och pluggar glitchfritt i Ableton med Turbo Boost av, som med det på. YMMV såklart, men värt att testa. Jag använde ett gratisprogram som heter Turbo Boost Switcher för det.

    Med det sagt, så var ju redan M1 ett rejält skutt uppåt jämfört med de vassaste Intel-Mac:arna, så du kommer ju aldrig att nå den prestandan.

  43. #43
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reaper verkar vara den DAW som bäst utnyttjar alla CPU kärnor (Perf+eff) i en M processor.
    Ableton nyttjar performance cores fullt och efficiency cores lite sådär.
    LogicX nyttjar bara performance cores.
    Undrar hur det är med Bitwig, nån som har koll?

  44. #44
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det i9-varianten?
    Det är det! Jag ska testa att slå av och se om det blir bättre, tack!

  45. #45
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är det! Jag ska testa att slå av och se om det blir bättre, tack!
    Nu vet jag inte vilken DAW du kör men Pro Tools har en ruta i Playback Engine som man bockar i. "Ignore errors during playback/recording". det gör underverk. Då kan man köra på 64 samples latency med VAs och typ 10.000 pluggar till. Urbockad kunde man få CPU-spikar from hell från ingenstans.

  46. #46
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Verkligen slående hur överlägset och professionellt pro tools verkar vara. Hör bara bra saker om det.

  47. #47
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan absolut hjälpa, men det är inte problemet här. Datormodellen är erkänt dålig.
    Är överhettning och därmed nedkockning problemet så är det ju ännu viktigare att kylflänsen är fri från damm och att kylpastan är bra.

    En sak man bör kolla är vad man har igång för program och man kan även kolla om man kan klocka ner processorn något. Klockar man ner så kan man lustigt nog få datorn att bli lite snabbare. + stäng av hyperthreading.

    Många bäckar små.

    har garantin ändå rykt så hade jag kollat vart kylan går ut och funderat på om det är lite trångt där luften går ut eller något sånt, moddade själv en lite äldre laptop genom att ta bort hälften av gallerpinnarna i höljet och det lär ju hjälpa till lite. Var ju bara att kapa lite i plasthöljet. Hur det ser ut på en sån mac vet jag inte.

Liknande ämnen

  1. Apple-fungerande Thunderbolt 3 -> 2 adapter som INTE är Apple..
    Av valsolo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2023-02-14, 14:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •