Resultat 1 till 48 av 48

Ämne: Wide Blue Sound Silencer

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Wide Blue Sound Silencer

    Wide Blue Sound har skapat en plugin med namnet Silencer som utökar ditt reverbs funktionalitet. Genom att tömma reverbets buffer inför varje not som spelas kan det skapa unika effekter.

    A fresh new take on an iconic category of sound, SILENCER is a first-of-its-kind plugin that supercharges the reverb plugins you already own.

    It features Timegate, a Patent Pending process that completely resets the reverb signal on each note, silencing the undesirable reverb that sustains over multiple notes, accumulating frequencies that clutter the clarity + intelligibility of all instruments, vocals, and mixes as a whole.

    It doesn’t stop there. We’ve developed several new FX that both enhance and clean up your reverb even more.
    Läs mer på https://www.widebluesound.com/silencer/


    https://youtu.be/2Ll9jthX_CM

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm. Så egentligen wrappar de två instanser av varje reverb. Ett som spelar just nu, och en som väntar på nästa not. När nästa not spelas så växlar man till det som inte används, och så "tömmer" man det första.

    Att tömma buffern på ett reverb låter som att det bara går att göra på ett några olika sätt.
    1. Låta det spela färdigt, spela upp reverbsvansen fast du ber om nytt reverb så fort som möjligt och skiter i sample rate. Knöligt, och blir knas med evighetsreverb.
    2. Kasta bort hela den reverbinstansen och skapa upp en ny och tom sådan. Känns ineffektivt och onödig belastning på CPU
    3. Leta rätt på de parametrar som påverkar längden på reverben och sätt dem så korta som möjligt. Ganska görbart faktiskt.

    Fler tankar?

    - - - Uppdaterad - - -

    Låter bra gör det ju!

  3. #3
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Detta är ett steg i rätt riktning, även om lösningen verkar vara lite naiv!

    Jag hade velat ha möjligheten att styra reverb-beteendet per not, så att man t ex kan undvika avoid notes eller oönskade pitch-dubbleringar som spiller över på nästa transient/ackord. Men även det kanske går att fixa med detta plugin och ett skohorn?

  4. #4
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det låter lite som en extremare form av Auto-Decay i Soundtoys Superplate, som "rensar" genom att rycka ner decayen när det är tystare.. typ. Funkar fint i vissa scenarion.

    Let It Breathe

    SuperPlate’s unique Auto-Decay feature shortens the decay time to a desired “target” setting when the input signal is above the adjustable threshold. This feature is crucial in keeping the sound clear and prevents punchy transients from being overpowered by excessive reverb tails. Combined with the recovery speed control, you can make your reverb breathe with the pacing of your music.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Zynaptiq Adaptiverb har något åt det hållet...

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Zynaptiq Adaptiverb har något åt det hållet...
    Det mest intressanta med Adaptiverb är att den kan följa ljudkällans pitch. Dvs, den pitchar om efterklangen för att följa inkommande ljud. Kan den även klippa och starta om? Det var för länge sedan jag testade den pluggen...

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Effekten blir ärmed något likartat i Adaptiverb, att undvika "gröten", men den klipper inte.

  8. #8
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att tömma buffern på ett reverb låter som att det bara går att göra på ett några olika sätt.
    1. Låta det spela färdigt, spela upp reverbsvansen fast du ber om nytt reverb så fort som möjligt och skiter i sample rate. Knöligt, och blir knas med evighetsreverb.
    2. Kasta bort hela den reverbinstansen och skapa upp en ny och tom sådan. Känns ineffektivt och onödig belastning på CPU
    3. Leta rätt på de parametrar som påverkar längden på reverben och sätt dem så korta som möjligt. Ganska görbart faktiskt.
    Om det inte är ren faltning så utgör IIR-strukturer en stor del av reverbet, och de har inte så många variabler att nollställa. Men det är nog vanligt att kombinera med FIR och där kan det vara en buffer av en viss storlek att nollställa. Jag vet inte hur de gör det, men antar att man måste se upp för klick om man bara nollställer allt på en gång. Att ställa om parametrar som inverkar på längden är i så fall kanske ett bättre alternativ. Enkelt för IIR-delen i alla fall.

    Träffsäkert namn de har valt i alla fall, när de talar om både trigger och silencer.

  9. #9
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det inte är ren faltning så utgör IIR-strukturer en stor del av reverbet
    Nja, traditionella digitala reverb bygger på en eller flera delay lines, som modifieras av IIR-strukturer på ett antal punkter. För att rensa reverb:et behöver alla delay lines nollas. (Been there, done that...)

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Intressant! Det låter mer som en helt ny sorts (reverbbaserad) effekt. Jag skulle inte använda den i de vanliga sammanhangen jag använder reverb. Det låter ju inte som "reverb" som sådant, vilket jag oftast vill ha när jag vill ha reverb för lite ska det allt gröta. Mer som samplade instanser, vilket är läckert på sitt eget sätt. En egen effekt helt enkelt. Förmodligen enklare än att göra samma sak med olika grejer på olika spår som har individuella reverb och hålla på, de gånger man verkligen inte vill ha ton/ljudgrötning.

    Jag är förvånad över att ingen gjort ett reverb baserat på idén med resonanssträngar. Ett sånt system, som på en sitar, är i praktiken ett stämt reverb som bara reagerar på den specifika skalan och harmoniska övertoner. Borde vara enkelt (för de som kan sånt ) att göra mjukvara av, så att man kan välja vilka toner, och hur många "strängar" helt fritt. Dra mig ett PM om nån vill utveckla detta tillsammans. Jag har tänkt länge på saken

  11. #11
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ambulansen: Piano, sustainpedal, tejpade tangenter och en högtalare som exciterar strängarna? Eller sitter fast på metallramen i pianot och "skakar" dem.

  12. #12
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är förvånad över att ingen gjort ett reverb baserat på idén med resonanssträngar.
    Här är en sådan: https://www.pspaudioware.com/products/psp-pianoverb

    Och nej, Silencer är inte riktigt lämplig för musik som ska utspela sig i ett naturligt rum. Däremot så tror jag att den kan vara helt fantastisk för en del mer artificiella rumseffekter.

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Se på fan!

    För min del så har jag hela rummet fullt med stämda strängar =hårdvaruversionen

  14. #14
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Composers Desktop Projects filterbank gör också pankromatiska resonanser. Zappa spelade ju in en del fina absurda dialoger inne i flygeln. Inget går upp emot att använda resonanserna från ett stort akustiskt instrument.

    Annars funderar jag lite på det där med att nollställa buffer. Den här pluggen ska väl fungera med vilket reverb som helst från tredjepart. Hur går det till praktiskt tro, man skulle anta att det kräver åtkomst till källkoden för att få lov att nollställa interna variabler?

  15. #15
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Intressant grej. Lyssnade på halva videon och tycker det är ganska subtila grejer ändå. Men fattar att det kan vara ett smart sätt att får in mer reverb i en mix utan att det grötar mer.

    Apropå hur det görs, kollar man i början av videon så ser man i ett avsnitt hur den går igenom alla installerade reverbplugins och testar om de är kompatibla med trigger-funktionen. Min bästa gissning är att de anropar bypass-funktionen i pluggen och litar på att pluggen internt nollar alla delaylinor och filter när bypass-funktionen stängs av igen, så att alla reverbsvansar klipps av . Förmodligen är testet nåt som kollar om pluggen resettar sitt interna state i bypass eller inte. Då skulle man kunna hacka till sig samma funktionalitet genom att automatisera bypass istället. Nån som vill testa? Min studiodator är inte inkopplad fn

    Alternativt att de gör en suspend/resume-cykel på pluggen, och kollar så att inte det resulterar i minnesallokeringar eller annat some skulle kunna vara problematiskt medan ljudet rullar.

  16. #16
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Alternativt att de vrider ner utklingningstiden till noll när de byter instans. (har bara sett halva videon)
    Nästa nivå skulle vara om man kunde växla mellan olika reverb varje gång "gaten" triggas. Eller helst olika mellan godtyckliga effektkedjor. Det skulle kunna bli rätt ball. Eller balla ur också för den delen...

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Intressant, testade automatisera VintageVerb av/på i Ableton och den nollar allt när den slås av och spelar inte upp något när den slås på igen förrän den får någon ny input. Så i teorin skulle det kunna gå att bygga något liknande med M4L där av/på automatiseras så det följer när noterna spelas. Just nu testade jag bara att återskapa samma effekt när en trumloop spelar genom att gör en snabb av/på automatisering innan varje transient i trumloopen.

  18. #18
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nästa nivå skulle vara om man kunde växla mellan olika reverb varje gång "gaten" triggas. Eller helst olika mellan godtyckliga effektkedjor. Det skulle kunna bli rätt ball. Eller balla ur också för den delen...
    Det hade vart spejsat, slumpmässigt reverb till olika slag . Annars är en favvogrej jag gjort ganska mycket att automatisera en reverbsend så vissa slag accentueras. Speciellt om det är ett reverb med mycket stereobredd.

  19. #19

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är förvånad över att ingen gjort ett reverb baserat på idén med resonanssträngar. Ett sånt system, som på en sitar, är i praktiken ett stämt reverb som bara reagerar på den specifika skalan och harmoniska övertoner. Borde vara enkelt (för de som kan sånt ) att göra mjukvara av, så att man kan välja vilka toner, och hur många "strängar" helt fritt. Dra mig ett PM om nån vill utveckla detta tillsammans. Jag har tänkt länge på saken
    Förutom PianoVerb som Volantiz nämnde så finns tex Audiothing Gong Amp som simulerar resonatorn i Ondes Martenot och AAS Objet Delay som är en resonator + delay.

    Sen går det att snickra ihop liknande effekter med modalsyntes, så det går att göra i tex VCV Rack eller Reaktor.

  20. #20
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    På trummor blir effekten ungefär som klassikern att ta med reverbet i samplingen, på samplade trummor som inte byter tonhöjd alltså.

  21. #21
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är ett steg i rätt riktning, även om lösningen verkar vara lite naiv!

    Jag hade velat ha möjligheten att styra reverb-beteendet per not, så att man t ex kan undvika avoid notes eller oönskade pitch-dubbleringar som spiller över på nästa transient/ackord. Men även det kanske går att fixa med detta plugin och ett skohorn?
    Om man vill detaljstyra ett reverb enligt någon egen formel så är det väl enklast att automatisera det, eller midistyra det? Svårt för utvecklaren att ha en ratt för alla de önskemål olika reverbanvändare kan tänkas ha på detaljnivå.

  22. #22
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Composers Desktop Projects filterbank gör också pankromatiska resonanser. Zappa spelade ju in en del fina absurda dialoger inne i flygeln. Inget går upp emot att använda resonanserna från ett stort akustiskt instrument.

    Annars funderar jag lite på det där med att nollställa buffer. Den här pluggen ska väl fungera med vilket reverb som helst från tredjepart. Hur går det till praktiskt tro, man skulle anta att det kräver åtkomst till källkoden för att få lov att nollställa interna variabler?
    Den är väl VST-host och sköter pluginens minne på något vis, tänker jag?

  23. #23
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alternativt att de vrider ner utklingningstiden till noll när de byter instans. (har bara sett halva videon)
    Det räcker inte alltid: Utklingningstiden styr mängden feedback i delay:en, men inte deras längd. Om man snabbt sätter ner utklingningstiden och sen tar upp den igen kan det finnas ljud kvar i delay:en som inte har hunnit förbi feedbackpunkten än.

  24. #24
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Att live-reinstansiera låter otroligt riskabelt, tvivlar på att de gör det.

    Snabbtest av mina (inte så många) pluginreverb/AU. Alla utom ett (gammalt) tystnar omedelbart vid bypass och är alltså tysta utan skräpbuffert när de slås på igen. Kanske inte är svårare än så?

  25. #25
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att live-reinstansiera låter otroligt riskabelt, tvivlar på att de gör det.

    Snabbtest av mina (inte så många) pluginreverb/AU. Alla utom ett (gammalt) tystnar omedelbart vid bypass och är alltså tysta utan skräpbuffert när de slås på igen. Kanske inte är svårare än så?
    Tror oxå de bara slår av/på pluggen. Klassiskt sätt att tömma reverb med automation. (Några enstaka reverb har ju t o m en töm-funktion).

    Det här:
    https://www.plugin-alliance.com/en/p...dio_tails.html
    gör väl annars exakt det här, fast då bara med sitt eget reverb. (Å a s är nog chansen god att det gör just "reverbbytet" bättre i o m full kontroll...)

  26. #26
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Är det inte bara så att pluginhostar allokerar minne till plugins? Och har tillgång till minnet och kan tömma det?

  27. #27
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror oxå de bara slår av/på pluggen. Klassiskt sätt att tömma reverb med automation. (Några enstaka reverb har ju t o m en töm-funktion).
    Det finns en instruktion som DAWs kan använda för att trigga en plugin att tömma sina buffrar och bli tyst. Det är inte alla påverkade plugins som implementerar den funktionen, men många. Om du fortfarande kör Ableton Live så kan du testa det här genom att langa på en jättelång rumsklang och spela upp ljudet. När du trycker på stopp i DAWen så kommer du höra en lång efterklang. Om du trycker på stopp en gång till så kommer Live att säga åt alla plugins att tömma, just genom den funktionen... och det ska bli tyst, förutsatt att det är implementerat. Testa med t ex BlackHole
    Det är den funktionen som jag gissar på att Silencer använder sig av.

  28. #28
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte bara så att pluginhostar allokerar minne till plugins? Och har tillgång till minnet och kan tömma det?
    Nej, det fungerar inte så. Det vore däremot ett intressant sätt för att göra livet svårare för alla inblandade utvecklare

  29. #29
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nästa nivå skulle vara om man kunde växla mellan olika reverb varje gång "gaten" triggas. Eller helst olika mellan godtyckliga effektkedjor. Det skulle kunna bli rätt ball. Eller balla ur också för den delen...
    FX Selector-modulen i Bitwig gör detta, och man kan välja mellan flera olika sätt att byta effekten, t ex i viss ordning, slumpmässigt, via MIDI CC eller keyswitches etc.

  30. #30
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte bara så att pluginhostar allokerar minne till plugins? Och har tillgång till minnet och kan tömma det?
    Som någon nämnde, en feedbackloop ägs nog av pluginens process snarare än hostens. T.ex.

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det fungerar inte så. Det vore däremot ett intressant sätt för att göra livet svårare för alla inblandade utvecklare
    Ok, men en liten host som gör det du beskrev. Det var ungefär så jag menade, inte att den kan kika i varenda liten byte och ändra.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som någon nämnde, en feedbackloop ägs nog av pluginens process snarare än hostens. T.ex.
    Fast om feedbackloopen sitter i minne kan den tas bort. Spelar ingen roll om det är ”halvvägs” tillbaks då.

  32. #32
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FX Selector-modulen i Bitwig gör detta, och man kan välja mellan flera olika sätt att byta effekten, t ex i viss ordning, slumpmässigt, via MIDI CC eller keyswitches etc.
    Ännu ett argument för att prova bitwig... känns som att det skulle kunna passa mig.

  33. #33
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, men en liten host som gör det du beskrev. Det var ungefär så jag menade, inte att den kan kika i varenda liten byte och ändra.

    - - - Updated - - -



    Fast om feedbackloopen sitter i minne kan den tas bort. Spelar ingen roll om det är ”halvvägs” tillbaks då.
    Hur skall hosten veta vad den skriver över i den andra processens minne (om den ens får det, det låter extremt volatilt att göra så). Den kanske skriver över grafik istället och nollar GUI:t? Skriver över en parameter så det blir division med noll (= krasch) o.s.v.

  34. #34
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur skall hosten veta vad den skriver över i den andra processens minne (om den ens får det, det låter extremt volatilt att göra så). Den kanske skriver över grafik istället och nollar GUI:t? Skriver över en parameter så det blir division med noll (= krasch) o.s.v.
    Jag vet inte men det känns väl rimligt att en vst-host har lite ordning på pluggar den hostar. Reaper visar ju CPU och delay per plugin. Eller har hosten bara en stor hink med minne och säger "ta för er", verkar inte så lyckat?

    De (wide blues tillverkare) testar ju också reverbplugins för att få till kompatibilitet, så något är det ju de måste kolla – typ vilken bit av minnet som är ljud. Skickar man in en sinuston och kollar i ram-bufferten var den hamnar (genom att dumpa ram på något vis) borde det inte vara så svårt?

    Jag gissar alltså bara, men det verkar resten av tråden också göra :-)

  35. #35
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Det testet som Silencer gör verkar helt enkelt består av att de laddar pluggen, skickar lite ljud, togglar bypass på och av, skickar in tystnad och kollar att de får tystnad tillbaka. Dvs att pluggen klippte av alla svansar i bypass-läget. Det verkar rimligast i mina ögon, i synnerhet efter att flera i tråden testat att många reverbpluggar beter sig så.

    Generellt sett så allokerar pluggar minne direkt av systemet, inte via hosten. Den enda host jag vet som gör så är Reason med sina egna Rack Extensions där alla minnesallokeringar pluggen gör går genom Reason.

  36. #36
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det testet som Silencer gör verkar helt enkelt består av att de laddar pluggen, skickar lite ljud, togglar bypass på och av, skickar in tystnad och kollar att de får tystnad tillbaka. Dvs att pluggen klippte av alla svansar i bypass-läget. Det verkar rimligast i mina ögon, i synnerhet efter att flera i tråden testat att många reverbpluggar beter sig så.

    Generellt sett så allokerar pluggar minne direkt av systemet, inte via hosten. Den enda host jag vet som gör så är Reason med sina egna Rack Extensions där alla minnesallokeringar pluggen gör går genom Reason.
    Ok.

    Då är det ju svinlätt att göra en sån här själv? I alla fall i en kompetent daw som reaper. Midinot eller gate triggar en snabb bypass+inte bypass-toggle bara? Ev. Med lookahead så man får rätt mängd svans kvar. eller typ ett kort delay efter reverbet så det inte blir helt tvärt?

  37. #37
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då är det ju svinlätt att göra en sån här själv?
    Japp

  38. #38
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Nu testade jag med oldskoolverb, apples två reverb (antika) och reaverbate... Allas svans fortsatte efter byppas+icke bypass

  39. #39
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte men det känns väl rimligt att en vst-host har lite ordning på pluggar den hostar. Reaper visar ju CPU och delay per plugin. Eller har hosten bara en stor hink med minne och säger "ta för er", verkar inte så lyckat?

    De (wide blues tillverkare) testar ju också reverbplugins för att få till kompatibilitet, så något är det ju de måste kolla – typ vilken bit av minnet som är ljud. Skickar man in en sinuston och kollar i ram-bufferten var den hamnar (genom att dumpa ram på något vis) borde det inte vara så svårt?

    Jag gissar alltså bara, men det verkar resten av tråden också göra :-)
    Jag gissar utifrån det jag vet från hemprogrammering i C++ och lite allmän datalogikunskap. Plugins är tämligen autonoma och måste hantera sina egna minnesreferenser/allokeringar. Jag kan inte se det som möjligt att hosten kan nollställa detta på ett säkert sätt bortsett från själva audiobufferten som vad jag förstår "lånas" ut till de olika pluginsprocesserna att skriva i men ägs av hosten. Men det räcker som sagt inte.

  40. #40
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu testade jag med oldskoolverb, apples två reverb (antika) och reaverbate... Allas svans fortsatte efter byppas+icke bypass
    Apples? På någon gammal Logicversion då eller? Jag kör 10.5 och de fyra reverben i Logic blir helt tysta efter toggling.
    Ett gammalt Toneboosterreverb från typ 2010 är det enda jag har som inte tystnar.

  41. #41
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gissar utifrån det jag vet från hemprogrammering i C++ och lite allmän datalogikunskap. Plugins är tämligen autonoma och måste hantera sina egna minnesreferenser/allokeringar. Jag kan inte se det som möjligt att hosten kan nollställa detta på ett säkert sätt bortsett från själva audiobufferten som vad jag förstår "lånas" ut till de olika pluginsprocesserna att skriva i men ägs av hosten. Men det räcker som sagt inte.
    Ok. Det finns någon plugin från destroy fx som joxar med bufferten, men det kan varas in egen... och det ska ju bli oljud

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apples? På någon gammal Logicversion då eller? Jag kör 10.5 och de fyra reverben i Logic blir helt tysta efter toggling.
    Ett gammalt Toneboosterreverb från typ 2010 är det enda jag har som inte tystnar.
    Tror det är Sonys som köptes upp i någon veva. AU matrixverb och vad de heter. Tror inte de har med logic att göra, kör i reaper iaf

  42. #42
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det testet som Silencer gör verkar helt enkelt består av att de laddar pluggen, skickar lite ljud, togglar bypass på och av, skickar in tystnad och kollar att de får tystnad tillbaka. Dvs att pluggen klippte av alla svansar i bypass-läget. Det verkar rimligast i mina ögon, i synnerhet efter att flera i tråden testat att många reverbpluggar beter sig så.
    Det bör inte fungera. Däremot, läs inlägg #27

  43. #43
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det bör inte fungera. Däremot, läs inlägg #27
    Att toggla och tömma? Jo, se inlägg #17

  44. #44
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en instruktion som DAWs kan använda för att trigga en plugin att tömma sina buffrar och bli tyst. Det är inte alla påverkade plugins som implementerar den funktionen, men många. Om du fortfarande kör Ableton Live så kan du testa det här genom att langa på en jättelång rumsklang och spela upp ljudet.
    Jag vet inte riktigt vilken funktion du tänker på. Så vitt jag vet (och jag har jobbat med ett flertal pluginformat) så finns det bara bypass och suspend/resume som DAWen kan anropa, där de senare är olämpliga att anropa i audiotråden. Jag känner inte till nån allmän reset-funktion eller funktion för att specifikt tömma interna buffrar och delaysvansar.
    Och katzenjammer verkar ju ha testat med bypass, och det funkar.

  45. #45
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att toggla och tömma? Jo, se inlägg #17
    Åh, det är inte alls så jag minns att det ska fungera, men det var länge sedan jag kodade sånt. Ska testa när jag är tillbaka i studion imorgon! Tack för att du påpekar mitt troliga fel

  46. #46
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Det finns någon plugin från destroy fx som joxar med bufferten, men det kan varas in egen... och det ska ju bli oljud
    ...
    Datat i bufferten får alla plugins göra vad de vill med (i stort sett) det är allt det andra jag menar.

  47. #47
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte riktigt vilken funktion du tänker på. Så vitt jag vet (och jag har jobbat med ett flertal pluginformat) så finns det bara bypass och suspend/resume som DAWen kan anropa, där de senare är olämpliga att anropa i audiotråden. Jag känner inte till nån allmän reset-funktion eller funktion för att specifikt tömma interna buffrar och delaysvansar.
    Och katzenjammer verkar ju ha testat med bypass, och det funkar.
    Testade i Logic med Valhalla, verkar funka men jobbigt att programmera förstås. Observation efter nybörjarmisstag: Inte lägga pluginerna på spåret utan via separata tappningar. D.v.s. aux 1-> Reverb 1, aux 2-> Reverb 2 sedan togglar man bypass omväxlande mellan dem per ton eller hur man nu vill ha det.

    Har varit ifrån pluginprogrammering ett tag. Vad var det suspend/resume gjorde? När använder man det? Är det när spår är tysta, för att spara CPU?

  48. #48
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Valhalla supermassive har ju en clear-knapp. Bara att koppla till en gate eller midi-events.

Liknande ämnen

  1. SOIC 20 Wide
    Av bing i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-22, 21:39
  2. Reason på en Ultra-wide skärm
    Av HEK i forum Reason Studios
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-02, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •