Visa resultat för omröstning: Andel syntar du spelat igenom ordentligt

Antal röster
49. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • 1/10

    2 4,08%
  • 2/10

    6 12,24%
  • 3/10

    5 10,20%
  • 4/10

    4 8,16%
  • 5/10

    1 2,04%
  • 6/10

    2 4,08%
  • 7/10

    5 10,20%
  • 8/10

    9 18,37%
  • 9/10

    5 10,20%
  • 10/10

    10 20,41%
Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Ägda syntar du spelat igenom ordentligt?

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Ägda syntar du spelat igenom ordentligt?

    Har som många andra (?) haft alldeles för många syntar, som inte spelats igenom ordentligt, inte ens gått igenom hälften av presets (på syntar som har sånt) eller gjort något vettigt.

    Så, en omröstning, hur stor andel av dina genom tiderna ägda syntar anser du att du använd ordentligt, eller i alla fall testat igenom, typ spelat de flesta presets och/eller använt i några låtar.

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Inte för att jag har tio syntar (tolkar alternativen mer som procentsatser ), men nog fan har jag grävt mig igenom de jag har och kommit ut igen på andra sidan. Vet nu precis vad jag vill ha, och hur, när jag behöver det. Använder för övrigt mindre synt än nånsin senaste åren

  3. #3
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte för att jag har tio syntar (tolkar alternativen mer som procentsatser ), men nog fan har jag grävt mig igenom de jag har och kommit ut igen på andra sidan. Vet nu precis vad jag vill ha, och hur, när jag behöver det. Använder för övrigt mindre synt än nånsin senaste åren
    Procentsatser är korrekt, men ville inte bråka med procentenheten i röstningen, så valde därför bråk.

  4. #4
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Mitt resultat var 3: SH-101, Juno-106 och NL2X. Har nog förresten ägt uppemot två dussin olika, men nu finns bara NW2 och Bloplätten kvar. "Less is more!" Jag antar att frågan gällde HW.

    Ett av 10/10-resultaten är säkert min polare i Lund ...

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    För min del insåg jag att jag inte behövde de små små variationer i funktion och ljud som fler olika subtraktiva syntar skulle innebära. Visst är det extra fett att stå med typ en PA-inkopplad MOOG Prodidgy och vrida filter så det känns och låter just som en sån kan låta. Jag har testat, och älskat det, jag lovar

    Men vill jag ha det i en låt kan jag lika gärna använda nåt annat och få till vad jag vill i mixen, och ha pengar över till lördagsgodis

  6. #6
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Jag har haft sju synthar totalt och dom har jag alla använt mycket.

    Korg MS-10
    Moog Mother-32
    Minimoog
    Roland Alpha Juno 1
    Roland Juno-60 (inte min men långtidslånad)
    Roland RS-202
    Roland SH-09
    Roland JV-90

    Bubblare: Moog DFAM. Precis införskaffad
    Senast redigerat av Albin den 2023-10-20 klockan 16:49.

  7. #7
    rofo
    rofo är uppkopplad nu

    Senior
    Jag är lite osäker på begreppen här.
    Jag har använt de flesta maskiner jag haft massor. Har definitivt spelat igenom alla presets och så, men att påstå att jag lärde mig DX7an utan och innan skulle kännas magstarkt.
    Använde den massor och gjorde ett och annat ljud men sålde den för halvannan evighet sedan.
    Gillar FM hårt, men det blev fler och bättre ljud från TX81Z.

  8. #8
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Ägt en jävla massa syntar. Skulle säga att kanske 1-2 är ordentligt genomarbetade. Främst DFAM.

  9. #9
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Av alla de man ägt så är det nog mest analoger man har skruvat mest på (och använt). Digitala syntar brukar man inte hinna dyka lika djupt i. Två undantag för mig är Casio CZ-5000 och FZ-1. Båda var på 80-talet och på den tiden man hade tålamod.

  10. #10
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    JP8080 är den enda synten där jag inte ens gick igenom alla presets. En blick på den 200-sidiga manualen, det lilla fönstret och alla menyer med det röriga OS’et gjorde att jag gav upp innan jag ens började.

    Ägde den en vecka tror jag.

    Annars har jag nog lärt mig och testat alla syntar grundligt. (Mest antagligen för att de flesta varit vintage monosyntar och det är oftast inte så mycket att lära sig.)

  11. #11
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Gissar att jag spelade igenom jv1080 och sc88 rätt rejält men efter det har jag nog inte gjort det ordentligt med ett enda instrument.

  12. #12
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag har fortfarande synthar jag köpt som ligger ouppackade i paketet de levererades i….

  13. #13
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    De flesta syntar jag ägt är så komplexa att jag knappast mer än skrapat på ytan. Men de jag verkligen gillat och använt mycket är:

    MS-20 mini
    Analog 4 mk I
    Nord Lead 1
    Mitt stora euro-system
    Nord Modular och Micro Modular
    Serge

    Har inget av de grejerna kvar längre. Har dock en Analog 4 mk II som jag gillar men inte gjort så mycket med än och tänker behålla.

    Jag önskar verkligen att jag hade haft mer tålamod med Waldorfs rackgrejer när jag ägde sådana, i synnerhet Microwave II som det inte blev mycket gjort med. Pulse I låter fantastiskt, men jag fixade inte riktigt modmatrisen.

    Samma med SY77 som står nere i källaren nu i väntan på batteribyte. Ett monster, men palla att programmera.

    Utom tävlan pga sampler: Octatrack, troligen den elektroniska apparat jag fått mest uträttat på och alltid kommer tillbaka till.

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja visst för fan, jag har ju en akai s2000 också ja Kan lugnt säga att jag INTE använder runt 90% av vad den kan. Har den mest som instant mellotron för egna samplingar. Så kanske ändå 9/10...

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Mängden presetsyntar här är få och antalet presets på varje synt ofta begränsat. Men de jag har och har haft har jag alltid testat genom för att se om nå't är vettigt (det är det sällan).

    Men jag svarade 8/10 som nå'n sorts gardering.

  16. #16
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    De synthar jag ägde under 80- och 90-talet spelade och skruvade jag verkligen skiten ur. Atari ST med Dr.T Xor editeringsprogram gjorde verkligen att man kunde gå under huven på grejorna.
    Som nån skrev ovan, att när man var ung så hade man mer tid och tålamod. Båda har försvunnit numera

    Casio CZ-5000 + FZ1
    Korg M1 + DS-8
    Yamaha TG55 + TX7
    Ensoniq SQ1 + ASR10
    Roland MKS-50 + Juno1

  17. #17
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har fortfarande synthar jag köpt som ligger ouppackade i paketet de levererades i….
    hehe...jag har packat upp ett otal Behringer, men knappt använt dessa tyvärr. lite som tavlor på väggen i ett hem Har gått igenom Jx3,jx8, d50, mks80 ordentligt tycker jag. dom har löst varandra. Så därför står System-8 kvar, som en best of poly's
    (En personlig reflexion ämnet...räknade till 80st syntar & trummaskiner som jag köpt genom åren!)
    Tack och lov har dessa avlöst varandra till största del
    Senast redigerat av jocks1 den 2023-10-24 klockan 13:04. Anledning: justering

  18. #18
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag har ägt runt 80 olika syntar/samplers, hittade ett gammalt excelark och efter rannsakning hade jag kunnat rösta 2/10 istället för 1/10.
    Hade faktiskt använt fler än jag trodde.

  19. #19
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Handlar det om att gå igenom presets har jag 0/10.

  20. #20
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har spelat igenom 303:an rätt ordentligt faktiskt.

  21. #21
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Handlar det om att gå igenom presets har jag 0/10.
    Inget att deppa över. Det finns väldigt lite att hämta bland presets.

  22. #22
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Oj presets bör väll alldrig räknas jag satte 0 4 men ska man räkna presets så blir det ju 10 10.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...är det inte rätt mycket hipster-wannabe-tänk över det där med preset-nojan? Att det behöver vara hembakt/odlat/etc för att vara "på riktigt"?


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pom-400-package.jpg 
Visningar:	10 
Storlek:	902,6 KB 
Id:	115263

    (Icke preset-byggd synt)

  24. #24
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Skillnad på presetsynt och presetsynt, på en workstation bör väl ändå en genomkörning göras? Medan på en 106:a eller Polysix, inte så intressant.

    Men det är väl där min sko klämmer mest, alla gamla drömprylar där jag inte ens tagit mig ett par timmar att bläddra igenom ljuden, som jag gjorde i timmar i musikaffärerna varje vecka, förr, när jag hade tid men inte så mycket pengar.

  25. #25
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...är det inte rätt mycket hipster-wannabe-tänk över det där med preset-nojan? Att det behöver vara hembakt/odlat/etc för att vara "på riktigt"?


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pom-400-package.jpg 
Visningar:	10 
Storlek:	902,6 KB 
Id:	115263

    (Icke preset-byggd synt)
    Precis samma sak med folk som tvunget ska spela saker själva för att det ska vara på riktigt, finns så många bra loopar och autokompgeneratorer nuförtiden. Liksom, vem behöver en gitarrist nuförtiden egentligen?

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis samma sak med folk som tvunget ska spela saker själva för att det ska vara på riktigt, finns så många bra loopar och autokompgeneratorer nuförtiden. Liksom, vem behöver en gitarrist nuförtiden egentligen?
    Huvudet på spiken! Loopar och autokompgeneratorer låter så mycket bättre än de plågsamma försöken att spela själv, liksom presetten låter så mycket bättre än de plågsamma försöken att skruva/koppla ljuden själv

  27. #27
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    ...man kommer faktiskt rätt långt med presets...


    https://youtu.be/TYN5dlVqFrI

  28. #28
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...är det inte rätt mycket hipster-wannabe-tänk över det där med preset-nojan? Att det behöver vara hembakt/odlat/etc för att vara "på riktigt"?
    Kanske onödigt raljant och hånfullt?

    För min del är det ingen noja. Jag tycker inte att det är roligt att köra på presets som andra gjort. För min del är det inte det som lockar med syntar och rent pragmatiskt så skulle det dessutom vara mycket krångligare att få till det för mig om jag skulle försöka klämma in ljud som inte är programmerade för det jag gör. Jag förbehåller mig rätten att skapa utifrån hur jag vill skapa och om någon vill kalla mig för hipster-wannabee för det så visst, kör på det.

    Jag är inte så mycket för att göra ner andra som jobbar på ett annat sätt, så jag kan förtydliga att jag inte bryr mig så mycket om ifall andra använder presets när de gör musik. Det kan bli hur bra som helst.

    Det var alltså ingen värdering vad det gäller om det är "på riktigt" eller inte i min kommentar. Däremot kanske jag inte tycker att spela igenom presets gör att man lär sig synten. Det kanske man inte behöver göra egentligen heller, huvudsaken är väl att man gör bra grejer tänker jag? Man får göra på olika sätt. Det är ok.

    För att svara på ursprungsfrågan: om inte spela igenom presets är en faktor, utan att det handlar om att lära sig syntesen och egenheterna så är svaret 10/10. Kanske 9.8/10 om man får ta till decimaler.
    Senast redigerat av Irja den 2023-10-23 klockan 23:24.

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Huvudet på spiken! Loopar och autokompgeneratorer låter så mycket bättre än de plågsamma försöken att spela själv, liksom presetten låter så mycket bättre än de plågsamma försöken att skruva/koppla ljuden själv
    Om det där är huvudet på spiken så är jag glad att inte använda en hammare, med den inställningen så är det lika bra att ge upp allt som har med musik att göra för det finns redan andra som gör allt bättre. Pluggar/program/et.c. eller människor. Varför ska jag lära mig spela något när jag kan hyra in någon som spelar det åt mig?

    Som Irja säger, du raljerar väl mycket. På samma sätt som det inte är så bra att hacka på musikstilar så är ditt ironiserande över de som vill skruva egna ljud inte bra. Jag kan utveckla det här i PM om du vill.

  30. #30
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fan vad känsligt det var kring olika typer av musikhandhavande här då. Fattar ingenting

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag ber om ursäkt om det uppfattades som nedlåtande - det är 90% ironi och 10% en undran i botten - dels redan besvarat om ens värderingar, dels den sedan gammalt ältade funderingen över vad som är comme-il-faut på forumet och som visar sig till och från IMHO. I detta fall när en del nästan ursäktar sig att de använder presets. Jag uppskattar personligen vad folk som Eric Persing, vår egen PF etc, skapar men respekterar förstås att det för många är att judskapandet är en del av processen till musiken och samtidigt hoppas jag att de som har fokus mer på spelande och arrande känner sig inkluderade...

  32. #32
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    hasse_fx: Ironi i text är svårt, och sällan ett bra sätt att kommunicera. Men för min del så ursäkten mycket väl mottagen.

    Är det någon som har klankat ner på någon på forumet som har använt presets? På riktigt? Ironiskt (ja, ironi funkar jäkligt dåligt i text...) kan jag däremot tänka mig, t.ex. om man kör en 303:a som i stort sett kan ses som ett enda stort preset.

    Jag kan lugnt tänka mig att säga "det här ljudet är ett preset" pga att jag inte vill ta äran åt mig för att ha gjort ett sådant snyggt ljud, utan att mer få feedback på det jag själv har skapat (musiken) än just det ljudet.

    Om du vill få "de som har fokus mer på spelande och arrande " att känna sig inkluderade så ge dem uppmärksamheten istället för att ironisera över sådan som engagerar andra forumsmedlemmar.

  33. #33
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...samtidigt hoppas jag att de som har fokus mer på spelande och arrande känner sig inkluderade...
    Jag är inte säker på att man har mer fokus på spelande och arrande för att man använder presets (det vore som att säga att David Gilmour inte skulle vara intresserad av spelande och arrande för att han skruvar så mycket på sina ljud), men bortsett från det håller jag med om att jag hoppas att de som mest använder presets känner sig inkluderade. Om detta är vi överens. Också om att det verkligen inte behöver ursäktas om man använder presets.

    Tack för klargörandet och för ursäkten (även om jag inte skulle kräva någon - förklaringen räcker bra).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1289.jpeg 
Visningar:	17 
Storlek:	63,1 KB 
Id:	115273

  34. #34
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag blir kluven, använder helst inte presets, men önskar att spela igenom dem.

    Vilket lag ska jag nu hålla på?!

  35. #35
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (det vore som att säga att David Gilmour inte skulle vara intresserad av spelande och arrande för att han skruvar så mycket på sina ljud),

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1289.jpeg 
Visningar:	17 
Storlek:	63,1 KB 
Id:	115273
    Det är svårt att få till exakt samma ljud varje gång efter 55 år /troget PinkFloyd-fan

    Men vad räknas ens som preset? Jag har aldrig tänkt mig presets på en subtraktiv maskin t.ex. Det är ju bara rattskruv, oavsett om jag eller nån anan gjort det. Jag tycker det är roligare att ratta fram själv så det gör jag alltid, men vem bryr sig i den färdiga låten liksom

    Men räknas t.ex. Piano01 på en av Rolands JVsyntar som ett preset? Tänker att det är helt olika saker.

  36. #36
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    När vi pratar här menar vi väl fabrikspresets? Alltså färdigskruvade ljud som följer med vid köpet. Jag kan noll om JV-syntar, men gissar att det är ett fabrikspreset?

    Jag sparar ljud vid behov på de instrument som kan det, men det är för mig en annan sak.

    Det låter lite i tråden nu som att det är någon slags strid mellan presets och inte, men det är inget jag är inblandad i.

    Jag använder instrument som i mångt och mycket har mer "färdiga" ljud jag med. Orglar, pianon, elpianon, melodica osv. En av mina favoritsyntar är Korg M-500 som bygger på presets inbyggda i konstruktionen. Fast för mig är det en helt annan typ av instrument än t ex Hydrasynth. Min Drumulator är ett annat exempel på instrument med "färdiga" ljud som jag inhandlat av andra skäl än min... ja, varför inte DX7 (som jag tycker är hemsk om jag måste använda fabriksljuden men fantastisk om jag får göra ljuden själv).

    Men generellt sett, om det går att göra ljud från grunden i en synt så är jag i stort sett helt ointresserad av ljuden andra gjort, även om det är av personer jag beundrar (t ex Kroffe och Outshape här på 99:an). De gör mycket bättre grejer med dem själva än vad jag kan.

    Jag ångrar verkligen att jag skrev att jag inte använder presets. Borde vetat bättre.
    Senast redigerat av Irja den 2023-10-24 klockan 12:16.

  37. #37
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    För mig är ljudskruvandet en liten passion och jag kan få ideér till ljud som jag knappt kan vänta med att testa. Och sen ger ljudet i sig mig idéer till musik.

    Svaret på ursprungsfrågan, för mig, är nog 8/10 eftersom jag absolut inte lär mig en synt som det visar sig att jag inte gillar. Den säljer jag. Och ju mer jag gillar en synt desto färre presets hinner jag igenom innan kreativiteten att skruva egna ljud tar över helt.

    Så funkar jag.

  38. #38
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag använder inte heller presets, och vet inte heller bättre

  39. #39
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag svarade 8/10, men det kanske var lite lögnaktigt.

    Många syntar, även såna med gott om rattar och knappar, har gömt undan vissa saker i menyer, typ trig-prioritet, hur portamentot ska bete sig etc. Jag ska villigt erkänna att det krävs en hel del för att jag ska orka skruva på sånt.

    Och har man nånsin uttömt alla möjligheter hos en någorlunda komplex synt?

    Annars så brukar jag nog grotta ner mig rätt rejält innan jag eventuellt passar manicken vidare. Och ja, har synten presets så brukar jag spela igenom dem åtminstone en gång.

    Men jag är mest förtjust i syntar som är roliga att skruva ljud på själv, helt enkelt för att jag tycker det är så kul att skruva! Så t.ex. Rolands 80-90-talssyntar med miljoner parametrar gömda bakom ett frimärke till display kommer helt enkelt inte över tröskeln, oavsett hur bra de låter.

    Och även om jag har haft massor med syntar genom åren, så har jag sällan haft mer än ett par stycken åt gången. Då blir det lite som när man var liten och köpte sina första vinyler. Hade man bara två singlar och ett album så spelade man dem, oavsett om man gillade dem eller inte. (Ja, ni förstår, när farfar var ung så fanns inte Spotify, hur knasigt det än kan låta. )

Liknande ämnen

  1. tips på aktiva monitorer o köra syntar igenom.
    Av peter80 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 10:19
  2. M-Audio Audiophile 24/96 funkar ej ordentligt med Mac?
    Av star-affinity i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2004-11-27, 03:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •