Resultat 1 till 51 av 51

Ämne: Kritik mot Reason Studios prismodell

  1. #1
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Om de bara kunde ha ett alternativ till abonnemangsmodellen... har använt Reason sedan 1.0 men delvis för att mitt användande är sporadiskt och delvis för att jag rent allmänt ogillar abonnemangsmodeller, har jag slutat uppgradera Reason sedan de började med abonnemangsmöget.

  2. #2

    Redaktör
    @elysian: du kan fortfarande köpa Reason utan prenumeration: https://www.reasonstudios.com/shop/product/reason-12/

  3. #3
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @elysian: du kan fortfarande köpa Reason utan prenumeration: https://www.reasonstudios.com/shop/product/reason-12/
    Jaså, det var nyheter för mig. Får deras nyhetsbrev och allt de tjatar om i det är Reason+.
    Det faktumet samt att jag vill minnas att de någon gång sade att abonnemangsmodellen skulle ersätta versionslicenserna, har gett mig intrycket att bara abonnemangsmodellen fanns kvar.

    Intressant hur man kan misslyckas i sin marknadsföring och vända ett fan som troget har uppgraderat genom åren till någon som istället tycker illa om dem.

    Tack för tipset i alla fall - jag kanske överkommer motviljan som har byggts upp sedan de sålde till riskkapitalister och uppgraderar.

    Kollar på siten och undrar om man får en nerbantad version eller the real thing när man köper en uppgradering?
    Försökte hitta en jämförande tabell (comparison chart) där man ser skillnaderna mellan uppgradering och +versionen, men lyckades inte.

    På sidan om Reason under Products https://www.reasonstudios.com/en/reason skriver de:
    "But if you prefer to make your music in Reason (like many of the greatest producers in the world do) you can rest assured that you will always have what you need to be original and sound like you. All updates and major upgrades are included in Reason+."

    Menar de att man bara får updates i +versionen och inte i uppgraderingsversionen, varför nämner de detta på uppgraderingsversionens sida annars? Orkar inte kontakta deras kundtjänst och fråga.

    Är så trött på deras otydliga kommunikation och det ständiga krängandet av +versionen överallt, så det blir nog ingen uppgradering...

    (låter bitter för att Propellerheads en gång tiden var ett av mina absoluta favoritföretag tills de sålde till riskkapitalister)
    Senast redigerat av elysian den 2023-10-11 klockan 12:36.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Reason+ är fullversionen i prenumerationsmodell, det är det enda man behöver grubbla på :-)

  5. #5

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant hur man kan misslyckas i sin marknadsföring och vända ett fan som troget har uppgraderat genom åren till någon som istället tycker illa om dem.
    De vill ju pusha för prenumerationsmodellen, så det är inte så konstigt. Men helt klart en miss i kommunikationen.

    Tack för tipset i alla fall - jag kanske överkommer motviljan som har byggts upp sedan de sålde till riskkapitalister och uppgraderar.
    Ja, jag hamnade i en liknande situation när jag bytte från Adobe Lightroom (pga blev enbart prenumerationsbaserat) till Capture One, där de strax efter gick ut med att de skulle gå över till en prenumerationsmodell, vilket kändes ganska surt. (Nu kan man fortfarande köpa "perpetual"-versioner, men det gör ju att man undrar hur länge det kommer finnas kvar.)

    Kollar på siten och undrar om man får en nerbantad version eller the real thing när man köper en uppgradering?
    Försökte hitta en jämförande tabell (comparison chart) där man ser skillnaderna mellan uppgradering och +versionen, men lyckades inte.
    https://help.reasonstudios.com/hc/en...at-s-included-

    Menar de att man bara får updates i +versionen och inte i uppgraderingsversionen, varför nämner de detta på uppgraderingsversionens sida annars? Orkar inte kontakta deras kundtjänst och fråga.
    Så länge du har prenumerationen så får du nya devices, nya versioner, ljudpaket osv, medan i perpetualversionen får du antingen köpa till det eller vänta på en ny version där det är inkluderat.

    Jag föredrar också att inte köpa prenumerationer, men det finns stora fördelar med det, både för företaget bakom och för köparen om det görs rätt. Det minskar pressen på att man måste ha massa stora features som går att skylta med så att folk uppgraderar, och eftersom det ger en jämnare inkomst så kan man prioritera mer långsiktigt arbete samtidigt som det går att släppa saker mer kontinuerligt (istället för att hålla på dem till nästa stora version).

    Men ofta krockar det med hobbyistanvändning – om man inte använder ett program på en månad eller två, eller bara använder det sällan så känns det rätt surt när pengarna tickar iväg på en prenumeration, medan tex €20 varje månad för Reason+ är en struntsumma om man jobbar med musik.

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men ofta krockar det med hobbyistanvändning – om man inte använder ett program på en månad eller två, eller bara använder det sällan så känns det rätt surt när pengarna tickar iväg på en prenumeration, medan tex €20 varje månad för Reason+ är en struntsumma om man jobbar med musik.
    Men att jobba med musik är inte samma sak som att ha säker inkomst varje månad även om man har användning av produkten.

  7. #7
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om man inte använder ett program på en månad eller två, eller bara använder det sällan så känns det rätt surt när pengarna tickar iväg på en prenumeration, medan tex €20 varje månad för Reason+ är en struntsumma om man jobbar med musik.
    Jag har prenumerationen men är egentligen ingen stor vän av prenumerationsmodeller. Men dess nackdel kan ju också vändas till dess fördel. Om du inte tänker använda Reason på en eller flera månader så sluta prenumerera och sätt igång prenumerationen när tid finnes att använda Reason.

  8. #8

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men att jobba med musik är inte samma sak som att ha säker inkomst varje månad även om man har användning av produkten.
    Nej, verkligen inte, men det är mycket mer motiverat att betala varje månad om man faktiskt använder produkten eller kan få betalt för det man producerar med det.

    Det är inte heller självklart att betala för att äga mjukvara är så förmånligt om man har ont om pengar – att betala 499€ i ett svep är knappast lättare om man inte får in pengar på musik.

    Personligen tycker jag det är möjligt med rimliga prenumerationsmodeller, som bolag där man betalar för 1 års support och eventuella nya versioner, men sedan behåller rätten att använda mjukvaran utan uppgraderingar efter det. Det är någon slags hybrid där ett bolag kan få in pengar mer löpande, men där det inte uppstår gisslansituationen med att behöva betala för att kunna öppna sina gamla filer.

  9. #9

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PGR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har prenumerationen men är egentligen ingen stor vän av prenumerationsmodeller. Men dess nackdel kan ju också vändas till dess fördel. Om du inte tänker använda Reason på en eller flera månader så sluta prenumerera och sätt igång prenumerationen när tid finnes att använda Reason.
    Ja, och till exempel Balsamiq Wireframes har varianten att de automatiskt pausar prenumerationen om ditt konto är tomt när månadsprenumerationen tickar över:

    Citat Ursprungligen postat av Balsamiq
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    How does it work? On the day of your scheduled renewal, we will check your Space to see if it contains any projects. If it's empty (0 projects), then we will work our behind-the-scenes magic to automatically pause your subscription and we will not charge your credit card.
    https://balsamiq.com/wireframes/clou...to-hibernation

    Men många bolag gillar att presentera årsprenumerationer som månadsprenumerationer, som till exempel Adobe – du betalar varje månad, men du binder dig för ett år och kan inte säga upp utan att betala en straffavgift för de återstående månaderna, och detta är inte särskilt tydligt.

  10. #10
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Men många bolag gillar att presentera årsprenumerationer som månadsprenumerationer, som till exempel Adobe – du betalar varje månad, men du binder dig för ett år och kan inte säga upp utan att betala en straffavgift för de återstående månaderna, och detta är inte särskilt tydligt.
    Det är ett ofog. Likaså när företag automatiskt förnyar prenumerationer utan att informera kunden. Jag tycker ändå att Reason Studios sköter sina kort här. Man kan tydligt välja mellan månad eller årsabonnemang och man får i god tid innan prenumerationen löper ut ( i alla fall årsabonemmanget som jag har) en epost om detta.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Där säger du det som får mig att aldrig prenumerera på ngt längre bortsett från hyresrätt Det finstilta är viktigt.

  12. #12
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PGR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte tänker använda Reason på en eller flera månader så sluta prenumerera och sätt igång prenumerationen när tid finnes att använda Reason.
    Problemet i mitt fall är att jag inte kan förutse när "inspirationen" eller tid över infaller och då behöva klydda med att starta en prenumeration för några timmars användande och framförallt komma ihåg att avsluta den, funkar inte.

    Jag har ju Logic också och där betalade jag en gång för Logic X när det kom, kan det ha varit 10 år sedan?

    Och ändå får man fortfarande fria uppdateringar... nu är ju Apple exceptionella i det avseendet, men det gör ju också att man gärna stannar kvar i den miljön.

  13. #13
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för att du orkade rota fram jämförelsetabellen.

    Det var spiken i kistan... i Perpetual-versionen SAKNAS det 14 instruments, 6 Device Controls, 3 effekter m.m.

    Fy fan vad sniket och så dåligt att de inte nämner det på produktsidan (vad jag kunde se), snacka om att undanhålla info och lura kunden.

    Det tar emot att säga det, men nej aldrig mer Reason Studios!!!

  14. #14
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för att du orkade rota fram jämförelsetabellen.

    Det var spiken i kistan... i Perpetual-versionen SAKNAS det 14 instruments, 6 Device Controls, 3 effekter m.m.

    Fy fan vad sniket och så dåligt att de inte nämner det på produktsidan (vad jag kunde se), snacka om att undanhålla info och lura kunden.

    Det tar emot att säga det, men nej aldrig mer Reason Studios!!!
    Nja, sedan RE-fomatet introducerades har Reason Studios alltid, utöver de instrument som ingår i själva programmet, sålt RE-instrument och effekter som komplement till programmet. I varje uppgradering brukar det ingå ett antal nya instrument och effekter. Om jag minns rätt så i sista versionen Reason 12 ingick Mimic Creative Sampler och en ny Combinator. I Reason 11 tror jag det var Europe och Grain, bland annat. Minnet kan dock svikta...

    Jag är inte bekant med så många andra DAW men jag vet att Steinberg har samma upplägg. De har sin DAW som innefattar en hel del instrument och effekter men samtidigt ger de ut andra instrument/effekter som man kan köpa till. Nu erbjuder de inte prenumeration men jag gissar att om de gick den vägen så skulle prenumerationen inkludera även de externa instrumenten/effekterna?

  15. #15
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PGR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, sedan RE-fomatet introducerades har Reason Studios alltid, utöver de instrument som ingår i själva programmet, sålt RE-instrument och effekter som komplement till programmet. I varje uppgradering brukar det ingå ett antal nya instrument och effekter. Om jag minns rätt så i sista versionen Reason 12 ingick Mimic Creative Sampler och en ny Combinator. I Reason 11 tror jag det var Europe och Grain, bland annat. Minnet kan dock svikta...

    Jag är inte bekant med så många andra DAW men jag vet att Steinberg har samma upplägg. De har sin DAW som innefattar en hel del instrument och effekter men samtidigt ger de ut andra instrument/effekter som man kan köpa till. Nu erbjuder de inte prenumeration men jag gissar att om de gick den vägen så skulle prenumerationen inkludera även de externa instrumenten/effekterna?
    Det logiska och mest ärliga mot kunden vore enligt min mening att man får samma innehåll i Perpetual-versionen som det vid inköpstillfället finns i Reason+.

    Alltså grundinstrumenten, effekterna etc. som står i jämförelsetabellen.
    Ljuden som kommer varje vecka är en annan sak.

    Tittar man runt på hemsidan är det ju lätt att få intrycket att Perpetual innehåller samma instrument som Reason+, eftersom de inte direkt säger motsatsen - det borde ju stå typ "Warning, the Perpetual version is a limited version and contains only a limited number of instruments, effects... " etc.

    Nu kör de det amerikanska stuket med halvfalsk marknadsföring, där de lämnar de åt användaren att upptäcka i efterhand att de blir lurade... nej tack, sådana företag vill jag inte ha att göra med.

  16. #16

  17. #17

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var också tveksam till rentalmodellen.
    Men det är kanon. Jag kan starta och stoppa när jag vill och jag får alla deras enheter. Toppen helt enkelt.

  18. #18

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det logiska och mest ärliga mot kunden vore enligt min mening att man får samma innehåll i Perpetual-versionen som det vid inköpstillfället finns i Reason+.

    Alltså grundinstrumenten, effekterna etc. som står i jämförelsetabellen.
    Ljuden som kommer varje vecka är en annan sak.
    Varför skulle det vara det mest logiska? Du får Reason 12 och de instrument, effekter och ljudpaket som ingick när det släpptes, och vill du ha det som släppts sedan dess så kan du antingen köpa dem separat, eller vänta till nästa större version och hoppas på att de ingår där.

    Som PGR skriver så har de gjort så väldigt länge, och det är också så Cubase, Live, Tracktion mfl gör – det finns ett grundpaket plus expansioner du kan köpa till. Ibland kommer expansionerna med i framtida versioner, som man då betalar för att uppgradera till. (Med en liten asterisk i kanten för att vissa av de ovanstående har versioner som är begränsade i tex antal spår eller effektbussar, men tex mellan Live Standard och Suite är enda skillnaden vilka extra instrument/effekter/ljudpaket som följer med.)

    Tittar man runt på hemsidan är det ju lätt att få intrycket att Perpetual innehåller samma instrument som Reason+, eftersom de inte direkt säger motsatsen - det borde ju stå typ "Warning, the Perpetual version is a limited version and contains only a limited number of instruments, effects... " etc.
    Det finns en lista med exakt vad som ingår i Reason 12 om man skrollar ner en liten bit på sidan man köper det på: https://www.reasonstudios.com/shop/product/reason-12/

    På supportsidan för Reason+ så står följande:

    Citat Ursprungligen postat av Reason Studios
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    The Reason+ subscription consists of the following:

    • The latest version of the Reason software
    • All current Reason Studios Rack Extensions
    • Any future upgrades and releases of the Reason software and Reason Studios Rack Extensions during your subscription period
    • A stream of inspiring new Sound Packs (containing patches), released every week
    Så jag tycker personligen att de är rätt tydliga med att Reason+ är Reason plus alla Rack extensions och ljudpaket, och att en licens på Reason är just grundpaketet.

  19. #19
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle det vara det mest logiska?
    Därför att i de flesta fall om man köper ett program i säg version 3, brukar man få löpande innehåll/uppdateringar som kommer i version 3.1, 3.2, 3.3 o.s.v.

    Sedan när version 4 kommer får man välja att uppgradera eller inte.

    Om man inte uppgraderar till version 4 är man kvar på den sista uppdateringen, version 3.3 i detta exemplet.

    I Reason-fallet är man däremot kvar på 3.0 och måste köpa 3.1, 3.2, 3.3 o.s.v.

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en lista med exakt vad som ingår i Reason 12 om man skrollar ner en liten bit på sidan man köper det på: https://www.reasonstudios.com/shop/product/reason-12/
    Förvisso, men om man inte är djupt insatt och känner till allt vad som ingår i Reason+, måste man jämföra de olika produkterna manuellt och det kanske inte är uppenbart för någon som inte har örnkoll att det saknas något till att börja med.

    Man köper perpetual-versionen och inser i efterhand att man har blivit lurad om man trodde att man köpte en komplett version och då måste man kontakta kundtjänst, reklamera köpet, byta version etc. Sådant tar energi av båda parter.

    Det hade varit mycket tydligare och mer schysst att vara transparent från början och skriva att Perpetualversionen är begränsad och inte har lika mycket innehåll som Reason+.
    Det hade både kunden och Reason Studios tjänat på i längden.

    Eller åtminstone lägga jämförelsetabellen direkt på sidan eller i menyn så att man enkelt ser den och inte behöver gå in på supportsidorna och söka efter den.

    Många moderna företag inser att de tjänar på att vara transparenta och inte smussla med info, det skapar bara irritation och ovilja, det kommer ju fram förr eller senare.

    Nej, deras marknadsföringsansvarige behöver verkligen ta några grundläggande kurser i hur man bäst kommunicerar med sina kunder.

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På supportsidan för Reason+ så står följande:

    Så jag tycker personligen att de är rätt tydliga med att Reason+ är Reason plus alla Rack extensions och ljudpaket, och att en licens på Reason är just grundpaketet.
    Där har vi olika åsikt (men jag tycker att du är helt OK för det ).

    Att Reason+ har "allt" har det inte varit någon tvekan om, men det står inte i ditt citat från sidan att Perpetual är en begränsad version.

    ---

    Och med detta lämnar jag denna tråden... om någon från (Un)Reason(able) Studios läser detta kan ni ta med er att ni har förlorat en trogen kund sedan version 1.0.
    Senast redigerat av elysian den 2023-10-12 klockan 13:35.

  20. #20

    Veteran
    Man betalar för de stora versionerna dvs, 11 till 12 och man får 12.1 , 12.2 osv.
    Vill bara göra det klart om någon läser tråden och tror att man inte får uppgraderingar.

    Däremot så får man inte alla Rack Extensions, vissa får man betala för om man köper licensen.
    Alla Reason Studios Rack Extensions ingår i Reason+ som det funkar just nu.

    Så man kan välja att ha det precis som det alltid funkat innan Reason + eller välja Reason + där man får allt godis plus lite till.

  21. #21
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag är väl blind på ögonen men vad är månadskostnaden för Reason+ ?
    Det står 1EUR för första månaden men jag hittar inte vad det kostar sedan...

    ----------------

    Ah, det står längs ner på sidan 19.99 men saknar valuta - antar kr dårå

    Tämligen obegripligt att Reason+ inte finns i shoppen
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-10-12 klockan 15:30.

  22. #22

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därför att i de flesta fall om man köper ett program i säg version 3, brukar man få löpande innehåll/uppdateringar som kommer i version 3.1, 3.2, 3.3 o.s.v. […]

    I Reason-fallet är man däremot kvar på 3.0 och måste köpa 3.1, 3.2, 3.3 o.s.v.
    Nej, så fungerar det inte. Du får punktversionerna även med perpetual-licenser – de släppte tex VST3-stöd i Reason 12.5. Release notes ger en idé om vad som ingått: https://www.reasonstudios.com/en/rea.../release-notes

    Däremot ingår inte Objekt, BV-X Vocoder eller andra rack extensions som de släppt sedan version 12.0, men det är separata produkter, precis som att alla Rack extensions inte ingått tidigare. Är det en "begränsad version" av Reason? Det är inte så jag skulle beskriva det iallafall.

  23. #23

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är väl blind på ögonen men vad är månadskostnaden för Reason+ ?
    Det står 1EUR för första månaden men jag hittar inte vad det kostar sedan...
    Citat Ursprungligen postat av Reason Studios
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reason plus is available in two subscription options, both have identical features:

    • Reason+ monthly subscription is 19.99 (USD/Euro/GBP) per month
    • Reason+ annual subscription is 199 (USD/Euro/GBP) per year (paid in advance)

    https://help.reasonstudios.com/hc/en...s-Reason-cost-
    (men ja, konstigt att det inte står tydligt på signup-sedan)

  24. #24
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så man kan välja att ha det precis som det alltid funkat innan Reason + eller välja Reason + där man får allt godis plus lite till.
    Det är precis det jag menar, fast tvärtom.

    Innan Reason+ eller rättare sagt innan Propellerheads sålde till riskkapitalisterna, så ingick Propellerheadsinstrumenten i varje ny version (Thor, Malström m.fl.).
    (Jag blandar inte ihop dem med produkter av andra tillverkare som finns i shopen.)

    Vad jag försöker få fram är att om man köper/uppgraderar till Perpetual borde man få hela grundkittet — precis som det alltid har funkat tidigare!

    Det ENDA nya instrumentet i Reason 12 Perpetual är "Mimic Creative Sampler" enligt produktsidan, allt annat är bara uppdateringar eller vidareutveckling av befintligt innehåll (se nedan).

    Betalar man ca. 2.200 sek för uppgraderingen så borde man väl få lite mer nytt för pengarna än bara en sampler... eller?

    DET tycker jag är snålt och dessutom är det illa att de inte är särskilt tydliga med den här informationen (d.v.s. vad som saknas jämfört med grundutbudet i Reason+ enligt tabellen som är undanstuvad i supportsektionen).

    Detta får du för dina pengar när du uppgraderar till Reason 12 Perpetual:
    "New in Reason 12

    Offline Mode: Easier than ever to use Reason without internet connection for all Reason 12 users

    Native Apple Silicon Support (M1/M2): Reason now runs with up to 50% better performance on Apple Silicon computers

    Updated Combinator: Custom panel size, background colors, backgrounds, and controls.

    Mimic Creative Sampler: Quick and immediate triggering, chopping, and manipulation of audio.

    High Resolution Graphics: Hyper realistic devices and zoomable windows for improved workflow.

    Faster Browser: With a new faster browsing experience you can easily find all your devices, samples and patches, and stay in the creative flow."


    Är det verkligen bara jag som tycker att detta är snålt, rentav oskäligt med tanke på priset?
    Jag hoppas att jag inte är ensam .

    (Glömde att jag skulle lämna den här tråden och råkade läsa det senaste, så nu är jag tillbaka tillfälligt .)
    Senast redigerat av elysian den 2023-10-13 klockan 12:59.

  25. #25
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator

  26. #26

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag försöker få fram är att om man köper/uppgraderar till Perpetual borde man få hela grundkittet — precis som det alltid har funkat tidigare!
    Åtminstone Reason 11 hade olika utgåvor: Intro/Full/Suite, där jag har för mig att enda skillnaden var vilka enheter som ingick.

    Gräver jag lite så släppte de tex Complex-1 år 2018, och har så vitt jag kan se inte ingått i standardpaketet sedan dess (jag antar att den ingick i Reason Suite 11), så det är inte en abrupt ändring, utan något de gjort länge.

    Går jag tillbaka ännu längre verkar det som Synchronous släpptes som betaltillägg 2014 (för Reason 7), var gratis under en introduktionsperiod, och kom med som en inbyggd device först i Reason 10. Så det är på inget sätt så att Reason alltid haft med alla nya devices när en ny version släppts.

    Är det verkligen bara jag som tycker att detta är snålt, rentav oskäligt med tanke på priset?
    Jag hoppas att jag inte är ensam .
    Jag använder inte Reason (har en licens på Lite och använder deras iOS-appar dock), men det är väl en annan fråga?

    (Glömde att jag skulle lämna den här tråden och råkade läsa det senaste, så nu är jag tillbaka tillfälligt .)
    Välkommen tillbaka!

  27. #27

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde inte tråden heta "Bara dåligt om Reasons prismodell" för att följa forumets traditioner?

  28. #28
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde inte tråden heta "Bara dåligt om Reasons prismodell" för att följa forumets traditioner? :kaaka:
    Då kommer ju folk att ignorera tråden :(((

    (utan admod-tag)

  29. #29
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är precis det jag menar, fast tvärtom.

    Innan Reason+ eller rättare sagt innan Propellerheads sålde till riskkapitalisterna, så ingick Propellerheadsinstrumenten i varje ny version (Thor, Malström m.fl.).
    (Jag blandar inte ihop dem med produkter av andra tillverkare som finns i shopen.)

    Vad jag försöker få fram är att om man köper/uppgraderar till Perpetual borde man få hela grundkittet — precis som det alltid har funkat tidigare!

    Det ENDA nya instrumentet i Reason 12 Perpetual är "Mimic Creative Sampler" enligt produktsidan, allt annat är bara uppdateringar eller vidareutveckling av befintligt innehåll (se nedan).

    Betalar man ca. 2.200 sek för uppgraderingen så borde man väl få lite mer nytt för pengarna än bara en sampler... eller?

    DET tycker jag är snålt och dessutom är det illa att de inte är särskilt tydliga med den här informationen (d.v.s. vad som saknas jämfört med grundutbudet i Reason+ enligt tabellen som är undanstuvad i supportsektionen).

    Detta får du för dina pengar när du uppgraderar till Reason 12 Perpetual:
    "New in Reason 12

    Offline Mode: Easier than ever to use Reason without internet connection for all Reason 12 users

    Native Apple Silicon Support (M1/M2): Reason now runs with up to 50% better performance on Apple Silicon computers

    Updated Combinator: Custom panel size, background colors, backgrounds, and controls.

    Mimic Creative Sampler: Quick and immediate triggering, chopping, and manipulation of audio.

    High Resolution Graphics: Hyper realistic devices and zoomable windows for improved workflow.

    Faster Browser: With a new faster browsing experience you can easily find all your devices, samples and patches, and stay in the creative flow."


    Är det verkligen bara jag som tycker att detta är snålt, rentav oskäligt med tanke på priset?
    Jag hoppas att jag inte är ensam .

    (Glömde att jag skulle lämna den här tråden och råkade läsa det senaste, så nu är jag tillbaka tillfälligt .)
    Jag håller med fullständigt.

    Kanske därför jag bara köpt 7, sen uppgraderat till 10 på rea plus nån kod. Sen samma till 12 som ja är mjäkig men jag har lyckats komma väldigt billigt undan så jag är nöjd.

    Tycker reasom är värt det jag gett så varför gnälla. Tycker man framtida är dyra så hoppa ett par generationer eller leta koder när det är rea eller köp annan daw.

  30. #30
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    "Reason studios demonstrates why piracy is completely justified"

    https://youtu.be/YAx3yCNomkg

  31. #31
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Vilket fantastiskt rövigt sätt att behandla sina kunder på.

  32. #32
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Passa på när det är rea, Radikal piano var ju gratis länge. ReCykle var gratis med kombination av koder. Med mera med mera. Finns ju ett gäng gratis nu om ni kollar, Sist nöp jag en liten trevlig synt. Undrar om det var Nautilus Bass Synthesizer


    Det mesta lär så småningom dyka upp gratis eller på rejäl rea om ni bara har lite tålamod. En del kan ingå i nån pack med grejer och även det är det rea på i bland.

    tror jag nog träffat in uppgraderingarna hyfsat bra och jag kommer nog inte hoppa på 13 heller när den kommer med oj och wow här är våran nya sequenser som vi tror våra kunder vill ha ännu plottrigare och svårare att hitta grejerna i, och en enda ny synt och vist ja vi passade på att göra om alla menyer lite så att ni inte hittar nu igen men det ser i alla fall modernt ut och det är ju bra


    I bland tröttnar man och längtar till Hmm som tja säg Reason 4. Den versionen med MIDI ut och VST, jag hadde nöjt mig livet ut.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-12-09 klockan 15:30.

  33. #33
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Reason studios demonstrates why piracy is completely justified"

    https://youtu.be/YAx3yCNomkg
    Ja, det är till stor del därför jag sällan köper pluggar. Har några gratis-licenser (i alla fall Eventide Ultrachannel) som ligger kvar på en dator jag inte har. Störigt att inte kunna köra de projekten. Men vore tio gånger störigare om jag hade betalat för dem.

    Plugins eller program som bara kräver min kod gillar jag.

    Men ok, jag har Reason intro 10, då vet jag att det kommer "försvinna" i framtiden. Har det inte installerat nu för det går inte att installera eller köra utan flera gb [???? ljudfiler? någon skit jag inte använder och inte vill använda].

  34. #34
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Fast om det är iLok-licens är det antagligen bara ett mail till Eventide support ifrån att lösa sig.

  35. #35
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Däremot, att Reason verkar godtyckligt välja att sluta supporta sitt eget kopieringsskydd för äldre versioner av Reason är ju riktigt jävla genomruttet om det stämmer! Borde vara åtalbart!

    Säga vad man vill om iLok, men jag kan utan problem aktivera/avaktivera licenser för plugins där tillverkaren konkat för 20 år sedan (och som det inte finns en enda fungerande installer för...), att köpta licenser blir obrukbara för att kopieringsskyddet inte längre fungerar är inte OK någonstans alls. (Det är också ett starkt vägande argument mot köp för mig, när mindre tillverkare har sin egen challenge-response-lösning. Men Reason tycker man ju borde vara stora nog för att det inte ska vara ett problem!)

  36. #36
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast om det är iLok-licens är det antagligen bara ett mail till Eventide support ifrån att lösa sig.
    Det var någon fil på datorn typ.

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag kan installera och starta vilken version som helst av Reason. Det har alltid och kommer alltid fungera utmärkt.

  38. #38
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan installera och starta vilken version som helst av Reason. Det har alltid och kommer alltid fungera utmärkt.
    Har de backat alltså? Vet att det var snack om det på elektronauts med, att de avvecklade aktivering baserad på codemeter-joxxet, och att versioner äldre än 8(?) inte längre gick att aktivera.

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej det är ett missförstånd. Vad som hände var att de slutade använda USB som en metod och gick över till handskakning online. Sedan är det väl alltid "användare" med förlupna eller misstänkt snattade USB-enheter alternativt annat som får diverse trubbel. De får vända sig till supporten och bevisa att de är användare då och sluta slaska ned nätet med påhitt. Vi hade en klassiker på min tid; kan avslöjas nu efter så här många år; My dog ate my registration card
    Senast redigerat av PF den 2023-12-10 klockan 02:54.

  40. #40
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Fast det är ju just till supporten som personen i videon vänt sig till. En piratversion hade dessutom fungerat att installera utan problem eftersom de strippat bort "call home"-funktionen.

  41. #41
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det är ett missförstånd. Vad som hände var att de slutade använda USB som en metod och gick över till handskakning online. Sedan är det väl alltid "användare" med förlupna eller misstänkt snattade USB-enheter alternativt annat som får diverse trubbel. De får vända sig till supporten och bevisa att de är användare då och sluta slaska ned nätet med påhitt. Vi hade en klassiker på min tid; kan avslöjas nu efter så här många år; My dog ate my registration card
    Har herrn sett videon?

  42. #42
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Supportpersonen verkade ha en dålig dag. Men ser inte ngn anledning till att R7 inte skulle fungera. Killen i videon var extremt påstridig. Jag är mer av en problemlösare som inte vältrar mig i världsliga problem såsom arroganta amerikaner verkligen älskar att göra. Jobbigaste människorna på jorden finns i det landet. Det är som att vissa av dem får någon själslig orgasm av att gnälla ihjäl sig.

  43. #43
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Skulle inte du vara påstridig om den version av din DAW som du använder inte gick att installera efter en omformatering/krasch av hårddisken?

    As of September 25, 2023, offline authorization for Reason 11 and earlier has been deprecated.

    [...]

    Offline authorizations created before September 25th 2023 will continue to function indefinitely, for as long as your system remains in its current state.
    https://help.reasonstudios.com/hc/en...11-and-earlier

  44. #44
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det är ett missförstånd. Vad som hände var att de slutade använda USB som en metod och gick över till handskakning online. Sedan är det väl alltid "användare" med förlupna eller misstänkt snattade USB-enheter alternativt annat som får diverse trubbel. De får vända sig till supporten och bevisa att de är användare då och sluta slaska ned nätet med påhitt. Vi hade en klassiker på min tid; kan avslöjas nu efter så här många år; My dog ate my registration card
    Men vissa hundar kan äta en usb och en kompis hade en katt som fasen åt allt så, det där kan bokstavligen hända. Det där får mig att skratta och undrar om du verkligen menar rätt eller tänker fel. Tillåt mig skratta något.

    Mitt reason har bara krånglat en gång men blir det krångel då går jag tillbaka till pirat direkt. Har inte pratat på vadå 15 år och vill betala för mig så det kan hända att kan betalar för mig men kör pirat. Det anser jag vara helt ok.

    Befinner mig just på ett ställe där internet kan svaja rejält så den handskakningen tar tid vissa gångeroch jag anser ju att sånt jag köper är mitt o det vill jag kunna nyttja som jag vill. böjar företag köra med pajasmetoder då ändrar ju jag min syn på hur man ska bete sig rejält.

    Finns många exempel på där folk kört pirat bara för att den lagliga funktionen går sämmre och det gör ju att det steget alltid är ett alternativ inte alls långt borta. Det är ju lättare än att hålla på med än en trögtånkt som sitter i supporten eller en policy som inte har kontakt med verkligheten. Att fixa en piratkopia kan man göra på ett par minuter sist jag kollade. Tycker det är helt ok faktiskt ärligt talat när företag funkar upp 0skiter i sina kunder. I bland trogna sen många många år.

  45. #45
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Supportpersonen verkade ha en dålig dag. Men ser inte ngn anledning till att R7 inte skulle fungera. Killen i videon var extremt påstridig. Jag är mer av en problemlösare som inte vältrar mig i världsliga problem såsom arroganta amerikaner verkligen älskar att göra. Jobbigaste människorna på jorden finns i det landet. Det är som att vissa av dem får någon själslig orgasm av att gnälla ihjäl sig.

    Offline-auktorisering för R11 och äldre är borta.
    Online-auktorisering för R7 och äldre är borta.

    Hur ska man lagligt köra R7 menar du?

  46. #46
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Hmm problemet är ju lätt att lösa. Buggen lagar vi med en liten fil från Piratebay

  47. #47
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Online-auktorisering för R7 och äldre är borta.
    rsn5 och äldre har aldrig haft någon online-auktorisering?

  48. #48
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    rsn5 och äldre har aldrig haft någon online-auktorisering?
    Ah, ok. Jag utgick från "Please note, though, that online authorization is still available for Reason 8 and later." ur https://help.reasonstudios.com/hc/en...11-and-earlier, tänkte inte på att det kunde ha inte funnits.

    Oavsett så går inte reason 7 eller lägre att auktorisera på något vis numera?

  49. #49
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oavsett så går inte reason 7 eller lägre att auktorisera på något vis numera?
    Serienummerna från rsn1-5 borde fungera fortfarande vad jag vet. (sen stöds de ju bara med äldre OS, så det finns hinder oftast där ändå om man har nyare hårdvara...)

  50. #50
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Så är det kanske. 6-7 då. Det var du som diskuterades i videon.

    Oavsett ett program någon har betalat för som inte går att använda.

  51. #51
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Jag använder 7an. Gjorde en ominstallation av OSet precis innan de tog bort computer authorizer, så hann fixa det. Har en USB nyckel också här någonstans som borde funka, men frågan är om alla licenser för REs ligger på den.
    Men jag oroar mig för den dagen jag eventuellt behöva göra en ominstallation. Har provat alla versioner efter 7an men har aldrig klickat med det ”nya” interfacet eller tillkomna devices. Mimic var dock nära.

Liknande ämnen

  1. Vad önskar jag mig från Reason Studios!
    Av drloop i forum Reason Studios
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2021-07-17, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •