Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Felupplagda remixer mm, spotify et al

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Felupplagda remixer mm, spotify et al

    Jag har ett gäng remixer varav ingen länkar till min profilsida, playbacks på flera hundra tusen går jag då miste om både på ekonomiskt och statistiskt vis. Credits är fel mm dessutom stöder Spotify bara "Producerad av" och här borde även finnas "Remixad av" och all den texten ska självfallet vara klickbar.

    Omöjligt att följa en remix till remixarens profil i väldigt många fall.

    Varje liten hihat man programmerar på nåns låt bör man få credit för tycker jag. Nu är då remixarna betydligt större projekt än så.

    Lika "kul" är det när man ger ut något och det läggs efter ett tag upp helt hejvilt oftast med helt felaktig info mm.

    På Discogs är musiknördar noggranna men i streamingvärlden så är det rena medeltiden.

    Om P3 mm ska spela upp något så måste musiken läggas upp där också.

    Ett himla projekt, ska varje kreatör behöva ha jurister över hela världen som jagar rätt på allt?

    Kollar man min profil på Spotify så har jag runt 4000 plays på den mest spelade men två av mina remixer ligger över 100.000 st bara på Spotify. Dessa är inte connectade till mig. Hur kunde det bli så?

    Surt och jättetråkigt att det ska behövas efterspel bara för att förlag mm ska göra om & göra rätt.

  2. #2
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur kunde det bli så?
    Skicka ett mail till din aggregator och berätta om dina funderingar så kanske dom kan hjälpa dig om det är möjligt. Osäker på hur sådant skall fungera kring remixer. Tveksam till att streams även skall räknas på ditt artistkonto.
    Senast redigerat av Kloon den 2023-10-07 klockan 07:19.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Läggs ju upp av de som får remixarna...

  4. #4
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läggs ju upp av de som får remixarna...
    Kan väl ändå vara värt att fråga din aggregator om dom kan hjälpa eller ge svar.

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Gällande remix så är det upp till vad du har för avtal med den artist eller skivbolag du gjorde remixen åt. Du har ingen automatisk rätt till någon ersättning utöver det ni kommit överens om. T ex om du har fått betalt i förväg eller om du får procent på royalties eller båda delarna eller kanske rent av inget av det.

    Det går absolut lägga in så att du som remixare blir länkad från låten på Spotify. Jag har flertalet remixer som syns på mina artistsidor på streamingtjänster. Dock påverkar det inte hur mycket ersättning du får. Det avgör avtalet du har med de du gjort remixen åt.

    Sen eventuella fel som på t ex Spotify, om du inte är länkad till låten osv, får du kontakta artisten eller skivbolaget om och be dem skicka in en korrigering. Det handlar om att de inte fyllt i metadata rätt.

    Din egen aggregator kommer inte göra något åt saken då det inte är du som lagt ut låten.

    Sen är det så klart trist att det slarvas mycket med metadata. Om din profil varit länkad så det säkert kunnat ge någon extra lyssning av dina egna låtar.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2023-10-07 klockan 10:13.

  6. #6
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Gällande remix så har Katzenjammer facit

    Värre är det då med covers som folk lägger upp hej vilt utan att ange uphovsmän/kvinnor.

  7. #7
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Stonebride har väl tjänat 5000:- eller motsv det var på remixen han gjorde på Show Me Love som kuriosa :-)

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av batmannen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stonebride har väl tjänat 5000:- eller motsv det var på remixen han gjorde på Show Me Love som kuriosa :-)
    Jo, den skräckhistorien har jag också hört. Jag brukar få med att få nån procent av royalties vid intäkter på just den versionen, men ibland ska man bara vara glad att få med namnet på releasen ens. Musikbranschen är så fucked up!

  9. #9
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Tar 50% på alla remixer jag gjort/gör. Tycker någonstans mellan 30-50% är rimligt.

  10. #10
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag jobbade mycket med Soundfactory back in the days.
    Vi gjorde remixar till nästan alla större svenska släpp.
    Alcazar, Agnetha Fälthskog, BWO osv.
    Åtminstone då, tidigt 2000 var det kutym att få engångsbelopp upfront. 20.000:- på faktura typ tog vi. Sedan gav man bort master helt enkelt. Klart och betalt. Så royalties osv var ju inget man fick över tid.
    Däremot med några få undantag kunde vi gå med på att göra remix mot minimal ersättning typ 5.000:- samt någon halv procent på kommande skivförsäljning. Det enda som var kul då, var att se hur lite det såldes…haha.
    Stonebridge var ju samtida och fick han bara 5.000:- för Show me love var det ju hans problem. Vi trodde han tog 50.000:- hehe, därför tog vi hälften för våra remixar

    När det gäller stream-ersättning så är det ju helt upp till ditt avtal med beställaren av remixen. Har ju inget med kopplingar till artistprofil etc. Det kan kopplas rätt men ersättningen går till den som laddat upp låten enbart. Det är möjligt att vissa aggretatorer kan lösa splittade ersättningsmodeller men det har jag aldrig hört talas om. Utan det får ju skivbolag redovisa och fördela på sitt håll kan jag tänka mig.
    Senast redigerat av Firechild den 2023-10-07 klockan 10:10.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Wow eldbarnet! Denna då t ex?

    https://spotify.link/ic6IB8wnHDb

  12. #12
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow eldbarnet! Denna då t ex?

    https://spotify.link/ic6IB8wnHDb
    Minns inte exakt vilka BWO-alster jag var med på men runt 10 remixar säkerligen. Har säkert kvar många projekt med alla individuella filer på de flesta. Det är ju Emil Hellman som är Soundfactory men på den tiden ville han alltid sitta med en sidekick som var mer bevandrad i ackord osv så jag tog över runt 2003 efter att Emil jobbat med en inhouse-producent på Lionheart. Så vi jobbade i lag 3-4 år och jag var ju mer businessman också så vi fick betalt. Emil var involverad i SweMix-tiden också men lyckades inte nästla sig in i Cheiron-gänget. Men han gjorde remixar redan på tiden när man klippte i analog-band

  13. #13
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    På Distrokid sätter du enkelt en procentsats för varje person och länkar till respektive artists Distrokid-konto. Kan inte bli smidigare än så.

    Artist A får 60%
    Artist B får 40%
    som exempel.

Liknande ämnen

  1. Techno/Trance Remixer
    Av Wiskman i forum Mixning & mastring
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 20:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •