Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Nord Wave (1:a versionen) Hur är den?

  1. #1
    saanto
    saanto är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Nord Wave (1:a versionen) Hur är den?

    Hej!

    Jag är sugen på att ev. skaffa en Nord Wave 1 men innan dess är det bra att få lite råd. Tänkte ha den som komplement till min Stage 3. Jag gillar Nord´s direkta koncept med en ratt per funktion och tror därför att jag skulle gilla denna.

    Har du haft eller har en Nord Wave 1 och vad har du då för erfarenhet av den?

    Vänligen
    Anders

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Den är faktiskt väldigt fin och supportades officiellt ända till 2015 av Nord:
    https://www.nordkeyboards.com/produc...update-history

  3. #3
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag har haft en mk1 Wave i många år. Jag köpte en precis när den kom ut, hade ett par år, sålde, och köpte sedan tillbaka samma exemplar 2020.

    Det är en fascinerande synt som låter otroligt bra. Den är rolig att ratta. Sample manager-mjukvaran till dator är kraftfull men lite bökig.

    Wave 1 är en väldigt kompetent VA-synt på många sätt, åtminstone när det kommer till ljudeditering.

    Den saknar en del grundläggande synt-element såsom multitimbralitet och arpeggiator. Förstnämnda kan jag absolut förlåta, men jag anser att en synthesizer ska ha nån slags arpeggiator eller sequencer.

    Det som är lite störigt är att knapparna dubbeltriggar med tiden såsom med många andra nord-grejer. Går ju att fixa, men störigt.

    Om jag säger såhär: För pengarna finns idag bättre alternativ. Du måste verkligen vilja ha sample-motorn för att Wave 1 ska vara ett kompetitivt alternativ idag. Valfri Nord Lead är absolut bättre på konventionella syntgrejer.

  4. #4
    saanto
    saanto är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft en mk1 Wave i många år. Jag köpte en precis när den kom ut, hade ett par år, sålde, och köpte sedan tillbaka samma exemplar 2020.

    Det är en fascinerande synt som låter otroligt bra. Den är rolig att ratta. Sample manager-mjukvaran till dator är kraftfull men lite bökig.

    Wave 1 är en väldigt kompetent VA-synt på många sätt, åtminstone när det kommer till ljudeditering.

    Den saknar en del grundläggande synt-element såsom multitimbralitet och arpeggiator. Förstnämnda kan jag absolut förlåta, men jag anser att en synthesizer ska ha nån slags arpeggiator eller sequencer.

    Det som är lite störigt är att knapparna dubbeltriggar med tiden såsom med många andra nord-grejer. Går ju att fixa, men störigt.

    Om jag säger såhär: För pengarna finns idag bättre alternativ. Du måste verkligen vilja ha sample-motorn för att Wave 1 ska vara ett kompetitivt alternativ idag. Valfri Nord Lead är absolut bättre på konventionella syntgrejer.
    Tack för info! Jo, sample-motorn är en del som jag gärna vill använda mig av. Hur använbara är de inbyggda vågformerna? Även attack-del likt D50?

  5. #5
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Alla inbyggda modeller är toppklass enligt mig. Med mod-envelopes kan du få till superläckra grejer. Eftersom du kan ha 2-op FM i båda oscillatorplatserna kan du göra multi-op grejer med fina resultat. Eller varför inte 2-op FM i slot ett och wavetable i slot 2, med FM emellan? Finns gott om coola möjligheter.

Liknande ämnen

  1. Nord Wave - hur lång tid tar uppladdning
    Av Oortone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •