Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 128

Ämne: macOS 14 Sonoma

  1. #1
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran

    macOS 14 Sonoma

    Ny majoruppdatering av macOS. Version 14, kodnamn Sonoma. Berätta gärna om erfarenheter gällande musikprogramvara på denna version av macOS om ni uppdaterat!

  2. #2
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Installerat och inte märkt några problem. Testat Reason, Bitwig å Ableton.

  3. #3
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Flyter på bra för mig

  4. #4
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Fint, tack! Inväntar test på Arturia, NI och Izotope innan jag trycker på sväljknappen.

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Vad jag sett postas på andra håll så har Slate Virtual Mix Rack och Nuendo 12 grafiska problem under Sonoma. Men de flesta rapporter verkar positiva. Men som vanligt ska man alltid vara försiktig med större OS uppgraderingar.

  6. #6
    pawal
    pawal är uppkopplad nu
    pawals avatar
    Senior
    Min jobbdator tvångsuppgraderades igår morse, och upptäckte först nu, efter den här tråden, att det är Sonoma jag numera kör. VCV Rack funkar fint.

  7. #7
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Det var klena argument för att uppgradera: Bättre skärmsläckare, fler emojis, mer iPhoneintegration osv. Använder inte min studiodator som en fjortis använder sin telefon, inget revolutionerande i min värld m.a.o. Men gissar det är en del förbättringar under huven.

    Precis som Johey inväntar jag hur mina pluggar kommer funka, typ Native Instruments, Waves, EastWest, UAD och några till. Pro Tools lär väl ta ett år som vanligt men det använder jag sällan nuförtiden tiden, Logic lär ju fungera klockrent då det är Apple.

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Uppdaterade på ickemusik-macen, bara för att. Den startade som den skulle. Typ. Men det är verkligen inte en major-release det här.

  9. #9
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Det Apple gjorde förra OS X releasen var att tvinga till uppdatering om man ville köra nya Logic-uppdateringar som kom då med lite intressanta saker och bara funkade på deras senast OS X. Apple brukar ju vara ganska traditionsenliga så kanske blir det så igen, framtiden (eller nutiden om man läser det här i framtiden) får utvisa det.

    Native Instruments senaste statusuppdatering:
    Currently, Native Instruments software and hardware products are not supported on macOS 14 Sonoma. We cannot recommend to update to macOS 14 at this point.

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är verkligen inte en major-release det här.
    Förr så körde de med att i stort sett varannan release var främst yttre förändringar (fler features/appar) och varannan främst inre förändringar (stabilitet/optimering). Fortfarande så?

  11. #11
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Dags att snart uppgradera till OSX 13 Ventura alltså, brukar ligga en version efter hela tiden då jag känner att ett helt år med kaos/slit/buggfixande oftast brukar bidra till bra stabilitet i den tidigare versionen. Har nog heller aldrig känt att det som erbjudits i en nyare version av OSX varit en sellingpoint för mig att uppgradera, iaf inte som musikanvändare.
    Senast redigerat av BURG den 2023-09-30 klockan 12:16.

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dags att snart uppgradera till OSX 13 Ventura alltså, brukar ligga en version efter hela tiden då jag känner att ett helt år med kaos/slit/buggfixande oftast brukar bidra till bra stabilitet i den tidigare versionen. Har nog heller aldrig känt att det som erbjudits i en nyare version av OSX varit en sellingpoint för mig att uppgradera, iaf inte som musikanvändare.
    +1

  13. #13
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Hajar ingenting. Har aldrig överhuvudtaget förstått varför man ska uppgradera data-os givet att all mjukvara för musse-prodd rullar på tillfredställande. Från ingenstans introducerar man helt enkelt en möjlighet att en problemfri tillvaro fylls med problem. Varför? Kan någon förklara? (ok, brassklappen att andra applikationer i burken, typ kontor, kräver uppgradering lämnar vi därhän)

  14. #14
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    När jag kopplade in min iPhone 15 Pro Max sa datorn att jag behöver uppgradera macOS för att aktivera alla finesser. Vet inte vad det handlar om, men jag vill ju ha alla finesser.

  15. #15
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    En grej som uppenbarligen inte funkar i macOS 13 är att exportera filmer tagna med iPhone 15 i Photos. Det var en dealbreaker, så jag uppdaterade till macOS 14. Nackdelen med att inte ha en dator dedikerad för musikproduktion.

  16. #16
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Enda anledningen för mig att uppgradera är att kunna köra uppdateringar av annan programvara som ofta kräver ett inte allt för gammalt OS samt kunna pröva ny programvara. Annars blir datorn bara slöare för varje nytt OS som kräver mer och mer juice - körde jag med ny hårdvara på riktigt gammalt OS, om nu det var möjligt, skulle det gå extremt mycket snabbare.

  17. #17
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Jag kan inte installera Sonoma på min MacBook 2017
    Det blir en MacBook med M3 i höst.
    Har bestämt mig för att senast byta dator när jag inte kan köra det senaste OS.
    Inte som förr, när jag till och med bytte delar som tangentbord, skärm, moderkort i min gamla MacBook Pro 17” som jag vägrade pensionera. Numera är det svårare att byta själv när det mesta är lödat och klistrat.
    Till och med vanligt surf och Youtube börjat bli slött, trots att det är den värsta processorn med max RAM 16 GB man kunde få i en MacBook 2017.

  18. #18
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Brukar avvakta, men uppdaterade direkt den här gången Kör fortfarande Logic på Imac I9 (2019) och det verkar tuffa på med nästan alla pluggar (NI, Arturia, U-he, UniversalAudio native, RolandCloud, Izotope , Synapse och några till).

    Enda som inte funkar är PluginAlliance (skyhög CPU mm, kvar alltsedan den ökända s.k. Ventura fixen nyligen).

    Sonoma känns inte "tyngre", utan tvärtom verkar en del pluggar dra lite mindre (och framförallt "jämnare" cpu), medan det för andra är oförändrat.

  19. #19
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte installera Sonoma på min MacBook 2017
    ...
    Till och med vanligt surf och Youtube börjat bli slött, trots att det är den värsta processorn med max RAM 16 GB man kunde få i en MacBook 2017.
    Har du snurr hårddisk eller SSD i den? Min iMac 2011 funkar rätt bra till surf och annat med den SSD jag satte in.

  20. #20
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vraengaren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Enda som inte funkar är PluginAlliance (skyhög CPU mm, kvar alltsedan den ökända s.k. Ventura fixen nyligen).
    Katastrof att de inte fixat det där än, eller ens erkänt problemet. Extremt oseriöst.

  21. #21
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du snurr hårddisk eller SSD i den? Min iMac 2011 funkar rätt bra till surf och annat med den SSD jag satte in.
    SSD. Tycker det är trögt. Speciellt YouTube.
    Har iofs AdBlock Pro och https://www.ghostery.com på i Safari

    1.4 GHz Dual-Core Intel Core i7
    Intel HD Graphics 615 1536 MB
    16 GB 1867 MHz LPDDR3

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SSD. Tycker det är trögt. Speciellt YouTube.
    Har iofs AdBlock Pro och https://www.ghostery.com på i Safari
    Ah, Safari har alltid varit supertrögt på den maskinen för mig, sedan dag ett. Firefox är som natt och dag. Chrome lika så. Det är Safari som är problemet IMHO.

  23. #23
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, Safari har alltid varit supertrögt på den maskinen för mig, sedan dag ett. Firefox är som natt och dag. Chrome lika så. Det är Safari som är problemet IMHO.
    Chrome var sjukt mycket snabbare än Safari! Tack!
    Laddat ner Firefox och installerar det nu.

  24. #24
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, Safari har alltid varit supertrögt på den maskinen för mig, sedan dag ett. Firefox är som natt och dag. Chrome lika så. Det är Safari som är problemet IMHO.
    Surfar med Firefox nu och har testat Chrome. Båda ohemult mycket snabbare än Safari, märker det speciellt på sidor som Youtube. Vissa sidor, som bokningssajter för flyg kunde till och med text man skriver i rutor lagga.
    Hur kan Äpples egen webbläsare vara så oerhört kass på deras egen hårdvara och deras eget OS!?
    Än en gång tack Steelberry!

  25. #25
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    På M1 hårdvara är skillnaden mycket mindre, men fortfarande där mellan Safari och Firefox/Chrome.

  26. #26
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En grej som uppenbarligen inte funkar i macOS 13 är att exportera filmer tagna med iPhone 15 i Photos. Det var en dealbreaker, så jag uppdaterade till macOS 14. Nackdelen med att inte ha en dator dedikerad för musikproduktion.
    Om man vill köra latop och Mac är ju en stor fördel att inte ha flera burkar, eftersom Apple tar så orimligt betalt för lagring. Jag älskar också att inte har flera installationer att uppdatera, och eftersom jag nu har en snabb laptop finns inget behov av en stationär.

    Vänligen, Ylan

  27. #27
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Vraengaren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brukar avvakta, men uppdaterade direkt den här gången Kör fortfarande Logic på Imac I9 (2019) och det verkar tuffa på med nästan alla pluggar (NI, Arturia, U-he, UniversalAudio native, RolandCloud, Izotope , Synapse och några till).

    Enda som inte funkar är PluginAlliance (skyhög CPU mm, kvar alltsedan den ökända s.k. Ventura fixen nyligen).

    Sonoma känns inte "tyngre", utan tvärtom verkar en del pluggar dra lite mindre (och framförallt "jämnare" cpu), medan det för andra är oförändrat.
    Nu blir ju jag sugen, sedan får jag värsta ångesten om det visar sig att något inte fungerar.

    Det är ju så mycket:

    1) Ljudkort (Focusrite)
    2) MIDI-klaviatur (Nektar))
    3) MIDI-controller och sequencer (Novation)
    4) DAW-controller (Behringer)
    ..... synthar ..... pluggar .... osv.

    Det är så många tillverkare och det räcker att en pryl eller inte fungerar för att man skall sparka sig på benet för att man var tidigt ute.

    Kanske skall vänta tills det kommer feta grejor i Logic och lockar.

    Vänligen, Ylan

  28. #28
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Motu 828 mk III fw med fw-till-tb-adapter funkar fortfarande trots att systemet i flera systemgenerationer varnat för att det inte kommer funka i framtiden, så framtiden är väl inte här än

  29. #29
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mnskll Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motu 828 mk III fw med fw-till-tb-adapter funkar fortfarande trots att systemet i flera systemgenerationer varnat för att det inte kommer funka i framtiden, så framtiden är väl inte här än
    Det är ju för härligt!

    Vänligen, Ylan

  30. #30
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Om någon sitter och jobbar med Adobe-grejer bör ni avvakta, är med i en grupp där en av utvecklarna där skrev att man skulle vänta då mycket inte funkade.

  31. #31
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mnskll Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motu 828 mk III fw med fw-till-tb-adapter funkar fortfarande trots att systemet i flera systemgenerationer varnat för att det inte kommer funka i framtiden, så framtiden är väl inte här än
    Härligt! Då kanske man vågar uppdatera ett steg upp till Ventura snart då… he he

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SSD. Tycker det är trögt. Speciellt YouTube.
    Har iofs AdBlock Pro och https://www.ghostery.com på i Safari

    1.4 GHz Dual-Core Intel Core i7
    Intel HD Graphics 615 1536 MB
    16 GB 1867 MHz LPDDR3
    ublock origin ska du ha. adblock äter väl en gb minne i timmen typ, skräp

  33. #33
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ublock origin ska du ha. adblock äter väl en gb minne i timmen typ, skräp
    Kör ublock i Firefox eftersom den hade flest användare av alla AdBlock-plugins till Firefox, så tänkte jag att jag skulle testa den.
    Funkar bra hitintills.

  34. #34
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör ublock i Firefox eftersom den hade flest användare av alla AdBlock-plugins till Firefox, så tänkte jag att jag skulle testa den.
    Funkar bra hitintills.
    Jag tror inte jag skulle klara mig utan ublock. Då skulle jag bli en sån gubbe som hugger ved som hobby.

  35. #35
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte jag skulle klara mig utan ublock. Då skulle jag bli en sån gubbe som hugger ved som hobby.
    Haha! Förstår dig. Själv höll jag på att ledsna totalt på datorn/youtube och lugnade mig med att det blir en M3-Mac i höst.
    Nu med Firefox så blir det glada dagar fram till bytet! : D

    Den här trevliga ”gubben” har hugga ved som hobby:
    https://youtube.com/shorts/AORQKZtSfiA
    Senast redigerat av Bobisch den 2023-10-03 klockan 12:25.

  36. #36
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Varsågot, https://youtube.com/shorts/AORQKZtSfiA, städade din länk så Youtube inte vet vem du har delat med och vem jag har fått länken delad ifrån :-)

    Fin yxa. Det är kul att hugga ved, eftersom jag bor med fjärrvärme.

    On topic, om man ställer in software update såhär (bild nedan), visst slipper man få sonoma men man får fortsatt uppdateringar av ventura?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2023-10-03 at 12.16.42.png 
Visningar:	17 
Storlek:	32,6 KB 
Id:	115029

    Och, visst kan man inte skaffa sonoma efter att nästa version har kommit?
    Så om man vill ligga efter får man välja mellan att ligga en version efter (och skaffa sonoma precis innan uppföljaren) eller ge upp och skaffa den senaste när man ligger för mkt efter?
    Går väl inte att skaffa sonoma när det har kommit flera nya, bara den senaste (som ens hårdvara klarar) syns?
    I så fall måste jag sätta något larm så jag kan vara synkad.

  37. #37
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varsågot, https://youtube.com/shorts/AORQKZtSfiA, städade din länk så Youtube inte vet vem du har delat med och vem jag har fått länken delad ifrån :-)
    Tack för städningen : ]

  38. #38
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    oljud. Jo du kan ladda ner tidigare OS via länkar på Apples hemsida.

  39. #39
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oljud. Jo du kan ladda ner tidigare OS via länkar på Apples hemsida.
    Inget man hittar enkelt men det går....

  40. #40
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok, tack!

  41. #41
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Noterade just att Sonoma stöds officiellt av inte bara Ableton Live 11, utan även 10. Jag tror aldrig jag sett Live stödja ett nytt macOS så snabbt. Undras om det beror på att Sonoma är ovanligt "snällt", eller om det är Ableton som ändrat sina rutiner.

  42. #42
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Att Apple varit så elaka i många år har väl att göra med övergången från Intel till egen processorteknik lika mycket som kulturen i företaget. De fimpade 32 bitars långt innan det var tvunget, men sedan gick det oväntat lätt med själva övergången.

    Jag hoppas ju nu att vi skall få det litet lugnt, i synnerhet som jag köpte ett Focusrite Clarett 8PreX som inte tillverkas längre men som jag hoppas skall rulla länge.

    Behringer har fortfarande inte sagt något om kompatibilitet så jag avvaktar. Neutron fungerar ju utan, men jag vill kunna uppdatera FW på min huvuddator.

    Vänligen, Ylan

  43. #43
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det har väl flera gånger också uppstått problem pga tillskruvad säkerhetsmodell.

    Kan hursomhelst rapportera att jag just testat ett UA Apollo Twin MKi med Sonoma, inklusive installation av mjukvaran från scratch. Och allt verkar funka, utom en bugg som gör att pluginfönster i UA-mixern Console ibland öppnas tomma, då får man stänga och öppna fönstret igen. Känt problem med Sonoma och uppdatering är på gång. Så. Tycks vara en snäll en denna.

    (Jag testar sånt här på jobblaptoppen, som inte används till musik annars. Så tuff är jag inte att jag törs tjoffa in ett nytt OS direkt i musikmaskinen!)

  44. #44
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Och jag kan lägga till att Clarett 8PreX verkar funka som det ska med Sonoma/M1. Har inte hårdtestat och drivrutin och Focusrite Control var installerat redan innan jag uppgraderade till Sonoma, så inga garantier för att allt är perfekt. Men det vara bara att plugga in och köra och jag har inte sett några problem. (Utom att mitt 8PreX är hårdvarudefekt, men det är en annan historia...)

  45. #45
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jag kan lägga till att Clarett 8PreX verkar funka som det ska med Sonoma/M1. Har inte hårdtestat och drivrutin och Focusrite Control var installerat redan innan jag uppgraderade till Sonoma, så inga garantier för att allt är perfekt. Men det vara bara att plugga in och köra och jag har inte sett några problem. (Utom att mitt 8PreX är hårdvarudefekt, men det är en annan historia...)
    Tack Slirak!

    Nej, om det är fel på hårdvaran kan vi kanske inte lasta Apples uppdatering för det!

    Vänligen, Ylan

  46. #46
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Slirak!

    Nej, om det är fel på hårdvaran kan vi kanske inte lasta Apples uppdatering för det!

    Vänligen, Ylan
    Nej, där är Apple oskyldiga. Men möjligen är jag skyldig. Felet uppstod efter att jag rackmonterat den, med både över och undersida täckt utan luftväxling. Jag tror den kan ha blivit för varm pga det och att det fått nån lödning eller komponent att bli dålig. Nåt att tänka på för dig också kanske.

  47. #47
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, där är Apple oskyldiga. Men möjligen är jag skyldig. Felet uppstod efter att jag rackmonterat den, med både över och undersida täckt utan luftväxling. Jag tror den kan ha blivit för varm pga det och att det fått nån lödning eller komponent att bli dålig. Nåt att tänka på för dig också kanske.


    Jag har tagit loss och givit den en cm ovan och under.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Rack.png 
Visningar:	30 
Storlek:	5,56 MB 
Id:	115200

    Tack, Slirak!

    Vänligen, Ylan
    Senast redigerat av Ylan den 2023-10-18 klockan 19:52. Anledning: Ändrade från skulle göra till har gjort

  48. #48
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Har efter en viskning om att Neutron.app från Behringer rullar bra också uppdaterat.

    P.g.a. förvärvsarbete och onge på besök har jag inte lagt så mycket tid på det, men allt jag har startat (det mesta) har rullat fint.

    Vänligen, Ylan

  49. #49
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte installera Sonoma på min MacBook 2017
    Det blir en MacBook med M3 i höst.
    Har bestämt mig för att senast byta dator när jag inte kan köra det senaste OS.
    Inte som förr, när jag till och med bytte delar som tangentbord, skärm, moderkort i min gamla MacBook Pro 17” som jag vägrade pensionera. Numera är det svårare att byta själv när det mesta är lödat och klistrat.
    Till och med vanligt surf och Youtube börjat bli slött, trots att det är den värsta processorn med max RAM 16 GB man kunde få i en MacBook 2017.
    Jodå med Opencore Legacy Patcher kan du det. Det kan alla macar sedan 2008 Testar två äldre minis just nu och Monterey kräver mindre än Sonoma.

  50. #50
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    "Uppdatera" till Sonoma var det sämsta jag gjort på min macbook. Men det gav mig en god förståelse för vad ni som ligger en release efter menar. Sonoma blir säkert bra till slut, och då tänker jag ställa mig i ert led.

  51. #51
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte installera Sonoma på min MacBook 2017
    Det blir en MacBook med M3 i höst.
    Har bestämt mig för att senast byta dator när jag inte kan köra det senaste OS.
    Inte som förr, när jag till och med bytte delar som tangentbord, skärm, moderkort i min gamla MacBook Pro 17” som jag vägrade pensionera. Numera är det svårare att byta själv när det mesta är lödat och klistrat.
    Till och med vanligt surf och Youtube börjat bli slött, trots att det är den värsta processorn med max RAM 16 GB man kunde få i en MacBook 2017.
    Så OS13 är sista som funkar på MacBook av den åldern. Har själv 2016 med Mojave men vill komma åt Logics nyare grejer. Är OS13 the way to go tror du? Blir det segt på en äldre?

  52. #52
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Uppdatera" till Sonoma var det sämsta jag gjort på min macbook. Men det gav mig en god förståelse för vad ni som ligger en release efter menar. Sonoma blir säkert bra till slut, och då tänker jag ställa mig i ert led.
    Vad har du fått problem med?

  53. #53
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så OS13 är sista som funkar på MacBook av den åldern. Har själv 2016 med Mojave men vill komma åt Logics nyare grejer. Är OS13 the way to go tror du? Blir det segt på en äldre?
    Nej inte alls. T om datorer från 2010 känns fortfarande pigga.

  54. #54
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har du fått problem med?
    Smågrejer som var för sig kan anses bagatellartade, men som tillsammans tär på min användarupplevelse. De värsta är att

    • Safari ibland, eller oftast, behöver startas om efter att jag växlat mellan internt och extern ljudkort. Det slutar helt enkelt att spela saker med ljud, såsom youtubevideor som bara står och har en snurrande pil i evigt.
    • Lämnar jag datorn inloggad brukar den för det mesta gå i lås efter ett par minuter, men inte alltid. Skitstörande, och rent av farligt, att den kan stå inloggad i timmar tills jag kommer tillbaka. Ja, jag kan låsa den själv, men jag ska kunna lita på att detta alltid funkar.
    • Om datorn är låst så brukar den oftast släcka skärmen efter en tid och gå ner i viloläge, men inte alltid. SKITSTÖRANDE att komma till datorn på morgonen med både intern och extern skärm lysande varma efter en natts meningslös förbränning. Ja, jag kan själv tvinga den i viloläge, men det ska jag inte behöva.


    Allt detta kom till efter att jag "upp"-daterade från Ventura till Sonoma, och det har inte avhjälpts än.

  55. #55
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Märkligt med låsning och viloläget. Det borde ju funka. Safariproblemet känns som ljudkortsrelaterat och lite mer typiskt och väntat. Hur är det med musikprogram och pluggar och så?

  56. #56
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Bara i Safari. Och aldrig i Ventura. Och ibland händer det även efter växling mellan macbookens interna ljud och Studio Display, även om det klarar sig något bättre. Det externa kortet är ett RME UFX+ kopplat direkt på thunderbolt.

  57. #57
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej inte alls. T om datorer från 2010 känns fortfarande pigga.
    Inte segt men OS13 är sista (utan patcher eller vad det kan vara) menar du?

  58. #58
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Märkligt med låsning och viloläget. Det borde ju funka. Safariproblemet känns som ljudkortsrelaterat och lite mer typiskt och väntat. Hur är det med musikprogram och pluggar och så?
    Har ju inte Somona men fel relaterade till skärmsläckning och låsning känns som en never ending story på MacBook/Powerbook. Jag har haft det på samtliga hårdvaror och OS, men numera i ganska lindriga varianter. Men det vanliga har varit motsatsen till det johey beskriver; att det inte vill låsa upp som det skall. I tidigare varianter kunde man få låst läge med öppet lock och öppet läge med stängt lock t.ex. Oftast bara tillfälliga grejer men i något fall var det hårdvarurelaterat och fel på powermanagern.

  59. #59
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara i Safari. Och aldrig i Ventura. Och ibland händer det även efter växling mellan macbookens interna ljud och Studio Display, även om det klarar sig något bättre. Det externa kortet är ett RME UFX+ kopplat direkt på thunderbolt.
    Jag tänker alltså att ljudkortet inte är klart för Sonoma riktigt, vilket brukar vara vanligt när OS:en är nya. Jag vet ju absolut inte om det är så, men den typen av krångel väntar jag mig vid nytt OS.

  60. #60
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Låsa upp går nästan oroväckande lätt ibland, men det är åtminstone i enlighet med min konfiguration. Fingeravtrycksläsaren är så galet snabb och träffsäker, och att låsa upp med Apple Watch är ännu snabbare. Den sistnämnda undrar jag dock över säkerheten i, men i mitt hemmakontor vågar jag.

Liknande ämnen

  1. macOS Ventura
    Av slirak i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 153
    Senaste inlägg: 2024-02-14, 18:14
  2. macOS 10.15 Catalina
    Av false messiah i forum Övrig mjukvara
    Svar: 111
    Senaste inlägg: 2021-12-30, 21:06
  3. macOS Sierra
    Av PeterH i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2017-04-18, 10:41
  4. MacOS
    Av Real Parakeet i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-10-22, 01:06
  5. Tilläggskontroll / MacOS
    Av qvick i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2002-12-15, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •