Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 128

Ämne: macOS 14 Sonoma

  1. #61
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ju inte Somona men fel relaterade till skärmsläckning och låsning känns som en never ending story på MacBook/Powerbook. Jag har haft det på samtliga hårdvaror och OS, men numera i ganska lindriga varianter. Men det vanliga har varit motsatsen till det johey beskriver; att det inte vill låsa upp som det skall. I tidigare varianter kunde man få låst läge med öppet lock och öppet läge med stängt lock t.ex. Oftast bara tillfälliga grejer men i något fall var det hårdvarurelaterat och fel på powermanagern.
    Ah, jag har inte haft laptops på över tio år pga gillar dem inte. Tror inte jag upplevt det på stationära.

  2. #62
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker alltså att ljudkortet inte är klart för Sonoma riktigt, vilket brukar vara vanligt när OS:en är nya. Jag vet ju absolut inte om det är så, men den typen av krångel väntar jag mig vid nytt OS.
    Fair enough. Det funkar vrålbra med allt utom Safari, men det kan ju vara Safari som triggar något fenomen i drivrutinen på ett sätt inget annat jag använder försöker med. Men det händer som sagt även ibland med Apples egna ljudkort i Studio Display. Aaaaanyway, jag kan potentiellt köpa det som orsak till någon grad. Oavsett anledning gör det dock att jag förstår bakåtsträveriet bättre. Jag kommer vara försiktig med att skynda mig att uppdatera till majorversioner av macOS i fortsättningen.

  3. #63
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, jag har inte haft laptops på över tio år pga gillar dem inte. Tror inte jag upplevt det på stationära.
    Kan tipsa om att omvärdera ogillandet med en Apple Sillicon-baserad laptop. De är på nästa nivå.

  4. #64
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Det är formfaktorn. Jag tycker de är obekväma och bökiga. Obs! Betoning på ”jag” och inte presenterat som en objektiv sanning. De flesta gillar ju laptops. Det är mer normalt.

  5. #65
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte segt men OS13 är sista (utan patcher eller vad det kan vara) menar du?
    Om du hängt med i mina resonemang så japp man patchar och det är svinbra gjort. Maskinen blir helt ny igen.

  6. #66
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är formfaktorn. Jag tycker de är obekväma och bökiga. Obs! Betoning på ”jag” och inte presenterat som en objektiv sanning. De flesta gillar ju laptops. Det är mer normalt.
    Jag förstår vad du menar, men på min arbetsplats sitter jag med externt tangentbord och mus, och skall göra om min gamla iMac till en extern 27"-skärm. Så den är bara laptop vid behov s.a.s. och vid behov känns det toppen.

    Vänligen, Ylan

  7. #67
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har kört alla möjliga varianter med Mac sen 2008, Air, MBP, MBP med extern skärm/mus/tangentbord, Mac Mini, iMac, alla med Intel och nu Mac Studio M1 Max och MBP 14" M1 Pro och aldrig upplevt problem med sleep mode.

    Förrän nu.

    Mitt nya skinande Apollo x8 klarar inte alltid av sleep mode. För 100% stabilitet måste man stänga av Apollon innan Mac:en somnar och vänta med att slå på det igen tills Mac:en vaknat. Känt problem sen flera år tillbaka tydligen. I mitt fall så använder jag Apollot med Mac Studio Max M1, men som jag förstått det så är det inte begränsat till vissa Mac-modeller. UAD:s glada respons är att det nog löser sig när de går över från kext-drivrutiner till system extensions-drivrutiner (aka DriverKit). När det ska ske har de inget svar på...

    ---edit---

    Problemet är inte isolerat till Sonoma. På Mac Studion kör jag fortfarande Ventura.
    Senast redigerat av slirak den 2023-12-06 klockan 12:32.

  8. #68
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Låter inte som samma problem som för mig. Jag kan tvinga den i sleep och det funkar alltid, oavsett om jag har ljudkortet igång eller inte. Det är just automatisk sleep som bajsar. Ibland.

  9. #69
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag vaggar typ aldrig Mac:en till sömns manuellt, utan det är autosömnen även i mitt (och tydligen väldigt många andra Apollo-ägares) fall. Och ibland här också. Långt ifrån varje gång, men alltför ofta. Och mest när den somnar, men några gånger har det hänt när den ska vakna.

    Om ljudkortet är avstängt när Mac:en autosomnar så har det aldrig varit några problem. Och det var aldrig problem med mitt gamla TB-ljudkort, på samma Mac.

  10. #70
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kört alla möjliga varianter med Mac sen 2008, Air, MBP, MBP med extern skärm/mus/tangentbord, Mac Mini, iMac, alla med Intel och nu Mac Studio M1 Max och MBP 14" M1 Pro och aldrig upplevt problem med sleep mode.

    Förrän nu.

    Mitt nya skinande Apollo x8 klarar inte alltid av sleep mode. För 100% stabilitet måste man stänga av Apollon innan Mac:en somnar och vänta med att slå på det igen tills Mac:en vaknat. Känt problem sen flera år tillbaka tydligen. I mitt fall så använder jag Apollot med Mac Studio Max M1, men som jag förstått det så är det inte begränsat till vissa Mac-modeller. UAD:s glada respons är att det nog löser sig när de går över från kext-drivrutiner till system extensions-drivrutiner (aka DriverKit). När det ska ske har de inget svar på...

    ---edit---

    Problemet är inte isolerat till Sonoma. På Mac Studion kör jag fortfarande Ventura.
    Intressant det där. Jag har inte Sonoma utan Ventura, men mitt Presonus Quantum 2626 med Thunderbolt 3 har strulat lite för mig på ett liknande vis. Det är svårt att säga 100% vad som orsakar det i mitt fall, men ibland när datorn (automatiskt) går och lägger sig så tappar kortet kontakt med min Mac (M1 Pro MacBook) och lyser rött.

    Därefter går det inte att få det att koppla igen utan att stänga av/starta om datorn och ljudkortet, varpå systemet hänger sig precis när skärmen ska slockna (så skrivbord och pekare syns men inte svarar på input) och efter några minuter hoppar igång igen. Alltså ingen respons från datorns tangenter etc alls under dessa minuter. Sen när jag loggat in får jag en kraschrapport av något slag.

    Ibland kan också allt ljud på datorn sluta fungera innan omstarten, alltså som nämnt tidigare i tråden att t.ex youtubeklipp står och snurrar och inget ljud fungerar. Undrar lite halvt om Presonus ens försökt lösa detta, för jag har sett att andra haft liknande problem på olika forum, och det verkar ha pågått länge.

  11. #71
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Oj. Jag har också Quantum 2626 och det har aldrig någonsin strulat på min Mac Mini M1. Knas.

  12. #72
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Peppar peppar, men nu har jag inte haft problemet med att Safari snurrar när jag byter ljudkort på ett tag. Har både uppat macOS till 14.1.2 samt driver och firmware till ljudkortet, och vet inte vad som gjort vad av det. Nu känns det stabilt i alla fall ur den bemärkelsen, som jag minns det från den "gamla goda tiden" med Ventura. Även om problemet jag hade med det i sig kan tyckas bagatellartat... Bara att starta om Safari ju... Så har det varit tillräckligt besvärligt för att jag ska undvika att använda ljudkortet och bara köra ljudet i skärmen istället, som också är bra. Bara inte riktigt lika bra. Nu är jag tillbaka på ljudkortet igen!

    Problemen med automatiskt lås och strömsparläge kvarstår och är så jävulskt irriterande dock.

  13. #73
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget man hittar enkelt men det går....
    No offense , men jag förstår inte varför folk har så svårt att hitta olika Mac OS versioner (det är inte första gången svårigheten nämns här på 99).

    Sök t.ex. på "download mac os"

    så får man upp den här eminenta sidan (åtminstone i DuckDuckGo) där man kan välja versioner ändå tillbaka till Lion 10.7:
    https://support.apple.com/en-us/102662
    Den har funnits hos Apple i stort sett samma utförande i flera år nu.

    Av ren nyfikenhet och för att jag kanske lär mig något om hur andra söker (menar inte att vara spydig, jobbar med web så jag tycker att sådant här är genuint intressant),
    vad söker man på när man inte lyckas hitta t.ex. ovanstående sida?

  14. #74
    70Norr
    70Norr är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag vågar inte, kanske sommar 24, när alla andra har hunnit med.

    Jag brukar denna till att hålla koll;
    https://www.sweetwater.com/sweetcare...ibility-guide/

  15. #75
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kört alla möjliga varianter med Mac sen 2008, Air, MBP, MBP med extern skärm/mus/tangentbord, Mac Mini, iMac, alla med Intel och nu Mac Studio M1 Max och MBP 14" M1 Pro och aldrig upplevt problem med sleep mode.

    Förrän nu.

    Mitt nya skinande Apollo x8 klarar inte alltid av sleep mode. För 100% stabilitet måste man stänga av Apollon innan Mac:en somnar och vänta med att slå på det igen tills Mac:en vaknat. Känt problem sen flera år tillbaka tydligen. I mitt fall så använder jag Apollot med Mac Studio Max M1, men som jag förstått det så är det inte begränsat till vissa Mac-modeller. UAD:s glada respons är att det nog löser sig när de går över från kext-drivrutiner till system extensions-drivrutiner (aka DriverKit). När det ska ske har de inget svar på...

    ---edit---

    Problemet är inte isolerat till Sonoma. På Mac Studion kör jag fortfarande Ventura.
    Kan ju följa upp med att UAD nu släppt en uppdaterad drivrutin (11.01) som löser problemet helt.

  16. #76
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...uppgraderat till Ventura nu!

  17. #77
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...uppgraderat till Ventura nu!
    Hoppade på 13.3 och ligger på 13.4 sedan ett bra tag. Känns väldigt stabilt och problemfritt. Blir nog kvar där tills uppgraderingsspiralen trycker på.

  18. #78
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    13.6 landade det... Strulfritt - t.o.m. den ökända Faderport 1!

    It just works!

  19. #79
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    En kompis gjorde misstaget att skaffa Sonoma och kan nu inte spela in i Garageband. Eller, först går det, sen låter det superdupertrasigt på ett jättekonstigt sätt.

    Ljudkort är nog en Fractal Axe FX, minns inte version.

    Någon som vet på rak arm vad problemet är?

  20. #80
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ljudkort är nog en Fractal Axe FX, minns inte version.
    Inte Fractai ser det ut som...

    https://forum.fractalaudio.com/threa...-clear.198340/

  21. #81
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Tycker han ska ta tillfället och reda ut varför Axe FXen inte vill prata med Reaper och inte sitta kvar i nödlösningen garage band :-)

  22. #82
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Jag sitter med Macos 12 - Monterey och är helnöjd.

    Tänker uppgradera Cubase från 12 till 13 och trodde att jag då var tvungen att uppgradera Macos också, till 13 - Ventura. Men på Cubase hemsida står det att 13 funkar på Macos 12, 13 och 14.

    Så... nu är min fråga - vilka skäl finns det för mig att uppgradera Macos? Och till vilket, 13 eller 14? Jag rullar på en iMac med Intel cpu. Alla tips mottages tacksamt.

  23. #83
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag brukar uppgradera till näst senaste när det nya kommer ut... Gick således nyligen till från Monterey till Ventura - också senaste Logic fordrade en uppdatering till minst 13. Uppgraderingen gick smidigt och inget slutade fungera, men den stora förändringen är kontrollpanelen som ser helt annorlunda ut. Men fungerar Cubas 13 på Monterey finns inget skäl att uppgradera IMHO.

  24. #84
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar uppgradera till näst senaste när det nya kommer ut... Gick således nyligen till från Monterey till Ventura - också senaste Logic fordrade en uppdatering till minst 13. Uppgraderingen gick smidigt och inget slutade fungera, men den stora förändringen är kontrollpanelen som ser helt annorlunda ut. Men fungerar Cubas 13 på Monterey finns inget skäl att uppgradera IMHO.
    Det handlar ju också om huruvida man använder datorn till andra saker än musik. Jag använder t. ex. Continuity Camera i stort sett varje dag. Jag tror det kom i MacOS Ventura. Men jag skulle givetvis klara mig utan det, och vara kvar i Monterey.

    Men så sitter jag också på en M-processor och i Logic Pro X.

    Vänligen, Ylan

  25. #85
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det handlar ju också om huruvida man använder datorn till andra saker än musik. Jag använder t. ex. Continuity Camera i stort sett varje dag. Jag tror det kom i MacOS Ventura. Men jag skulle givetvis klara mig utan det, och vara kvar i Monterey.

    Men så sitter jag också på en M-processor och i Logic Pro X.

    Vänligen, Ylan
    Nu kom jag på att Logic Pro X 10.8 kräver Ventura och med den kom färgkodning till mitt X-Touch som jag var på väg att göra mig av med. Det har verkligen fått nytt liv för mig. Så det är inte bara andra saker, men nu råkar det ju vara så.

    Vänligen, Ylan

  26. #86
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag sitter med Macos 12 - Monterey och är helnöjd.

    Tänker uppgradera Cubase från 12 till 13 och trodde att jag då var tvungen att uppgradera Macos också, till 13 - Ventura. Men på Cubase hemsida står det att 13 funkar på Macos 12, 13 och 14.

    Så... nu är min fråga - vilka skäl finns det för mig att uppgradera Macos? Och till vilket, 13 eller 14? Jag rullar på en iMac med Intel cpu. Alla tips mottages tacksamt.
    De nyare OSen är tyvärr kämpiga för de lite äldre burkarna.

  27. #87
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var klena argument för att uppgradera: Bättre skärmsläckare, fler emojis, mer iPhoneintegration osv. Använder inte min studiodator som en fjortis använder sin telefon, inget revolutionerande i min värld m.a.o. Men gissar det är en del förbättringar under huven.

    Precis som Johey inväntar jag hur mina pluggar kommer funka, typ Native Instruments, Waves, EastWest, UAD och några till. Pro Tools lär väl ta ett år som vanligt men det använder jag sällan nuförtiden tiden, Logic lär ju fungera klockrent då det är Apple.
    Bästa jag hört på länge
    ”Använder inte min studiodator som en fjortis använder sin telefon”

    Sonoma har för mig med intel imac och senast möjliga logic fungerat bra. Tredjepart pluggar har tagit några månader att få uppdaterade. Men under tiden har inget större inträffat. Alla pluggar går igenom verifieringen vid logic uppstart.

  28. #88
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Tack för alla svar.
    Min iMac är från 2019, så den är inte vidare klumpig.
    Det är en renodlad studiodator - inget annat görs på den.

    Min fråga om uppgradering är ju mest om Äpplet har infört saker som gör mitt musikskapande och Cubase-användande bättre.

  29. #89
    topman
    topman är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej- jag har ett likadant ljudkort som jag försökt att få igång på min macbook air M2 2022. Jag kör logic, vad har du för setup? Vore ju fantastiskt om jag kunde få igång Motun.
    mvh Tomas

  30. #90
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av topman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej- jag har ett likadant ljudkort som jag försökt att få igång på min macbook air M2 2022. Jag kör logic, vad har du för setup? Vore ju fantastiskt om jag kunde få igång Motun.
    mvh Tomas
    Hej topman!
    Bra om du specificerar vilket Motu-ljudkort, MacOS version & Logicversion

    Välkommen till 99an!

  31. #91
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av topman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej- jag har ett likadant ljudkort som jag försökt att få igång på min macbook air M2 2022. Jag kör logic, vad har du för setup? Vore ju fantastiskt om jag kunde få igång Motun.
    mvh Tomas
    Hittade detta som inte är så gammalt: https://motu.com/en-us/news/motu-and-macos-sonoma/

    Vänligen, Ylan

  32. #92
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för alla svar.
    Min iMac är från 2019, så den är inte vidare klumpig.
    Det är en renodlad studiodator - inget annat görs på den.

    Min fråga om uppgradering är ju mest om Äpplet har infört saker som gör mitt musikskapande och Cubase-användande bättre.
    Om du enbart sitter i Cubase spelar ett nytt OS:et bara roll om det händer något stort i Finder. Då skulle jag nog inte uppdatera. Sedan är det om det kommer annan programvara som man använder, även om det är en ren studiodator, t. ex. från Rogue Amoeba.

    Annars är det Safari som har nya säkerhetsfunktioner som kan locka för dig kanske.

    Annars kan du sitta lugnt i båten, det kan ju vara trassel nog att uppdatera Cubase, menar jag.

    Vänligen, Ylan

  33. #93
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag tänker lite tvärtom mot många andra tror jag, jag frågar mig snarare varför jag inte ska uppdatera än varför jag ska.

    Jag köpte ny Mac för drygt ett år sedan och då var det lite strul med Ventura men sen innan sommaren någon gång har det varit helt problemfritt. Gissar att jag känner mig helt trygg att uppdatera till Sonoma när sommaren kommer. Vill ha det senaste och avstår inte uppdatering för sakens skull.

    Sen har jag gammel-Mac också där jag kör Snow Leopard och High Sierra som används högfrekvent, men det är en annan sak.

  34. #94
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker lite tvärtom mot många andra tror jag, jag frågar mig snarare varför jag inte ska uppdatera än varför jag ska.

    Jag köpte ny Mac för drygt ett år sedan och då var det lite strul med Ventura men sen innan sommaren någon gång har det varit helt problemfritt. Gissar att jag känner mig helt trygg att uppdatera till Sonoma när sommaren kommer. Vill ha det senaste och avstår inte uppdatering för sakens skull.

    Sen har jag gammel-Mac också där jag kör Snow Leopard och High Sierra som används högfrekvent, men det är en annan sak.
    Det gäller ju att hitta det optimala OS:et för respektive hårdvara. Inte sällan är det det sista kompatibla, men inte alltid.

  35. #95
    topman
    topman är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack- jag har ett MOTU 828 mk II firewire, Mac OS Ventura 13.0 och Logic 10.7.7

  36. #96
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av topman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack- jag har ett MOTU 828 mk II firewire, Mac OS Ventura 13.0 och Logic 10.7.7
    Osäker på om mk2 kommer fungera. Men du kan testa att köra drivern för mk3-hybrid-korten. Det fungerar i a f med UltraLite mk3 (icke-hybrid då).

  37. #97
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av topman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack- jag har ett MOTU 828 mk II firewire, Mac OS Ventura 13.0 och Logic 10.7.7
    Tittar man på MOTUs sidor hittar man detta:
    https://motu.com/en-us/news/motu-and-macos-ventura/

    828 Mk2 verkar inte finnas med. Men vem vet, kan funka ändå. Men, det är ett 20 år (!) gammalt ljudkort

  38. #98
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tittar man på MOTUs sidor hittar man detta:
    https://motu.com/en-us/news/motu-and-macos-ventura/

    828 Mk2 verkar inte finnas med. Men vem vet, kan funka ändå. Men, det är ett 20 år (!) gammalt ljudkort
    Som sagt. 828 mk3 (icke-hybrid) och UL mk3 (icke hybrid) finns inte heller med, men fungerar ändå med hybrid-drivern. Mer tveksamt om det även gäller för mk2 dock...

  39. #99
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Klev på Sonoma (14.2.21) på musikdatorn häromdagen. Jag menar, när nu t.o.m. Softube börjat stödja det officiellt så måste väl alla andra redan göra det. Och än så länge verkar allt funka problemfritt, peppar peppar...

  40. #100
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Uppdaterade till Sonoma för en vecka sedan. Då jag sitter med en slutmix på Blago Bungs nya platta har Cubase 12 plus pluggar fått jobba rejält.

    Resultat: Inga problem över huvud taget.

    När plattan är klar ska jag lyfta Cubase till v13.

  41. #101
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppdaterade till Sonoma för en vecka sedan. Då jag sitter med en slutmix på Blago Bungs nya platta har Cubase 12 plus pluggar fått jobba rejält.

    Resultat: Inga problem över huvud taget.

    När plattan är klar ska jag lyfta Cubase till v13.
    Coolt. Finns trummor med på nya plattan?

  42. #102
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Du får köpa och se.

  43. #103
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kilohertz varnar för OSX 14.4

  44. #104
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kilohertz varnar för OSX 14.4
    UAD också. Verkar vara Pace/iLok-relaterat i det fallet, så det kan potentiellt beröra massor...

  45. #105
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Man kan ju tycka att iLok borde va med på all beta test för MacOS. En fjärdedel av alla MBP har väl en sån ansluten?

  46. #106
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Från Pace/iLoks sajt:

    We’ve identified an issue where some PACE-protected Audio Units plugins crash on startup with macOS Sonoma 14.4, when running on M2 or M3 hardware under the ARM architecture.

    Apple is aware of this issue, and their fix is expected in an upcoming macOS point release, but they have not indicated a timeline.

    Until then, we recommend:

    Avoiding macOS 14.4: If you haven’t upgraded, consider waiting.
    Downgrading: If you’ve already upgraded, you may want to revert to a previous macOS version if possible.
    Running your DAW under Rosetta: For those already on macOS 14.4, running your DAW under Rosetta might help if the plugin is a Universal binary.
    We will continue to monitor the situation closely and update here if there are any changes.
    De hänvisar alltså till en fix från Apple. Känns sådär...

  47. #107
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Från Pace/iLoks sajt:



    De hänvisar alltså till en fix från Apple. Känns sådär...
    Om det bara är AU som är berörda kan det ju vara en bugg i AU-api:et.

  48. #108
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det bara är AU som är berörda kan det ju vara en bugg i AU-api:et.
    Jo, absolut. Det som bekymrar mig är att Apple kanske har ett mindre incitament att fixa snabbt, än vad Pace skulle haft om det varit på deras sida. Fast det påverkar ju Logic, så Apple får förhoppningsvis också lite fart. F.ö. intressant att Pace inte nämner M1, utan bara M2 och M3. Måste ta och testa med min M1:a och se om den klarat sig. För där hade jag hunnit uppdatera innan varningarna började stå som spön i backen. Point-releaser brukar ju vara ofarliga. Trodde jag...

  49. #109
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Pace har ju tyvärr visat sig vara allt annat än snabba de med...

  50. #110
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Så kanske det är, jag har nog aldrig behövt invänta en uppdatering från dem.

    Hursomhelst så har jag testat några olika tillverkares iLok-skyddade AU-pluggar på min Studio M1 Max nu och de laddar som de ska och verkar ha sina licenser. Så problemet kanske verkligen är avgränsat till M2 och M3. Eller så har jag bara tur med just mitt system och mina pluggar, det låter ju inte som att det gäller alla. Pust!
    Senast redigerat av slirak den 2024-03-14 klockan 21:07.

  51. #111
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så kanske det är, jag har nog aldrig behövt invänta en uppdatering från dem.

    Hursomhelst så har jag testat några olika tillverkares iLok-skyddade AU-pluggar på min Studio M1 Max nu och de laddar som de ska och verkar ha sina licenser. Så problemet kanske verkligen är avgränsat till M2 och M3. Eller så har jag bara tur med just mitt system och mina pluggar, det låter ju inte som att det gäller alla. Pust!
    Har någon hört något mer? Störs litet av röda pluppen.

    Vänligen, Ylan

  52. #112
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Coolt. Finns trummor med på nya plattan?
    Uppdaterat svar: I mycket liten utsträckning.

  53. #113
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    14.4.1 finns ute nu. Ska enligt Apple (samt folk på UADForum som testat) lösa iLok-buggen m.m.
    https://support.apple.com/en-us/109035

  54. #114
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Förresten, någon annan som fått problem med att ansluta till smb-filservrar? Det fungerade fint med de första sonoma-versionerna, men i någon av de senare 14.x (troligen 14.2) så gick det sönder för mig – något med autentiseringen går snett, jag promptas om lösenord trots att jag sparat/skriver rätt lösenord. På annan mac med äldre os fungerar det fortfarande proma mot samma server.

    Jag orkar inte bråka med den outsourcade IT-supporten om det, är mest nyfiken på om det är fler som har råkat ut för samma problem

  55. #115
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förresten, någon annan som fått problem med att ansluta till smb-filservrar?
    Glenn Fleishman har, tydligt något som pajat i Sonoma...

    https://sixcolors.com/post/2024/03/a...t-be-restored/

  56. #116
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Påverkar det timemachine om destinationen är på smb? Då avvaktar jag.

  57. #117
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Påverkar det timemachine om destinationen är på smb? Då avvaktar jag.
    Har det inte så, men det är ju verkligen ett kritiskt problem. Om man tror att man har back up, så har man inte det.

    Vänligen, Ylan

  58. #118
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Nämen nu kanske det är dags att uppdatera. Enligt UA är iLok-problemet löst så är det någon musikrelaterad mjukvara som inte lirar nu?

  59. #119
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Jag kör Sonoma sen ett tag tillbaks.
    All min hård- och mjukvara lirar finfint.

  60. #120
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör Sonoma sen ett tag tillbaks.
    All min hård- och mjukvara lirar finfint.
    Toppen! Då åker jag! Kommer tillbaka och gnäller om det strular.

Liknande ämnen

  1. macOS Ventura
    Av slirak i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 153
    Senaste inlägg: 2024-02-14, 18:14
  2. macOS 10.15 Catalina
    Av false messiah i forum Övrig mjukvara
    Svar: 111
    Senaste inlägg: 2021-12-30, 21:06
  3. macOS Sierra
    Av PeterH i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2017-04-18, 10:41
  4. MacOS
    Av Real Parakeet i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-10-22, 01:06
  5. Tilläggskontroll / MacOS
    Av qvick i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2002-12-15, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •