Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Blockhead - En experimentell och modulär DAW

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Blockhead - En experimentell och modulär DAW

    Blockhead är en ny DAW utvecklad av Colugo. En DAW som är baserad på ett friare sätt att tänka när du skapar ett projekt än de traditionella DAW som redan finns. Experimentell och modulär. Bara en sådan sak att du inte har ett fast tempo för hela projektet.

    Colugo utvecklar den helt på egen hand och samlar in stöd via sin Patreon där han även delar med sig av alpha-versionen. Blockhead finns till både Windows, macOS och Linux.

    Istället för att jag försöker summera och förklara så länkar jag hans egen video.

    Colugos Patreon https://www.patreon.com/colugomusic


    https://youtu.be/P5fWPBOdrY8

  2. #2
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Signade upp och laddade ned direkt. Mycket lovande och exakt vad jag letat efter, och undrat varför det ej funnits tidigare.

  3. #3
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Koolers! Skriv gärna lite om din upplevelse när du kört den ett tag.

  4. #4
    majkol
    majkol är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det här var fan det bästa jag sett på länge - stort tack för tipset! Helgen är räddad!

  5. #5
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Skaffade detta igårkväll. Helt golvad!? Vilket totalt omtag på hur en DAW fungerar. Så naturligt.

    Att det första en musiker gör är inte att sätta rätt tempo. Att integrera takt och tempo i workflowet är genialiskt.

    Att buffern går ständigt i bakgrunden är så självklart. Jamma in nånting precis var som helst, och bara dra in ljudet dit där det hör hemma.

    Mest avigt: Ingen direkt kontroll över playhead, utan att den hoppar till antingen början eller markören med olika hotkeys. En vanesak.

    Blockhead är otroligt lovande. Det här kommer bli stort, calling it now!

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Håller med om det verkar är smart att ändra på ordningen sätta tempo/spela in.

    I Logic finns ju Tempo Mapping som ger samma möjlighet. Spela in först, sätt tempo sedan (och varierat tempo). Har provat det några gånger med rätt stor framgång.

  7. #7
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Utvecklaren lägger ut långa videor där han programmerar också, rätt roligt att ha i bakgrunden eller att lära sig om kod:


    https://youtu.be/FABZT8rOtu4

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Linjära DAWs är byggda kring det etablerade "spela in på band"-konceptet. Dvs någonstans att musiken är "klar" att spela in, även om det förstås finns arrangeringsfunktioner. De mer patternorienterade har motsvarande paradigm utifrån "beats".

    Ett "låtskrivarverktyg" kan vara en riktigt bra idé!

  9. #9
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Vet inte hur många här som också hänger på lines, men jag återvänder till den här tråden då och då. Bra att reflektera över vad DAW-konceptet gjort med musikskapandet ibland.

  10. #10
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Ja det här var ju asigt starkt! Vad snabbt och direkt han får saker att bli nåt helt annat.

  11. #11
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag gillar Usine Hollyhock ganska mycket och det här verkar intressant också.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-30, 07:19
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-10-29, 12:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •