Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 67

Ämne: Tidningen MM är nu gratis #musikermagasinet

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Tidningen MM är nu gratis #musikermagasinet

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1076.png 
Visningar:	57 
Storlek:	2,77 MB 
Id:	114855 Test ute av undertecknad! Mycket nöje!

    www.musikermagasinet.se

    #op1field

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Trist att det inte är papperstidning, utan userdriven site istället. Samma öde som tidningen Studio (som f ö numera drivs av en f d MM redaktör).

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    När köpte vi alla jättemånga papperstidningar sist? Det är ju det som är felet.

  4. #4
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Fungerar sisådär tycker jag

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot_20230921_075049_Chrome~2.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	102,0 KB 
Id:	114860

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fungerar sisådär tycker jag

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot_20230921_075049_Chrome~2.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	102,0 KB 
Id:	114860
    Funkar lika bra som att söka på op-1 här på forumet med andra ord.

  6. #6
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det fick mycket jag saknar från för. På listan finner man CRT-monitorer, fysiska musikalbum, kassetter till tvspel och kablar till elektronisk utrustning. Men papperstidningar då? undrar kanske vän av ordning… Nej, nej, nej. Skräddarn säger nej.

    Hurra för digitala utgåvor! Jag gillar dock formatet med text insprängd bland bilder och rubriker i olika storlekar. PDF och läsplatta är fantastiskt!

    Nu har jag inte kollat om MM är PDF som jag kan ha på min platta, eller i något onlineformat, men jag hurrar hur som helst för konceptet. Bra jobbat, MM!

  7. #7
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När köpte vi alla jättemånga papperstidningar sist? Det är ju det som är felet.
    Prenumerant av papperstidning Sound On Sound här
    Läser aldrig tidningar på padda.

  8. #8
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Tråkigt att en sån långvarig tidning (inkl dess föregångare innan det blev Musikernagasinet) går i graven. Men det var många år sedan jag köpte tidningen och i slutändan är/var Musikermagasinet business och inte filantropi. Bra att man kan gå tillbaks och läsa den från slutet av 2010.

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prenumerant av papperstidning Sound On Sound här
    Läser aldrig tidningar på padda.
    Har en icke-tidsbegränsad prenumeration som rullar på som jag fick av dem när jag bodde i USA för ett antal år sedan och hjälpt dem. Läser det mesta på iPaden av ohejdad vana. Spar dessutom skogen för träpaneler till syntar.

  9. #9
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Nä tyvärr, MM ligger i något svårt format jag inte kan få över till läsplattan.

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prenumerant av papperstidning Sound On Sound här
    Läser aldrig tidningar på padda.
    Sound on Sound är den enda papperstidning jag fortfarande köper, väl värd att ha! Förr köpte jag massor med tidningar, men numera dåligt. MM läste jag som liten pga att min styvpappa prenumererade.

  11. #11
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1076.png 
Visningar:	57 
Storlek:	2,77 MB 
Id:	114855 Test ute av undertecknad! Mycket nöje!

    www.musikermagasinet.se

    #op1field
    Kul att du är med på ett hörn Patrik!

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tackar

    För alla som finner den svårläst finns en guide såg jag:


    https://youtu.be/vrsIos-MxA8

    Have a great day guys!

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nåddes just av beskedet att vår nya chefredaktör har gått bort efter en tids svår sjukdom. Annelie Babitz skulle förnya MM och hade väldigt många kreativa och bra idéer. Jag hann aldrig träffa henne men vill ändå beklaga och meddela hennes bortgång. Känns tråkigt när driftiga personer måste lämna vår planet i förtid. Vila i frid Annelie.

  14. #14
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Och nu har tidningen lagts ner. Sista numret kom i går. Det var ledsamt.

    Jag har läst tidningen på ipad i flera år via tjänsten Readly. Alla nummer sedan 2012 finns där.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0017.jpeg 
Visningar:	53 
Storlek:	821,7 KB 
Id:	116949

  15. #15
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Trist. Jag har en massa årgångar från #1 1986 och framåt. Något man växte upp med.

  16. #16
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    R.I.P MM. Ska erkänna att jag inte läste mycket av den på slutet så jag är väl medskyldig till att den försvinner tillsammans med alla andra som skaffat sig nya medievanor.

    Det var dock en period då tidningen köptes regelbundet tillsammans med Keyboard Magazine, Future Music och andra alster som kom på den tiden. Vi snackar andra halvan av 80talet här så tiden har gått. Finns en del fantastiska reportage. Det är bara att konstatera att mycket förändrats, inte bara folks medievanor.

    Hursomhelst, tråkigt att MM är borta, tack för åren som gått.

  17. #17
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag prenumererade på Future Music och SoS på 90-talet samt köpte lösnummer av de andra tidningarna regelbundet. När jag flyttade 2005 hamnade det mesta på tippen tyvärr.

    MM var något jag läste på biblioteket minns jag.

    Även om youtubers har sina egna avigsidor så saknar jag inte tiden när allt skulle vara "positivt".


    https://youtu.be/xISw2pcojGY

  18. #18
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag prenumererade på Future Music och SoS på 90-talet samt köpte lösnummer av de andra tidningarna regelbundet. När jag flyttade 2005 hamnade det mesta på tippen tyvärr.

    MM var något jag läste på biblioteket minns jag.

    Även om youtubers har sina egna avigsidor så saknar jag inte tiden när allt skulle vara "positivt".


    https://youtu.be/xISw2pcojGY
    Tyckte det var rätt ok på 80-talet men det eskalerade mot slutet av 90-talet. Future Music var nog den värsta boven vilket gjorde att jag redan då slutade läsa reviews (Internet hade ju ändå kommit vid det här laget) och bara läste artiklarna och intervjuerna.

  19. #19
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Gratis ”nättidning” är väl sista instansen innan det oundvikliga slutet.

  20. #20
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gratis ”nättidning” är väl sista instansen innan det oundvikliga slutet.
    Ja, tidningarnas motsvarighet till Hospice.

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gratis ”väggtidning” är väl sista instansen innan den oundvikliga flytten av produktionen till Kina.
    FiXd

  22. #22
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyckte det var rätt ok på 80-talet men det eskalerade mot slutet av 90-talet. Future Music var nog den värsta boven vilket gjorde att jag redan då slutade läsa reviews (Internet hade ju ändå kommit vid det här laget) och bara läste artiklarna och intervjuerna.
    +1, jag var ganska naiv på den tiden och trodde verkligen på tryckt text. När Korg Triton kom så köpte jag den i Tyskland år 2000 för fyndpriset 18000:- efter att ha läst alla hyllningar. Det är en grymt bra synt men jag gick på tricket som var vanligt i recensioner på den tiden nämligen att prissätta varje egenskap för sig, inbyggda FX värt 10', sampler värt 10', dubbla syntesmetoder med MOSS värt 10', sequencer värt mmmm så en Triton var "värd" typ 50 pannor men kostade bara typ 26 ' i butik i Sverige.

    Ännu värre var det runt 2004 när VST slog igenom och alla recensioner hävdade att de lät lika bra eller bättre än sina analoga förlagor samt att fördelarna med in the box skulle göra dig extremt lycklig och produktiv. Då sålde jag allt hårt...

  23. #23
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och nu har tidningen lagts ner. Sista numret kom i går. Det var ledsamt.

    Jag har läst tidningen på ipad i flera år via tjänsten Readly. Alla nummer sedan 2012 finns där.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0017.jpeg 
Visningar:	53 
Storlek:	821,7 KB 
Id:	116949
    2012? Då är inte den legendariska Ace of Base-recensionen med. För er som inte vet hade MM en sektion där aspirerande musiker fick skicka in demos för recension. Ett obskyrt göteborgsband med namnet "Technoir" blev recenserat och jag vill minnas att det inte direkt var någon hyllning. Sedan bytte de namn till Ace of Base, Denniz Pop och "All that she wants" hände och resten är historia.

  24. #24
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gratis ”nättidning” är väl sista instansen innan det oundvikliga slutet.
    Bricktidning är nog precis på avgrundens rand, men hittils bara Spermaharen som kommit ända fram dit

  25. #25
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2012? Då är inte den legendariska Ace of Base-recensionen med. För er som inte vet hade MM en sektion där aspirerande musiker fick skicka in demos för recension. Ett obskyrt göteborgsband med namnet "Technoir" blev recenserat och jag vill minnas att det inte direkt var någon hyllning. Sedan bytte de namn till Ace of Base, Denniz Pop och "All that she wants" hände och resten är historia.
    Går det att hitta deras gamla recensioner? Skulle vilja hitta en på något jag gjorde typ 1996 eller 1997 som blev recenserat i Bandspaghetti.

  26. #26
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Tråkigt, men inte överraskande. Jag var prenumerant ända till det bittra slutet.

  27. #27
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det att hitta deras gamla recensioner? Skulle vilja hitta en på något jag gjorde typ 1996 eller 1997 som blev recenserat i Bandspaghetti.
    Den här tråden verkar vara full av folk med gamla dammiga samlingar, så du kanske kan få hjälp här?

  28. #28
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag är oerhört angelägen om att hitta en intervju i MM med producenten Malcolm Burn. Det var med största sannolikhet i samband med att han proddade Red Dirt med Emmylou Harris så det borde vara någonstans mitten slutet av år 2000.

    Dra ett PM om du har numret.

  29. #29
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är oerhört angelägen om att hitta en intervju i MM med producenten Malcolm Burn. Det var med största sannolikhet i samband med att han proddade Red Dirt med Emmylou Harris så det borde vara någonstans mitten slutet av år 2000.

    Dra ett PM om du har numret.
    Titta på fan, jag googlade och fick upp en avslutad annons på Tradera som var numret jag snackar om. Det var alltså MM Nr.6 2001. Övriga medverkade i numret var Lisa Miskovsky, Weeping Willows, John Mayal, Nicola Dunger.

    Som sagt, dra ett PM om du har numret.

  30. #30
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det att hitta deras gamla recensioner? Skulle vilja hitta en på något jag gjorde typ 1996 eller 1997 som blev recenserat i Bandspaghetti.
    Bandspaghetti.... hade jag helt glömt att det fanns. Det var ju roligt att läsa vill jag minnas, tror till och med jag skaffat något som recenserats där. Har inget minne av om jag själv skickade in något.

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag prenumererade på Future Music och SoS på 90-talet samt köpte lösnummer av de andra tidningarna regelbundet. När jag flyttade 2005 hamnade det mesta på tippen tyvärr.

    MM var något jag läste på biblioteket minns jag.

    Även om youtubers har sina egna avigsidor så saknar jag inte tiden när allt skulle vara "positivt".


    https://youtu.be/xISw2pcojGY
    Så en idiot på youtube tillåts nu pissa på en hel yrkeskår offentligt? Att hålla en god positiv ton är verkligen inte att vara styrd av något. Många av dessa magasin, speciellt Keyboard, gick till det absoluta djupet med sina artiklar. Man samplade en svårsamplad liten plingklocka när man testade samplers och visade oscilloskopets output i tidningarna. Bara ett pytteexempel. Tidningarna erbjöd långt mer trovärdighet och djup än vad elaka tungor kommer ljuga om.

  32. #32
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Såklart. YouTube är ett relativt öppet torg för den som känner sig manad. Eventuella polariserande alternativt kontroversiella hot takes ger alltid uppmärksamhet på plattformar/asociala medier - vilket är förknippat till framgång.

    Nu är uppsåt inte alltid solklart - men när du vidtar liknande metoder kommer du även om du kommer med hatt i hand och ärliga avsikter att räknas in med silly silly gooses beroende av affirmation från skenande nummer av likes och ibland även de ekonomiska konsekvenserna av dessa :^)

    edit: Jag minns inte riktigt när musiktidningarna gick ut med att de var helt opartiska eller pålitliga angående sina utsago (det var möjligen underförstått genom antaganden) - något det för de mesta har gemensamt med just YouTubers. Ta allt med salt - men tänk på blodtrycket.

  33. #33
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Skitstörigt när någon på internet har en åsikt som skiljer sig från ens egen. Man vänjer sig aldrig riktig. Det finns dagar man hanterar det bättre, men man vänjer sig aldrig.

  34. #34
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så en idiot på youtube tillåts nu pissa på en hel yrkeskår offentligt? Att hålla en god positiv ton är verkligen inte att vara styrd av något. Många av dessa magasin, speciellt Keyboard, gick till det absoluta djupet med sina artiklar. Man samplade en svårsamplad liten plingklocka när man testade samplers och visade oscilloskopets output i tidningarna. Bara ett pytteexempel. Tidningarna erbjöd långt mer trovärdighet och djup än vad elaka tungor kommer ljuga om.
    Nu vet jag inte exakt hur ration ser ut på annonseringsintäkter vs tidningsförsäljning men vi kan ju komma överrens om att annonsintäkterna är en betydande del. Så skulle företag X få en rätt ljummen recension på produkt Y så skulle de nog inte hoppa i taket av lycka för att få annonsera produkten Y i ett antal kommande nummer i samma tidning.
    Det finns produkter som redan när de kom liksom var uppenbara kalkoner men ändå kunde en recension vridas till något positivt. Kan inte ge något perfekt exempel men Aleisis Air FX…
    Sedan hajade jag faktiskt till rätt nyligen, tror det var Gordon Reid som ifrågasatte en produkt rätt rejält, åtminstone om man läste mellan raderna. Skall försöka komma på när, hur och vad…
    Så, även om många recensenter har goda intentioner kan man ju inte blunda för faktumet att det är ett spel med tre olika aktörer där läsaren absolut är den sekundära parten om man skall hitta en win/win/whatever sitaution

  35. #35
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så en idiot på youtube tillåts nu pissa på en hel yrkeskår offentligt? Att hålla en god positiv ton är verkligen inte att vara styrd av något. Många av dessa magasin, speciellt Keyboard, gick till det absoluta djupet med sina artiklar. Man samplade en svårsamplad liten plingklocka när man testade samplers och visade oscilloskopets output i tidningarna. Bara ett pytteexempel. Tidningarna erbjöd långt mer trovärdighet och djup än vad elaka tungor kommer ljuga om.
    Vissa publikationer var naturligtvis seriösare än andra men just FM hade en betygsskala på 0-100 där medel säkert var över 90. Helt meningslöst med andra ord. Minns artikelförfattaren som tyckte att han kunde slänga bort sin Jupiter-8 nu när den fantastiska Supernovan hade kommit. Eller när jag själv gick på Yamaha RM1x som fick 98%(!!!) och köpte den olyssnad bara för att konstatera att den hade samma ljudmotor som mitt Yamaha-ljudkort i PC-burken. Den åkte ut illa kvickt.

    SOS och Music Technology var däremot alltid mycket bättre. Tyckte också MM var ok under de år jag läste den. Bandspaghetti var man ju även med i .
    Senast redigerat av drglas den 2024-02-18 klockan 10:12.

  36. #36
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Mängden självutnämna experter inom alla områden har nu plattformar där de kan nu ut, det är skillnaden mot för förr. Oavsett ämne så så syns de mer än vad de gjorde på insändarsidorna förr i tiden.

    När det gäller recensioner i tidningar så får man läsa mellan raderna och dra sina egna slutsatser. När läste du senaste en totaldiss på något som förtjänade det?

  37. #37
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så en idiot på youtube tillåts nu pissa på en hel yrkeskår offentligt? Att hålla en god positiv ton är verkligen inte att vara styrd av något. Många av dessa magasin, speciellt Keyboard, gick till det absoluta djupet med sina artiklar. Man samplade en svårsamplad liten plingklocka när man testade samplers och visade oscilloskopets output i tidningarna. Bara ett pytteexempel. Tidningarna erbjöd långt mer trovärdighet och djup än vad elaka tungor kommer ljuga om.
    Keyboard och ett par andra amerikanska tidningar (Tänker jag på EQ eller Mix (inte brittiska The Mix)?) var väl snarare undantagen? Svenska MM likaså.

    Tidningar som Future Music och The Mix var ju ren textreklam. Sound on Sound var mer tillförlitlig, iallafall efter att man lärt sig att läsa mellan raderna, men jag tycker ändå att deras långa texter främst fungerade som produktbeskrivningar (och ofta riktigt bra sådana) snarare än kritiska recensioner. När jag idag letar mig in i SoS-arkivet så är det för att få en bra beskrivningar av hur en pryl är utrustad och fungerar, men hur bra/dåligt den tex låter sägs det inte mycket om.

  38. #38
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det att hitta deras gamla recensioner? Skulle vilja hitta en på något jag gjorde typ 1996 eller 1997 som blev recenserat i Bandspaghetti.
    Kan se om jag hittar det. Under ditt namn, eller något handle?

    För kanske 15 år sedan hade MM en förteckning eller sökmotor på deras artiklar och i vilket nummer det var publicerat i, vilket var väldigt användbart, men sedan försvann denna i en uppdatering av sajten.

  39. #39
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    …. Eller när jag själv gick på Yamaha RM1x som fick 98%(!!!) och köpte den olyssnad bara för att konstatera att den hade samma ljudmotor som mitt Yamaha-ljudkort i PC-burken. Den åkte ut illa kvickt.
    +1, jag köpte den också efter otroligt bra recensioner bland annat i SoS. Bra sequenser men trist ljudmotor och knapparna överlevde inte ens året innan de började glappa (känt problem lärde jag mig många år efteråt).

    På tal om recensioner så är väl denna SoS recension av RM1x mer av en produktpresentation, en genomgång av specifikationer.

    Over 800 preset voices, including drums, is a pretty fair selection by anyone's standards — and more than the competition offers. Though some are average GM fare, Yamaha have included plenty of the analogue‑style techno and dance sounds currently in vogue, and there is apparently no duplication of voices with their other specifically dance‑orientated synth, the CS1x. The GM set in the first sound bank makes the RM1x GM‑compatible, which is good news for anyone who wants to use it as a MIDI file playback device, but it's not XG‑compatible (XG being Yamaha's extended implementation of General MIDI). This is because Yamaha have filled the slots which would usually be occupied by XG variation sounds with themed banks, namely Synth Bass & Lead, Synth Pad & Synth EFX, Synth Material (raw analogue anddigital synth waveforms), Band Instruments (largely electric pianos, guitars and basses), Classical Instruments & Wind, Ethnic & Percussion, SFX, Drum Kit, and GM Drum Kit. A quick scan down the RM1x's patch list reveals about a 50/50 split between specifically dance‑type and general‑purpose sounds. This should make the RM1x usable by a wider range of people — and anyway, who's to say what kind of sounds those making dance music should be using?

    https://www.soundonsound.com/reviews/yamaha-rm1x

  40. #40
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av encore Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan se om jag hittar det. Under ditt namn, eller något handle?

    För kanske 15 år sedan hade MM en förteckning eller sökmotor på deras artiklar och i vilket nummer det var publicerat i, vilket var väldigt användbart, men sedan försvann denna i en uppdatering av sajten.
    Åh, gör gärna det! Jag tror det var Andreas Tilliander. Kanske Komp. 1997, kanske 1998. 1996 är nog för tidigt.

  41. #41
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Angående just Electronic Musician (EM), så var det lustigt han valde just det magasin som var min GoTo på 80-90-talet, just för att den var så gear-nördig.

    HiFi&Musik var intressant ett tag, angående både gear och artister, men ersattes sedan av Showtime/MM som enda svenska tidning. Guitar Player var också med länge, men blev ointressantare med tiden. Testade Mix, Keyboard och Future Music () men EM höll sig o sin nisch på bästa sätt tycker jag. Sound on Sound råkade jag missa helt av någon anledning anno dazumal...

    EM dominerades av supernörden Craig Anderton och fokus var att läsa om, förstå funktion och DIYa gear (grundades ju av Paia). Det var information om gear och inte "kritiska" recensioner eller artistporträtt - sådant fick man sig till livs på så många andra sätt ändå.

    Det snubben i videon inte fattat är hur EM och till viss del de övriga magasinen fungerade - Förutom förklarande och/eller sammanställande egna artiklar så handlade det om produktinformation! Nyheter, trender, annonser och fler annonser. Innan internet var det magasinen och musikhandlare som var enda tillgängliga källorna. EM var förstås amerikanskt positiv, från en lite okänd värld där allt var sponsrat, men också smalt och nördigt jämfört med andra magasin som sålde på populära artister (varför Howard Jones hade valt just den färgen på slipsen eller var i Italien Kinde hade hittat sin inspiration etc )

    Sedan, wow-inställningen, teknikoptimismen och nyfikenheten på nyheter var medryckande i en tid av snabb teknikutveckling, som gärna omfamnades, ibland lite naivt förstås, i en tid (för syntar, studioteknik) när blicken alltid var riktad framåt! Lite intressant är att Guitar Player redan på 80-talet ekade av vintagevurm och bättre-förr-attityd gällande gear - något jag skrattade åt då och 20-30 år senare fascineras av när det gäller musikelektroniken i övrigt - bad old days revisited

  42. #42
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...EM var förstås amerikanskt positiv, från en lite okänd värld där allt var sponsrat, men också smalt och nördigt jämfört med andra magasin som sålde på populära artister ...
    Jag läste E&MM som senare blev Music Technology som senare blev Mix från kanske 1983 till 1994 från pärm till pärm. En hel del SoS när dom kom. Köpte några enstaka Electronic Musician men blev snabbt avtänd av den amerikanska positiva attityden. Kändes som det mesta var skrivet utan integritet jämför med de brittiska magasin jag läste parallellt. Amerikanska Keyboard läste jag bara några enstaka men kändes helt ok vad gäller integritet men franska Keyboard var på en helt annan nivå, klart bättre vad jag minns.

  43. #43
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HiFi&Musik var intressant ett tag, angående både gear och artister, men ersattes sedan av Showtime/MM som enda svenska tidning. Guitar Player var också med länge, men blev ointressantare med tiden. Testade Mix, Keyboard och Future Music () men EM höll sig o sin nisch på bästa sätt tycker jag. Sound on Sound råkade jag missa helt av någon anledning anno dazumal...
    Jag missade också SoS helt, för den fanns inte i kioskerna hemmavid. Keyboard, EM, MT och H&SR fanns, men inte SoS.

    Angående Hifi & Musik, som även var en av mina källor, så hamnade de väl i bråk (följt av bojkott) med Pioneer efter en sågning i ett test?

  44. #44
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Hifi & Musik hade en intervju med Rupert Hine - måste ha läst den 100 ggr....

  45. #45
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hifi & Musik hade en intervju med Rupert Hine - måste ha läst den 100 ggr....
    Som jag med deras Kate Bush-intervju

  46. #46
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag läste E&MM som senare blev Music Technology som senare blev Mix från kanske 1983 till 1994 från pärm till pärm. En hel del SoS när dom kom. Köpte några enstaka Electronic Musician men blev snabbt avtänd av den amerikanska positiva attityden. Kändes som det mesta var skrivet utan integritet jämför med de brittiska magasin jag läste parallellt. Amerikanska Keyboard läste jag bara några enstaka men kändes helt ok vad gäller integritet men franska Keyboard var på en helt annan nivå, klart bättre vad jag minns.
    Ja så var det nog! Samtidigt så tycker jag illa om "influencer-stilen" när "Guldöra" tycker så här - vilket inte nödvändigtvis jag behöver tycka. Jag trivdes med den mer "mäss-lika" atmosfären i EM - motsvarande att gå runt och prata med alla "som är bäst" och så får man låta sig bländas (eller inte) av de olika företagens "montrar" och ta egen ställning

  47. #47
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När läste du senaste en totaldiss på något som förtjänade det?
    Martin Luthers 95 teser, år 1517, sen dess har det vart rätt lugnt på den fronten :^)

  48. #48
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hifi & Musik hade en intervju med Rupert Hine - måste ha läst den 100 ggr....
    Det numret har jag. Det är en av mina viktigaste artefakter från den tiden, förutom Ruperts och några tills skivor.
    Känner att det är dags att plocka fram det igen. Tänkte precis på Dark Windows, öppnade sedan datorn och läste detta. Rätt uppenbart att det är ett tecken...

    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag med deras Kate Bush-intervju
    Aha, den missade jag däremot. Vet du vilket nummer det var?

  49. #49
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Aha, den missade jag däremot. Vet du vilket nummer det var?
    Nr 1 1983: https://www.tradera.com/item/341253/...ia-rock-mozart

    Jag hade inte upptäckt Kate (eller Hifi & Musik) på den tiden, men under hägstadiet ui slutet av 80-talet brukade jag låna hem gamla Hifi & Musik-årgångar från biblioteket och då fann jag den där intervjun. H&M var en riktigt trevlig tidning på den tiden tycker jag, och den och Schlager (som jag också lånade hem äldre årgångar av) var mina främsta vägar att hitta musik vid sidan om trackslistan.

    Jag kände mig för övrigt fruktansvärd gammal i julas när jag hittade en pensionärstidning hemma hos min mamma och fann Britta Svensson på omslaget och det visade sig dessutom att tidningens chefredaktör hette Kristina Adolfsson! De är ju två av de musikrecensenter som betytt mest för mig under min uppväxt! Brittas fina recensioner i Hifi & Musik under 80-talets första hälft lärde mig så mycket om synt och liknande musikgenrer, och Kristina var ju hur cool som helst med bra koll på vad som hände i London i slutet av 80talet
    Senast redigerat av tei den 2024-02-18 klockan 20:02.

  50. #50
    deadbeats avatar
    Veteran
    Obra tråd det här, med tanke på att jag gjorde mig av med min samling på hundratals tidningar för bara ett par dagar sedan

    Själv saknar jag fortfarande Nollett!

  51. #51
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Bibliotekets Hifi & Musik samt svindyra E&MM var min introduktion till syntarnas värld. Minns att Gary Numan var på omslaget i det första numret av E&MM jag köpte.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2024-02-18 kl. 21.55.16.png 
Visningar:	20 
Storlek:	1,76 MB 
Id:	116985

  52. #52
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nr 1 1983: https://www.tradera.com/item/341253/...ia-rock-mozart

    Jag hade inte upptäckt Kate (eller Hifi & Musik) på den tiden, men under hägstadiet ui slutet av 80-talet brukade jag låna hem gamla Hifi & Musik-årgångar från biblioteket och då fann jag den där intervjun. H&M var en riktigt trevlig tidning på den tiden tycker jag, och den och Schlager (som jag också lånade hem äldre årgångar av) var mina främsta vägar att hitta musik vid sidan om trackslistan.

    Jag kände mig för övrigt fruktansvärd gammal i julas när jag hittade en pensionärstidning hemma hos min mamma och fann Britta Svensson på omslaget och det visade sig dessutom att tidningens chefredaktör hette Kristina Adolfsson! De är ju två av de musikrecensenter som betytt mest för mig under min uppväxt! Brittas fina recensioner i Hifi & Musik under 80-talets första hälft lärde mig så mycket om synt och liknande musikgenrer, och Kristina var ju hur cool som helst med bra koll på vad som hände i London i slutet av 80talet
    Tack för tipset.
    Min favoritperiod i hennes karriär där runt 83.

  53. #53
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh, gör gärna det! Jag tror det var Andreas Tilliander. Kanske Komp. 1997, kanske 1998. 1996 är nog för tidigt.
    Hmm, tyvärr lyckades jag inte hitta något. Kikade från 6-99 ända tillbaks till 8-95. Kände iaf igen några andra namn som Erik Grönberg, Fredrik Kempe och min egen storebror.

    Edit: Nu hittade jag, i Augusti Nr 8-99 numret.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mm-1999-7_bandspaghetti.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	3,64 MB 
Id:	116991
    Senast redigerat av encore den 2024-02-19 klockan 08:05.

  54. #54
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Fantastisk recension!

  55. #55
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av encore Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, tyvärr lyckades jag inte hitta något. Kikade från 6-99 ända tillbaks till 8-95. Kände iaf igen några andra namn som Erik Grönberg, Fredrik Kempe och min egen storebror.

    Edit: Nu hittade jag, i Augusti Nr 8-99 numret.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mm-1999-7_bandspaghetti.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	3,64 MB 
Id:	116991
    Det där vill man ju lyssna på!

  56. #56
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av encore Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Edit: Nu hittade jag, i Augusti Nr 8-99 numret.
    Aha! Så sent som 1999 ändå. Mycket kul att läsa. Fnissar lite för mig själv. Stort tack för att du fixade! <3

    Korg MS-10
    Korg MS-20
    Nordlead
    Nord Modular
    Roland SPV-355
    Roland Juno-2
    Locobox

    etc.

    Fina apparater för en 21-åring! Jag jobbar på loven och hade avbetalning på prylarna säkert till jag var 25 eller så men det var det värt!

  57. #57
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av encore Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu hittade jag, i Augusti Nr 8-99 numret.
    mp3.com! Där tjänade jag 800:- men orkade aldrig bråka med IRS om de där 30% skatt de alltid tog av "artister"...

    Kul recension!

  58. #58
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av encore Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, tyvärr lyckades jag inte hitta något. Kikade från 6-99 ända tillbaks till 8-95. Kände iaf igen några andra namn som Erik Grönberg, Fredrik Kempe och min egen storebror.

    Edit: Nu hittade jag, i Augusti Nr 8-99 numret.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mm-1999-7_bandspaghetti.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	3,64 MB 
Id:	116991
    Fint att se Roberts (Blood Feud) namn dyka upp i samma omgång av bandspaghetti. En vän som tyvärr gick bort i förtid.

  59. #59
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    jgb: Jag tycker sällan totaldissar är hjälpsamma Jag tycker det är intressant att trots internet blir the average synth skillz bara sämre. Talande exempel är den kära junotvåan som faktiskt ordagrant heter Alpha Juno. Men numera ser vi ju folk kalla dem Juno Alpha, vilket är som att skriva 245 Volvo. Så mycket för den breddningen...

  60. #60
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av encore Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, tyvärr lyckades jag inte hitta något. Kikade från 6-99 ända tillbaks till 8-95. Kände iaf igen några andra namn som Erik Grönberg, Fredrik Kempe och min egen storebror.

    Edit: Nu hittade jag, i Augusti Nr 8-99 numret.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mm-1999-7_bandspaghetti.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	3,64 MB 
Id:	116991
    Och utöver nämnda två även Dimbodius vars alster jag skaffade, men tror inte det var tack vare Bandspaghetti den gången. Där ser man vad som döljs i arkiven.

Liknande ämnen

  1. Musikermagasinet...
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 108
    Senaste inlägg: 2016-12-06, 10:06
  2. Hallucinogen i musikermagasinet?
    Av Lofi i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •