Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Extern SSD för sample libraries till Mac Mini M1

  1. #1
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran

    Extern SSD för sample libraries till Mac Mini M1

    Jag har min sample libraries på den interna SSD idag men känner att jag behöver växa, så en extern disk låter som en bra idé. Portabel SSD provade jag för flera år sedan men det blev varm av att ligga ansluten hela tiden och slutade fungera.

    Hur har ni löst det? Extern hårddisk kabinett med SSD?

    Och hur är det med Thunderbolt 3/USB-C på en MacMini M1. Går den att ansluta till vanlig USB 3.2 gen 2 eller måste jag leta efter specific Thunderbolt disk?

  2. #2
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det går absolut med USB också men som Apple-fanboy kändes det tryggare med thunderbolt.
    Så OWC Envoy Express med valfri NVMe M2 inuti. Jag drog till med en 8TB

    https://www.proshop.se/SSD/Corsair-M...M2-8TB/3112947

    https://www.proshop.se/Haarddisk-til...xpress/2928716

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag har några Samsung T5 och T7-diskar för sånt. Bland annat en T5 där jag har alla mina VST(2)-pluggar som alltid är inkopplad till studiodatorn. Bara mina Acustica Audio-pluggar tar upp 164,88 GB och då har jag inte ens installerat alla..
    Hur som helst, de blir ibland lite varma, men inte mer än så.

  4. #4
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag kör en extern Samsung T5, 2TB. Kört utan problem i ca 3 år. Blir inte speciellt varm heller. Kör med USB 3 via USB-C.

  5. #5
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör en extern Samsung T5, 2TB. Kört utan problem i ca 3 år. Blir inte speciellt varm heller. Kör med USB 3 via USB-C.
    Samma här. Aldrig något problem

  6. #6
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sheepresearch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma här. Aldrig något problem
    Samma här, T5 och T7, värmen är inget problem.

    Tänk på att ansluta externa diskar direkt till en port i datorn och inte genom en adapter/docka (typ Satechi och liknande). Där har Thunderbolt en fördel eftersom de enheterna går att seriekoppla till skillnad från USB (om lådan har två portar d.v.s.).

    Kör hellre strömförsörjningen, USB-enheter, bildskärmar och Ethernet (snabbare än trådlöst alla dagar i veckan) i adaptern/dockan.

    Blir det ont om portar och om man använder ett externt ljudkort, kanske man ska prioritera ljudkortet före externa diskar - beror lite på setup.

  7. #7
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Har beställt en 4TB Samsung T7 till mina samples som idag ligger på en vanlig 4TB roterande HD men behöver lite mer tjofräs.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att ansluta externa diskar direkt till en port i datorn och inte genom en adapter/docka (typ Satechi och liknande).
    Varför då?

  9. #9
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har beställt en 4TB Samsung T7 till mina samples som idag ligger på en vanlig 4TB roterande HD men behöver lite mer tjofräs.
    Jag kör med en likadan till min mac Studio som bara har 1 TB internt. Jag har lagt samplings bibliotek och större VSTi där. Funkar överlag bra, men vissa ”glömmer bort” att samplingarna ligger externt och laddas utan sina bibliotek. Sedan får man ställa om igen så det funkar det ett tag. Jag tror inte det har att göra med själva SDDn, utan många VSTi är hårdkodade att läsa från samma disk som huvudprogrammet är installerat på.

  10. #10
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med en likadan till min mac Studio som bara har 1 TB internt. Jag har lagt samplings bibliotek och större VSTi där. Funkar överlag bra, men vissa ”glömmer bort” att samplingarna ligger externt och laddas utan sina bibliotek. Sedan får man ställa om igen så det funkar det ett tag. Jag tror inte det har att göra med själva SDDn, utan många VSTi är hårdkodade att läsa från samma disk som huvudprogrammet är installerat på.
    Om man kör mac så får man köra symbolic link för att de ska rulla bra, de kanske även gäller pc

  11. #11
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför då?
    I en adapter/docka är det mycket som ska samsas på porten som är kopplad till datorn, vilket kan ge upphov till både fel och lägre överföringshastighet plus att en del tillverkare gör produkter som inte lever upp till sina specifikationer eller helt enkelt har dålig kvalitet/konstruktion.

    Som exempel har vi haft problem med Satechis mindre adaptrar när många portar i dem används samtidigt.

    Filöverföringen är ju den mest känsliga överföringen, det gör inte så mycket om nätuppkopplingen påverkas lite eller om bildskärmen flimrar till, men skadade filer vill man inte ha.

  12. #12
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man kör mac så får man köra symbolic link för att de ska rulla bra, de kanske även gäller pc
    Normalt sett behöver man inte använda symbolics links på en Mac, det brukar räcka med att ändra sökvägarna i applikationerna eller använda alias.

    Så det kanske bör tilläggas att detta är överkurs för en vanlig användare, men väldigt smidigt för de som vet hur man gör dem.

  13. #13
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Fått hem den nya Samsung T7 4TB nu. Men du, vilken skillnad det blev. Känns som en ny dator och stora samplingarna från t.ex East West öppnar ”blixtsnabbt”. Nu det bara en tidsfråga innan sista roterande diskarna i studiodatorn går i pension som extra backup i källaren.

  14. #14
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fått hem den nya Samsung T7 4TB nu. Men du, vilken skillnad det blev. Känns som en ny dator och stora samplingarna från t.ex East West öppnar ”blixtsnabbt”. Nu det bara en tidsfråga innan sista roterande diskarna i studiodatorn går i pension som extra backup i källaren.
    Men det är mycket säkrare förvaring på snurrdiskar, så det är inte alls dumt att ha dom till äldre projekt som inte är i arbete men som kan vara bra eller kul att bevara.

  15. #15
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är mycket säkrare förvaring på snurrdiskar, så det är inte alls dumt att ha dom till äldre projekt som inte är i arbete men som kan vara bra eller kul att bevara.
    Mekaniska hårddiskar är inte fel till backup, men håller inte med om att de skulle vara säkrare, de är ju bl.a. känsliga för stötar och magnetfält, vilket SSD-diskarna inte är i samma utsträckning.

    Som alltid när det gäller backup är det viktigaste att ha flera och gärna olika typer.

  16. #16
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Har några mindre SSD (2, 1 och 1/2 TB) jag skyfflar filer till och låter snurrdiskarna vara extra backup förutom en snurrdisk på 8TB för TimeMachine. Passar på att rensa och organisera upp, Känns som en ny dator.

    Är det någon fördel prestandamässigt (HD wake up osv) att ha hårddisken med TimeMachine (Apples native backupsystem) via USB3 i datorn eller på routern via Ethernet, dvs slöar den ner systemet om den sitter direkt i datorn?

  17. #17
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Men jösses, sitter ni med snurrdiskar fortfarande
    Jag som trodde jag var sen att byta 2.5 tums SSD till M.2 SSD för 3-4 år sedan!
    m.2 snittar väl på 50 gånger snabbare än mekanisk disk.
    Som att jämföra floppydisc med hårddisk back in the days, hallå
    Senast redigerat av Firechild den 2023-09-29 klockan 20:47.

  18. #18
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jösses, sitter ni med snurrdiskar fortfarande
    Ja, vintage ska det va … som komplement till SSD diskar, fram tills nu.

  19. #19
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jösses, sitter ni med snurrdiskar fortfarande
    Kör du även TimeMachine backup på SSD?

  20. #20
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du även TimeMachine backup på SSD?
    Japp, men det var relativt nyligen, "busted"
    Där trodde jag att jag hade låst in mig i ett hörn och att jag behövde en 4TB disc och då är ju snurrdisk prisvärd eftersom det inte är någon större kravbild på performance men tillslut fick jag nog på ljudrasslet och tiden den behövde skanna av filerna innan den började backa up för varje gång. Jag kör manuell backup, för att säkerställa att datorn inte gör något dumt om jag är i en kritisk inspelning etc.
    Men...sedan inser jag ju att man kan utesluta inte bara hela enheter utan mappar på sin Time Machine Backup, så då vips behövde jag ju bara backa upp mapparna som jag aktivt använder samt "Macintosh HD" och inte hela "inspelningsdisken" och då kröp ju min Time Machine backup ner till under 1TB.
    Sedan har jag m.2-dubletter av alla diskar där filerna är "statiska",ljudbiblioteken helt enkelt. Så Time Machine endast på hela "Macintosh HD" samt mappar på två övriga diskar som fylls på successivt. Totalt har jag aktiva diskar med 11TB utrymme fördelat på en extern Thunderbolt-disk på 8TB, 1st 2TB i ett 3 slots Magma Thunderboltchassi där även 2st AVID HDX-kort sitter samt 1TB intern disk på iMac Pro.
    Kom ihåg att m.2 diskar är typ 10 gånger snabbare än 2.5 tums SSD SATA också
    Jag hade precis bytt ut alla snurrdiskar i min Mac Pro 2009 till SSD SATA när jag googlar runt lite och att även gamla OS X 10.8.5 stödjer m.2 diskar i PCI-E slottar. Så jäklar vilken fart det blev på min gamla Mac Pro 2009. Dock blev ju flaskhalsen RAM-minneshastigheten som inte var up to date så att säga. Men det förlängde livslängden på Mac Pro:n några år i alla fall. Är nu på iMac Pro som sagt och det känns väl som man kan stanna där i några år till.
    Senast redigerat av Firechild den 2023-09-30 klockan 11:50.

  21. #21
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Håller precis på att göra en extra backup på min 2tb externa SSD HD till en extern snurrdisk.
    4 timmar tar detta. Snurrdiskar är så sjukt värdelösa =)

  22. #22
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag köpte nyligen nya snurrisar. 6 stycken 16TB. SSD är fortfarande dyrt per databit.

Liknande ämnen

  1. Extern SSD disk till Mac
    Av JoniPanda i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-05-14, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •