Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Småvita valar

  1. #1
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

    Småvita valar

    Läste nyss Irjas kommentar i annan tråd, om hur go Korg M500 Micro-preset är och kände ännu en gång det där lite särskilda suget, det efter nåt som var en drömmaskin när man var ung, utan att för den skull vara en värstingpryl. Kanske snarare tvärtom, för den sortens prylar jag tänker på är sånt som inte var fullständigt orealistiskt att drömma om, men ändå utom räckhåll.

    Som den där Micro-Preseten på Musikbörsen i Linköping c:a 1980. Eller Roland SH-1000 några år tidigare på Avetuns Musik. Eller Roland W-30, gud vet hur många gånger jag läste recensionen av den i MM och försökte räkna ut sätt att finansiera den...

    Så hur har ni det med den sortens småvita valar? Gnetade ni ihop till en till slut, efter fyra svettiga somrars jordgubbsplockande? Eller har ni köpt nån i vuxen ålder, kanske decennier efter att drömmen började näras, bara för att få ett avslut? Blev ni besvikna eller lyckliga?

    Jag satte ut annons här för ett tag sen, efter några såna, typ SH-1000. Det slutade istället med att jag spontanköpte en DSI Pro 2 på Jam. Fantastisk maskin, men jag ångrar mig ändå lite. Det var ju inte den jag drömde om 1975...

  2. #2
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Med min första synt var det så. Jobbade en sommar och kunde köpa en, ja just det, SH1000.

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jobbade också och klippte gräs för att få råd att köpa första synten.

    Helst ville jag ha en Mono/Poly men den kostade 8000:- och var långt över de 5000:- jag hade gnetat ihop.

    Så jag köpte en Teisco 110f, men långt senare (25 år senare) när finanserna var bättre blev det äntligen en Mono/Poly, och ännu idag tycker jag att det är en av världens bästa maskiner.

    Varje gång jag spelar på den är det med ett fånleende...
    Senast redigerat av Lackan den 2023-09-19 klockan 00:20. Anledning: Missförstod vad tråden handlade om.

  4. #4
    foliekatt
    foliekatt är uppkopplad nu
    foliekatts avatar
    Senior
    Som tonåring på tidigt 00-tal blev jag kär i M500 (via synthmania tror jag) och Poly 800 (Jam hade en). Det blev inget av syntandet på den tiden men när det väl kom igång så skaffade jag en M500 och valde bort Poly 800 efter att ha provspelat.

    M500:ans dragning var nog utseendet till stor del, och att den var lite av en outsider. Såg även Quit your dayjob live på buller 05 och blev förstärkt i beslutet

  5. #5
    timewind
    timewind är inte uppkopplad
    timewinds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Trots mitt intresse för (synt)musik köpte jag inte mitt första instrument förrän i vuxen ålder. En beg Juno-6 på en för länge sedan nedlagd musikaffär i Sundsvall. Ändlösa arpeggion och blöta filtersvep i student-lägenheten därefter. Juno-6 låter verkligen elektroniskt bra.

  6. #6
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag drömde mig bort som fattig tonåring i min slitna "Scan-Trend/Music-Trend" katalog från Borås gyllene postordervärld...(letade fram den nu)
    Synsonic trumsynth för "Endast 995:-" var min lilla vita val då...
    ...glad jag aldrig köpte den idag

    (Gud så mycket skräp mellan dom riktiga grejerna i den tidningen... Siel syntar och keyboards, Orla keyboard, gitarrpedaler från Vesta Fire och Arion...classic stuff?)

  7. #7
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Vid 16 års ålder satt jag i en musikaffär i Södertälje och lekte med en Roland SH-3A i timmar. Hade inte råd att köpa den, men snäll personal som lät oss sitta där och föra oväsen.
    Habegäret var stort såklart, men priset var oöverkomligt. Har funderat på att köpa den nu, men inte blivit av ännu.

    Men ett par år senare, efter ett ganska välbetalt sommarjobb på Vin & Spritcentralen, hade jag råd att köpa min första småvita val, det blev en polyfonisk istället, en Korg Polysix.

  8. #8
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    En kompis fick en ny Korg M1 när vi gick i gymnasiet tidigt 90-tal. Den var *väldigt* häftig. Jag gillade syntmusik och syntar redan då men det blev aldrig en synt. Var mäkta imponerad över Ensoniq-syntarna som bland annat Elegant Machinery använde. Hade massor med andra hobbies och intressen, speciellt fotografi, som prioritet när jag var ung så det blev aldrig en synt då.
    I vuxen ålder har jag skaffat både Korg M1 och diverse Ensoniq. Känns underbart att äga några av sina ungdomsdrömsyntar, eller små vita valar som vi kallar dem här : ]

  9. #9
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Haha, med trådens logik borde jag köpa en D-70 eftersom det var min absoluta drömsynt när jag snöade in på syntar.

  10. #10
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, med trådens logik borde jag köpa en D-70 eftersom det var min absoluta drömsynt när jag snöade in på syntar.
    Do it! : D

    https://www.ebay.de/itm/134666564700

  11. #11
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, med trådens logik borde jag köpa en D-70 eftersom det var min absoluta drömsynt när jag snöade in på syntar.
    Haha, skulle precis skriva D70!
    Klämde mkt på den i nån musikaffär i Göteborg när den var nyutkommen. Vilket moderskepp! Och så snygga ljud!

  12. #12
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Roland Super JX för egen del.
    Minns mycket väl när jag såg den första gången på Musikbörsen i Borås.
    Den var ouppnåelig.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Första synten jag (som gitarrnörd) blev sugen på var Arp Avatar, som ett tag var uppställd på (The) Musikbörsen på St Eriksgatan typ 1978. Var kopplad med hex-miken på en Strata och var s-stövlarna på gott humör kunde man få prova några minuter... Spännande ljud var det! Ett par år senare var det Prophet-5 som blev drömsynten, innan en Siel Opera-6 korsade min väg.

  14. #14
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Min bror och jag startade i mellersta tonåren med en M500 och TR606 (hyrdes från Hammar Musik i Eskilstuna) samt nån Gibsontop med två ingångar och högtalarlåda med en 15-tummare (lånades av syrrans kille). Hur föräldrarna stod ut är fortf ett mysterium.

  15. #15
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Intressant att så många nämner M500. En generationsfråga antar jag. Och den var kanske också den billigaste synten just då? Och därför kanske den enda som fanns inne på en del mindre musikaffärer?

  16. #16
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    JP-6 var en val också minns jag, men den kanske inte räknas som småval. När jag sedan skaffade en på gamla dar så var den inte så kul som tonåringen i mig ville att den skulle vara.

  17. #17
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Första egna samplern var ju en vit småval, jag hade lite erfarenhet av en S700 från skolans musiksal men när jag efter att ha längtat i flera år kunde köpa en egen emax så öppnades en helt ny värld.

  18. #18
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Även om min först synt var en Korg Mono/Poly (sommaren 1984) så var inte det direkt någon liten vit val då. Det var vad man hade råd med efter sommarjobbet. Köpte den av en klasskompis som köpte en Juno-106 istället. Den hade man ju hellre haft. Eller PolySix:en i den lokala musikaffären.
    Samma kompromiss blevdet med den första trummaskinen (TR-606). Den lät inte som trummorna på Some Great Reward direkt ...

    Min första vita småval var nog istället Casio CZ-5000. Såg den på en musikaffär i Kiruna sommaren 1985. Multi-timbral med inbyggd 8-spårs sequenser. Wow! Jag fick genomlida hela lumpen med en vältummad Casiobroschyr tills jag fick mitt första jobb och kunde köpa den.

  19. #19
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Tror det var 1984 eller 1985 Elka Synthex annonserades för 800 GBP (ny) i E&MM och lönen från sommarjobbet på Ericsson hade troligen räckt. Men det blev tågluff och en Fostex X-15 istället. Kunde varit min pensionsförsäkring idag

  20. #20
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    13 års ålder. Jobbade en hel sommar med att dra kundvagnar på Åhlens i Stockholm och köpte en Siel Cruise (begagnad). 14 år ålder, jobbade hela sommaren på en parkförvalning med att rensa ogräs och måla staket: Köpte en Juno-106 (begagnad). 16 års ålder, jobbade återigen hela sommaren och kunde sälja av Juno-106 och köpa en Akai X7000 vilket var höjden av lycka (wow, vilka möjligheter). Nuvarande ålder: suktar fortfarande efter en Korg Kronos 2 men lär aldrig komma till skott. Livet kommer mellan (och räkningarna)

  21. #21
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Jobb på konserthuset i K-stad, pengarna räckte till en ZX Spectrum, sommaren efter jobb på central sjukhuset och investerade i fattigmans Synclavier, RAM Music Machine, 1 sek sampling, trummaskin o reverb ! Sen blev det pappersbruket en sommar och en Atari + Roland MT32. Först jobba för dator, sen musikpryl Skulle gjort tvärtom idag :-)

  22. #22
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag minns att jag hängde på Hagströms Musik i Malmö en del, testade en del syntar, och förundrades över monster som Korg PS-3200 eller hur dyr en Minimoog var (13000:- typ) trots att den verkade mycket mer begränsad än t ex MS-20 (4500:- tror jag) med sin patchpanel. Men det var nog inte mycket vita valar för min del, och alltihop låg långt utanför min budget, men däremot var jag elektronikintresserad och funderade mycket på hur man skulle kunna bygga själv, vilket såsmåningom också skedde, efter att ha plundrat bibliotekets förråd av elektroniktidningar på jakt efter byggbeskrivningar (Practical Electronics Sound Synthesiser och Minisonic) och med tiden även inköpta tidningar som Electronics Today International (Digitsound-modulären) och Electronics and Music Maker (vilket guldgruva den var, både musik och elektronik i samma tidning!).

    Jo förresten, jag fick tillfälle att serva en Memorymoog någon gång i mitten på 1980-talet. Blev förälskad i den och suktade i många år efter en, men när jag efter att det runnit mycket vatten under broarna sent omsider fick möjlighet att ånyo testa en på JAM en kväll när jag var på kurs i Stockholm 2008 eller så, så gav den mig inte alls samma kick som jag mindes, så den ströks från listan. I mellantiden hade jag bl a byggt en egen polysynt som i någon mån var inspirerad av Memorymoog även om slutresultatet skilde sig en hel del.

    Även andra syntar från den tiden (Polysix, Juno-60, DW-8000, Trident (mkII tror jag), DX7 (två gånger!), D50) har kommit och gått, men det har mest varit att det dykt upp ett bra tillfälle mer än att jag länge suktat efter dem. Den första DX7:an hade jag ett tag, den kom med ett handbyggt grönt case i plywood, som bokstavligt talat en skogsgubbe (eller skogsfar - han bodde ute i skogen tillsammans med sin familj) hade byggt. Undras var den är nu.

    Den enda synt jag skrapat ihop pengar till var en stråkmaskin som jag byggde någon gång 1986 eller så, där jag köpte delar efter att ha sommarjobbat på pappas jobb. Den blev dock ganska katastrofal och aldrig riktigt färdig och såldes sedan; sist jag hörde hade Fredrik Segerfalk tagit hand om den.

  23. #23
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Min första sampler, blev en Roland S-220 racksampler❤️ En ny värld öppnades, där grytlock, glasskålar, gummisnodd-bas m.m skapades😊

  24. #24
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag städade på Centrallasarettet i Eskilstuna varje sommar för att kunna köpa nästa synth, eller i mitt fall var det samplers. Först en Ensoniq EPS, sen en EPS-16+ och tillslut en ASR. Intresset för analogsynhar kom lite senare, jag var mer inne på sampling då. Snacka om julafton varje gång man köpte något nytt!

    Annars har jag haft en soft spot för Casio CZ-1 mest för att den var kungen över den CZ-101 som jag fick i julklapp som 12-åring. Men jag vet inte vad jag skulle ha den till egentligen, den låter väldigt likt 101:an jag redan har.

  25. #25
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Hela min studio är typ som en musikaffär från 70-80 talet (med skillnaden att jag bara köper och går minus, inte säljer och går plus) med Prophet 5, Minimoog, MS20, LinnDrum, Arp 2600, Roland System 100m, Oberheim Xpander, Akai S1000, Fender Rhodes osv, inskaffat senare decennier. De var då extremt långt ifrån vad jag kunde köpa för mina pengar som tidningsbud innan skolan men kollades på i musikaffärer, kataloger, konserter och framför allt med inspiration från olika inspelningar på LP. Nostalgin är främsta anledning till att jag köpt dem och därmed förverkligat mina gamla drömmar.

    Fram tills i våras stod allt uppkopplat i studion, men nu bara några få syntar i taget till förmån för lite mer plats. Självklart är de inte lika magiska som jag trodde back in the days - referensen var ju om duktiga musiker som använde dem på välgjorda inspelningar. De låter inte så per automatik genom att trycka ner en tangent. Men de är samtidigt ingen besvikelse och är en utmaning till att försöka lira smakfullt, då kommer de till sin rätt.

    Även om jag inte använder dem i musiken i den utsträckning jag trott jag skulle så spelar jag på någon av dem i princip dagligen, njuter och är, precis som tjuren Ferdinand, så lycklig.

  26. #26
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Hade en lånad mono/poly, men suktade efter den nya fina Juno 106 som precis kommit.
    Vi hade en schysst utrustad verkstad, så jag trimmade mopeder på beställning och kunde till slut glassa in på Camps musik i Malmö med en fet sedelbunt och iskallt peka på demoexet och säga: Jag skall ha den där. Sann glädje.

    Hade en sliten flyer från KORG i fickan halva högstadiet. På den fanns alla klassikerna från MS20 till PS3300.
    Nån PS har det inte blivit än, men har nog avverkat de flesta andra.

  27. #27
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Kul att se att så många sommarjobbat sig till den småvita valen!

    Själv bodde jag på landet, vi hade inte jordbruk, men 10000 kvm tomt med flera byggnader på, så det var alltid grejer som behövde fixas med och sommarjobb var uteslutet. Och av nån anledning slog det mig aldrig att begära betalt för rabattrensandet, gräsklippandet, färgskrapandet och vedklyvandet...

    Ett par småvalar blev det under tonåren ändå (en billig elgitarr, Synare Sensor, Soundmaster SR88, KPR77), men det var först efter att jag slutat gymnasiet och hade nån sorts inkomst som valfångsten kom igång på allvar. Dessvärre oftast på kredit de första åren... Uppskjuten behovstillfredsställelse har jag aldrig varit särskilt bra på!

    Så småningom lärde jag mig att spara först och köpa sen, men det tog sin lilla tid och det blev ganska många månader med snabbnudlar till lunch och spagetti med ketchup till middag. Jag borde nog lärt mig trimma mopeder!

    Det där med sliten flyer känner jag igen! Paia-katalogen från 1980 och en Roland-folder från 1981 var min favoritporr. Och jag har faktiskt kvar dem! Och drömmer fortfarande ibland om Paia-modularer och MC4:or.

  28. #28
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja det är tur där är lite c-vitamin i ketchup, annars hade studenterna fått skörbjugg

  29. #29
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Haha, jag minns att jag hade läst att skörbjugg börjat drabba just studenter, i takt med att pasta och snabbnudlar började ersätta blodpuddingen som favoritbudgetmat, nån gång på åttiotalet. Så jag käkade C-vitamin under de där perioderna!

  30. #30
    koenig
    koenig är uppkopplad nu
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, med trådens logik borde jag köpa en D-70 eftersom det var min absoluta drömsynt när jag snöade in på syntar.
    Jag har fortfarande min som jag köpte 1992 för att den fanns begagnad; fick tipset via Uppsala Musikverkstad och köpte av en privatperson. Egentligen ville jag ha en XV-88 men den var för dyr och för ouppnåelig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •